Musikk og Hi-Fi USA og EU skal fjerne tollsatser

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Toll på hifi har ikke vært noe problem så lenge jeg kan huske. Momsen slipper vi neppe unna, uansett - så jeg tipper at det blir "business as usual" for hifi-folket.

N

nb

Gjest
I motsetning til hva mange tror et det nesten ikke toll på varer i Norge, det er en av verdens åpneste økonomier. Unntakene er biler, mat, tobakk, børst og noe på tekstiler. Ellers er det fint lite.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OK. Jeg tenkte kanskje at dette kunne medføre at den hersens 200-kronersgrensen ble fjernet, evt økt, men den norske momsen lever vel sitt eget liv, uavhengig av EØS.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
OK. Jeg tenkte kanskje at dette kunne medføre at den hersens 200-kronersgrensen ble fjernet, evt økt, men den norske momsen lever vel sitt eget liv, uavhengig av EØS.
200kr grensen i seg selv er grei nok, hovedproblemet er gebyrene som posten og andre får lov til å ta. på en pakke til 201kr med gratis frakt så er det bare 50kr i moms, men posten slenger på et gebyr på 135kr på samme pakke slik at det blir håpløst å kjøpe varer som går akkurat over 200kr grensa.

• Liker
Reaksjoner: ePi

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
200kr grensen i seg selv er grei nok, hovedproblemet er gebyrene som posten og andre får lov til å ta. på en pakke til 201kr med gratis frakt så er det bare 50kr i moms, men posten slenger på et gebyr på 135kr på samme pakke slik at det blir håpløst å kjøpe varer som går akkurat over 200kr grensa.
Jeg synes nok ikke at 200kr grensen er grei overhodet. Den ble innført på 70-tallet, og etter min mening burde den vært justert (oppover!) for lenge siden. Jeg har forstått at det var det mange andre som mente det også, bl.a. postvesenet, pga økt byråkrati. Men etter at de slapp til med sine gebyrer, har det blitt slutt på pipingen derfra. Og etter at netthandelen fra utlandet har økt, er det nok lite trolig at det skjer noe. Proteksjonisme? Neida:(

Jeg har nettopp blitt straffet på pungen i denne forbindelse. Jeg kjøpte en cd fra utlandet som kostet ca USD 60, men etter at alle gebyrer og moms var betalt, endte regningen på tett oppunder 1000 kr. Og så kunne jeg ikke spille svineriet en gang! (Det var forøvrig min egen feil, som ikke leste omtalen godt nok). ;)

N

nb

Gjest
At voksne folk med førerkort og stemmerett synest at det bør være momsfritak på handel fra utlandet finner eg svært fascinerende.

At grensen er fra 70-tallet er irrelevant, det har aldri vært meningen at varer kan innføres monsfritt i stor skala. Det mest fornuftige ville være å sette den til null og så ha en enkel og billig måte å innkreve momsen på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
At voksne folk med førerkort og stemmerett synest at det bør være momsfritak på handel fra utlandet finner eg svært fascinerende.

At grensen er fra 70-tallet er irrelevant, det har aldri vært meningen at varer kan innføres monsfritt i stor skala. Det mest fornuftige ville være å sette den til null og så ha en enkel og billig måte å innkreve momsen på.
Helt enig med deg. Kan ikke skjønne at utenlandske butikker uten avgifter skal kunne utkonkurrere norske. Og hvorfor en relativt tilfeldig satt grense fra 70-tallet skal spille noen rolle i den diskusjonen skjønner heller ikke jeg. Men det hersens gebyret derimot er noe dritt.....Har nettopp tatt inn en pakke der gebyret var vesentlig større enn momsen, og jeg kan vanskelig skjønne at å skrive ut en gebyrseddel er mer enn 5 minutters jobb....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke ta det så tungt, S_L. ;D Helt og hjertelig enig på ett punkt, fortollingsgebyret er for drøyt.

T

Tittentei

Gjest

De bør innføre fri flyt innen EØS-området og sette grensa til 0 for alt annet. Man kan betale mva til opprinnelseslandet og ferdig med saken (dette skaper også merverdiavgiftssats-konkurranse mellom landene i EØS, og det er en bra ting å få normalisert skattene i området). Det er slik det foregår i EU, og man slipper f.eks. slik som i Norge at man må betale merverdiavgift på bruktkjøp fra utlandet. Det er problematisk, for da blir man delvis momset for utenlandsk merverdiavgift. I tillegg vil fri flyt innen EØS også gi norske bedrifter mulighet til å eksportere til utlandet på en enklere måte, siden kundene da vil betale norsk mva.

Om grensen settes til 0, så bør gebyrene bør fjernes på import, og det eneste som bør tilkomme er merverdiavgiften. Kostnaden for å kreve inn merverdiavgiften bør finansieres av merverdiavgift. (Tanken til staten er hele tiden å eksternalisere kostnaden ved å kreve inn mva. Se bare på all tiden de næringsdrivende bruker på merverdiavgiftsoppgjør o.l. ift. regnskapsføring. Bedriftseiere blir ikke subsidiert for denne merkostnaden, men den må betales indirekte av kunde gjennom høyere priser til slutt.)

Dog er jeg usikker på om 0-grense er hva handelsstanden ønsker. I dag er det flott å kjøpe noe til under 200, men ikke like greit med noe som ligger litt over og oppad til kanskje 1000 kr. Når man handler for 5000 o.l. så blir gebyrene uansett marginale i forhold. Da er det plutselig mva som svir, men det er fair game.

Altså, om de senker grensa til 0 og merverdiavgiften finansierer innkreving, så kommer det nok til å skje en eksplosiv vekst i privatimport på gjenstander mellom 1-1500 kroner. Det blir plutselig mye større utvalg til lave priser, selv med 25 % mvapåslag.

Så kort sagt: Betale mva i opprinnelseslandet innen EØS og ingen norsk mva på dette. 0 sats på alt utenfor. Innkreving av mva finansieres av mva.

Jeg ser dog et problem med en nullgrense. Si jeg kjøper ei diode fra Kina via ebay. Nå skal staten sende meg faktura o.l. på kanskje 25 øre, så det bør kanskje være en grense som er der, men litt lavere enn 200 NOK.

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?

Dette blir en økonomisk enveiskjøring som ikke er fornuftig i lengden.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De bør innføre fri flyt innen EØS-området og sette grensa til 0 for alt annet. Man kan betale mva til opprinnelseslandet og ferdig med saken (dette skaper også merverdiavgiftssats-konkurranse mellom landene i EØS, og det er en bra ting å få normalisert skattene i området). Det er slik det foregår i EU, og man slipper f.eks. slik som i Norge at man må betale merverdiavgift på bruktkjøp fra utlandet. Det er problematisk, for da blir man delvis momset for utenlandsk merverdiavgift. I tillegg vil fri flyt innen EØS også gi norske bedrifter mulighet til å eksportere til utlandet på en enklere måte, siden kundene da vil betale norsk mva.
Det der er noen veldig gode poenger ja, og en god løsning på problemet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?

Den der ser jeg ikke. For det første er det vel ikke mye handle fra Norge uansett, og det momses jo på vei inn i EU også, bortfallet vil jo virke begge veier. Dog vil det faktum at vi har 5-8% høyere mva sats enn mange andre land virke negativt. Og det vil ikke løse problemet med land utenfor EU; hvorav en del ikke har mva.

T

Tittentei

Gjest

Det er slik det fungerer i EU. Hvis en danske kjøper noe fra UK så betaler han engelsk 20 % VAT (Value Added Tax mao mva), men slipper dansk mva (som også er 25 %). Det samme gjelder for svenskene hvor mva også er 25 %. Poenget er at dette vil legge trykk på de norske merverdiavgiftssatsene. Bedriftene vil presse på for å få satt ned merverdiavgiften for å være eksportdyktige, og det er på høy tid siden landet vårt - sett bort fra gass/petroleum - stort sett allerede bare er enveiskjørt (dog eksporterer vi en del fisk). Da de innførte merverdiavgift på tjenester, så gikk det under parolen om at vi skulle få halvert matmoms, men vi har sett hvordan det har gått. Den rykker stadig opp og det kan nesten se ut som om den gradvis vil vokse mot normalsatsen på 25 %.

Poenget med å innføre fri flyt er altså å forenkle byråkratiet ved import samt. legge press på de norske merverdiavgiftssatsene som er blant de høyeste i Europa. Hvis merverdiavgiften går ned, så vil norske bedrifter bli eksport- og konkurransedyktige på pris, fordi innlandsfortjenesten vil gå opp, samt at prisene blir lavere i kraft av mindre mva. I tillegg blir det enklere for utlendingene å handle av oss, for de slipper å fortolle ting fra Norge. Klarer vi å selge ting profitabelt fra Komplett i Sandefjord til Tromsø, så klarer vi å eksportere profitabelt rundt i nærliggende Europa også.

N

nb

Gjest
Til opplysning er mva historisk en større inntektskilde for staten enn hva skatt er. Først i forfjor (trur eg) var skatt marginalt høyere. I følge en eller annen næringslivsorganisasjon koster dagens 200-kroner-grense rundt 10 milliarder for Norge. Det er godt mulig de overdriver kraftig (jeg synest det høres høyt ut), men det er en ganske stor underminering av mva-grunnlaget uansett hva tallet er, særlig om man regner på ringvirkningene av at butikker legger ned osv.

Å innføre fri flyt til Norge er det samme som å legge ned store deler av detaljhandelen her i landet. Det er selvsagt hyggelig for konsumentene, men om totalregnskapet blir så bra for Norge er en annen sak. Og det er jo ekstra søtt når folk som liker platebutikken på hjørnet osv samtidig iverer for fri innførsel fra utlandet.

T

Tittentei

Gjest
Mva er en viktig inntektskilde for staten, ja. Men man må unngå å se på den isolert. Man må i økonomi som stereo se på systemet som helhet. Skal ikke holde lange foredrag her, og for å unngå å komplisere for mye så kan vi se på et hypotetisk makroøkonomisk tilfelle der staten senker merverdiavgiften med 5 %.

Hva skjer? Går statens inntekter nå ned med 5 %? Nei. De 5 % blir nå plutselig disponibel inntekt for noen andre. Noen velger kanskje å spare pengene, dette gir investeringer. Noen bedrifter senker kanskje ikke prisen med 5 % og forbedrer lønnsomheten sin (som gir større skattegrunnlag) og ansetter kanskje flere i kraft av at befolkningen totaltsett har økt disponibel inntekt og dermed har bedre råd og handler mer. Denne nyansatte personen betales det også arbeidsgiveravgift for, og vedkommende betaler inntektsskatt.

Det kan faktisk hende at en reduksjon i merverdiavgiften vil gi en økning i statens totale inntekter pga incentivfordreininger mot produktivitet i økonomien. Du kan lese om lafferkurven som skisserer ekstremtilfellet der det er 0 % skatt og 100 % skatt. Hvis man holder 100 % skatt, så vil veldig få arbeide og statens inntekter er tilnærmet 0. Hvis man har 0 % skatt så er også inntektene til staten 0, men man kan forvente at mange flere jobber. Det eksisterer et optimalt punkt for å optimalisere statens inntekter. Med det sagt så er ikke poenget å maksismere statens inntekter, men befolkningens lykke, helse og levestandard.

Kunne skrevet om dette fra flere sider ift. kapasitetsutnyttelse ift privat og offentlig sektor, byråkratiets indirekte kostnader på privat sektor m.v. også, men poenget er at det ikke eksisterer noe 1:1 forhold mellom skattesatser og inntekt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.

Jeg syns ikke det ville vært urimelig å heve denne grensa til f.eks. 1000,- kroner. Mye av det som handles fra utenlandske nettbutikker er varer som er vanskelig tilgjengelig her i Norge. Skal man da subsidiere norsk detaljhandel fordi de har ræva utvalg og ikke kan skaffe det man vil ha?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim

Den der ser jeg ikke. For det første er det vel ikke mye handle fra Norge uansett, og det momses jo på vei inn i EU også, bortfallet vil jo virke begge veier. Dog vil det faktum at vi har 5-8% høyere mva sats enn mange andre land virke negativt. Og det vil ikke løse problemet med land utenfor EU; hvorav en del ikke har mva.
Nei det er ikke mye som handles FRA Norge nå heller. Det er hele poenget. Man øker importen av varer med en slik løsning, samtidig som man eksporterer momspengene. Ett rent tapsprosjekt altså. Da må staten ta disse pengen igjen på andre måter.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim

Det er slik det fungerer i EU. Hvis en danske kjøper noe fra UK så betaler han engelsk 20 % VAT (Value Added Tax mao mva), men slipper dansk mva (som også er 25 %).
Noe lignende gjøres av mange allerede. Da går det motsatt vei. Jeg har handlet fra utlandet og fått trukket fra moms i opprinnelseslandet for så å betale den norske momsen. Dessverre er det veldig mange som ikke tilbyr denne tjenesten.

Nå er mitt inntrykk at det de fleste ønsker er å handle fra USA. Der er prisene ikke inkludert moms i utgangspunktet. Noen stater har også veldig lave momssatser. Bestiller du til en amerikansk adresse Ala Jetcarrier vil du med ett slikt åpent system kunne slippe unne hele momsen siden du ikke opplyser noe som helst til amerikanske myndigheter.

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.

Jeg syns ikke det ville vært urimelig å heve denne grensa til f.eks. 1000,- kroner. Mye av det som handles fra utenlandske nettbutikker er varer som er vanskelig tilgjengelig her i Norge. Skal man da subsidiere norsk detaljhandel fordi de har ræva utvalg og ikke kan skaffe det man vil ha?
Mulig jeg husker feil, men jeg tror du må tilbake til før valget i 2005 for å finne rødgrønt ønske om å gjøre noe med 200-kroners grensa, som hadde stått uforandret gjennom Høyre/KrF/Vs regjeringsperiode. Morsomt å se hvordan slikt dreier ut fra hvorvidt man er i posisjon eller opposisjon.

R�d-gr�nt hever tollgrensa - Valg2005 - Dagbladet.no

T

Tittentei

Gjest

Nei det er ikke mye som handles FRA Norge nå heller. Det er hele poenget. Man øker importen av varer med en slik løsning, samtidig som man eksporterer momspengene. Ett rent tapsprosjekt altså. Da må staten ta disse pengen igjen på andre måter.
Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen. Lavere skatter gir mer moderate lønnsoppgjør og derfor på sikt bedre konkurranseevne ovenfor utlandet (siden en stor del av kostnadsnivået er prisen på arbeidskraft).

En annen ting er at Norge er et ekstremt lite land, og skal man virkelig få dratt nytte av stordriftsfordeler, så trenger man et større marked. Det markedet er i Europa. Vi har rikelig med plass, teknologi, høyt utdanningsnivå og solid økonomi. Alt dette gjør oss i utgangspunktet godt rustet for å bli store på nettbasert (eksport)handel. En ting som jobber i mot oss er at vi ikke ligger sentralt i Europa, men med gode logistikkløsninger, så kunne vi nok driftet varehus av typen Amazon mot utlandet her på berget, men det er ikke politisk vilje til å tenke slik.

Politikerne sier vi skal leve av kompetanse etter oljen i fremtiden, hva nå enn det betyr. At 5-6 millioner mennesker skal klare å innovere og være verdensledende på kompetanse er faktisk hysterisk morsomt.

Den storstillte importen vi har nå hadde aldri fungert i praksis om ikke det ekstreme bytteforholdet ovenfor utlandet var godt nok til å holde positiv handelsbalanse (tenk: hvor mange kinaprodukter for hvert fat olje). Med høy oljepris kan vi hente mye inn per eksportert fat. Om det hadde vært motsatt, så ville vi gått i dundrende underskudd. Vi har flaks, men oljen varer ikke evig, så å bruke det at det går bra nå som en unnskyldning for å beskytte det interne næringslivet mot internasjonal konkurranse er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Om ikke seg selv, så i alle fall ens egne barn.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen

Mulig jeg husker feil, men jeg tror du må tilbake til før valget i 2005 for å finne rødgrønt ønske om å gjøre noe med 200-kroners grensa, som hadde stått uforandret gjennom Høyre/KrF/Vs regjeringsperiode. Morsomt å se hvordan slikt dreier ut fra hvorvidt man er i posisjon eller opposisjon.

R�d-gr�nt hever tollgrensa - Valg2005 - Dagbladet.no
Mulig du har rett, jeg hadde bare fått det for meg at dette var en sak de flagget før forrige stortingsvalg som de vant. Årstallene husker jeg ikke. Men det er helt sikkert at det ble lovet, og at løftet ble brutt.

N

nb

Gjest

Denne saken er et fint eksempel på hva som skjer når noen voksne (her representert ved Finansdepartementet sannsynligvis) forklarer barn (politikere) hvordan verden fungerer. At politikere faktiske foreslår noe slikt er det mest bekymringsverdige, det indikerer i min bok en svært manglende forståelse for hvordan ting henger sammen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ikke ta det så tungt, S_L. ;D Helt og hjertelig enig på ett punkt, fortollingsgebyret er for drøyt.
Takk, Zomby, takk! Hehe.

Jeg ser jo poengene med momsen, og etter å ha tilbrakt natten i Svette & Tårer, har jeg nå konvertert til pro-momsismen.

Men som den hykler jeg er, spanderer jeg hverken svette eller tårer hvis en forsendelse fra utlandet passerer gjennom systemet uten moms, gebyr og annen styggedom.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen

Denne saken er et fint eksempel på hva som skjer når noen voksne (her representert ved Finansdepartementet sannsynligvis) forklarer barn (politikere) hvordan verden fungerer. At politikere faktiske foreslår noe slikt er det mest bekymringsverdige, det indikerer i min bok en svært manglende forståelse for hvordan ting henger sammen.
Du framstår ganske arrogant og ikke så rent lite klysete når du påtar deg den ovenifra og ned tonen med å kalle de som ikke deler ditt syn for barn uten forståelse for hvordan verden henger sammen og ting fungerer. Så lenge du ikke begrunner hvorfor de som mener noe annet enn deg ikke skjønner en dritt, så blir det hele bare et surmaget oppgulp.

N

nb

Gjest
Jeg har da begrunnet det - grunnen til at dette ikke blir noe av selv om "alle" velgere og "alle" politikere sier de vil endre den, men likevel så skjer det ikke noe. Grunnen er ganske enkelt at det koster for mye og sannsynligvis har veldig store konsekvenser for norsk detaljhandel. Dersom det bare var å endre den, så hadde det vel vært gjort for lenge siden? - en sikker vinner blant velgere og politikere av alle fargeklatter sier de vil gjøre noe med den. Det er tilsynelatende en uskyldig endring, men det er det ikke. Og prinsippet om momsfri handel fra utlandet er helt fjernt, det er en massiv konkurransevridning til fordel for utenlandske butikker på bekostning av norske, samt at mva-inntektene tilfaller utlandet fremfor Norge. Regnskapet vil garantert slå dårlig ut for Norge om det blir mva i opprinnelsesland, ganske enkelt fordi det knapt finnes noe som er billigere i Norge enn andre steder om man ser på prisen eks mva, og norske mva satsen er i den øvre enden av skalaen, så selv med lik ex. mva - pris vil en vare være dyrere fra Norge enn innad i EU, og særlig om man legger fraktkostnadene på i tillegg.

Det er ekstra søtt på et forum som dette hvor man forarger seg over at den ene etter andre platebutikken på hjørnet kaster inn håndkleet mens man på den andre siden argumenterer for noe som de facto gjør det meningsløst å handle eksempelvis plater i en butikk i Norge for de aller, aller, aller fleste. Skjønt, det er allerede greit mulig å bestille småbatcher som enkeltvis sniker seg under 200-grensen selv om man egentlig gjør en ganske stor handel på en utenlandsk butikk. Eneste unntaket er bokser som koster over 200 NOK i det store landet utlandet også.

Jeg synest også det er hyggelig å kunne handle billigst mulig fra hele verden uten å måtte betale mva eller gebyrer til posten/annen speditør, men jeg har likefullt full forståelse for hvorfor det ikke har skjedd noe med denne grensen til tross for tilsynelatende unison politisk oppslutning om å endre den de siste 10 årene.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen.

Politikerne sier vi skal leve av kompetanse etter oljen i fremtiden, hva nå enn det betyr. At 5-6 millioner mennesker skal klare å innovere og være verdensledende på kompetanse er faktisk hysterisk morsomt.
Å fjerne beskyttelsen gir bare mening om økonomiene er likestilte. Det er de ikke i dag. Lønnsnivået i Norge er så høyt sammenlignet med de landene vi ønsker å importere fra att ett frislipp vil gi tapte arbeidsplasser, med påfølgende lavere kjøpekraft, osv... Så er karusellen i gang.

Norge er allerede teknologisk ledende på mange områder, så det vil ikke være noe problem så lenge vi tør å satse nok på å holde oss foran. Beste eksempelet pr. i dag er kanskje Kongsberg.

N

nb

Gjest
Man kunne jo mene at det ikke er nødvendig med så mye detaljhandel i Norge. Næringen sysselsette dog i 2009 ca 215.00 personer og omsatte for nesten 400 milliarder kroner (tallene er for 2009 - sistnenvte har nok økt ganske mye siden da). Hvor mange av disse som må finne seg noe annet å drive med, hvor mange av de 215.000 virksomhetene det er snakk om og hvor mange av disse milliardene som forsvinner ut av landet dersom det blir fri flyt aner jeg ikke, men at det vil gå hardt utover norske bedrifter, arbeidsplasser og statens inntekter er ingen urimelig antagelse.

Om jeg ser på meg selv er det veldig, veldig mye ting jeg kjøper som koster mellom 200 og 1000 kroner, sannsynligvis ville jeg knapt kjøpt noe av det i Norge utover ting jeg akutt trenger dersom dette kunne importeres gratis (og endatil uten å betale utenlandsk mva) fra utlandet.

N

nb

Gjest
Vi kan ta et lite regnestykke: Anta at en vare i Norge koster 800 kroner i butikk, eller 640 kroner før mva. I England koster den samme varen 600 kroner inkl britisk mva, prisforskjellen kommer av at ting bare er billigere i utlandet. Eks mva koster varen i England 500 kroner (England har 20% mva). Om jeg kunne kjøpe denne uten å betale britisk mva ville prisen for meg være 500 kroner. Dvs at jeg har råd til 300 kroner i frakt før det blir dyrere å handle i Norge, og da har jeg ikke tatt hensyn til evt fraktkostnader i Norge om jeg ikke drar til butikken selv. Må jeg kjøre et sted i Oslo for å handle er transportkostnaden for meg også en del - med statens satser er transportkostnaden for en vare jeg selv må kjøre fra der jeg bor (Nordstrand) til eksempelvis Alnabru ca 100 kroner - 4 kroner pr. kilometer og 20 kroner i bomringen.

T

Tittentei

Gjest
Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen.

Å fjerne beskyttelsen gir bare mening om økonomiene er likestilte. Det er de ikke i dag. Lønnsnivået i Norge er så høyt sammenlignet med de landene vi ønsker å importere fra att ett frislipp vil gi tapte arbeidsplasser, med påfølgende lavere kjøpekraft, osv... Så er karusellen i gang.

Norge er allerede teknologisk ledende på mange områder, så det vil ikke være noe problem så lenge vi tør å satse nok på å holde oss foran. Beste eksempelet pr. i dag er kanskje Kongsberg.

Her er vi nok uenige. Gradvis frislipp av økonomien og senking av skatter gir mulighet for tilpasning og vekst før det "smeller" og man må gjøre noe. (F.eks. er bedriftsbeskatningen i Norge på vei ned nettopp for å normalisere med andre land). Det å åpne opp og tilpasse seg gradvis nå, er som å jobbe prevantivt, fremfor å få sjokk når konsekvensene av å gjøre oss lite konkurransedyktige gjennom proteksjonistisk policy melder seg.

Norsk lønnsnivå vil ikke kunne opprettholdes på dagens nivå i relativ forstand med mindre vi blir mer produktive enn konkurrentene våre, men det er ikke økt produktivitet som har gjort landet vårt så økonomisk sterkt de siste årene, det er hovedsaklig bytteforholdet ovenfor utlandet som har gått i vår favør meget lenge.

Lønnsoppgjørene i Norge og hele frontfagsmodellen er en fossil og helt bak mål i dagens økonomi. Pga de enorme oljeinntektene så presses lønningene opp i frontfagene som ofte har nær tilknytning til petroleumsindustrien, og så følger fastlandsøkonomien på ved at offentlige ansatte m.v. krever å gå opp like mye. Alt dette skal betales, og dette igjen presser opp statens kostnader, som igjen må betales med skatteinntekter. Pensjonsforpliktelsene øker øgså på, og de ligger mer eller mindre fast (siden det er politisk selvmord å kutte i dem når de på pensjon er i flertall). Problemet er at de høyst sannsynlig skal betales under helt andre forhold enn dagens. Demografien i Norge blir svært kostbar ift. både eldreomsorg, helsekostnader og pensjoner.

I Norge har produktiviteten stagnert, reallønn gått opp og vi arbeider mindre enn mange europeiske land. Alt dette går i disfavør av norsk økonomi. Hovedsaklig har som sagt den enorme økningen i velstand kommet gjennom et svært godt bytteforhold. Selge olje dyrt og få billig importvarer i retur. På overflaten ser alt bra ut, men på undersiden er det veldig skjevallokert.

Dette er nå i alle fall fakta i saken og mine tolkninger av disse, men det finnes ingen fasitsvar innen økonomi, så det er mulig min analyse og konklusjon på fakta er gal. Jeg mener jo selv den er godt fundert, og ser ingen trender til eller faktiske vekstsektorer i Norge der vi har varige komparative fordeler som skal gjøre at vi kan opprettholde samme importtakt (les levestandard) som i dag når eksporten av olje gradvis reduseres. Når oljeeksporten synker, så vil den måtte erstattes av annen eksport for å opprettholde importen. Hvis ikke vil vi få underskudd på handelsbalansen og det må finansieres med gjeld.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Jeg har da begrunnet det - grunnen til at dette ikke blir noe av selv om "alle" velgere og "alle" politikere sier de vil endre den, men likevel så skjer det ikke noe. Grunnen er ganske enkelt at det koster for mye og sannsynligvis har veldig store konsekvenser for norsk detaljhandel. Dersom det bare var å endre den, så hadde det vel vært gjort for lenge siden? - en sikker vinner blant velgere og politikere av alle fargeklatter sier de vil gjøre noe med den. Det er tilsynelatende en uskyldig endring, men det er det ikke. Og prinsippet om momsfri handel fra utlandet er helt fjernt, det er en massiv konkurransevridning til fordel for utenlandske butikker på bekostning av norske, samt at mva-inntektene tilfaller utlandet fremfor Norge. Regnskapet vil garantert slå dårlig ut for Norge om det blir mva i opprinnelsesland, ganske enkelt fordi det knapt finnes noe som er billigere i Norge enn andre steder om man ser på prisen eks mva, og norske mva satsen er i den øvre enden av skalaen, så selv med lik ex. mva - pris vil en vare være dyrere fra Norge enn innad i EU, og særlig om man legger fraktkostnadene på i tillegg.

Det er ekstra søtt på et forum som dette hvor man forarger seg over at den ene etter andre platebutikken på hjørnet kaster inn håndkleet mens man på den andre siden argumenterer for noe som de facto gjør det meningsløst å handle eksempelvis plater i en butikk i Norge for de aller, aller, aller fleste. Skjønt, det er allerede greit mulig å bestille småbatcher som enkeltvis sniker seg under 200-grensen selv om man egentlig gjør en ganske stor handel på en utenlandsk butikk. Eneste unntaket er bokser som koster over 200 NOK i det store landet utlandet også.

Jeg synest også det er hyggelig å kunne handle billigst mulig fra hele verden uten å måtte betale mva eller gebyrer til posten/annen speditør, men jeg har likefullt full forståelse for hvorfor det ikke har skjedd noe med denne grensen til tross for tilsynelatende unison politisk oppslutning om å endre den de siste 10 årene.
Litt av grunnen til at dette i det hele tatt er et tema er nok gebyrene som speditørene legger på prisen for å momse inn en vare. Jeg har egentlig ikke noe problem med at varer er momsbelagt, og har til og med prøvd å støtte den lokale platesjappa ved å kjøpe overprisete cd'er fra et labert utvalg, men måtte slutte med det da de gang på gang solgte meg "nye" fullpris utgivelser som var fulle av riper og støv og så ut som de kom fra en bruktsjappe. Når jeg handler på nettet får jeg ting fraktfritt levert i postkassa, og cd'ene er i pristine condition, shrinkwrapped i gloriøs cellofan til halve prisen. Hvorfor den norske slubbert-butikken skal få særbehandling kun i egenskap av å tilhøre "norsk næringsliv" er for meg en gåte når de ikke en gang gidder å anstrenge seg litt for å tilby et godt utvalg og bra kvalitet.

Det vi trenger er kanskje en enklere måte å betale moms på det vi kjøper fra utlandet, sånn at vi slipper de grove gebyrene fra speditørene. Uansett, det jeg sa innledningsvis var at gebyret hadde blitt lovt fjernet eller hevet til et høyere beløp, og dette løftet ble brutt, og om jeg husker rett, så tror jeg det ble begrunnet med at norske butikker måtte beskyttes siden de tydeligvis ikke har livets rett, eller næringsvett til å klare seg på egen hånd.

N

nb

Gjest
De mangler ikke næringsvett eller livets rett, de må bare leve med et høyere kostnadsnivå. En vare fra Kina koster vel omtrent det samme å få til Norge som til England, men med en gang man er innenfor landets grenser er det masse som er dyrere. Lønninger og sosiale kostnader ikke minst, mva-satsen er typisk høyere i Norge enn andre steder osv osv. At varer er dyrere i Norge enn andre steder betyr ikke at noen blir flådd, selv om det finnes nok av eksempler på svært hyggelige marginer i en del bransjer (eksempelvis sportsutstyr før XXL kom).

Topp Bunn