Espen R skrev:
Asbjørn skrev:
Espen R skrev:
Det blir litt som på samme måte som når man diskuterer "rett" og "galt" uten å vite at rett og galt kun er to filosofiske motesetninger innenfor et menneskelig verdisystem som ikke har noen verdens ting med den endelige virkeligheten å gjøre. De er bare verdier som endrer seg fra en tid til en annen, er i konstant endring. Men vi insisterer gjerne i dag på at dette er uforanderlige verdier som utgjør kjernen i integriteten i samfunnet vårt.
Jeg vil gjerne nyansere de nyansene litt. I noen tilfeller er det mulig å si at "ting er slik, men ikke sånn". For tiden er det et dogme at 2+2=4, og jeg har vanskelig for å se at dette skulle være i spesielt mye endring i overskuelig fremtid. En del ting vet vi med så stor grad av sikkerhet at det skal mye til for å rokke ved det.
For meg virker det fornuftig å kreve mer overbevisende bevis jo mer usannsynlig påstanden synes å være.
Asbjørn, du har jo flere ganger skrevet denne setningen: "Det er forskjell på åpent sinn og høl i hue".
Jeg tipper du definitivt plasserer disse påstandene om at denne inderen Prahlad Jani kun skal kunne leve på sollys og ikke mat og vann som oss andre dødelige, i boksen "høl i hue". Fordi dette strider mot alt som biologi-vitenskapen står for.
Etter denne 90-minutters dokumentaren om Prahlad Jani som kom i September ønsker forskerteam fra europa og USA å forske på Jani. Og Jani stiller seg til disposisjon.
Fortsatt 100% sikker på at dette hører under kategorien "høl i hue"?
http://www.in.com/news/entertainmen...bd64a855cf806fa9ecff9dd67ea82272f255-rhp.html
Jepp. Jeg er fortsatt helt sikker på at det der er bare tull. De studiene som er fremlagt tidligere hadde så store metodehull at man kunne kjøre en lastebil gjennom dem. Eksempelvis at man ikke engang hadde veid fyren i starten og slutten på forsøket.
Likevel, om disse forskerteamene skulle komme frem til noe annet, vil jeg lese rapportene deres med interesse for å prøve å bedømme om bevisene som er fremlagt skulle være så sterke at de skulle rokke ved min overbevisning. For meg er det kjernen, at man faktisk kan være ganske sikker på at "slik er det" og fortsatt ha en formening om hva slags nye fakta som eventuelt skulle få en til å endre oppfatning.
I tilfellet Jani: Hvis et respektert forskerteam fra ett eller flere anerkjente universiteter holder fyren i glassbur en måneds tid med så mye sollys han bare måtte ønske, men garantert ingen tilgang til hverken mat eller vann, og løpende målinger av biologiske parametre under hele forsøket viser at blodsukkernivået hans holdt seg oppe, blodprosenten er konstant, ingen ting tyder på dehydrering, og han holder (eller øker!) vekt i løpet av forsøket,
og denne studien blir akseptert for publikasjon i enten The Lancet eller New England Journal of Medicine, ja, da vil jeg også sette meg litt opp i stolen.
Inntil da anser jeg dette som bare tull, og vil tillate meg å antyde at å skulle tro på dette med bakgrunn i den informasjonen som foreligger nå forutsetter et så åpent sinn at hjernen står i akutt fare for å falle ut, ja.