Useriøse på bruktbørsen!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.841
Sted
Nøtterøy
Har opp gjennom årene lagt ut en del til salgs på bruktbørsen. Og duverden så mange useriøse jeg har vært i kontakt med.
Bud som ikke blir fulgt opp, direkte klager og kritikk på ting du skal selge osv. Mye bøllete oppførsel. Men det er vel prisen en må betale
når en har et forum hvor folk kan være anonyme?

Men har også vært i kontakt med mange hyggelige mennesker. (Må få med det også da.)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg gjør det hele så enkelt at jeg ikke responderer på anonyme henvendelser jeg. Da lar jeg heller være å selge. Responderer ikke på anonyme pm'er om andre ting heller.

Selger kun til (og kjøper kun fra) folk som tilkjennegir seg til fulle, eller som jeg vet hvem er, enten via kjente eller via forumet generelt. Sparer meg en masse trøbbel dersom jeg en sjelden gang er på bruktbørsen.

C

Cyber

Gjest
Hmm, jeg synes egentlig det er svært mange seriøse positive mennesker. Har tumlet og solgt og kjøpt endel de siste årene og kun engang har jeg vært utfor en som ikke hentet ut en pakke sendt i oppkrav. Kostet med 3-400 i frakt, men sett over det hele så synes jeg det er ok. Masse trivelige folk som følger opp 100%.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har aldri hatt problemer men er nok litt utsatt ift. til mod status og "antall innlegg" :) som endel andre her...

Å få svertet sitt navn da er nok litt mer alvorlig på en måte. Dvs. fallhøyden er rimelig stor.

Men hva er anonyme pm'er? Pm'er fra folk som ikke signerer med navnet sitt?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
cybervision_ skrev:
Hmm, jeg synes egentlig det er svært mange seriøse positive mennesker. Har tumlet og solgt og kjøpt endel de siste årene og kun engang har jeg vært utfor en som ikke hentet ut en pakke sendt i oppkrav. Kostet med 3-400 i frakt, men sett over det hele så synes jeg det er ok. Masse trivelige folk som følger opp 100%.
Har samme erfaring som deg. Har stort sett bare positive erfaringer generelt, og alle gjennomførte handler har så langt gått smertefritt, både kjøp og salg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Har bare hatt positive opplevelser med kjøp her på HFS.

Derimot er det vel en stakkars selger på AV Forum fra Møre som har en dårlig erfaring med meg.
Kjøpte et "lass" rør i esker og skulle hente og betale i løpet av noen måneder da det faktisk er en smule avstand fra der jeg bor og til ham. Før jeg kom så langt krasjet mobilen der alle kontaktdetaljer lå, og AV Forumet var stadig vekk "nede" så etter hvert ga jeg opp og saken har mer eller mindre gått i glemmeboken, bortsett fra at at jeg nå og da får et stikk av dårlig samvittighet fordi jeg var så jævlig dum å ikke skrive ned navn, nummer og adresse, ... men det lå jo på telefonen. :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hm... For min del snakker vi i størrelsesorden noe over hundre transaksjoner på bruktbørsen i løpet av de seneste to-tre-fire årene - og jeg har ennå til gode å støte på useriøse personer. Vel - ett og annet skambud har jeg jo fått slengt etter meg - men en god latter forlenger livet - og det må jo være lov å prøve seg også. Takket være min aktivitet på bruktbørsen har jeg fått mange gode hifi-venner, og har også fått anledning til å høre på mye utstyr og mye musikk som jeg ellers aldri ville ha hatt verken tid eller mulighet til å finne på egen hånd. Kjempeopplegg, bruktbørsen - jeg minnes med gru hvordan det var før internettets tid.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg har gode erfaringer, folk er gjennomgående hyggelige også når ting har gått galt, hadde en episode hvor en glassplate ble ødelagt under transport.
Ellers syns jeg det er useriøst når man ikke oppgir hvor et salgsobjekt befinner seg. Jeg ønsker å besiktige og lytte før jeg kjøper, slik at vi er enige om objektets tilstand før penger overdras.

AD

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
183
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hei,

Jeg har hatt utelukkende possitive erfaringer med kjøp og salg på Sentralen!! (100+)

Oppgir alltid fullt navn ved forespørsler og opplever at de fleste andre også gjør det.
Ett skambud i ny og ne tar jeg med ett smil, må være lov å prøve seg.. :)

Har aldri fått tilsendt ett skadet eller slitent produkt som ikke
lever opp til selgers beskrivelser! Kanskje jeg har vært heldig....

mvh
Petter H

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
… Men hva er anonyme pm'er? Pm'er fra folk som ikke signerer med navnet sitt?..
Personlige meldinger (eller mail) fra folk som holder sin identitet skjult. Vi vet jo hvem mange bak nickene er, mange av oss kjenner jo hverandre, men det jeg tenker på først og fremst er når ukjente kontakter meg på den private arenaen. Da forventer jeg at de gjør det klart hvem de er.

Jeg bryr jeg meg ikke engang om å svare dersom de ikke tilkjennegir seg, siden jeg synes det er høyst utidig å basere personlig kontakt på et nick. Synes det er første bud i et privat- eller tillitsforhold (som f.eks kjøp og salg) at man i det minste sier hvem man er.

På denne måten har jeg stort sett bare hatt positive opplevelser ved handel jeg også.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Har utelukkende hatt positive opplevelser både ved kjøp og salg...

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Feks.

Viss det ligger ute en annonse, gjenstanden er....tja.....en kabel.
Du selv har solgt denne kabelen for 1000kroner for 5mnd siden, han/hun som kjøpte den har solgt den videre og tredjeperson har nå opprettet annonse hvor personen ønsker 6000kr for denne supre, sjelden, dyre kabelen.

Har man da lov og sende vedkommende en PM/Mail hvor man forteller stakkaren at han desverre A:har blitt lurt av personen man kjøpte den av, eller B: er en grisk jævla tomsing.

Er man en bølle da?

(dette har enda ikke skjedd, utenom denne så har jeg kjøpt og solgt vanvittig mye rart her på børsen og har KUN positive erfaringer)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mitt inntrykk av bruktbørsen er at den har sklidd litt ut og at det begynner å bli litt mer som Finn.no.

Når det er sagt har jeg både kjøpt og solgt en del på bruktbørsen og har utelukkende gode erfaringer.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:

Har solgt og kjøpt en del på bruktbørsen, ja.

Hvis kjøper vil ha det i postoppkrav, synes jeg at det er praktisk å be om en forskuddsinnbetaling av det det vil koste både å sende varen og det det vil koste å få den i retur hvis den ikke blir hentet.

Det gir jo også en viss pekepinn om vedkommende er seriøs eller ikke.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
bambadoo skrev:
… Men hva er anonyme pm'er? Pm'er fra folk som ikke signerer med navnet sitt?..
Personlige meldinger (eller mail) fra folk som holder sin identitet skjult. Vi vet jo hvem mange bak nickene er, mange av oss kjenner jo hverandre, men det jeg tenker på først og fremst er når ukjente kontakter meg på den private arenaen. Da forventer jeg at de gjør det klart hvem de er.
Det er jeg i og for seg enig i. Hadde du sendt meg en melding, så hadde jeg ikke sett på det som "anonym". Vi kjenner hverandre litt for godt fra forumet til å være helt anonyme. Men på bruktbørsen så ser jeg flere brukernavn som jeg aldri har sett i spaltene.

Det jeg skulle ønske var påkrevd på børsen er hvor i landet gjenstanden befinner seg. Det er greit å vite om det er en kort kjøretur, eller om det må sendes.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Har noen dårlige erfaringer på bruktbørsen. En av dem var så stygg at kona nærmest måtte holde meg tilbake fra å hoppe i bilen og oppsøke vedkommende. Målet mitt hadde vært å skade ham seriøst. Den saken handlet om mer enn penger, bare så det er sagt.

En annen erfaring jeg gjorde var å avtale kjøp av en Myriad effektforsterker. Selger skulle kjøre forbi neste dag og overlevere den. Jeg tok fri formiddagen fra jobb for å være tilstede. Når ingen selger dukket opp ringte jeg til ham, og fikk beskjed om at han hadde fått et høyere bud. Derfor hadde han ikke dukket opp...
Jeg kunne dog fremdeles få kjøpe forsterkeren om jeg gav et nytt bud! Unødvendig å si at jeg ikke var særlig interessert i det...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Aldri hatt noen dårlige erfaringer med kjøp og salg på bruktbørsen.

Men jeg lurer på om de som har ukjente nick der, har oppretta de bare for og bruke de der?

Kanskje.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Jeg har bare gode erfaringer med å handle på bruktbørsen. Kan trenge litt tid før jeg klarer å bestemme meg for å kjøpe noen ganger, og da kan sjansen gå fra meg, men har aldri blitt lurt. Og det håper jeg de ikke har opplevd de som har kjøpt av meg heller.

Alltid betalt på forskudd og forlangt det samme selv. Liker best å handle ansikt til ansikt der det går, men har opplevd en selger som ikke ville møte meg. Det var litt snodig, men det gikk greit med den handelen og.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Mitt inntrykk av bruktbørsen er at den har sklidd litt ut og at det begynner å bli litt mer som Finn.no.
På hvilken måte da?

For min del har jeg fått en del henvendelser fra en særs anonym person på en av mine annonser. Vedkommende har stilt ganske mange spørsmål som ikke har særlig mye med objektet eller dets tilstand å gjøre; det har vesentlig gått på om jeg har fått noen bud. Greit nok det forsåvidt, men for mitt vedkommende er personen en slags ånden som går, som består av to bokstaver, pluss bosted Oslo, bokført med 6 innlegg, som godt kan være svarene på annonsen min.
Tror jeg gjør som bl.a. Vidar P, nemlig slutter å svare inntil vedkommende identifiserer seg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Aldri hatt noen dårlige erfaringer med kjøp og salg på bruktbørsen.

Men jeg lurer på om de som har ukjente nick der, har oppretta de bare for og bruke de der?

Kanskje.
Jeg regner med at HFS er kjent for flere enn vi skrotinger som frekventerer forumet, og at mange som har noe å selge velger å lage en profil her til det formålet. Og de er de virkelig anonyme aktørene, slik jeg ser det. Du trenger for eksempel ikke signere med Rolf, for du er likevel rolfozzy, som jeg kjenner "rimelig godt" fra vårt sosiale samvær.

Det er liten grunn til å være redd for at noen av oss aktive vil drite oss ut med å tøyse i en handel med et annet aktivt medlem, men i forhold til de ukjente profilene må det selvsagt vises samme forsiktighet som med Finn.no.

mrtj

Fersking
Ble medlem
03.09.2003
Antall liker
0
Jeg mener at hvor aktiv man er på forumet ikke har noe å si hvordan man er som selger/kjøper. Jeg mener jeg er minst like god selger/kjøper på hifisentralen som dere andre.
Jeg har vært "aktiv" på hifisentralen siden før 2003, men siden jeg ikke skriver noe særlig med innlegg, er mitt nick ikke kjent av de andre som er aktive. Måten jeg er "aktiv" på er at jeg leser forum-tråder og sjekker bruktbørsen ofte. Første gang jeg registrerte meg på hifisentralen(i 2003) mener jeg var når jeg skulle sende PM til noen som hadde noe ute til salgs.

Har forøvring noe ute til salgs akkurat nå, og har vel fått over 10 PM med spørsmål som jeg svarer fortløpende, men etter dette får man ikke noe svar hos den interesserte mer. Dette er vannvittig frustrerende. Er nesten som at svarene mine aldri kommer fram.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mrtj; det er ikke min mening iallefall å si noe om hvor god kjøper/selger man er ut ifra aktivitet på forumet, da tror jeg kanskje du misforstår. Poenget både fra Bambadoo og meg var sikkert det at mange på forumet kjenner hverandre, og da er det mer forpliktende å være etterettelig.

Ser du plages med manglende etterettelighet selv (siste avsnitt), så jeg regner med du har forståelse for de av oss som vil ha slikt redusert til et minimum. Det er dette jeg også er så lei av, folk med plenty spørsmål som man aldri får noe mer respons fra, enten det gjelder kjøp/salg eller andre ting.

Min måte å gjøre det på er som sagt å forvente at seriøse interessenter identifiserer seg. Da blir deres terskel for å være uetterettelig kanskje større. Likedan for folk med andre spørsmål, om hifi eller musikk f.eks; de kan bare skyte en hvit pil etter svar på PM dersom de ikke tilkjennegir seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
mrtj skrev:
Har forøvring noe ute til salgs akkurat nå, og har vel fått over 10 PM med spørsmål som jeg svarer fortløpende, men etter dette får man ikke noe svar hos den interesserte mer. Dette er vannvittig frustrerende. Er nesten som at svarene mine aldri kommer fram.
Kanskje det bare er en indikasjon på at du burde legge mer informasjon i annonsen? Det er jo ikke slik at man kan regne den det minste tegn på interesse som f.eks. en forespørsel om pris, stand eller lokalitet som en påbegynt salgsforhandling. Da blir man litt som gateselgerne i Marokko.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Kan være mange grunner til at folk "blir borte" på denne måten som mrtj beskriver. Har du selv noe å selge bør du vite hvor mye du ønsker for det.

Jeg svarte på en som hadde LP plater til salgs og fikk en oversikt over mye musikk jeg gjerne skulle ha kjøpt, MEN når selger ikke vet hvor mye han vil ha for dem blir det straks litt værre. Kan jo selvsagt gi et villt bud, men jeg aner ikke hva "markedspris" er på slikt, og minst av allt ønsker jeg å bli oppfattet som en som gir skambud. Så det hele endte med at jeg ikke fikk avgårde noe svar til selger. Sikkert kjiipt for selger, men når man ser alle kommentarer om "skambud" blir man litt forsiktig, i allefall om man øsnker å ha et rimelig greit forhold til folk her inne. Det hele blir litt som med høna og egget på en måte. Ønsker ikke betale mer enn nødvedig samtidig som jeg ikke har noe ønske om å tråkke noen på tærne, og da er det kanskje like greit å tusle forsiktig og stille ut.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mrtj skrev:
Jeg mener at hvor aktiv man er på forumet ikke har noe å si hvordan man er som selger/kjøper. Jeg mener jeg er minst like god selger/kjøper på hifisentralen som dere andre.
Jeg har vært "aktiv" på hifisentralen siden før 2003, men siden jeg ikke skriver noe særlig med innlegg, er mitt nick ikke kjent av de andre som er aktive. Måten jeg er "aktiv" på er at jeg leser forum-tråder og sjekker bruktbørsen ofte. Første gang jeg registrerte meg på hifisentralen(i 2003) mener jeg var når jeg skulle sende PM til noen som hadde noe ute til salgs.

Det er nok endel som har vært aktive her før i tiden som annonserer, men for oss som er aktive i dag så er det selvsagt mer betryggende å handle med hverandre. Det er ikke til å komme bort fra. Det er flere her inne som kjenner min egentlige identitet, og hvor jeg bor. Slik er det med så og si alle som er aktive på forumet.

Men det betyr ikke at vi er noen bedre selgere eller kjøpere, det er bare det av vi kjenner hverandre litt for godt til å drite på draget i en liten brukthandel. Vi bruker ikke to, tre år av vårt liv til et sosialt fellesskap, for så å kaste vrak på det med en useriøs handel. Den muligheten er litt enklere for en som kun har hørt om forumet, og derfor har laget en profil for legge inn en annonse.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det har sikkert vært nevnt utallige ganger, men om folk kunne slette annonsene sine når ting er solgt. Iallefall når de er ute av huset!

M

musicus

Gjest
Selv har jeg vel solgt mer enn jeg har kjöpt på BB de årene man har värt med her, til tider har det noen ganger värt relativt store summer. Jeg krever forskuddsbetaling för jeg sender, det seg väre det handler om alt fra små rör til höyttalere og forsterkere.
Selv finner jeg det xtra viktig å underrette kjöper underveis i handelen, ikke minst siden jeg bor utenfor Norges grenser, og så gjerne be om en pm når varen(e) er mottatt så man vet alt er ok.

Liker å vite at begge parter er fornöyde med handelen, og tror og mener det har fungert bra.

mvh

Topp Bunn