Sett i lys av EØS-avtalen; hva vil dette evt bety for oss gærningene her på HFS?
- USA og EU fjerner tollsatser - Makro og politikk - E24
- USA og EU fjerner tollsatser - Makro og politikk - E24
|
200kr grensen i seg selv er grei nok, hovedproblemet er gebyrene som posten og andre får lov til å ta. på en pakke til 201kr med gratis frakt så er det bare 50kr i moms, men posten slenger på et gebyr på 135kr på samme pakke slik at det blir håpløst å kjøpe varer som går akkurat over 200kr grensa.OK. Jeg tenkte kanskje at dette kunne medføre at den hersens 200-kronersgrensen ble fjernet, evt økt, men den norske momsen lever vel sitt eget liv, uavhengig av EØS.
Jeg synes nok ikke at 200kr grensen er grei overhodet. Den ble innført på 70-tallet, og etter min mening burde den vært justert (oppover!) for lenge siden. Jeg har forstått at det var det mange andre som mente det også, bl.a. postvesenet, pga økt byråkrati. Men etter at de slapp til med sine gebyrer, har det blitt slutt på pipingen derfra. Og etter at netthandelen fra utlandet har økt, er det nok lite trolig at det skjer noe. Proteksjonisme? Neida200kr grensen i seg selv er grei nok, hovedproblemet er gebyrene som posten og andre får lov til å ta. på en pakke til 201kr med gratis frakt så er det bare 50kr i moms, men posten slenger på et gebyr på 135kr på samme pakke slik at det blir håpløst å kjøpe varer som går akkurat over 200kr grensa.OK. Jeg tenkte kanskje at dette kunne medføre at den hersens 200-kronersgrensen ble fjernet, evt økt, men den norske momsen lever vel sitt eget liv, uavhengig av EØS.
Helt enig med deg. Kan ikke skjønne at utenlandske butikker uten avgifter skal kunne utkonkurrere norske. Og hvorfor en relativt tilfeldig satt grense fra 70-tallet skal spille noen rolle i den diskusjonen skjønner heller ikke jeg. Men det hersens gebyret derimot er noe dritt.....Har nettopp tatt inn en pakke der gebyret var vesentlig større enn momsen, og jeg kan vanskelig skjønne at å skrive ut en gebyrseddel er mer enn 5 minutters jobb....At voksne folk med førerkort og stemmerett synest at det bør være momsfritak på handel fra utlandet finner eg svært fascinerende.
At grensen er fra 70-tallet er irrelevant, det har aldri vært meningen at varer kan innføres monsfritt i stor skala. Det mest fornuftige ville være å sette den til null og så ha en enkel og billig måte å innkreve momsen på.
De bør innføre fri flyt innen EØS-området og sette grensa til 0 for alt annet. Man kan betale mva til opprinnelseslandet og ferdig med saken (dette skaper også merverdiavgiftssats-konkurranse mellom landene i EØS, og det er en bra ting å få normalisert skattene i området). Det er slik det foregår i EU, og man slipper f.eks. slik som i Norge at man må betale merverdiavgift på bruktkjøp fra utlandet. Det er problematisk, for da blir man delvis momset for utenlandsk merverdiavgift. I tillegg vil fri flyt innen EØS også gi norske bedrifter mulighet til å eksportere til utlandet på en enklere måte, siden kundene da vil betale norsk mva.At voksne folk med førerkort og stemmerett synest at det bør være momsfritak på handel fra utlandet finner eg svært fascinerende.
At grensen er fra 70-tallet er irrelevant, det har aldri vært meningen at varer kan innføres monsfritt i stor skala. Det mest fornuftige ville være å sette den til null og så ha en enkel og billig måte å innkreve momsen på.
Det der er noen veldig gode poenger ja, og en god løsning på problemet.De bør innføre fri flyt innen EØS-området og sette grensa til 0 for alt annet. Man kan betale mva til opprinnelseslandet og ferdig med saken (dette skaper også merverdiavgiftssats-konkurranse mellom landene i EØS, og det er en bra ting å få normalisert skattene i området). Det er slik det foregår i EU, og man slipper f.eks. slik som i Norge at man må betale merverdiavgift på bruktkjøp fra utlandet. Det er problematisk, for da blir man delvis momset for utenlandsk merverdiavgift. I tillegg vil fri flyt innen EØS også gi norske bedrifter mulighet til å eksportere til utlandet på en enklere måte, siden kundene da vil betale norsk mva.
Den der ser jeg ikke. For det første er det vel ikke mye handle fra Norge uansett, og det momses jo på vei inn i EU også, bortfallet vil jo virke begge veier. Dog vil det faktum at vi har 5-8% høyere mva sats enn mange andre land virke negativt. Og det vil ikke løse problemet med land utenfor EU; hvorav en del ikke har mva.Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?
Dette blir en økonomisk enveiskjøring som ikke er fornuftig i lengden.
Det er slik det fungerer i EU. Hvis en danske kjøper noe fra UK så betaler han engelsk 20 % VAT (Value Added Tax mao mva), men slipper dansk mva (som også er 25 %). Det samme gjelder for svenskene hvor mva også er 25 %. Poenget er at dette vil legge trykk på de norske merverdiavgiftssatsene. Bedriftene vil presse på for å få satt ned merverdiavgiften for å være eksportdyktige, og det er på høy tid siden landet vårt - sett bort fra gass/petroleum - stort sett allerede bare er enveiskjørt (dog eksporterer vi en del fisk). Da de innførte merverdiavgift på tjenester, så gikk det under parolen om at vi skulle få halvert matmoms, men vi har sett hvordan det har gått. Den rykker stadig opp og det kan nesten se ut som om den gradvis vil vokse mot normalsatsen på 25 %.Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?
Nei det er ikke mye som handles FRA Norge nå heller. Det er hele poenget. Man øker importen av varer med en slik løsning, samtidig som man eksporterer momspengene. Ett rent tapsprosjekt altså. Da må staten ta disse pengen igjen på andre måter.Den der ser jeg ikke. For det første er det vel ikke mye handle fra Norge uansett, og det momses jo på vei inn i EU også, bortfallet vil jo virke begge veier. Dog vil det faktum at vi har 5-8% høyere mva sats enn mange andre land virke negativt. Og det vil ikke løse problemet med land utenfor EU; hvorav en del ikke har mva.Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?
Noe lignende gjøres av mange allerede. Da går det motsatt vei. Jeg har handlet fra utlandet og fått trukket fra moms i opprinnelseslandet for så å betale den norske momsen. Dessverre er det veldig mange som ikke tilbyr denne tjenesten.Det er slik det fungerer i EU. Hvis en danske kjøper noe fra UK så betaler han engelsk 20 % VAT (Value Added Tax mao mva), men slipper dansk mva (som også er 25 %).Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?
Mulig jeg husker feil, men jeg tror du må tilbake til før valget i 2005 for å finne rødgrønt ønske om å gjøre noe med 200-kroners grensa, som hadde stått uforandret gjennom Høyre/KrF/Vs regjeringsperiode. Morsomt å se hvordan slikt dreier ut fra hvorvidt man er i posisjon eller opposisjon.Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.
Jeg syns ikke det ville vært urimelig å heve denne grensa til f.eks. 1000,- kroner. Mye av det som handles fra utenlandske nettbutikker er varer som er vanskelig tilgjengelig her i Norge. Skal man da subsidiere norsk detaljhandel fordi de har ræva utvalg og ikke kan skaffe det man vil ha?
Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen. Lavere skatter gir mer moderate lønnsoppgjør og derfor på sikt bedre konkurranseevne ovenfor utlandet (siden en stor del av kostnadsnivået er prisen på arbeidskraft).Nei det er ikke mye som handles FRA Norge nå heller. Det er hele poenget. Man øker importen av varer med en slik løsning, samtidig som man eksporterer momspengene. Ett rent tapsprosjekt altså. Da må staten ta disse pengen igjen på andre måter.Den der ser jeg ikke. For det første er det vel ikke mye handle fra Norge uansett, og det momses jo på vei inn i EU også, bortfallet vil jo virke begge veier. Dog vil det faktum at vi har 5-8% høyere mva sats enn mange andre land virke negativt. Og det vil ikke løse problemet med land utenfor EU; hvorav en del ikke har mva.Ett stort problem med å betale moms i opprinnelsesland. Hvem vil handle FRA Norge?
Mulig du har rett, jeg hadde bare fått det for meg at dette var en sak de flagget før forrige stortingsvalg som de vant. Årstallene husker jeg ikke. Men det er helt sikkert at det ble lovet, og at løftet ble brutt.Mulig jeg husker feil, men jeg tror du må tilbake til før valget i 2005 for å finne rødgrønt ønske om å gjøre noe med 200-kroners grensa, som hadde stått uforandret gjennom Høyre/KrF/Vs regjeringsperiode. Morsomt å se hvordan slikt dreier ut fra hvorvidt man er i posisjon eller opposisjon.Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.
Jeg syns ikke det ville vært urimelig å heve denne grensa til f.eks. 1000,- kroner. Mye av det som handles fra utenlandske nettbutikker er varer som er vanskelig tilgjengelig her i Norge. Skal man da subsidiere norsk detaljhandel fordi de har ræva utvalg og ikke kan skaffe det man vil ha?
R�d-gr�nt hever tollgrensa - Valg2005 - Dagbladet.no
Denne saken er et fint eksempel på hva som skjer når noen voksne (her representert ved Finansdepartementet sannsynligvis) forklarer barn (politikere) hvordan verden fungerer. At politikere faktiske foreslår noe slikt er det mest bekymringsverdige, det indikerer i min bok en svært manglende forståelse for hvordan ting henger sammen.Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.
Takk, Zomby, takk! Hehe.Ikke ta det så tungt, S_L. ;D Helt og hjertelig enig på ett punkt, fortollingsgebyret er for drøyt.
Du framstår ganske arrogant og ikke så rent lite klysete når du påtar deg den ovenifra og ned tonen med å kalle de som ikke deler ditt syn for barn uten forståelse for hvordan verden henger sammen og ting fungerer. Så lenge du ikke begrunner hvorfor de som mener noe annet enn deg ikke skjønner en dritt, så blir det hele bare et surmaget oppgulp.Denne saken er et fint eksempel på hva som skjer når noen voksne (her representert ved Finansdepartementet sannsynligvis) forklarer barn (politikere) hvordan verden fungerer. At politikere faktiske foreslår noe slikt er det mest bekymringsverdige, det indikerer i min bok en svært manglende forståelse for hvordan ting henger sammen.Såvidt jeg husker, så var fjerning/heving av 200 kroners grensa (gjelder den forresten både toll og mva?) en av de tingene som de rødgrønne gikk til valg på foran stortingsvalget som ga dem regjeringsmakt i forrige periode, og et av de valgløftene de helt uten skam og med et stort smil brøt med den største selvfølge.
Å fjerne beskyttelsen gir bare mening om økonomiene er likestilte. Det er de ikke i dag. Lønnsnivået i Norge er så høyt sammenlignet med de landene vi ønsker å importere fra att ett frislipp vil gi tapte arbeidsplasser, med påfølgende lavere kjøpekraft, osv... Så er karusellen i gang.Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen.
Politikerne sier vi skal leve av kompetanse etter oljen i fremtiden, hva nå enn det betyr. At 5-6 millioner mennesker skal klare å innovere og være verdensledende på kompetanse er faktisk hysterisk morsomt.
Å fjerne beskyttelsen gir bare mening om økonomiene er likestilte. Det er de ikke i dag. Lønnsnivået i Norge er så høyt sammenlignet med de landene vi ønsker å importere fra att ett frislipp vil gi tapte arbeidsplasser, med påfølgende lavere kjøpekraft, osv... Så er karusellen i gang.Proteksjonisme har historisk sett aldri ført noe godt med seg. Man bør forsøke å snu trenden, ikke å beskytte noe som åpenbart har satt oss i denne elendige konkurransesituasjonen.
Politikerne sier vi skal leve av kompetanse etter oljen i fremtiden, hva nå enn det betyr. At 5-6 millioner mennesker skal klare å innovere og være verdensledende på kompetanse er faktisk hysterisk morsomt.
Norge er allerede teknologisk ledende på mange områder, så det vil ikke være noe problem så lenge vi tør å satse nok på å holde oss foran. Beste eksempelet pr. i dag er kanskje Kongsberg.
Litt av grunnen til at dette i det hele tatt er et tema er nok gebyrene som speditørene legger på prisen for å momse inn en vare. Jeg har egentlig ikke noe problem med at varer er momsbelagt, og har til og med prøvd å støtte den lokale platesjappa ved å kjøpe overprisete cd'er fra et labert utvalg, men måtte slutte med det da de gang på gang solgte meg "nye" fullpris utgivelser som var fulle av riper og støv og så ut som de kom fra en bruktsjappe. Når jeg handler på nettet får jeg ting fraktfritt levert i postkassa, og cd'ene er i pristine condition, shrinkwrapped i gloriøs cellofan til halve prisen. Hvorfor den norske slubbert-butikken skal få særbehandling kun i egenskap av å tilhøre "norsk næringsliv" er for meg en gåte når de ikke en gang gidder å anstrenge seg litt for å tilby et godt utvalg og bra kvalitet.Jeg har da begrunnet det - grunnen til at dette ikke blir noe av selv om "alle" velgere og "alle" politikere sier de vil endre den, men likevel så skjer det ikke noe. Grunnen er ganske enkelt at det koster for mye og sannsynligvis har veldig store konsekvenser for norsk detaljhandel. Dersom det bare var å endre den, så hadde det vel vært gjort for lenge siden? - en sikker vinner blant velgere og politikere av alle fargeklatter sier de vil gjøre noe med den. Det er tilsynelatende en uskyldig endring, men det er det ikke. Og prinsippet om momsfri handel fra utlandet er helt fjernt, det er en massiv konkurransevridning til fordel for utenlandske butikker på bekostning av norske, samt at mva-inntektene tilfaller utlandet fremfor Norge. Regnskapet vil garantert slå dårlig ut for Norge om det blir mva i opprinnelsesland, ganske enkelt fordi det knapt finnes noe som er billigere i Norge enn andre steder om man ser på prisen eks mva, og norske mva satsen er i den øvre enden av skalaen, så selv med lik ex. mva - pris vil en vare være dyrere fra Norge enn innad i EU, og særlig om man legger fraktkostnadene på i tillegg.
Det er ekstra søtt på et forum som dette hvor man forarger seg over at den ene etter andre platebutikken på hjørnet kaster inn håndkleet mens man på den andre siden argumenterer for noe som de facto gjør det meningsløst å handle eksempelvis plater i en butikk i Norge for de aller, aller, aller fleste. Skjønt, det er allerede greit mulig å bestille småbatcher som enkeltvis sniker seg under 200-grensen selv om man egentlig gjør en ganske stor handel på en utenlandsk butikk. Eneste unntaket er bokser som koster over 200 NOK i det store landet utlandet også.
Jeg synest også det er hyggelig å kunne handle billigst mulig fra hele verden uten å måtte betale mva eller gebyrer til posten/annen speditør, men jeg har likefullt full forståelse for hvorfor det ikke har skjedd noe med denne grensen til tross for tilsynelatende unison politisk oppslutning om å endre den de siste 10 årene.