Useriøse selgere/kjøpere og HFS3

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt på siden av tema men noterer meg at det er noen selgere som selger brukte varer for samme pris og gjerne litt dyrere enn nypris.
Det er fritt fram for alle men å gjøre en bakgrunnsjekk kan være smart en gang i blant. Å selge "pc" utstyr med nypris (som var for en god stund siden) blir litt meningsløst når prisutvikling har vært som den har vært.
Bare et bitte lite innspill.
PS: dette har ingenting med useriøst å gjøre men å følge med i prisutvikling er noe både selger og kjøper bør gjøre på generell basis.

P

Parelius

Gjest
En kan sikkert si mye rart om selgere, men kjøpere som annonserer er ikke bedre når det gjelder å gi tilbakemelding når de får tilsvar på sine annonser. Ikke alltid like lett å vite hva som feiler folk…

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Parelius skrev:
En kan sikkert si mye rart om selgere, men kjøpere som annonserer er ikke bedre når det gjelder å gi tilbakemelding når de får tilsvar på sine annonser. Ikke alltid like lett å vite hva som feiler folk…
Enig med Parelius.
De med kjøpsannonser er, etter min erfaring, dårligere til å gi tilbakemelding enn de med salgsannonser.

C

Cyber

Gjest
Jeg håper at annonser skal få begrenset tid på brukten, si 2 uker og så bør bruker få en e-post der han kan velge å forlenge eller sette som solgt. Det hadde ryddet godt opp automatisk.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Jeg har en annonse ute nå..ca 1 dag nå på en forsterker.
Det som er fryktelig irriterende er at flere tar kontakt 1 gang og sier de vil ha den..så er det stilt.. jaja..

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Spesiellt sent fredag eller lørdag kan være hotte dager for feilvurderinger av ymse slag. Syns uansett det beste er at man er ærlig! Mye bedre og si det som det er hvis man har fått kalde føtter kontra og tie helt!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Spesiellt sent fredag eller lørdag kan være hotte dager for feilvurderinger av ymse slag. Syns uansett det beste er at man er ærlig! Mye bedre og si det som det er hvis man har fått kalde føtter kontra og tie helt!
Sant, de er mye bedre.
Sendt både mail og melding på tlf til en som skal selge..men der er det dødt også..dette er på finn da.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
For noen uker siden, hadde et par Harbeth høyttalere for salg, 9k. To personer prutet ned til 8k, jeg sa 'ok', og da skulle de ikke kjøpe alikevel. Helt nye høyttalere, ny-pris 15k, ble omsider solgt for 8k.

Mottar PM, e-mail og SMS; "er høyttalerene solgt?". Jeg svarer "ikke solgt"..., og så hører jeg ikke mer fra de.

Og så har du de som alltid spør "hvorfor selger du?".
Har omsider forstått at de som starter med dette spørsmålet ikke er interessert i å kjøpe.

Og de som stiller spørsmål som allerede er opplyst i annonsen.

Jeg har sluttet å irritere meg over useriøse henvendelser. Tar det som god underholdning som jeg også deler med andre :)
(har en liten liste med personer som jeg aldri kommer til å selge til, og heller aldri kjøpe av)

Det er riktig det, at det er 10 (eller flere) tullehenvendelser for hvert salg. Slik er det bare.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det som er fryktelig irriterende er at flere tar kontakt 1 gang og sier de vil ha den..så er det stilt.. jaja..
Om de sier jeg tar den eller jeg vil ha den så er det bindende etter min mening. Er det mulig å gi disse 'ikke-kjøperene' karakter på torget?

M

Merrill Stormont

Gjest
God smak i HFS3, jeg tror i transaksjonen, gjensidig tillit mellom de to partene for å lette transaksjoner og toleranse er den beste beskyttelsen. Kanskje du er en kresen person, men det betyr ikke at atmosfæren.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.511
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Prøvde å selge en Cary Dvd 7 for en stund tilbake.
Hadde flere som tok kontakt, men denne mente flere att jeg ikke kunne få mer en 2000,- for.
Vel da kan den bare stå der, da kan den jo brukes som en vanlig Dvd de få gangene jeg har behov.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
God smak i HFS3, jeg tror i transaksjonen, gjensidig tillit mellom de to partene for å lette transaksjoner og toleranse er den beste beskyttelsen. Kanskje du er en kresen person, men det betyr ikke at atmosfæren.
Google translate? :confused:

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Om de sier jeg tar den eller jeg vil ha den så er det bindende etter min mening. Er det mulig å gi disse 'ikke-kjøperene' karakter på torget?
Man kan vel sette annonsen som solgt og velge kjøper...men jeg tror ikke man nødvendigvis oppnår et salg da.... :rolleyes:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Vårt karaktersystem er ment å fremheve gode kjøpere. De som oppfører seg seriøst vil etterhvert ha mange positive karakterer, og da vet en at dette er selgere/kjøpere en kan stole på. Det er liten hensikt å fremheve dårlige selgere/kjøpere da disse bare vil opprette nye brukernavn. De som har mange positive karakterer vil etter all sannsynlighet ønske å fortsette i samme spor.

hegelstian

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Skulle rapportert en kjøper, legger inn falske bud ; XXXXXX heter medlemmet.

Det er ikke tillatt å legge ut brukernavn på denne måten, og jeg har redigert bort navnet. Mvh Høvdingen

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.481
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Man kan vel sette annonsen som solgt og velge kjøper...men jeg tror ikke man nødvendigvis oppnår et salg da.... :rolleyes:
Har hatt et par sånne som pruter og vi har blitt enig om pris og henting. Så blir det aldri noe henting, grrrr. Kjedelig!

OU812

selland

Fersking
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
gi beskjed til admin om hvem dette er slik at di kan følge med på personen og eventuellt utestenge vedkommende ..

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
For noen uker siden, hadde et par Harbeth høyttalere for salg, 9k. To personer prutet ned til 8k, jeg sa 'ok', og da skulle de ikke kjøpe alikevel. Helt nye høyttalere, ny-pris 15k, ble omsider solgt for 8k.

Mottar PM, e-mail og SMS; "er høyttalerene solgt?". Jeg svarer "ikke solgt"..., og så hører jeg ikke mer fra de.

Har omsider forstått at de som starter med dette spørsmålet ikke er interessert i å kjøpe.

Og de som stiller spørsmål som allerede er opplyst i annonsen.

Jeg har sluttet å irritere meg over useriøse henvendelser. Tar det som god underholdning som jeg også deler med andre :)
(har en liten liste med personer som jeg aldri kommer til å selge til, og heller aldri kjøpe av)

Det er riktig det, at det er 10 (eller flere) tullehenvendelser for hvert salg. Slik er det bare.
Ja, dessverre har sentralen blitt slik. Selv har jeg ved gjentatte anledninger i årenes løp blitt kontaktet av en fyr fra Vestlandet i forhold til utstyr jeg har lagt ut, men ikke en eneste av disse henvendelsene har resultert i noen handel. Ofte er det slik at vedkommende bare velger å ikke gi videre lyd fra seg, etter først å ha signalisert stor interesse for gjenstanden. Så sitter man der da og vet ikke helt hva som kan være årsaken til den plutselige stillheten. Slikt synes jeg er veldig frustrerende. Man burde i det minste kunne gi klar beskjed, synes jeg. Nå er jeg etter hvert blitt vant til denne fremgangsmåten fra nevnte person og har sluttet å se på han som seriøs, så framover kommer jeg bare til å overse henvendelser fra den kanten. Dette har likevel vært opplevelser man godt kunne vært foruten.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke om en kan si at Hifisentralen har blitt noe som helst. Det er dessverre en økende trend med useriøse selgere/kjøpere over hele linja, og jeg vil påstå at Finn.no er langt verre. Jeg skulle selv kjøpe meg en laptop for en kort tid tilbake, og når jeg tok kontakt med diverse selgere på Finn, så ble jeg veldig overrasket over hvor mange useriøse svar jeg mottok (og ikke mottok). Jeg opplevde flere som ikke har svart i det hele tatt, 2 selgere som ikke ville selge selv om jeg tilbydde forlangende pris, flere som ikke klarte å finne ut hvordan handelen skulle gjennomføres, og jeg var sikkert i kontakt med cirka 15 selgere før jeg traff en som jeg endte med å handle av. Det hadde vært enklere å kjøpt en ny laptop på tilbud hos Elkjøp, Komplett e.l.

Det er ingenting i veien med å handle via email og PM, men personlig føler jeg at det fortsatt er enklest og best å snakke med folk pr. telefon. Da får en et greit inntrykk av vedkommende, og det er oftere enklere å finne ut av hvordan ting skal gjennomføres.

Mvh
Høvdingen

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Kritikken var ikke ment rettet mot hifisentralen som sådan, men mot manglende folkeskikk...

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg kan gjerne finne på å spørre om det (dersom det ikke er angitt i annonsen), og har spurt om det ved flere kjøp jeg har gjort.

Om en annonse er full av superlativer over produktet som skal selges, lurer jeg på hvorfor i all verden selger vil avhende dette fantastiske produktet, og kan være paranoid nok (eller pragmatisk nok?) til å tenke det kan være noe "muffens" :)

Jeg ser på det som en (av flere) metoder for å prøve å få en føling med den andre part.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
For bare noen dager siden:

Min anonnse av Pathos Inpol 2 sier bl.a. kr 25 000,- ferdig prutet, selger (jeg) bor i Stavanger. Sendes ikke da forsterkeren veier mer enn 35 kilo.

Samme "kjøper":
1. Jeg byr kr 19 000,- mot at du møter meg i Oslo.
- nei
2. Jeg byr kr 20 000,- inkl frakt
- nei
3. Jeg byr kr 20 000,- og jeg kommer og henter
- nei

Deretter slettet jeg annonsen, min tålmodighets grense var nådd, jeg har aldri opplevd maken til mengde av useriøse henvendelser som ved salg av denne forsterkeren.

Sist redigert:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg kan gjerne finne på å spørre om det (dersom det ikke er angitt i annonsen), og har spurt om det ved flere kjøp jeg har gjort.
Jeg finner det frekt og provoserende når første spørsmål er "hvorfor selger du?". Jeg har vært fristet mer enn en gang å svare "at det har du faen meg ingenting med". Jeg nevner ofte i mine annonseer hvorfor jeg selger, og til tross for det så kommer spørsmålet; "hvorfor selger du?"

Men hvis spørsmålet kommer lenger ut i samtalen og personen virker oppriktig interessert i å kjøpe, da er det ok, og jeg svarer mer enn gjerne hvorfor jeg selger :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg finner det frekt og provoserende når første spørsmål er "hvorfor selger du?". Jeg har vært fristet mer enn en gang å svare "at det har du faen meg ingenting med". Jeg nevner ofte i mine annonseer hvorfor jeg selger, og til tross for det så kommer spørsmålet; "hvorfor selger du?"

Men hvis spørsmålet kommer lenger ut i samtalen og personen virker oppriktig interessert i å kjøpe, da er det ok, og jeg svarer mer enn gjerne hvorfor jeg selger :)
Er ikke enig. Synes "hvorfor selger du" er et helt relevant spørsmål da det slett ikke er alle som sier den egentlige årsaken til salget i annonsen. Har vært bort i selgere som sier at det er en feil med produktet som de ikke finner ut av. Greit å vite at dette er årsaken til at det selges billig og ikke at det er et dødsbo og selger ikke aner prisen.

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.583
Torget vurderinger
30
Kan en mulighet være at registrering krever bekreftelse på kode via sms?
Jeg vet ikke hvor tungvindt det er å få til noe sånt, eller hvor mye det evt. Vil koste, men det vil jo hjelpe til betraktelig med å luke ut verstingene på brukten.

Med det sagt, så har jeg stort sett bare hatt gode opplevelser. :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei.

Har en annonse ute på et effekttrinn. Der g\har jeg for noen dager siden motatt et bud, fra knotten gi bud. Altså ikke direkte et bud på pm. Har sendt pm og prøvd å ringe kjøper. Har fått bekreftelse både på pm og sms at kjøp/salg gjennomføres. Men har ikke hørt et kvekk fra kjøper på flere dager. Det ringer på tlf, men han tar den ikke. Han har fått sms med kontonr og bekreftet at han overfører før han henter.

Er ikke gi bud knappen bindene bud? Har også vert kontaktet fra 2 andre som har vert intr i effekttinnet mitt, som da har fått beskjed om at den er solgt. ed henvendelse til dem nå så har de begge gått for noe annet. Jeg mener at slik oppførsel ikke burde bli godtatt her inne på forumet. Denne brukeren er relativt ny på forumet, og jeg mener at siden det å ser ut som om at han ikke gjennomfører handelen, og at jeg kunne ha solgt til to andre. Så burde jeg kunne gi denne kjøperen en svært dårlig karakter. For å avtale kjøp men ikke gjenomføre.

Hvorfor er det ikke muligheter til det?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan også legge til at denne brukeren har vert pålogget og AKTIV hver dag. Og har fått flere henvendelser både på sms, tlf ( telefonsvarer ) og pm her på sentralen.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Hei.

Har en annonse ute på et effekttrinn. Der g\har jeg for noen dager siden motatt et bud, fra knotten gi bud. Altså ikke direkte et bud på pm. Har sendt pm og prøvd å ringe kjøper. Har fått bekreftelse både på pm og sms at kjøp/salg gjennomføres. Men har ikke hørt et kvekk fra kjøper på flere dager. Det ringer på tlf, men han tar den ikke. Han har fått sms med kontonr og bekreftet at han overfører før han henter.

Er ikke gi bud knappen bindene bud? Har også vert kontaktet fra 2 andre som har vert intr i effekttinnet mitt, som da har fått beskjed om at den er solgt. ed henvendelse til dem nå så har de begge gått for noe annet. Jeg mener at slik oppførsel ikke burde bli godtatt her inne på forumet. Denne brukeren er relativt ny på forumet, og jeg mener at siden det å ser ut som om at han ikke gjennomfører handelen, og at jeg kunne ha solgt til to andre. Så burde jeg kunne gi denne kjøperen en svært dårlig karakter. For å avtale kjøp men ikke gjenomføre.

Hvorfor er det ikke muligheter til det?
Det er veldig vanskelig å fremheve useriøse kjøpere/selgere da de f.eks. kan opprette nytt nick, og dermed fortsette i samme sporet. Vi fant det best å lage et system for å fremheve hvem en kan stole på, og som er seriøse. Vi tillater derfor kun karaktergivning når annonse er merket som solgt, og hvis vi hadde åpnet for karaktergivning mot hvemsomhelst, så ville dette medført masse problemstillinger som vi ikke har kapasitet til å håndtere.

Konklusjon: en bør vise mer varsomhet ovenfor aktører som ikke har noen positive karakterer.

Budknappen skal være bindende, og hvis noen gir bud og ikke svarer når selger godtar budet, så kan vedkommende rapporteres til Admin.

Jeg har forøvrig satt opp nye regler på budskjemaet, og denne sier at bud er bindende i 48 timer, og ved svar fra selger, så har budgiver en plikt til å svare innen 24 timer for å avslutte handelen. Brudd på disse reglene kan medføre utestengelse fra Torget.

Mvh
Høvdingen

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok, da er det såpass enklet at man i staden for å merke annonsen som reservert, så merker man den som solgt. Da får man legge inn den karateren man vil.
Sender da fullt navn, adr og tlfnr og nick til admin så får dere gjøre det som dere synes er best. Jeg mener alikevel at man burde kunne gi en dårlig karakter når en handel ikke gjennomføres...

Jeg har dokumentasjon så samtalene (sms.ene) og PM som vi har hatt, der det kommer klart og tydelig frem at dette medlemmet har avtalt og bekraftet kjøp. Så jeg ser ikke at det skal kunne føre til noen problemstillinger i det hele tatt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ok, da er det såpass enklet at man i staden for å merke annonsen som reservert, så merker man den som solgt. Da får man legge inn den karateren man vil.
Hvis jeg har forstått systemet riktig, blir ikke karakteren din synlig før "motparten" også har lagt inn sin karakter på deg. Så da spørs det hvordan det går.... Enten ingen synlige karakterer - eller to veldig dårlige karakterer.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Hvis jeg har forstått systemet riktig, blir ikke karakteren din synlig før "motparten" også har lagt inn sin karakter på deg. Så da spørs det hvordan det går.... Enten ingen synlige karakterer - eller to veldig dårlige karakterer.
Nei, karakter blir synlig selv om kun en part avgir.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
@Høvingen. Er det noen plass jeg kan kontakte Admin? eller skal jeg sende rapport rundt denne brukeren på pm til deg?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
PM går helt fint.

Lp only

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Antall liker
214
Sted
Bergen
Hei.Når jeg selger noe skriver jeg alltid pris og Ring for info.i annonsen.Da luker man ut mange sms masere ol.som sender meldinger å spør om ting som allerede står i annonsen.Selger/kjøper alldrig noe uten å ha snakket med vedkommende først.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Hei.Når jeg selger noe skriver jeg alltid pris og Ring for info.i annonsen.Da luker man ut mange sms masere ol.som sender meldinger å spør om ting som allerede står i annonsen.Selger/kjøper alldrig noe uten å ha snakket med vedkommende først.
Det pågår veldig mange svindelforsøk om dagen, og nå har til og med enkelte utenlandske svindel-aktører begynt å skrive perfekt norsk. Noen bruker fortsatt Google translate, men enkelte har tydeligvis skaffet seg bedre måter å oversette på. En ting de aldri (eller veldig sjelden) gjør, er å ta kontakt pr. Telefon. Det er ingen tvil om at det er veldig smart å høre stemmen til den du handler med, og det gir en ekstra trygghet. Svindlere liker ikke å etterlate seg spor, og en telefonsamtale blir veldig personlig.

En bør heller aldri (og jeg mener aldri), betale til fremmede personer med betalingstjenester som Paypal, Skrill e.l. Dette er kun trygt når handelen er gjennomført via forretninger som er godkjent, Ebay og lignende seriøse nettsider.

Mvh
Høvdingen

Topp Bunn