Usb type hjelp

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Innlegg
93
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Heisann

Der er helt sikkert noen på sentralen som kan hjelpe meg med dette spørsmål.

Jeg trenger en usb kabel som skal gå i fra Mac Min,problemet er bare det att den er en smal og brei,mens på Dacen(Calyx)er den omtrent eller lik en liten
firkant inngang.

Hva kalles denne type kabel?og er det mulig å få kvalitets kabler av denne type Usb?.
Jeg regner med att jeg ikke er den eneste som bruker Mac Mini sammen med en Dac,har dere noen forslag til gode kabler av denne type?

mvh
 

re2

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
33
Antall liker
4
Du skal ganske sikkert ha en usb A til B. På din Mac og på vanlige pc'er så er det usb A og inn på dac'en din er det usb B. I databransjen kalles det ofte for en printerkabel.

vh
 

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Innlegg
93
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Holmium skrev:
Så der er kun muligheter med Usb kabler som er bergnet for data?og ikke dedikerte kabler som er beregnet for Audio bruk,altså kvalitets kabler,liker ikke tanken på å bruke en vanlig data
kabel.

Så i en tideligere tråd att Endre Askeland hadde testet en Transparent kabel og kunne anbefale denne,og ser det står en Mac Mini i utstyr listen hans.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nå er det vel strengt tatt data du skal overføre.
JEG har ingen grunn tïl å tro at denne kabelen ikke gjør jobben like godt som enhver eksotisk kabel der selve kabelen er den samme, men pakket inn i en strømpe.
Hva som finnes av eksotiske USB-kabler vet jeg ikke. Kommer an på hvor eksotisk du vil ha det, men antar feks Monster kan ha aktuell modell.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Holmium skrev:
Kommer an på hvor eksotisk du vil ha det, men antar feks Monster kan ha aktuell modell.
Monster - Firmaet som ga oss printerkabler med forgylte centronix-kontakter! ;D
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Dazed skrev:
Holmium skrev:
Kommer an på hvor eksotisk du vil ha det, men antar feks Monster kan ha aktuell modell.
Monster - Firmaet som ga oss printerkabler med forgylte centronix-kontakter! ;D
Men for noen farger på utskriftene da!
Men Monster er egentlig greit. Ok utvalg, design og kvalitet til grei nok kost. Sikkert med noen unntak :)

Poenget er vel at trådstarter ønsket noe annet enn de vanlige datakablene til databutikker, mpx osv. Så da listet jeg opp noen.
Jeg hadde nok valgt annerledes, men det er hans valg og det er uproblematisk for meg.
 

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Innlegg
93
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Takker for alle innspill.

Har fått oppklart dette og deet er en helt vanligt usb kabel,altså slik som de aller fleste kabelpr4odusenter lager.
Er klar ovfer aqtt det er data som skal overføres,men nå er jeg i den gruppen som tror att att kabler gjør en forskjell.

mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
SUPERSAM skrev:
Takker for alle innspill.

Har fått oppklart dette og deet er en helt vanligt usb kabel,altså slik som de aller fleste kabelpr4odusenter lager.
Er klar ovfer aqtt det er data som skal overføres,men nå er jeg i den gruppen som tror att att kabler gjør en forskjell.

mvh
Det er vel egentlig ingen som sier at kabler ikke kan låte forskjellig, men akkurat usb-kabler ville ikke jeg brukt noen ekstra penger på, i alle fall.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Det er i slike tilfeller greit med en link som denne angående Denon kabelen som er the cream of the cream:
http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedicated-Link-Cable/product-reviews/B000I1X6PM/ref=cm_cr_dp_all_helpful?ie=UTF8&showViewpoints=1&sortBy=bySubmissionDateDescending(og ja, vet at dette ikke er en usb kabel)
Hvis man har lyst til å betale 20gangeren eller mer for brandname, så værsågod.

Edit, men kjøp fra norsk forhandler, og bruk gjerne angreretten hvis produktet ikke tilfører musikken noe som helst, glimrende måte å få sjekket selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
gwh skrev:
Edit, men kjøp fra norsk forhandler, og bruk gjerne angreretten hvis produktet ikke tilfører musikken noe som helst, glimrende måte å få sjekket selv.
Man har ingen angrerett når man har kjøpt et produkt i en norsk butikk. Postordre (netthandel) er noe annet, men jeg er ikke sikker på at du kan ha pakket opp og brukt produktet i 14 dager før du "angrer" der heller.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Dazed skrev:
gwh skrev:
Edit, men kjøp fra norsk forhandler, og bruk gjerne angreretten hvis produktet ikke tilfører musikken noe som helst, glimrende måte å få sjekket selv.
Man har ingen angrerett når man har kjøpt et produkt i en norsk butikk. Postordre (netthandel) er noe annet, men jeg er ikke sikker på at du kan ha pakket opp og brukt produktet i 14 dager før du "angrer" der heller.
Du har rett, mente nettkjøp/postordre
man har rett til å pakke opp og prøve produktet, så selvom det er pakket i lukket forsegling kan man åpne denne og fortsatt bruke angreretten, etter det jeg vet.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Kan man med full rett levere den tilbake hvis man ikke får hørt ny musikk fra John Lennon i graven da? Siden det står som brukererfaring på selgerens nettside?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Soundgarden har Nordost til 1400(1m) og Monster til 400(2m). Ingen tvil om hvilke som gir mest for penga.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hei! Supersam. Du spurte om hva den firkantede inngangen på galyxen heter? Det heter print og du trenger en kabel med print plugg som det heter på dataspråk. I Hi-fi sammenheng brukes A og B kabel.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjendis skrev:
Hei! Supersam. Du spurte om hva den firkantede inngangen på galyxen heter? Det heter print og du trenger en kabel med print plugg som det heter på dataspråk. I Hi-fi sammenheng brukes A og B kabel.
"print"? "På dataspråk"?

Jeg tipper det er en helt ordinær "USB Type B"-plugg. (Og det er "datasjargongen", hvis noe.)

http://en.wikipedia.org/wiki/USB_plug#Physical_appearance

Er det denne:



I så fall er det en vanlig USB type B-plugg. Anslagsvis 99% av verdens USB-kabler har denne i apparat-enden og en Type A i PC-enden.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jeg kan pakke kabelen inn i en sort strømpe.
Skal vi si 20000 ;D

(sorry, klarte ikke dy meg)

Ja, jeg er kabelskeptiker etter uttalige tester.
Men godt mulig jeg hører som ei ku ;)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
RJEL skrev:
Jeg kan pakke kabelen inn i en sort strømpe.
Skal vi si 20000 ;D

(sorry, klarte ikke dy meg)

Ja, jeg er kabelskeptiker etter uttalige tester.
Men godt mulig jeg hører som ei ku ;)
Når det gjelder vanlige kabler er det som regel forskjeller. Men når det gjelder datakabler? Har ikke kvalietet noe å si?
 

thorleif.d

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Oslo
Kaster meg inn i denne lille diskusjonen med denne forklaringen fra Wireworld sine sider om grunnen til å bruke en bedre kabel til DACen enn til skriveren:

"There is a fundamental difference between the transfer of computer data and
digital audio signals. Computers are able to transfer digital data without loss, because the data moves in the robust form of blocks, which do not depend on specific timing between the sending and receiving devices. However, digital audio signals are continuous streams of data, which are quite fragile, since the digital processor must remain perfectly locked onto the timing of the signal to avoid data losses.
The Limitations of digital audio processors and cables create timing errors known as jitter, which remove portions of the audio signal and replace them with noise and distortion. Cables tend to round off the square waveforms of the signal, making them less clear to the processor, thus increasing jitter. This rounding effect varies greatly among cables and a truly superior digital audio cable can make great improvements in sound quality.
WireWorld digital audio cables utilize unique designs specifically developed to minimize jitter by providing sharper, cleaner leading edges on the digital waveform. At each price level, they provide the lowest jitter available, producing distinct improvements in clarity, image focus, smoothness and dynamic range.
WireWorld USB cables feature a unique flat design that allows it to function over significantly longer runs than conventional USB cables and provides improved sound quality in media server, PC audio, and other digital music applications."

Thorleif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
thorleif.d skrev:
"There is a fundamental difference between the transfer of computer data and
digital audio signals.
Digitale lydsignaler ER "computer data".

"Computer data"? ???

Ja, jitter kan degradere lydkvaliteten, men det kan oppstå like mye kabelindusert jitter i en dyr kabel som i en billig.

Jeg hadde aldri brukt mer enn en hundrelapp på en USB-kabel. Pengene som er budsjettert til det, tipper jeg kan brukes til andre ting i anlegget der de gjør mer merkbar forskjell. ...Eller for den saks skyld på musikk.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Dazed: istedenfor å skrive "tipper jeg" " antar jeg" osv osv, er det ikke bedre om du prøver en dyrere usb kabel og kjører 1 uke med, 1uke uten osv. Da kan du bytte ut tipping og antagelser med " min erfaring er" istedenfor.
Da blir det mer håndfast og troverdig for oss andre som må lese om tipping og antagelser.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Dazed: istedenfor å skrive "tipper jeg" " antar jeg" osv osv, er det ikke bedre om du prøver en dyrere usb kabel og kjører 1 uke med, 1uke uten osv. Da kan du bytte ut tipping og antagelser med " min erfaring er" istedenfor.
Da blir det mer håndfast og troverdig for oss andre som må lese om tipping og antagelser.
Det kunne jeg selvsagt. Problemet er at jeg i det anlegget med god nok lyd til at jeg ville ha nytte av en evt. kvalitetsforskjell, ikke bruker USB. Jeg har usb-inngang på DAC-en, dog, så hvis noen vil låne meg en "dyrere" usb-kabel i noen dager, skal jeg med største glede teste i noen dager og komme med en rapport.

Frem til da, har jeg bare min egen-ervervede kunnskap om digitalteknikk, datamaskiner, hifi og elektronikk å støtte meg til, og den forteller meg at i alle praktiske henseende vil enhver (for sikkerhets skyld skjermet) usb-kabel fra roteskuffen gjøre nytten.

Jeg svelger svært gjerne en kamel og trekker dette tilbake hvis jeg skulle oppleve en økning i lydkvalitet med en "finere" kabel.

Problemet er at hvis jeg ikke hører forskjell, vil den vanlige kranglingen starte, og jeg vil få høre at jeg ikke har godt nok utstyr til å høre forskjellen, at jeg har for dårlig hørsel eller at jeg rett og slett ikke ville høre, eller innrømme at jeg hørte, noen forskjell. Derfor vil en slik "test" ha begrenset verdi ved nullresultat. ...Men jeg gjør den gjerne likevel.

Selvsagt skjønner jeg at for mange er (mer eller mindre) kvalifiserte antakelser mindre verdt enn personlige erfaringer. For meg er det med ikke selvopplevde ting mer troverdig med plausible tekniske/vitenskaplige forklaringer. Aller best er det selvsagt med slike som støttes av testresultater.

Så, som sagt: Jeg er mer enn villig til å gjennomføre, og for den del arrangere en test for flere deltakere, av en billig og en dyr usb-kabel mellom PC og DAC hvis noen vil låne meg en slik kabel i noen dager.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvorfor ikke bare starte med et åpent sinn, deponere på en påkostet kabel og høre selv? Om du ikke detekterer forskjell etter noen dager med bytting frem og tilbake, så er du en erfaring rikere og du kan putte det på kontoen for billigkjøpte erfaringer.

Ps ingen vits å sette hermetegn foran og bak ordet dyrere. De ER dyrere enn en gjennomsnitlig printerkaber. Om de er finere er en smakssak.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Hvorfor ikke bare starte med et åpent sinn, deponere på en påkostet kabel og høre selv? Om du ikke detekterer forskjell etter noen dager med bytting frem og tilbake, så er du en erfaring rikere og du kan putte det på kontoen for billigkjøpte erfaringer.
Fordi sinnet mitt ikke er åpent når det kommer til sånne ting. ;)

...Og jeg liker ikke tanken på å gå og låne et produkt til en tusenlapp eller mer, pakke det opp og degradere verdien for forhandleren, slik at han må selge det som "demo" når jeg i utgangspunktet ikke har noen hensikt om å kjøpe det.

Griffenfeldt skrev:
Ps ingen vits å sette hermetegn foran og bak ordet dyrere. De ER dyrere enn en gjennomsnitlig printerkaber. Om de er finere er en smakssak.
Det har du rett i.
 
Topp Bunn