Undring rundt nye høyttalere

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Heisan. Har kjøpt et nytt sett med Canton høyttalere. Det jeg undrer meg litt over er stillheten som disse høyttalerene gir. Litt vanskelig å forklare men virker som at det er kun instrumenter og vokal som kommer ut og at det er en veldig stillhet ellers.
Kan det være delefilteret som er konstruert slik at det fjerner noe av sus/støy?
Kanskje et rart spørsmål, men virket ikke slik på mine gamle høyttalere. Ihvertfall ikke i samme grad. Er veldig fornøyd med mine nye altså. Trenger litt innspilling merker jeg. :)


Flott pianolakk finish. :)
L1023589.JPG
 
Sist redigert:

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Høres ut som et kvalitetstegn :)

Sikkert mange som kan forklare det bedre teknisk, men det kan vel være flere grunner til at resultatet ble sånn. Siden du ikke har skiftet elektronikk samtidig (?), kan det være at de nye høyttalerne interagerer bedre med rommet?

Gratulerer med ny høyttalere :)
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Har hørt Canton i demo en gang. Husker ikke helt modellnavnet, men var en pris på ca. 50k. Fikk nok litt samme inntrykket som du beskriver.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.252
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Min teori er at tungdrevne høyttalere føles stillere,(mer sort bakgrunn for å tenke billedlig) enn lettdrevne. Og Canton har en følsomhet på ca. 87 db/1w. Hvilke høyttalere hadde du tidligere?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Stillheten kommer nok av en god kabinettkonstruksjon - stiv nok til at bassen ikke får herje vilt, samtidig med god nok demping til at den interne lyden i minst mulig grad forplantes ut via membraner og kabinetter. Et godt tegn!
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Takk for fornuftige svar folkens. Hadde noen rimeligere Canton tidligere. :)
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.341
Antall liker
5.818
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Har hatt Canton Referace dc5 og samme oppfatning som deg. Tror det ligger i bedre kabinett som gir mindre resonans:) Og bedre dempet innvendig. Ser på det som kvalitets tegn og man må oftest opp i pris for å få dette. Har man først hatt høyttalere med slik kvalitet går man sjelden tilbake på dårligere:)
 
Sist redigert:
Topp Bunn