Undomshuset i Købehavn

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Ja, som dere ser, her er temaet Ungdomshuset i København. Det man sloss om de siste to dagene. Kort oppsummering, det har vært bråk to netter på rad etter at Politiet i Danmark luftlandesatte et team som kastet ut ungdommene, slik at det kunne overleveres til sine nye eiere, etter å ha vært et okkupert ungdomshus i 25 år.

Da er tråden åpnet, og kom med synspunkter, gjerne oppsummeringer av hva som foregår.

Mvh.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. Ungdommen bør jo ha et hus i en storby som Kbh. Om det er riktig at de har fått huset av Kbh kommune så er det ulovlig av kommunen å selge det videre. Det stemmer ikke helt dette her...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
disse føkkings oppviglerene bør sperres inne og rundpryles med et naglebelte.
de okkuperer et hus som ikke er sitt, og blir kastet ut. so what? i stedet for å herje som idioter nede i sentrum, burde de heller pelle seg hjem til de bekymrede mødrene sine, som forsøker å holde lunk i middagen.

disse kidsa er intet annet enn degenererte raddiser, i likhet med blitzfolka og bermen som herjet i frankrike i fjor. (frankrike har forresten en fantastisk historie når det gjelder bermenes herjinger i gatene. det har jo faen meg vært "revolusjon" der nede annen hver uke de siste århundrene).

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Når så ungdommene mobiliserer pøbel fra hele Europa til å rasere byen så viser det bare at det var riktig å kaste dem ut i utgangspunktet - slike folk fortjener ikke gratis tak over hodet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ja, det hjelper jo mye!
det hjelper omtrent like mye som å si "Vet ikke helt hva jeg skal mene om dette", men FØLES mye bedre. ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Drittunger som ønsker å knuse og herpe ting uten å bli gjort til ansvar for skadene. kjære politimenn finn frem langkøllene og bruk dem flittig!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har absolutt forståing for saka, men tykkjer at reaksjonsformene er overdrivne. Det må kunne gå an å stoppe ei utkasting på andre måtar enn ved å tenne på bilar, plyndre butikkar og prøve å skade slike som ikkje er del i konflikta.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
denne anarkistiske bermen definerer resten av sanmfunnet som sin fiende. det å knuse, brenne og utøve vold mot samfunnet generellt er i deres øyne en flott aktivitet som hevn mot politiet og kommunen.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Eg har absolutt forståing for saka, men tykkjer at reaksjonsformene er overdrivne. Det må kunne gå an å stoppe ei utkasting på andre måtar enn ved å tenne på bilar, plyndre butikkar og prøve å skade slike som ikkje er del i konflikta.
Enig - det er helt tydelig, utifra hvem som har blitt offer for skadeverkene, at enkelte kun bruker dette som et påskudd til å gjøre generell hærverk og faenskap. Disse har jeg null sympati for.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
denne anarkistiske bermen definerer resten av  sanmfunnet som sin fiende. det å knuse, brenne og utøve vold mot samfunnet generellt er i deres øyne en flott aktivitet som hevn mot politiet og kommunen.
Du vet visst mye om disse ungdommene. Har du en fortid som blitzer, eller følger du bare godt med på TV?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Problemet med slike aksjoner er at de er ikke spesielt godt ledet. Ulike grupperinger med et felles, midlertidig mål samler seg til demonstrasjon. De representerer forskjellige ideologier, og de vi ser på TV er jo de som TV vil vise: de som er den mest sensasjonelle nyheten.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Du vet visst mye om disse ungdommene. Har du en fortid som blitzer, eller følger du bare godt med på TV?
jeg følger godt med i media, og har også intervjuet stein lillevolden og et par andre sentrale figurer opp gjenom årene. har dessuten bodd i oslo gjennom mange år, bruker byen mye og har stort kontaktnett - også blant blitzere og anarkister.

hva med deg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
denne anarkistiske bermen definerer resten av  sanmfunnet som sin fiende. det å knuse, brenne og utøve vold mot samfunnet generellt er i deres øyne en flott aktivitet som hevn mot politiet og kommunen.
Det er alltid dei som prøver å kuppe ein aksjon, og i dette tilfellet ser dei ut til å ha lukkast.
Det finnest mange døme på godt gjennomførte demonstrasjonar der leiinga har hatt kontroll på ein skikkeleg måte. Det verkar ikkje som strukturen i København kan samanliknast med slike...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
jeg følger godt med i media, og har også intervjuet stein lillevolden og et par andre sentrale figurer opp gjenom årene. har dessuten bodd i oslo gjennom mange år, bruker byen mye og har stort kontaktnett - også blant blitzere og anarkister.

hva med deg?
Joda, var innom Blitz i den tida de startet, men etter endt studietid flyttet jeg på landet.
Hvordan kan du ha stort kontaktnett blandt disse gruppene som du hater. Har du en egen mening om hva et kontaktnett er for noe?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
De begynner å bli leie av pøbelveldet, innbyggerne på Nørrebro:

Ifølge Ekstrabladet.dk har innbyggerne i bydelen fått nok av å bo i en krigssone. I Nørrebrogade gikk beboerne til angrep på aktivistene da de forsøkte å trekke søppelcontainere ut fra bakgården for å kunne antenne avfallet i gatene.

De forbannede beboerne skal også ha revet buksene av aktivistene slik at de måtte
forlate stedet uten klær i vinterkulden.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Joda, var innom Blitz i den tida de startet, men etter endt studietid flyttet jeg på landet.
Hvordan kan du ha stort kontaktnett blandt disse gruppene som du hater. Har du en egen mening om hva et kontaktnett er for noe?

jeg skrev ikke at jeg har stort kontaktnett blant disse grupperingene. hvis det har blitt oppfattet slik, så har jeg formulert meg dårlig.

jeg har generellt stort kontaktnett, og kjenner også endel fra blitzmijøet. (og jeg er bl.a. ikke imponert over måten de behnadler sine egne på, har sett mange grelle eksempler aggresjon og maktmisbruk fra blitzsjefene overfor sine umælende undersåtter).

"kontaktnett" er ikke det samme som "venner".

jeg er journalist, og for å kunne gjøre en skikkelig jobb, så er det viktig med kontaktnett.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Hvilke avis(er) skriver du for da?

K

knutinh

Gjest
Problemet med slike aksjoner er at de er ikke spesielt godt ledet. Ulike grupperinger med et felles, midlertidig mål samler seg til demonstrasjon. De representerer forskjellige ideologier, og de vi ser på TV er jo de som TV vil vise: de som er den mest sensasjonelle nyheten.
Kan ikke dette sammenlignes med fotballkamper: noen tusen samles for å nyte sport og heie på laget sitt, 100 personer tiltrekkes for å gjøre mest mulig faenskap.

Selvsagt kan miljøet være forbannet for å miste lokalet og vise dette ved å demonstrere i gatene. Det er en fundamental demokratisk rettighet. Å tenne på biler eller kaste steiner på politiet er ikke det.

-k

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hvilke avis(er) skriver du for da?

jeg har frilanset i en rekke ulike aviser, som f.eks. tønsbergs blad, dagsavisen, morgenbladet og finnmark dagblad. (levd som nomade, flyttet mye på meg opp gjennom årene).
har dessuten vært innom redaktørstolen i planB magasin, og sitter nå som redaktør i filmmagasinet, så det er mest kulturjournalistikk det går i nå.

var det noe mer du lurte på når det gjelder min karriere, som du tydeligvis mener er av relevanse for disse opptøyene i københavn?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Nei, jeg synes bare at du skriver ensidig og forenklet. Tenkte at du kansje skriver i Fremskritt, VG, el.lignende.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
PRESSEMELDING IFM UNGDOMHUSET I KØBENHAVN

UFFA og Svartlamon støtter kampen om Ungdomshuset i København. Dette fordi vi er resultater av samme bevegelse som i sin tid førte til opprettelse av Ungdomshuset. Ungdomshuset ble gitt til de unge i 1982 av København kommune. I snart 25 år har huset hatt et aktivt miljø og vært en av de aller viktigste sentrene for alternativ kultur og politikk i Danmark og Europa. Huset har inneholdt musikkscener, politiske grupper, teater, kinodrift, festivaler, ungdomskultur, folkekjøkken etc.

På tross av at ungdommen fikk huset i gave, ble huset solgt i år 2000. Ungdommene skulle i utgangspunktet fortsatt ha bruksrett. Faderhuset ville kjøpe huset av kommunen, men ble ikke regna som en seriøs aktør. I stedet ble huset solgt til det mystiske aksjeselskapet Human A/S (Hjælp Unge Mennesker til Ansvar for sig selv på et Nænsomt grundlag), som senere fullt og helt ble kjøpt opp av Faderhuset. Faderhusets leder Ruth Evensen hadde tidligere hatt en visjon i en drøm hvor hennes oppgave ble utpenslet direkte fra Gud: Å fjerne ondskapen fra Nørrebro. Ondskapen har vist seg å være muslimer, homoseksualitet og radikal ungdom. Muslimene har opplevd ”korstog” mot dem (og deres ”demongud”) hvor Faderhuset marsjerte med sterkt rasistiske Moses Hansen i spissen med kors gjennom nabolag med spesielt mange muslimer. De radikale ungdommene har mista huset de i tjuefem år har satt i stand, drevet og levd for, til en sekt som ikke har andre ønsker enn å fjerne dem. Ruth Evensen har uttalt at hun kjøpte huset på direkte oppdrag fra sin gud. Huset ble kjøpt for 2,6 millioner kroner. Et fond som har prøvd å kjøpe huset tilbake til de unge har tilbydt nærmere 15 millioner, men har blitt avvist av sekten. Faderhuset er ikke interessert i løsning. De fører en hellig krig. I danske aviser og blant danske politikere har kampen blitt redusert til et spørsmål om eiendomsrett. Og dette om et hus som opprinnelig var gitt til ungdommen, og som Faderhuset ikke fikk kjøpe. Men endte opp som eiere for alikevel. Og den eneste grunnen for kjøpet var å ødelegge huset.

Ungdomshuset og støttespillere har i mange år arbeidet for å få til en fredelig løsning, men dette har ikke ført fram. Nå når man har valgt å sette opprørspoliti inn for å løse mislykket kommunepolitikk er situasjonen som har oppstått uunngåelig. Praksisen vi ser nå med vilkårlige arrestasjoner, varetektsfengsling av ungdom på bakgrunn av svake indisier etc., er heller ikke noe som bør finne sted i et land som vil framstå som et demokrati og en rettsstat.

Vi oppforder alle til å bidra på sitt vis i kampen for Ungdomshuset i København. Kampen er ikke over!

Kluppet fra uffahus.org

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Nei, jeg synes bare at du skriver ensidig og forenklet.
hvorfor skrive så jævlig komplisert og mangefasettert på et forum som dette? jeg har hverken tid eller ork til slik.
men holdningene mine er likefullt kommet til uttryk her, i renskåren form. rent og klart som kildevann, for å bruke et hi-fi uttrykk.

om du så holder meg for å være et ensidig og lite opplyst individ, kunne jeg strengt tatt ikke gitt mer faen i.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
PRESSEMELDING IFM UNGDOMHUSET I KØBENHAVN

UFFA og Svartlamon støtter kampen om Ungdomshuset i København. Dette fordi vi er resultater av samme bevegelse som i sin tid førte til opprettelse av Ungdomshuset. Ungdomshuset ble gitt til de unge i 1982 av København kommune. I snart 25 år har huset hatt et aktivt miljø og vært en av de aller viktigste sentrene for alternativ kultur og politikk i Danmark og Europa. Huset har inneholdt musikkscener, politiske grupper, teater, kinodrift, festivaler, ungdomskultur, folkekjøkken etc.

På tross av at ungdommen fikk huset i gave, ble huset solgt i år 2000. Ungdommene skulle i utgangspunktet fortsatt ha bruksrett. Faderhuset ville kjøpe huset av kommunen, men ble ikke regna som en seriøs aktør. I stedet ble huset solgt til det mystiske aksjeselskapet Human A/S (Hjælp Unge Mennesker til Ansvar for sig selv på et Nænsomt grundlag), som senere fullt og helt ble kjøpt opp av Faderhuset. Faderhusets leder Ruth Evensen hadde tidligere hatt en visjon i en drøm hvor hennes oppgave ble utpenslet direkte fra Gud: Å fjerne ondskapen fra Nørrebro. Ondskapen har vist seg å være muslimer, homoseksualitet og radikal ungdom. Muslimene har opplevd ”korstog” mot dem (og deres ”demongud”) hvor Faderhuset marsjerte med sterkt rasistiske Moses Hansen i spissen med kors gjennom nabolag med spesielt mange muslimer. De radikale ungdommene har mista huset de i tjuefem år har satt i stand, drevet og levd for, til en sekt som ikke har andre ønsker enn å fjerne dem. Ruth Evensen har uttalt at hun kjøpte huset på direkte oppdrag fra sin gud. Huset ble kjøpt for 2,6 millioner kroner. Et fond som har prøvd å kjøpe huset tilbake til de unge har tilbydt nærmere 15 millioner, men har blitt avvist av sekten. Faderhuset er ikke interessert i løsning. De fører en hellig krig. I danske aviser og blant danske politikere har kampen blitt redusert til et spørsmål om eiendomsrett. Og dette om et hus som opprinnelig var gitt til ungdommen, og som Faderhuset ikke fikk kjøpe. Men endte opp som eiere for alikevel. Og den eneste grunnen for kjøpet var å ødelegge huset.

Ungdomshuset og støttespillere har i mange år arbeidet for å få til en fredelig løsning, men dette har ikke ført fram. Nå når man har valgt å sette opprørspoliti inn for å løse mislykket kommunepolitikk er situasjonen som har oppstått uunngåelig. Praksisen vi ser nå med vilkårlige arrestasjoner, varetektsfengsling av ungdom på bakgrunn av svake indisier etc., er heller ikke noe som bør finne sted i et land som vil framstå som et demokrati og en rettsstat.

Vi oppforder alle til å bidra på sitt vis i kampen for Ungdomshuset i København. Kampen er ikke over!

Kluppet fra uffahus.org
sjokk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
hvorfor skrive så jævlig komplisert og mangefasettert på et forum som dette? jeg har hverken tid eller ork til slik.
men holdningene mine er likefullt kommet til uttryk her, i renskåren form. rent og klart som kildevann, for å bruke et hi-fi uttrykk.

om du så holder meg for å være et ensidig og lite opplyst individ, kunne jeg strengt tatt ikke gitt mer faen i.  
Det er noen som greier det. Arve skriver godt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Nei, jeg synes bare at du skriver ensidig og forenklet. Tenkte at du kansje skriver i Fremskritt, VG,  el.lignende.

Er personangrep god tone på dette forumet ?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Disse "ungdommene" er pøbel og forbrytere. Godt at politiet ordnet opp.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Kanskje ungdommene bare er terrorister? -MED SYMPATI FOR VENSTREVRIDDE?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kanskje ungdommene bare er terrorister? -MED SYMPATI FOR VENSTREVRIDDE?
Terrorister vet jeg ikke, men venstrevridde, eller skal jeg si -skrudde, det er de.

K

knutinh

Gjest
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168686
"KØBENHAVN (VG Nett) Minst syv av de 20
nordmennene som er pågrepet i København, har ingen tilknytning til gateopptøyene
...
Politiet har også innrømmet til danske aviser at de har pågrepet mange fredelige ungdommer som oppholdt seg i København av helt andre grunner. Politiet hadde heller ikke sørget for å skaffe seg rettslig grunnlag for ransakelse før de aksjonerte mot ti adresser lørdag.

- Vi rykket ut på et akutt tips, så det var ikke tid til å gå i retten og få en dommerkjennelse, hevder sjefskriminalinspektør Per Larsen overfor Politiken.dk.
"

Jeg ser at uskyldige utlendinger ble arrestert i vandrerhjem tilsynelatende bare ut fra alder og kles-drakt?

Det overrasker meg at politiet har adgang til å gjennomføre ransaking uten rettsordre.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168686

-k

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Vet om personer som ble arrestert ved et informasjonspunkt for aktivister, få timer etter de hadde ankommet landet. De ble arrestert uten å få vite hva de var siktet for, satt i glattcelle på 8kvadratmeter med 12 personer, og fikk ikke ringt sin telefonsamtale og fikk heller ikke kontakt med advokat.

Etter å ha vært i cella i 20 timer ble de løslat, da det viste seg de kunne bevise de ikke hadde vært med på opptøyene på Nørrebro (viste seg da at det var det de var siktet for.

Politiet har i praksis anholdt personer på veldig løse indisier, noe som ikke burde skje i noen situasjon.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Danmark en Politi-stat?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Får håpe politiet i Paris lærte noe av sine danske venner.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Synes det sier sitt når man setter inn opprørspoliti for å understreke dårlig kommunepolitikk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er enig i at politikken som er ført ikke er av ypperste sort, men når gateslaget var et faktum synes jeg politiet gjorde en god jobb med å slå ned opprøret og gjenopprette lov og orden.

Men snart er jo dette ungdommshuset jevnet med jorden.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Send pakket til Guantanamo

Synes det sier sitt når man setter inn opprørspoliti for å understreke dårlig kommunepolitikk.

Politiet har gjort en glimrende jobb med å beskytte liv og eiendom. Disse steinkastende pøblene bør sperres inne, lenge. Send dem gjerne til Guantanamo.

Topp Bunn