Uregelmessig sus og knitring

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skjer på venstre kanal på min rørforsterker, både kjørt som effekttrinn og som integrert. Jeg har seff byttet rør, kabler osv i håp om å bli finne årsaken. Den veier 45 kg u/emb, så ikke noe jeg nødig sender av gårde. Håper derfor på å få noen "lettvinte" tips om hva som kan være feil først.

Noen innspill om som kan være problemet?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har du byttet alle rør med nye?
Hvis ikke tippe jeg rør.. 😊
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja, selvsagt. Trenger ikke engang nye rør. Fungerer med å bytte venstre/høyre.
Åja så da ligg den i ene kanalen da..
Hmm..
Signalkabler er seff byttet og? Og alt sånt regner jeg med..
Offa.. Kjenner nå på meg at jeg er glad jeg kuttet ut rør..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Offa.. Kjenner nå på meg at jeg er glad jeg kuttet ut rør..
Spar meg:rolleyes:. Kos deg med det du har, ikke noe galt med det. (Men kan nevne at jeg kjenner folk som opplevde at sine MI stod i brann(!) og vet/hører om tilfeller reparasjon kan fort ta (veldig lang) tid. Selvsagt ikke mitt problem, altså).
Les forøvrig åpningsinnlegget først.
 
Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Når du ha eliminert de antatt åpenbare synderne, Kabler og rør, må du sjekke fetterene. Rørfester (sokkler) og loddinger.
Kan du eliminere ytterligere? Konstant sus, mer når den er kald enn varm og vice verca osv. Knepper det i diskanten eller bassen? Eller begge deler?

Jeg bare "ranter" i vei frem til noen som kan det melder sin ankomst :)
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, soklene er neste på lista, kan man si. Spraya el-rens ovenfra i går, uten at det hjalp. Ikke gjort i en håndvending å skru på et 45 kg tung beist.

Som sagt i åpningsinnlegget, så kan man høyst sannsynlig utelukke rør og kabler. Antagelig potmeter også, siden feilen dukker opp både som effekt og integrert.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
I SS / fet verden " forbinder jeg kniting " gjerne i spedd hørbart TIM " som tegn på ustabiliet,Det occilasjoner muligens .Har du høytalere du er redd for bruk noen andre eller annen amp til du har funnet feilen .Har du kontroll på tomgang strømmen visuellt ? , den kan fortelle noe i tilfelle .Ville tatt av bånnplate og sjekket visuellt resistorer loddinger anode / katoder grid s .Koble av strøm 20 min ? og en hånd på ryggen .Men den prosedyren kan vel du : )
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Spar meg:rolleyes:. Kos deg med det du har, ikke noe galt med det. (Men kan nevne at jeg kjenner folk som opplevde at sine MI stod i brann(!) og vet/hører om tilfeller reparasjon kan fort ta (veldig lang) tid. Selvsagt ikke mitt problem, altså).
Les forøvrig åpningsinnlegget først.
Det var ikke sånn ment.. Skulle bare latt tankene forblitt i mitt hode. 😁
Ante ikke at du reagerte sånn på et godt tips.. Dvs det hadde vert et godt tips hvis du hadde vert lei slike feil.
Ellers nemte ikke jeg noe merker, så det er sagt.
Takk for nye opplysninger.. Har jeg ikke hørt om.
Men hvis det var et forsøk på å sverte et merke, så opp til deg. Selv Hegel og andre brenner. 😁
 
Sist redigert:

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
sus og knitring? Ser for meg at det kanskje kan være et jordings problem, dårlig lodding? Har du bilder av forsterkeren, innvendig? Print eller p2p-lodding av komponenter?
 
Topp Bunn