Underlag til høytalere

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
696
Sted
Longnose
Noen som har forslag til underlag til høytalere, granitt plater eller liknende. Har tunge (65kg) høytalere son står på black magic cones på et plast underlag for ikke å ødelegge furugulv. Føler furugulvet spiller litt med. Noen som har opplevd samme og har gode forslag til løning:)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.257
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Noen som har forslag til underlag til høytalere, granitt plater eller liknende. Har tunge (65kg) høytalere son står på black magic cones på et plast underlag for ikke å ødelegge furugulv. Føler furugulvet spiller litt med. Noen som har opplevd samme og har gode forslag til løning:)
Du burde prøve myk avkobling,det fungerer best imo
finnes tråder her som omhandler problemet :)

mvh

U

utgatt25555

Gjest
Du burde prøve myk avkobling,det fungerer best imo
finnes tråder her som omhandler problemet :)

mvh
Støttes!! Etter å ha sverget til hard avkobling i mange år har jeg nu "resignert" og blitt overbevist og gått over til mykt, Sonic Design (SD) gjør jobben tilfredstillende for meg...

Sonic Design tillbeh?r f?r h?gtalare.

mvh
mvh

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
En simpel og nogenlunde pæn og ikke mindst billig løsning med sand kan laves på følgende måde , lav en simpel kasse i højtalerens form/fodafryk (5-10cm), lav den af dårlig spånplade og mal eventuelt soklen sort.

På den kant som højtaleren hviler på monteres noget fleksibelt (gummilister rockfon eller lignede) som er så stift at det kan holdes styr på sandet.
kassen fyldes til kanten med sand. Højtalerens vægt trykke kant-materialet sammen således at højtaleren altid hviler på sandet, så kant materialet må heller ikke være for stift således at højtaleren ikke synker ned. ps højtaleren/apparatet bør også være fladt i bunden.
Dermed står højtaleren stabilt og ikke mindst lige.

Granit fliser beton og lignede giver en lyd, du kan selv forstille dig hvilken, men det er meget muligt man synes det er det rigtige tilskud til lyden og så skal man jo bare bruge den løsning.

Diverse Bløde dæmpe-føder gør at rekyl-effekten for større indflydelse på lyden/selve højtaleren, og igen kan man lide lyden så så bruger man bare dæmpeføder

Ps. Bruger i øvrigt den beskrævede løsningen under alle mine apparater, det er ikke kun højtalere hvor en resonans-fri og stabil opstilling er vigtigt for lyden.

Sist redigert:

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
696
Sted
Longnose
Takk for gode svar, vil prøve meg på mykt underlag her ja:)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For min egen del har jeg endt opp med et slags sandwich-opplegg under Proac-ene mine; liggeunderlag/IKEA slakterblokk/liggeunderlag, og synes det fungerer greit på mitt tregulv.
Jeg har også benyttet det under under suben, men når jeg får den tilbake fra reparasjon, tenker jeg å prøve å sette den på spikes. Grunnen til det, er at den har en slavebass i bunnen som er rettet nedover, og jeg har fått det for meg at det kan ha betydning for lyden å skape litt luft mellom den og gulvet. Det kan godt hende jeg ender opp med å sette den opp på en slik sandwich, men med spikes og 4 stk A.R.T. Q-dampers i mellom.

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.438
Torget vurderinger
75
Små runde "tykke" tepper- helt glimrende og flott hvis du liker å flytte høytalerene litt rundt og demper som bare det.

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
696
Sted
Longnose
Små runde "tykke" tepper- helt glimrende og flott hvis du liker å flytte høytalerene litt rundt og demper som bare det.

Hadde tepper under før for at ikke underlagene til cones skulle borre seg ned i golvet, når jeg fjernet de fikk jeg et vanvittig løft i dynamikk og lydbile

Topp Bunn