Urettferdig gruppetest med bl.a. Creek cd50mkII

H

Homarhus

Gjest
En del cd-spillere fikk skuffende resultat i denne testen fordi fidelity bruker utelukende Nordost Valhalla.
Creek cd50mkII fikk urettferdig bedømming i denne testen. Den ble ikke engang nevnt i konklusjonen. Slik jeg tolket testen havnet den midt på treet.

Jeg har selv prøvd Nordost på Creek med et avstumpet resultat. Creek matsjer hverken Monster eller Nordost noe særlig bra.

Kjører wireworld jeg da. De passer bedre.

B

brand-x

Gjest
Re: Urettferdig gruppetest med bl.a. Creek cd50mkI

Unnskyld meg, men alle kan vel ikke bli testvinnere.
Er ikke litt av meningen med slike omtaler at det evalueres ut fra oppfatningen de enkelte har om produktet. Og kabelen er vel lik for alle .

mvh
brand-x

H

Homarhus

Gjest

Den flinkeste vinner. Men med handikapp kan den flinkeste bli dårligere.
Kabelen er lik for alle. Den er grei
Men for å få et anlegg til å låte bra, må det være en matsj. Nordost er et handikapp for Creek.

Men bevares! Creek ble ikke slaktet slik som Eisa vinneren til Harman Kardon.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.619
Torget vurderinger
2

Er vel ikke helt enig i at det er urettferdig, Homarhus, men aksepterer selvsagt innvendingen dine. Bare det at Fidelity våger å ta testen blindt (har du sett noen andre magasiner gjøre det?) er jo et tegn på rettferdig bedømmelse. Valhalla er EKSTREMT åpne. Finnes det avvik i anlegget kommer det gjennom. Say no more! :)

Mvh
Håkon Rognlien

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Vanskelig å prøve alt på utstyr som matches optimalt.. men vil tro at Fidelity klarer å unngå de verste (subtile) brølerne i så måte; f.eks CD-spillere med langt over 100ohms utgangsimpedans mot passive preamper, hyperlitzkabler med Naim-forsterkere etc etc..

Creek CD50 mk2 er en utmerket cd-spiller.. men passer nok bedre sammen med Creeks egne forsterkere og med f.eks Chord kabler, Epos høyttalere osv.. de er sågar laget spesielt for å passe hverandres soniske signatur.
Slik sett er Creek nå til dags et litt "sært" produkt som ikke automatisk passer inn i alle systemer; men som kan briljere i andre systemer. Journalistens oppgave, og det er ingen lett oppgave, blir å forsøke å få apparatene til å yte sitt beste... som forutsetter å ha tilgang til div utstyr fra forskjellige lydskoler.

Mvh Vidar P

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1

Ulempen med blindtester er at det ikke blir så enkelt å få øye på Eisa-diplomer og andre prydvekster. Det er en av grunnene til at blindtest er fullstendig uegnet som testmetode... 8)

Mvh
Karl Erik

S

stikken

Gjest

:)Synes vi må ha flere "blindtester"!!
De er både underholdene og bringer overaskelser :eek:!!
Det er jo en kjent sak at "øyet" har lett for og få for stor % andel i en bedømmelse. ::)
I hvertfall hos meg og en del andre jeg kjenner!!!.
Vh
S

S

stikken

Gjest

Ulempen med blindtester er at det ikke blir så enkelt å få øye på Eisa-diplomer og andre prydvekster. Det er en av grunnene til at blindtest er fullstendig uegnet som testmetode... 8)

Mvh
Karl Erik
;DVar det ironi??? ???
Vh
S

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1

;DVar det ironi??? ???
Skal tygge litt på det... ;)

Mvh
Karl Erik

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.700
Sted
Holmestrand

Den flinkeste vinner. Men med handikapp kan den flinkeste bli dårligere.
Kabelen er lik for alle. Den er grei
Men for å få et anlegg til å låte bra, må det være en matsj. Nordost er et handikapp for Creek.

man kan da umulig teste alt utstyr med alle "favorittkabler"? Hva da med de andre leddene kjeden? Forsterkerkere, høytalere, nettledninger, strømfilter, sikringsskap, etc etc. Det ville bli en ganske så omfattende sak ....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524

Kjempespennende med blindtester. Sørg bare for å kalibrere for forskjeller i utgangssignal.
Håper dere i Fidelity gjør flere slike tester, gjerne på kabler også. Jeg tror forøvrig at det er lurt å holde seg unna blindtester av høyttalere da disse er umulig å sette på likt utgangsnivå pga frekvensmessige ulinjæriteter.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0

Hva har det å si for lydkvaliteten? At det spiller høyere eller lavere? Eller at lyden blir annerledes?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524

Hva har det å si for lydkvaliteten? At det spiller høyere eller lavere? Eller at lyden blir annerledes?
Ja, og man vil vistnok som regel foretrekke den som spiller litt høyere, selv om spillerne eller forsterkerne er identiske.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Vil gjerne spørre trådstarter om han har testet de andre spillerne i testen. Hvis ikke blir det vil litt vanskelig å uttale seg om resultatet av en sammeligningstest.

Ellers er det jo slik med tester at resultatet gjelder jo kun for de forholdene det er testet under, og en kan jo ikke gjøre alle til vinnere ved å ramse opp alternative oppsett de ville spilt bra i.

Mvh
OMF

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.619
Torget vurderinger
2

Nå er det jo også sånn i Fdelity at vi normalt sett ikke gjør blindtesten eller sammenligningen helt isolert; vi pleier også å ha de aktuelle komponenter over lengre tid til normal vurdering slik at vi skal unngå at resultatet står og faller med sammenligningen alene. For det er en kjennsgjerning at en slik test ikke kan avsløre alle særegenheter , og resultatet er nødt til å bli litt omtrentlig. Men som en del av større test er det til god nytte for så vel skribent som leser.

Håkon

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Tydelig at noen har fått bladet.
Jeg har det ikke :mad: :mad: :mad:

Har i allefall hørt Creek med egne ører. Det var en meget positiv opplevelse.

Sleiven

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0

Blindtest er en god ting, men hvordan kan en være sikker på at de virkelig gjennomfører den? Det er en enkel måte å få bedre troverdighet på..

Fidelity er helt sikkert seriøse, men jeg husker for noen år tilbake hvor Lyd og bilde hadde en "blindtest" på kabler.

Alle kablene skulle ligge i samme prisleie.

De la alle kablene de skulle teste i en eske.

De som lyttet skulle selvsagt ikke vite hva de hørte på.

Resultatet blei en klar vinner som låt mye bedre enn de andre.

Så kommer det som skal øke troverdigheten til bladet..
På en eller annen måte hadde en kabel som ikke var meningen å ha med i testen kommet seg oppi esken..
Den kostet mere enn de andre. Så bedre ut. Og måtte jo selvsagt være den beste..

Selv har jeg ikke noen gang hørt forskjell på kabler, så i mine øyne har de ingen troverdighet..

Mvh Thomas

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4

Har heller ikke fått bladet, veldig artig å kunne lese om innholdet på sentralen først :(

Tydelig at noen har fått bladet.
Jeg har det ikke :mad: :mad: :mad:

Har i allefall hørt Creek med egne ører. Det var en meget positiv opplevelse.

Sleiven

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Mvh
Karl Erik
Helt uenig! Blindtester er naturligvis det eneste riktige. Det hadde vært meget interessant med blindtester også av forsterkere og høyttalere. Tør Fidelity det? I så fall blir jeg meget imponert.

H

Homarhus

Gjest

Hei!

Vil gjerne spørre trådstarter om han har testet de andre spillerne i testen. Hvis ikke blir det vil litt vanskelig å uttale seg om resultatet av en sammeligningstest.

Jeg har ikke testet noen av de andre spillerne hjemme, men jeg har hørt cd-spilleren til Rotell i forskjellige oppsett og er enig med testskribenten angående rotel. Jeg har også lyttet til HK spilleren. Men kan ikke huske at den låt så stusselig som testpanelet beskriver den.

Mvh
OMF

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Helt uenig!  Blindtester er naturligvis det eneste riktige.  Det hadde vært meget interessant med blindtester også av forsterkere og høyttalere.  Tør Fidelity det?  I så fall blir jeg meget imponert.
Karl_Erik var nok ute med ironi her... Men blindtester ER naturligvis det enester riktige for et blad med baller. Blir slitsomt for skribentene men desto morsommere for oss lesere. (siden jeg ikke abonnerer, har jeg allerede lest siste nummer...)

H

Homarhus

Gjest

Jeg støtter fullt ut blindtest som vitenskapelig metode. Øynene har en tendens til å påvirke den totale musikkopplevelsen mer en øra. Dette er vitenskapelig bevist.
Wireworld bruker denne metoden i utviklingen av sine kabelprodukter.
Wireworl bruker også blindtes i utvikling av kabler som skal brukes i billeddelen av hjemmekino. :)

Topp Bunn