Useriøst å selge dyre kabler

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
At det er forskjell på analoge kabler er det, i mine ører, ikke tvil om. Men at det er en grunn til at en kabel kan være 100 ganger dyrere enn en annen er jeg drimot ikke så overbevist om, ei heller at den dyre kabelen nødvendigvis er best.

Feks sitter jeg just nu og bytter frem og tilbake mellom Nordost Heimdall til 11.000 og Supra til ca 500 mellom forsterker og høytalere, og Supra høres heelt klart best ut her. Nordosten skal visstnok være blandt de ypperste i toppen men jeg opplever faktisk at den roter det til, og drar "fokus" ut mot venstre. Samt at nedre mellomtone blir i slankeste laget..

Mulig at kablene rett og slett er for gode for oppsettet mitt, for å pirke litt i enkelte påstander her, så det er spennende om det høres enda bedre ut når jeg kobler tilbake fra Heimdall RCA til Cable Talk som jeg vanligvis bruker. Den koster jo bare en femtedel.. 8)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
kvasi skrev:
At det er forskjell på analoge kabler er det, i mine ører, ikke tvil om. Men at det er en grunn til at en kabel kan være 100 ganger dyrere enn en annen er jeg drimot ikke så overbevist om, ei heller at den dyre kabelen nødvendigvis er best.

Feks sitter jeg just nu og bytter frem og tilbake mellom Nordost Heimdall til 11.000 og Supra til ca 500 mellom forsterker og høytalere, og Supra høres heelt klart best ut her. Nordosten skal visstnok være blandt de ypperste i toppen men jeg opplever faktisk at den roter det til, og drar "fokus" ut mot venstre. Samt at nedre mellomtone blir i slankeste laget..

Mulig at kablene rett og slett er for gode for oppsettet mitt, for å pirke litt i enkelte påstander her, så det er spennende om det høres enda bedre ut når jeg kobler tilbake fra Heimdall RCA til Cable Talk som jeg vanligvis bruker. Den koster jo bare en femtedel.. 8)
Min erfaring med Heimdallen er at den er litt slank ja. Men jeg opplever den fortsatt bedre i diskanten enn f.eks Wireworld sine mer snasne kabler, til dobbelte pris av Heimdallen. Frey og opp har jeg positive lytteopplevelser med.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Det jeg finner litt morsomt og merkelig når det gjelder kabler og dems sterkeste tilhengere er at enten må de være svindyre eller gjerne tvinnet/flettet sammen av de billigste simpleste kablene man kan finne, og som ikke var tiltenkt overføring av audiosignaler. Billige kabler produsert for å overføre lydsignaler derimot, duger absolutt ikke.

Og så dette med strømkabelen da. Den er selvfølgelig ikke god nok, og utskifting av en meter kabel her kan visstnok gjøre underverker. Det fine er at den samme kabelen kan være utrolig god som høyttalerkabel :eek: ???

Det må være utrolig mange inkompetente folk i denne bransjen, når de hele tiden bruker feil kabeltype til formålet den er tiltenkt?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Ja, tenk på alle forskningslaboratorier rundt om i verden. Der går det nok tapt mange transienter og bits. Og de bare setter i gang å forske uten tanke på innbrenning. Og slikt skal vi være med på å betale, helt useriøst.

Har aldri sett kabelbudsjett på statsbudsjettet, det må gå helt galt.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
[OFF TOPIC]

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil.
Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]

S

slowmotion

Gjest
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil.
Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]

Godt sagt. Og så kan man lure på hvilken vei man vil se/snu det i forhold til trådemne. ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
norcad skrev:
Det jeg finner litt morsomt og merkelig når det gjelder kabler og dems sterkeste tilhengere er at enten må de være svindyre eller gjerne tvinnet/flettet sammen av de billigste simpleste kablene man kan finne, og som ikke var tiltenkt overføring av audiosignaler. Billige kabler produsert for å overføre lydsignaler derimot, duger absolutt ikke.

Og så dette med strømkabelen da. Den er selvfølgelig ikke god nok, og utskifting av en meter kabel her kan visstnok gjøre underverker. Det fine er at den samme kabelen kan være utrolig god som høyttalerkabel :eek: ???

Det må være utrolig mange inkompetente folk i denne bransjen, når de hele tiden bruker feil kabeltype til formålet den er tiltenkt?

Det er mye inkompetente folk i denne bransjen som ellers, det har du rett i. Men om kabler har du mye å lære.

- ellers tror jeg bransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste vedå spore så av på kabler.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]

Godt sagt. Og så kan man lure på hvilken vei man vil se/snu det i forhold til trådemne. ;)
Jeg tipper at de fleste vil ta det til inntekt for sitt eget synspunkt ... ;)

mvh
KJ

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
KJ skrev:
slowmotion skrev:
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]

mvh
KJ
Og sannynligvis være helt sikre på at det er slik det er også . . . .

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
KJ skrev:
slowmotion skrev:
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]
...
Og sannynligvis være helt sikre på at det er slik det er også . . . .
Ganske skråsikre faktisk, derom finnes ikke fnugg av tvil ... ;D
mvh
KJ

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]
Hvis disse sirkuskabeltilhengerne og subjektivistene med gullører er så kloke, hvorfor tviler de da ikke på sine egne sanser?

Er du sur ennå for det med kvadratroten av tre i stedet for kubikkroten av to? Kan være klok likevel :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Barbaresco skrev:
Trondmeg skrev:
[OFF TOPIC]

Bertrand Russell

[/OFF TOPIC]
Hvis disse sirkuskabeltilhengerne og subjektivistene med gullører er så kloke, hvorfor tviler de da ikke på sine egne sanser?
Jeg deltar ikke i denne debatten og vil ikke bekjenne farge heller. Jeg kom bare med en halvarrogant generell betraktning. De strieste begrenser ofte vidsynet mest uansett synspunkt.
Dessuten handler det om å respektere andre meninger enn man selv har. Samt respektere andre mennesker.

Barbaresco skrev:
Er du sur ennå for det med kvadratroten av tre i stedet for kubikkroten av to? Kan være klok likevel :)
Hva var dette da? Har jeg vært sur for noe? Eller er det en forveksling?
Ikke kjenner jeg igjen problemstillingen og jeg tar dessuten aldri feil av kvadratroten av tre og tredjeroten av to :)
Som elkraftmann så er ikke tredjerøtter så interessante heller. rot2 og rot3 er derimot essensielle.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Sitat fra: Trondmeg på februar 18, 2009, 13:41:26
Sitat fra: Barbaresco på februar 18, 2009, 13:25:47
Sitat fra: Zomby_Woof på februar 17, 2009, 20:29:15
Det er helt sikkert sant Xerxes.

Jeg har prøvd fiolin en gang og, jeg. Fytterakker'n som jeg skvatt! Musikk ble det i hvert fall ikke.

Likevel. Det skulle vel normalt sett være 230 mellom fasene og 115 mellom hver av fasene og jord?

Nei. ikke 115. Der kommer kunnskap om vekselstrøm inn, og det involverer kvadratrøtter.

Svaret står i innlegg #13. Og det er ikke kvadratrøtter, men kubikkrøtter denne gangen

Nei det er vel fortsatt kvadratroten av 3 som er involvert

Det må ha vært en glipp fra vekselstrøm-mannen. Trodde du var sur på meg for å ha påpekt dette :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Barbaresco skrev:
Sitat fra: Trondmeg på februar 18, 2009, 13:41:26
Sitat fra: Barbaresco på februar 18, 2009, 13:25:47
Sitat fra: Zomby_Woof på februar 17, 2009, 20:29:15
Det er helt sikkert sant Xerxes.

Jeg har prøvd fiolin en gang og, jeg. Fytterakker'n som jeg skvatt! Musikk ble det i hvert fall ikke.

Likevel. Det skulle vel normalt sett være 230 mellom fasene og 115 mellom hver av fasene og jord?

Nei. ikke 115. Der kommer kunnskap om vekselstrøm inn, og det involverer kvadratrøtter.

Svaret står i innlegg #13. Og det er ikke kvadratrøtter, men kubikkrøtter denne gangen

Nei det er vel fortsatt kvadratroten av 3 som er involvert

Det må ha vært en glipp fra vekselstrøm-mannen. Trodde du var sur på meg for å ha påpekt dette :)
Hjelp. Ser ut som jeg må bite i meg forrige innlegg. Jeg kalte faktisk roten av 3 for kubikkrot her og så det ikke før nå. Pinlig!
Men sur? Neida
Hver gang jeg tøffer meg på forum får jeg en midt i trynet. Skal jeg ta lærdom av det mon tro?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
OK da er alt bare bra!

Det sitatet fra B. Russell skal jeg jamen huske, det kan komme godt med hvis en blir klemt opp i et hjørne i en annen setting enn her inne. :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selv bruker jeg ganske rimelige kabler i forhold til mange andre her, og føler at det å bruke for mye penger på det i min situasjon ikke er riktig prioritering. Det er fordi den øvrige hw trenger mer oppgradering før jeg bør begynne å legge ut større summer for slikt. Og så interessert er jeg (kanskje) ikke.

Men det er verdt å merke seg at ikke alle studioproffer mener at det er voodoo med kabler. Et av NRKs studioer i Bergen er kablet opp av ingen ringere enn RM, og hans kabler er ikke av typen lakris (for å si det mildt). Siden NRKs studiosjef synes at det er verdt investeringen, så kan vi i alle fall konkludere med at det finnes de som driver med TV og radioproduksjon ikke er enige med den karen som hevder at dyre kabler er useriøst.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jøss, Deutsch baserer seg på tidlig gestaltpsykologi.... :)
Tror han er inne på noe helt vesentlig her, ja... Ikke minst i det siste avsnittet!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Likte også det siste avsnittet.

Satt akkurat og hørte på finalen i LvB9 med Gardiner, og syntes det låt litt skarpt, og så måtte jeg tweake: -0.5dB på volumkontrollen er jaggu et billig tweak, gitt!  ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Hmmm, lurer på hva markedsverdien for dette tweaket er? Kanskje man kan selge en forgylt audioutgave for 2000USD? :)

R

Roysen

Gjest
Vidar Bol skrev:
emotikon skrev:
impulse skrev:
Vidar Bol skrev:
orso skrev:
musicus skrev:
Beklager, det hadde jeg ikke fått med med.
Jeg så med forskrekkelse at dette kom opp igjen av hensyn til musicus og mange andre ;D
I min subjektive verden syns jeg det er useriøst å KJØPE dyre kabler, stoler ikke på deres gehør i forhold til mitt, men øver meg på at de har et liv de også.

Jøss, du er jammen generøs ! ALLES verden er vel subjektiv, for å si det forsiktig. Så i din verden, og i forhold til dine opplevelser, har det åpenbart ingen verdi å kjøpe dyre kabler. Deg om det. Helt fair, og ingenting å henge seg opp i. At du derimot dømmer andres "gehør" i forhold til ditt eget, og til overmål må øve deg på tanken at andre med andre holdninger også har et liv, blir så avsindig og absurd at det ikke er til å tro. Noen hører, andre ikke. Lev med det, mann!
Nærmest en VALLA fra mr. Bol der vil jeg si.....
He he, du må skjønne at jeg mener det godt. Vil med noen bisetninger på et åpent diskusjonsforum lede folk til å prioritere pengene sine bedre.
Så du vet best hva andre skal bruke pengene sine til?

Mvh
Roysen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Roysen skrev:
Vidar Bol skrev:
emotikon skrev:
impulse skrev:
Vidar Bol skrev:
orso skrev:
musicus skrev:
Jeg så med forskrekkelse at dette kom opp igjen av hensyn til musicus og mange andre ;D
I min subjektive verden syns jeg det er useriøst å KJØPE dyre kabler, stoler ikke på deres gehør i forhold til mitt, men øver meg på at de har et liv de også.

Jøss, du er jammen generøs ! ALLES verden er vel subjektiv, for å si det forsiktig. Så i din verden, og i forhold til dine opplevelser, har det åpenbart ingen verdi å kjøpe dyre kabler. Deg om det. Helt fair, og ingenting å henge seg opp i. At du derimot dømmer andres "gehør" i forhold til ditt eget, og til overmål må øve deg på tanken at andre med andre holdninger også har et liv, blir så avsindig og absurd at det ikke er til å tro. Noen hører, andre ikke. Lev med det, mann!
He he, du må skjønne at jeg mener det godt. Vil med noen bisetninger på et åpent diskusjonsforum lede folk til å prioritere pengene sine bedre.

Mvh
Roysen
Kom i sløsehumør jeg nå.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme her. Kanskje jeg skulle gå og ta meg en bolle?

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Vidar Bol skrev:
emotikon skrev:
impulse skrev:
Vidar Bol skrev:
orso skrev:
musicus skrev:

Mvh
Roysen
Nei, det var selvironi. SÅ alvorlig tar jeg ikke det her at jeg ikke kan innrømme et par uheldige ordvalg som kommer der og da fordi man føler noe der og da. Satt og summerte hva jeg har brukt på kabler under årenes løp. Helt latterlig når jeg har funnet ut at jeg egentlig ikke hører forskjell på dem. Tror ikke jeg er den eneste, men for all del, finn det ut selv og prøv.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er en underlig verden vi lever i.

Tenk på alle de pengene som er brukt på utvikling av høyttalere, og alle arbeidstimene som er nedlagt opp i gjennom tidene.
Helt bortkastet
alt som skulle til var jo bare å bytte kabler ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar Bol skrev:
Nei, det var selvironi. SÅ alvorlig tar jeg ikke det her at jeg ikke kan innrømme et par uheldige ordvalg som kommer der og da fordi man føler noe der og da. Satt og summerte hva jeg har brukt på kabler under årenes løp. Helt latterlig når jeg har funnet ut at jeg egentlig ikke hører forskjell på dem. Tror ikke jeg er den eneste, men for all del, finn det ut selv og prøv.
Tuller du nå?
Jeg synes riktihgnok det kan være mye større forskjell på pris/ytelsesforhold på kabler enn mye annet, men det kan jo i noen tilfeller ha vært ekstremt gode/dårlige matchinger.
Men at man i et godt oppløst system hører tildels stor forskjell på kabler kan det vel ikke være tvil om :eek:
Bare et pluggbytte kan jo ha stor innvirkning på lyden, IMO.
Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
...
Tuller du nå?
Jeg synes riktihgnok det kan være mye større forskjell på pris/ytelsesforhold på kabler enn mye annet, men det kan jo i noen tilfeller ha vært ekstremt gode/dårlige matchinger.
Men at man i et godt oppløst system hører tildels stor forskjell på kabler kan det vel ikke være tvil om :eek:
Mvh
Tjaaa ... hva skal man egentlig med kabelatur som låter slik eller slik?

Noen av oss er så enkle i sjelen at det eneste vi forlanger av an «lydkabel» er at den i et gitt oppsett ikke skal gjøre noe annet enn å slippe lyden uanfektet igjennom - kabelaturet skal være transparent. Transparente kabler koster ikke en herregård. Mange transparente kabler er faktisk ganske billige, ift. hifi-skala på pris så er de ofte nesten gratis.

mvh
KJ

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
olaps skrev:
...
Tuller du nå?
Mvh
Tjaaa ... hva skal man egentlig med kableatur som låter slik eller slik?

Noen av oss er så enkle i sjelen at det eneste vi forlanger av an «lydkabel» er at den i et gitt oppsett ikke skal gjøre noe annet enn å slippe lyden uanfektet igjennom - kabelaturet skal være transparent. Transparente kabler koster ikke en herregård. Mange transparente kabler er faktisk ganske billige, ift. hifi-skala på pris så er de ofte nesten gratis.

mvh
KJ
Ja, jeg fikk jo prøve dine grøfte-kabler, til å være gratis duger de! Flere i GLL prøvde dem og de ble kjøpt av ett par av de mest økonomiske karene. Har du penger og er intressert i best mulig lyd er de ikke i nærheten av gode nok!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
SAL skrev:
KJ skrev:
olaps skrev:
...
Tuller du nå?
Mvh

mvh
KJ
Ja, jeg fikk jo prøve dine grøfte-kabler, til å være gratis duger de! Flere i GLL prøvde dem og de ble kjøpt av ett par av de mest økonomiske karene. Har du penger og er intressert i best mulig lyd er de ikke i nærheten av gode nok!

Ikke blås deg opp SAL. Inrøm heller at du er en jålebukk uten allverdens gehør ::) ;D

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
R.Solhaug skrev:
SAL skrev:
KJ skrev:
olaps skrev:
...
Tuller du nå?
Mvh

mvh
KJ

Ikke blås deg opp SAL. Inrøm heller at du er en jålebukk uten allverdens gehør ::) ;D

Mvh. RS
gratulerer med svart belte i hersketeknikk!!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SAL har ennå til gode å vise til bruk av annen metodikk enn prislappbeskuelse. ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
SAL har ennå til gode å vise til bruk av annen metodikk enn prislappbeskuelse. ;)

....de fleste av oss har vel sine fetisjer ifht til denne hobbyen.... Eller tar jeg feil Val 8)

Kast den første sten osv osv.. Det gjelder for flere.. Også meg.. :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hifi burde helst være mystisk & fine bilder, ja.

Ikke kødd med Gud. Da blir det huskestue! ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
...

8) - håper slangene fortsatt funker iht hensikten.

Grøftekabelen min er ikke så god i grøfta ;D

Kunsten er å teste kabler for transparens - det bør gjøres eksplisitt slik at transparensen ikke tåkelegges av hifi-lyrikk.

mvh
KJ

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Tja..som endel av oss andre så vet jeg at han også faktisk bruker ørene ved evaluering av kabler. Er jo ikke vanskeligere enn det.

Topp Bunn