USB-I2S Module and Analog Board version 1.1

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.592
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Interessant... Noe "Norsk" inni bildet der også...
 
O

Oblivion

Gjest
USB-I2S Module and Analog Board version 1.1 og 1.2
består av et USB -> I2S kort og et DAC kort.
Begge er tiltenkt at de skal tweakes av den som kjøper produktet.
Forbedre strømforsyning etc..

USB-I2S Module and Analog Board version 1.1 som kan kjøpes for kr. 900,- inkl. mva og frakt leveres på to - tre dager ;D

USB -> I2S kortet har tilsvarende funksjon som exaU2I kortet.
DAC kortet har en ES9023 DAC som spiller nesten like bra som Buffalo DACene.
Med loddebolt, litt loddetinn og noen kondensatorer regner jeg med at "USB-I2S Module and Analog Board version 1.1" ikke vil spille mye dårligere enn en komplett pakke med TPA deler og en exaU2I.
Pris blir ca. 1:10 i favør av "USB-I2S Module and Analog Board version 1.1"...

Jeg får en "USB-I2S Module and Analog Board version 1.1" i posten i morgen..
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Med fare for å drite meg litt ut:
(Litt usikker på hvordan dette produktet skal best brukes...)

Er det vesentlig lydmessig forbedring å spore når man har denne saken i bruk?
Er det noen som har sammenliknet den med tilsvarende produkter?
(Tråden var litt lang, tenkte jeg kunne ta sjansen på å spørre her for å komme igang litt raskere.)
Er det helvete vanskelig å få dette oppe og gå for lite/middels oppegående DIY amatører? ???
Mvh

Var litt for treig her, ser at Oblivion svarte på en del av spørsmålene jeg hadde i posten over... ;D
 
O

Oblivion

Gjest
hifiasylet skrev:
Med fare for å drite meg litt ut:
(Litt usikker på hvordan dette produktet skal best brukes...)

Er det vesentlig lydmessig forbedring å spore når man har denne saken i bruk?
Er det noen som har sammenliknet den med tilsvarende produkter?
(Tråden var litt lang, tenkte jeg kunne ta sjansen på å spørre her for å komme igang litt raskere.)
Er det helvete vanskelig å få dette oppe og gå for lite/middels oppegående DIY amatører?   ???
Mvh

Var litt for treig her, ser at Oblivion svarte på en del av spørsmålene jeg hadde i posten over...   ;D
Det eneste som kan synes å være en utfordring er High-Rez med Windows fordi det jobbes fortsatt med drivere.
OSX fungerer uten drivere og det tror jeg Linux også vil gjøre, men hvis noen bestiller og skal bruke den mot Linux så må enten en annen versjon av firmware lastes (skal være enkelt) eller så kan en kanskje be Børge om å gjøre dette før han sender.

Hvor vanskelig det vil være å få koblet opp og starte å spille vil jeg finne ut når jeg får hentet den på posten.

Lydmessig tror jeg en må opp i 10k for å matche, og med litt tweaking er det ikke sikkert at løsninger til 15k eller 20k spiller noe bedre.

Uten å ha koblet opp og prøvd så tror jeg "lite/middels oppegående DIY amatører" skulle få til dette rimelig enkelt fordi det i motsettning til exaU2I og Buffalo DAC ikke er løse kretskort en må koble og montere,
men et "ferdig" produkt i kabinett med alle koblinger som trengs for at det skal være mulig å koble opp og spille.
For å tweake videre på produktet bør en i allefall kunne bruke loddebolt...
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Men kjære Raymond :eek:

Trodde bare det beste var bra nok for deg. Nesten like bra dac chip holder ikke når man jakter på den ultimate lyden.

Når det er sagt, er jo det en fin sak å begynne reisen i den digitale verden for en som ønsker å prøve seg på litt lodding og tweaking.


Mvh
 
O

Oblivion

Gjest
musicman skrev:
Men kjære Raymond  :eek:

Trodde bare det beste var bra nok for deg. Nesten like bra dac chip holder ikke når man jakter på den ultimate lyden.

Når det er sagt, er jo det en fin sak å begynne reisen i den digitale verden for en som ønsker å prøve seg på litt lodding og tweaking.


Mvh
Helt riktig  ;D

Men for 80% av de som skal spille PC / Mac / Linux basert så tror jeg at dette produktet er godt nok og sansynligvis minst på høyden med Squeezebox og lignende i lydkvalitet.
44.1k/16bit - 192k/24bit som dette produktet støtter holder for de fleste.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Oblivion skrev:
hifiasylet skrev:
Med fare for å drite meg litt ut:
(Litt usikker på hvordan dette produktet skal best brukes...)

Er det vesentlig lydmessig forbedring å spore når man har denne saken i bruk?
Er det noen som har sammenliknet den med tilsvarende produkter?
(Tråden var litt lang, tenkte jeg kunne ta sjansen på å spørre her for å komme igang litt raskere.)
Er det helvete vanskelig å få dette oppe og gå for lite/middels oppegående DIY amatører? ???
Mvh

Var litt for treig her, ser at Oblivion svarte på en del av spørsmålene jeg hadde i posten over... ;D
Det eneste som kan synes å være en utfordring er High-Rez med Windows fordi det jobbes fortsatt med drivere.
OSX fungerer uten drivere og det tror jeg Linux også vil gjøre, men hvis noen bestiller og skal bruke den mot Linux så må enten en annen versjon av firmware lastes (skal være enkelt) eller så kan en kanskje be Børge om å gjøre dette før han sender.

Hvor vanskelig det vil være å få koblet opp og starte å spille vil jeg finne ut når jeg får hentet den på posten.

Lydmessig tror jeg en må opp i 10k for å matche, og med litt tweaking er det ikke sikkert at løsninger til 15k eller 20k spiller noe bedre.

Uten å ha koblet opp og prøvd så tror jeg "lite/middels oppegående DIY amatører" skulle få til dette rimelig enkelt fordi det i motsettning til exaU2I og Buffalo DAC ikke er løse kretskort en må koble og montere,
men et "ferdig" produkt i kabinett med alle koblinger som trengs for at det skal være mulig å koble opp og spille.
For å tweake videre på produktet bør en i allefall kunne bruke loddebolt...
OK, takk for svar.
Skal følge med denne tråden videre, spennende lesing!
 

lobo

Medlem
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Takk Oblivion.
Jeg tok en sjangs på forsettelsen her på forumet og bestilte en.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.592
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
hifiasylet. Akkurat dette produktet er veldig interessant for din del. Din dac (tda1541 basert) er jo direkte i2s kompatibel.
Kjøp en!
(Om din gamle dac er bedre da ;) - Den er jo god. Det vet vi)

Om du trenger litt linux hjelp kan jeg bistå. Interessant å teste.. Har noen virtuelle linux distroer som kjører. Du kan få tilgang og forske om du er interessert. Med GUI eller ikke.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Ehhh ja.
Kanskje det er på tide med litt HiFi aktivitet igjen... ::)
Da stiller du med Linux knowhow.

Snart lønn...
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Så artig med en tråd her! Litt upraktisk at den kommer samtidig med at jeg er utsolgt, men det er flere bokser på vei!

Her kommer en oppsummering av hva AB-1.1 handler om.

AB-1.1 er en testet og montert USB-DAC primært for DIYere. Den er laget for at det skal være enkelt å modde den. Men samtidig spiller den musikk rett ut av boksen. Den bruker asynkron USB opp til 24/192. På MAC og Linux fungerer godt med USB Audio Class 2. På Windows finnes det nå en ASIO-driver for UAC2. Kode og skjematikk er open source.

Se www.qnktc.com/ab_11 for mer info og en del linker. Se særlig Download-sidene til SDR-Widget-prosjektet.

AB-1.1 består av to kort. Et analogkort som er lett å modde inneholder en ES9023-DAC og gode klokkechipper fra Golledge. En USB-I2S-modul sitter oppå analog-kortet. Den er det ikke meningen at man trenger å lodde på, men den kan firmware-oppdateres. Det er ikke nødvendig med programmerings-verktøy for det, bare en PC. Den jevne bruker skal ikke trenge å gjøre firmware-oppdatering. Men for de som vil hacke koden eller få mest mulig ut av boksen er det ganske enkelt å oppdatere.

Det siste som har skjedd i prosjektet er at jeg har ferdigstilt et prototype-kort (AB-1.12). Dette er et umontert kort som erstatter analog-kortet i AB-1.1. Det bruker chassiset og USB-I2S-modulen fra AB-1.1. AB-1.12 gjør det mulig å forsøke en del nye kretser (SPDIF- og I2S-utgang, PCM5102 DAC, ES9012/18 DAC). Et par ord om ES9012/18. AB-1.12 gjør det mulig å forske seg fram til strømforsyninger og utgangsfiltre for denne DACen. Kortet er minst én iterasjon fra en fungerende integrert ES9012/18-løsning.

Etter at folk har forsøkt seg med AB-1.12-hacking vil jeg lage en ny batch med komplette monterte bokser. Navnet vil være AB-1.2. Prisen vil ligge på rundt 900,- inkl. mva. (Til den prisen har den ikke ES9012/18. Jeg utelukker ikke en dyrere variant med den chippen.) Jeg kommer tilbake med mer info når den blir tilgjengelig.

Jeg kommer også til å selge løse USB-I2S-moduler som kan kobles sammen med andre analog-løsninger.


Børge
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Skrik ut når du har klar en dac med 9018 chippen og som har s/pdif . Trenger en sånn for dvd spilleren min. Pr i dag går signalet rett i preampen. Savner golyden jeg tidligere hadde når Buffalo ble brukt mellom dvd/pre.


Mvh
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Er det USB->S/PDIF du trenger? Eller S/PDIF inn til den interne DACen i boksen?

Jeg har et prototype-kort ferdig-designet med S/PDIF-utgang. Det vil intil videre bare være et løst kort. Etterspørselen vil vise om jeg begynner å produsere monterte enheter av det.

ES9012/18 er en utfordring på designsiden. Det samme prototype-kortet inneholder footprint for ES9012/18 og avkobling, men det inneholder ikke strømforsyning og utgangsbuffer. De tingene er det headere for, så man kan eksperimentere på veroboard. Hvis det er interesse for å bli med på det mekkeprosjektet, gi meg for all del beskjed!


Børge

P.S. Jeg har to AB-1.1 kits tilgjengelig for salg. Førstemann til mølla. Prisen er 900,- inkl. mva. AB-1.1 er ferdig montert i boks, testet etc. Den spiller rett ut av boksen. Bildene øverst i tråden er av AB-1.1.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
borge skrev:
Er det USB->S/PDIF du trenger? Eller S/PDIF inn til den interne DACen i boksen?

Jeg har et prototype-kort ferdig-designet med S/PDIF-utgang. Det vil intil videre bare være et løst kort. Etterspørselen vil vise om jeg begynner å produsere monterte enheter av det.

ES9012/18 er en utfordring på designsiden. Det samme prototype-kortet inneholder footprint for ES9012/18 og avkobling, men det inneholder ikke strømforsyning og utgangsbuffer. De tingene er det headere for, så man kan eksperimentere på veroboard. Hvis det er interesse for å bli med på det mekkeprosjektet, gi meg for all del beskjed!


Børge

P.S. Jeg har to AB-1.1 kits tilgjengelig for salg. Førstemann til mølla. Prisen er 900,- inkl. mva. AB-1.1 er ferdig montert i boks, testet etc. Den spiller rett ut av boksen. Bildene øverst i tråden er av AB-1.1.




Jeg trenger en dac med s/pdif inngang og analog utg, enten rca eller xlr.

dette for å kunne bruke digital ut via s/pdif fra Bluray spilleren. greier du mekke en slik en til overkommelig pris, helst med 9018 chippen, da kjøper jeg tvert .

vi kan ta det videre på pm om du synes det er bedre.

mvh
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Ser at noen har eksperimentert med å sette separat spenning på minus; er dette relevant eller bare luftslott:
(Sakset fra diyaudio.com): "Lifepo" er antagelig et batteri ??

I'm testing different caps in my ess9023 dac, all ceramics, all Oscons with small esr ceramic on Cfly. found the latter very good. still need to test good film caps, which one are you using?

I want to draw the attention to one thing I' ve discovered that brings the sound to a new level, stereo image gets wider, natural sound.. very good sound.

I wanted to get rid of the internal charge pump inverter, so I omitted the Cfly capacitor (the capacitor between CP and Cn), thus disabling de facto the switched transfer of current from Vin to NEG.
Since negative voltage is not coming from the pump, I tried connecting a quiet good source (lifepo) to NEG pin.. actually a lifepo with the minus to NEG and positive to GND.

DC offset similar to the original circuit.. 2/3 mV.
DC servo seems to track well the -3.2/3.3 from the lifepo.. the pump circuit output was a bit less (-3.1V if I remember correctly).

in my setup very good result with this simple mod.
 
O

Oblivion

Gjest
wilbur-x skrev:
Ser at noen har eksperimentert med å sette separat spenning på minus; er dette relevant eller bare luftslott:
(Sakset fra diyaudio.com):
I'm testing different caps in my ess9023 dac, all ceramics, all Oscons with small esr ceramic on Cfly. found the latter very good. still need to test good film caps, which one are you using?

I want to draw the attention to one thing I' ve discovered that brings the sound to a new level, stereo image gets wider, natural sound.. very good sound.

I wanted to get rid of the internal charge pump inverter, so I omitted the Cfly capacitor (the capacitor between CP and Cn), thus disabling de facto the switched transfer of current from Vin to NEG.
Since negative voltage is not coming from the pump, I tried connecting a quiet good source (lifepo) to NEG pin.. actually a lifepo with the minus to NEG and positive to GND.

DC offset similar to the original circuit.. 2/3 mV.
DC servo seems to track well the -3.2/3.3 from the lifepo.. the pump circuit output was a bit less (-3.1V if I remember correctly).

in my setup very good result with this simple mod.
Med en oppgradering med 1000 - 1500uF på alle punkter så hører ikke jeg forskjell på dette og LIFEPO batterier...
Og med batteriene får en alt "trøbblet" med lading / overlading / ladestøy.
Men med "USB-I2S Module and Analog Board version 1.1" kan en selv teste og prøve de forskjellige alternativene....
Det er mest sansynlig at det jeg "hører" ikke stemmer helt overens med det andre "hører" :)
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Spennende, ser frem til fortsettelsen. (Kommer en i posten :) )
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Oblivion skrev:
"Med en oppgradering med 1000 - 1500uF på alle punkter så hører ikke jeg forskjell på dette og LIFEPO batterier..."
- Hvilke punkter gjelder dette? C29-C35?
Hvilke kondensatorer benyttes (OsCon / Elna Silmic ?)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Borge: ja/nei spm, ligger noen planer om en utgave med XLR-utganger?

mvh Kai
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Heisann!

Er det noke nytt å berette frå dei som har handla?

Oblivion?
wilbur-x?
?

Mvh

Arild
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Hei,

Boksen ble levert på 2 dager og selgeren har vært meget hjelpsom.
Jeg har dessverre ikke testet den ennå da jeg må reinstallere PC.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
No må ikkje denne tråden gå i gløymeboka!!

Noken som har fått kobla opp?

Arild
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Her er en liten oppdatering.

Det er for tiden dessverre utsolgt for AB-1.1 (montert kit i boks). AB-1.2 (neste monterte kit) håper jeg er klart før sommeren. I mellomtiden har jeg bestilt en batch med løse, monterte USB-I2S-moduler. Disse får jeg rett over påske. Så snart de er testet av meg, åpner jeg for salg av dem.

I mellomtiden har jeg utviklet et prototype-kort, AB-1.12/AB-1.13. Dette er to umontert kort i én pakke. De bruker USB-I2S-modulen. På disse kortene er det mulig å lodde opp og prototype ting som SPDIF ut, I2S ut over CAT5, PCM5102, AK4430 og ES9012/18. (Sistnevnte krever at man lager PSU og IVC selv eller i samarbeid med andre.) Disse kortene skal også komme rett over påske.

Prosjektet er open source. Skjemaer etc. for AB-1.12/AB-1.13 ligger her: http://code.google.com/p/sdr-widget/downloads/detail?name=Ab-1.12.13_20120315_C_doc.zip

Send meg en mail på borge.strand@gmail.com hvis dette ser interessant ut. Hvis du ikke ønsker å lodde selv, vent litt til, og AB-1.2 komer den også. Jeg har allerede bestilt kabinetter til den.

Det har kommet noen spørsmål om inn- og utganger. Hovedmålet med AB-1.1 (og etterfølgere) har vært å utvikle open source firmware for Asynchronous USB Audio Class 2. Hardwaren er modulær. USB-I2S-modulen skal lett kunne puttes inn i andre DAC-løsninger. Analog-kortet skal demonstrere teknologien på en veldig bra måte. Og den skal være enkel å modifisere. Alle disse tingene har prosjektet kommet langt med. I tillegg finnes det en open-source ASIO-driver for Windows. (Denne spiller med J-River, foobar2000 etc, men er ikke en fullverdig lydkort-driver.)

Når det gjelder lydkvalitet vs. pris får andre uttale seg, som designer er jeg kanskje litt inhabil akkurat der :)

Siden poenget med boksen er å utnytte asynkron USB, er det ikke aktuelt med SPDIF inn, med hva det fører med seg av klokke-regeneratorer, asynkrone sample-rate-filtre, PLLer etc. Asynkron USB er etter min mening den beste måten å overføre lyd digitalt pr. i dag. Grunnen til det er at klokke-master (X-akse) er i DACen (Y-akse). Andre USB-teknologier samt TOSLINK og SPDIF har klokke-master ved datakilden, ikke ved DAC-chippen.

XLR-utganger høres ikke dumt ut, men DAC-chippen som sitter i en boks til 900,- inkl.mva. har typisk ikke differensielle utganger eller separat negativ strømforsyning nødvendig for å drive XLR-utganger fornuftig. Men jeg ser ikke bort fra at fremtidige modeller i en annen prisklasse får både XLR or egen strømforsyning. Og flere digitale innganger for den saks skyld.


Børge
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Her er en oppdatering:

AB-1.2, testet og montert USB-DAC monteres i disse dager. Jeg håper å få dem til landet i begynnelsen av juli. Denne USB-DACen bruker AK4430. Den har gode muligheter for modding, men man trenger ikke å modde den for å bruke den.

Se Q N K T C USB-I2S Module and Analog Board

Børge
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Noen som har brukererfaringer å dele ?

mvh Kai
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Hei børge,

Om det er noen forskjell på windows driveren og linux? Jeg hadde tidligere linux, og modulen fungerte helt fint som forventet. Nå som jeg har windows opplever jeg noe merkelig. Volum kontrolleren på buffalo fungerer ikke som normalt. Volum på bunn og lyd kommer fremdeles igjennom, jeg merkre også buzz skurrr på utgangen men vet ikke hvorvidt dette skyldes modulen siden jeg testen en ny forsterker.

Skal sjekke firmware oppdateringer i mellomtiden.
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Hm, det var underlig. Lyser LEDen foran rødt eller grønt? På Windows må den lyse grønt for UAC1. Rødt betyr UAC2 som bare er støttet på Linux og Mac.

For å bytte mellom UAC1 og UAC2: Hold Prog inne til LEDen endrer farge, og hold til LEDen slukker. Slipp deretter Prog og klikk på Reset.

Det finnes en ASIO-driver for Windows. Følg linkene på www.qnktc.com for å komme til kildekode og nedlasting. Den funker med playere som foobar2000, J-River etc. men ikke med alt av Windows-programmer. Vi forsøker å få til en full Windows-driver, men det er et langt lærret å bleke.

Børge
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg bruker den AwSetup greia. Men brukte vlc da jeg testet, kan det være problemet? Fosøkte å bytte mellom uac1/2 i control programmet, men gjorde ikke noe utslag på min problemstilling iallefall.

Går det an å oppdatere firmwaren på usb modulen?
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Etter at du har trykket "Save" må du trykke "Reset" for at endringene skal sette inn. Selve reset-prosessen tar 5-8 sekunder.

For å programmere opp ny firmware bør du først lese wikien til SDR-Widget, Wiki Pages - sdr-widget - Audio and Control Interface for Amateur Radio SDR and Audiophile USB-DAC - Google Project Hosting
Det har ikke vært vesentlige firmware-endringer siden siste audio-widget-20120519.elf Downloads - sdr-widget - Audio and Control Interface for Amateur Radio SDR and Audiophile USB-DAC - Google Project Hosting

Dette er litt tung materie å komme gjennom, dessverre. Gi det et forsøk og fortell hvor det eventuelt stopper seg.

Børge
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ok fikk svar fra brian. Det med volumite på buffalo er vist normalt. Syns jeg husker at det ikke var slik før men, men. Så da er det den nye ampen min som har et problem ser det ut til.

Den er relativt stille uten tilkoblet kilde, men begynner å hizze med tilkoblet kilde, merkelig.

Angående firmware. Har installert nødvendige programmer og skulle akkurat til å flashe, men så leste jeg et innlegg av deg der du sier de siste røde modulene allerede er siste versjon.
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Lykke til med Buffaloen. Kjenner ikke den hardwaren særlig godt. Det har ikke vært vesentlige endringer etter at de røde modulene kom ut, nei.

Jeg har lyst til å jobbe litt med HID-støtten i den. Gir beskjed når vesentlige ting har skjedd.

Børge
 
Topp Bunn