Underlag til platespiller

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Har i dag byttet ut Quadraspire / IKEA slakterblokk med mer stuevennlig møblement for hifi'n. Her skal ikke slakteblokka på plass igjen, så spilleren står nå på massivt treverk. Nå vet jeg av erfaring at Acoustic Solid (udempet platespiller) er nokså kilen på underlag, så jeg behøver sette noen føtter under spilleren. Setter jeg føtter under spilleren, må jeg også heve motoren tilsvarende, så jeg er litt usikker på løsning her.
Jeg har tidligere forsøkt med forskjellige Sorbothane-føtter, men disse er litt i mykeste laget, slik at den bakre, som må bære tyngst last, synker noe ned i forhold til de andre. Motoren på sin side, må stå på noe som ikke gir nevneverdig etter. Altså er myk avkobling stort sett utelukket. Allikevel behøver jeg et brudd i akustisk tilbakekobling! Kort sagt ønsker jeg forslag som følger:

- Tung platespiller ( ca 35 kg) med ujevn vektfordeling
- Motor behøver også avkobling, helst ca samme tykkelse som drivverket
- Må dempe typisk akustisk tilbakekobling, samt vibrasjoner fra omgivelsene så godt det går
- Se foto av platespillerens fot; den har 3 identiske...:

Foto0137.jpg

Da håper jeg på gode erfaringer i en stri strøm! :)

Mvh
Håkon Rognlien

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg har erfaring med at vibracones/vibrapods er en svært god løsning under platespillere.

Utfordringen med ujevn vekt kan trolig løses med at man velger vibrapods med forskjellig stivhet, til forskjellig vekt, i forhold til hvordan vekten er fordelt.

Her er en video, som kanskje ikke representerer HIFI-segmentet i og for seg, men som viser hvor effektivt dette produktet er.

Høium HIFI forhandler disse produktene, som er en ekstremt billig tweak, i forhold til effekten.

Dempef�tter og vibrasjonsdempere

Min Rega Planar 3 er for tiden ikke i bruk, men jeg har disse produktene under både forsterkere og streamer, og merker faktisk et tydelig løft i lyden, særlig under musikkilden min.

Prisen er så rimelig, at det er verdt et forsøk.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.370
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Regupol kan jo være en mulig løsning. Finnes i ulike tykkelser, kvaliteter og shore.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.028
Torget vurderinger
10
Jeg har god erfaring med Pro-Ject Ground It de Luxe. Helt dødt. Når det gjelder selve føttene så fungerte industrifjærer bra på Denon DD prosjektet i tung eikeplint som jeg ga opp. Har fire Vibracone liggende hvis du vil låne :)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Slik ser vibracones og vibrapods ut sammen, på min forforsterker.

DSC_0161.jpg

Topp Bunn