Møbler og underlag Underlag til CD spiller?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Vurderer nytt underlag under min CD spiller som er 17 kg og derfor ikke kan stå på min Base Plattform som er beregnet for 10-15 kg. Er det mulig å legge på vekter på Plattformen for å få riktig vekt? Eller finnes det noe tilsvarende produkter?

Hva med Tranquility Base: Overview | Synergistic Research , kanskje Asbjørn har en teknisk kommentar på disse?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva med sorte kones fra Nordost? Bruk dem i bronsje. Hos meg er det dem som har gitt den beste lydforbedrigen av alle spike og underlag jeg har testet.
Det burde være mulig å få lånt slike hos Soundgarden. Bruker selv disse under de fleste av mine produkter. Gir mer varme og fylde i lyden. Bedre rom følelse og mindre korning i øvre frekvenser. Liksom diskanten blir glattere og litt mer tilbakelent.
Maxmekker.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Vurderer nytt underlag under min CD spiller som er 17 kg og derfor ikke kan stå på min Base Plattform som er beregnet for 10-15 kg.
Hva vil en endring være til hjelpe for...?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.585
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hva med sorte kones fra Nordost? Bruk dem i bronsje. Hos meg er det dem som har gitt den beste lydforbedrigen av alle spike og underlag jeg har testet.
Det burde være mulig å få lånt slike hos Soundgarden. Bruker selv disse under de fleste av mine produkter. Gir mer varme og fylde i lyden. Bedre rom følelse og mindre korning i øvre frekvenser. Liksom diskanten blir glattere og litt mer tilbakelent.
Maxmekker.
;);) sorry

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.946
Antall liker
19.799
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har prøvd mye selv. Det jeg har slått meg til ro med som det som fungerer best, er Feet of Silence. Anbefales sterkt.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har testet Bronse Kones mot mine BDR pucks og cones. Jeg likte BDR best. Synes Kones tok litt liv av musikken. Ble for mye tilbakelent hos meg..

Hva med sorte kones fra Nordost? Bruk dem i bronsje. Hos meg er det dem som har gitt den beste lydforbedrigen av alle spike og underlag jeg har testet.
Det burde være mulig å få lånt slike hos Soundgarden. Bruker selv disse under de fleste av mine produkter. Gir mer varme og fylde i lyden. Bedre rom følelse og mindre korning i øvre frekvenser. Liksom diskanten blir glattere og litt mer tilbakelent.
Maxmekker.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Derfor snakket jeg om hjemlån. Selv om jeg og flere andre har kjempe hell med Sort Kone BC, vil ikke si at det finnes eventuelt andre og bedre ting. Det må testes i eget anlegg for om dette er det rette. Selv er jeg allergisk mot spiss og kvass lyd. Mange diskanter er flinke til å lage lyder som plager meg. Da gjør det ingenting om Konene roer ting litt. Får ikke mindre detaljer, tvert om. Men det låter mer tilbakelent og sammenhengende med Sorte koner. Samtidig vet jeg ikke om andre oppgradering til ca 3000 som gir større lyd forbedring en disse. Har en mer å rutte med kan en kjøpe Titan utgaven som er ennå mye bedre, men dessverre prisen også.
Lån hjem og lytt selv.
Lykke til
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Vurderer nytt underlag under min CD spiller som er 17 kg og derfor ikke kan stå på min Base Plattform som er beregnet for 10-15 kg. Er det mulig å legge på vekter på Plattformen for å få riktig vekt? Eller finnes det noe tilsvarende produkter?

Hva med Tranquility Base: Overview | Synergistic Research , kanskje Asbjørn har en teknisk kommentar på disse?
Hvorfor skulle ikke en CD-spiller på 17 kg kunne stå på en BASE-plattform for 10-15 kg? Har du prøvd? Tror det går helt fint.
R
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Vurderer nytt underlag under min CD spiller som er 17 kg og derfor ikke kan stå på min Base Plattform som er beregnet for 10-15 kg. Er det mulig å legge på vekter på Plattformen for å få riktig vekt? Eller finnes det noe tilsvarende produkter?

Hva med Tranquility Base: Overview | Synergistic Research , kanskje Asbjørn har en teknisk kommentar på disse?
Hvorfor skulle ikke en CD-spiller på 17 kg kunne stå på en BASE-plattform for 10-15 kg? Har du prøvd? Tror det går helt fint.
R
Har ikke prøvd..... Men vil ikke basen fungere mot sin virkning om man kommer utenom arbeidområdet?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Vurderer nytt underlag under min CD spiller som er 17 kg og derfor ikke kan stå på min Base Plattform som er beregnet for 10-15 kg. Er det mulig å legge på vekter på Plattformen for å få riktig vekt? Eller finnes det noe tilsvarende produkter?

Hva med Tranquility Base: Overview | Synergistic Research , kanskje Asbjørn har en teknisk kommentar på disse?
Hvorfor skulle ikke en CD-spiller på 17 kg kunne stå på en BASE-plattform for 10-15 kg? Har du prøvd? Tror det går helt fint.
R
Har ikke prøvd..... Men vil ikke basen fungere mot sin virkning om man kommer utenom arbeidområdet?
Du er 10% utenfor arbeidsområdet. Jeg tror ikke de plattformene er så eksakte at dette ikke vil fungere. Regner med at resonansfrekvensen blir litt lavere enn BASE har brukt i sine design-kalkulasjoner. Hvis ikke demperne bunner, og du liker lyden, then "no problem".
R
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva med Tranquility Base: Overview | Synergistic Research , kanskje Asbjørn har en teknisk kommentar på disse?
Jeg tunet nok ut da jeg kom til de "enigma bullets" som skal kunne plugges inn i plattformen og endre lyden av anlegget i forskjellige retninger. Da begynte BS-detektoren min å pipe ganske høyt. Det gjorde ikke saken stort bedre at illustrasjonen viste forskjellige Apple-dingser som sannsynligvis ikke påvirkes noe særlig av vibrasjon i det hele tatt.

Fra min synsvinkel er dette ganske enkelt: Det meste av gummidingser funker til mekanisk isolasjon. Hvis gummidingsene presses sammen 1,5 - 2 mm av apparatets tyngde når du setter det oppå, vil resonansfrekvensen ligge godt under audiobåndet. Hvis du også bruker gummidingser som er minst 15-20 mm tykke vil den sammenpressingen være ~10 %, og de vil oppføre seg som nokså lineære fjærer med forutsigbare egenskaper. Stålfjærer som Disc of Silence fungerer også helt utmerket og kan gi en enda lavere resonansfrekvens.

Dette handler om mekaniske første- og andreordens filtere med ganske vide toleranser, så jeg ville satt CD-spilleren oppå den basen du allerede har og så bekymret meg for noe annet. :)
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Jeg bruker sorbotanføtter under og en pakke med A4 kopipapir oppå spilleren.
 
M

MPT

Gjest
Tror ikke de 2 kiloene ekstra på Base platen ødelegger funksjonen.
Husker jeg rett mener OMF her på HFS gjorde noe med Base platene for at Base platen kunne ta flere kilo, spør han.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.207
Antall liker
22.909
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Som flere her sier er det bare å prøve den Basen du allerede har. Jeg hadde lenge en cd-spiller som veide ca. 12 kg på Base type 2.0 (5-10 kg) før jeg fikk ta i en type 3.0 som du har. Jeg merket ikke noen forskjell og du må huske på at det er anbefalt vekt som er oppgitt. De virker veldig bra mot vibrasjoner fra bass i alle fall :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takker for tips. Jeg skal ta og prøve den Basen jeg allerede har og se om jeg liker det bedre da. Min erfaring med underlag er ihvertfall at noen ganger funker det en og andre ganger funker det andre. Synes derfor det er greit å ha en del underlag liggende :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Det var noen som hadde et synspunkt på hvordan en Base kan modifiseres for annen vekt her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...technology-underlag-lenger-2.html#post1342335
Ja var da jeg først anskaffet BASE det og var mildt sagt i en meget henrykt tilstand over at en underlag fungerte så bra. Synes fortsatt Base produktet fungerer veldig bra. Har spurt i den andre tråden om det ble så han modifiserte basen sin.

Angående Base så er det mulig å tune ytterligere med underlag oppå basen. Nordost Kone fungerte faktisk veldig bra oppå Base..... Jeg tunet meg litt bort en periode med Ceraball oppå basen, da fokuserte på lyden.... Da var det bare og tune tilbake til Pulsar points og fokuset kom på musikken igjen.... Hehe hårfine greier kan man si ;)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Hei.


Ett lite tips, du kan gjerne skru ut konene/føttene på Cary spilleren for å få ned vekten hvis du bruker andre føtter, betydelig vekt på disse:)
Jeg også mener det er smart å prøve basen under spilleren uansett om den veier mere.

Her er også ett alternativ: :::ARTSOUND:::
Hørte mye bra om HRS når jeg var i USA i fjor.


Noen her med litt peiling som kan uttale seg om de teoretiske forklaringene på Nordost sort kones???
Holder den vann:)

Nordost : Products : Sort Kone
 

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Hva med denne:
JAS%20MAGNETIC%20PLATFORM-74x74.jpg
JAS flyvehylle
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Tok av føttene på Cary spilleren, men de veide bare ett par hundre gram. Så spilleren endte på over 17 kg. Etter en del testing frem og tilbake kan jeg konstatere at Base ikke fungerte som den skulle med en vektoverskridelse på over 2 kg. Spiller best uten Base på Cary spilleren....
 
Sist redigert:
L

larkus

Gjest
Sorbothaneføttene med 40mm diameter fra denne siden her bør passe utmerket til Cary-spilleren din.
Sorbothane Anti Vibration Feet 19 30 40 50mm Turntables Speakers Pcs Etc | eBay

eller disse
http://www.ebay.com/itm/HI-FI-ISOLA...rntable_Parts_Accessories&hash=item27d119880a

Korrekt vekttilpassede sorbothane-føtter er utrolig effektive når det gjelder demping av vibrasjoner fra underlaget.
Her brukes sorbothane rund baut. Platespiller, RIAA-trinn, CD-spiller og DAC er alle tilgodesett med sorbothane-føtter.
sorbo.jpg
 
Sist redigert:

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takk for tips lakuz, får se om jeg slår til på ett par sorbothane føtter. Bruker nå Black Diamond Racing pucks&pits fungerer egentlig veldig bra. Disse er basert på karbon....
 

sveinbjarte

Medlem
Ble medlem
15.11.2012
Innlegg
42
Antall liker
1
Bilde her fikk meg til å minne meg om en bekjent som bruker Biltema gummi dempematter under glassplaten/hyllene. For å dempe vibrasjonene som oppstår her ?Kanskje en avsporing, men likevel:)
 
M

musicus

Gjest
17 kg?! min veier 22 kg og funker best uten noen xtra platform, ett godt underlag/rack burde ordne det meste, penger og plass spart!!

mvh
 
Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.656
Antall liker
32.622
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
17 kg?! min veier 22 kg og funker best uten noen xtra platform, ett godt underlag/rackk burde ordne det meste, penger og plass spart!!

mvh
Støtter musicus her, har selv hatt en 22kg spiller (Audionet) og prøvd både mykt og hardt. (les Feet of Silence fra Solid Tech, Black Diamond Racing Cones og Vibracones fra Høium Hi-Fi og da selvfølgelig de orginale føtter som følger spilleren)
Kunne ikke merke noen lydmessige forskjeller på disse. Så bare den har et godt stabilt underlag tror jeg det er greit;)
Det visuelle og selvfølelsen er en helt annen ting:cool:

gismo
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, jeg bruker SD føtter og er godt fornøyd med de. Ikke dyre heller. Jeg har også prøvd Vibrapod, men de fungerte ikke godt hos meg (dette er riktignok noen år siden....)

114542d1335556285-2ms-husalter-eximus7.jpg



SD føtter: Sonic Design prislista och adresser
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tema Isolator er med klar margin det beste jeg har hatt noengang under cdspillere.
Fås kjøpt hos JFS i Drammen. Billig og bra!
 
L

larkus

Gjest
Tema Isolator er med klar margin det beste jeg har hatt noengang under cdspillere.
Har prøvd Tema Isolator også, men Sorbothane dempeføtter er klart mer effektive mot overførsel av vibrasjoner fra underlaget.
Har du en platespiller er det enkelt å teste ut virkningen av forskjellige dempeanordninger. Sett demperemediene under spilleren. Senk pickupen ned på en stillestående plate og skru volumet opp, gjerne på maks. Bank i underlaget som spilleren står på legg merke til hvor mye du hører i høyttalerene.
Lurer på hvordan de steinharde Black Diamond Racing Cones ville komme ut i en slik test......
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tema Isolator er med klar margin det beste jeg har hatt noengang under cdspillere.
Har prøvd Tema Isolator også, men Sorbothane dempeføtter er klart mer effektive mot overførsel av vibrasjoner fra underlaget.
Har du en platespiller er det enkelt å teste ut virkningen av forskjellige dempeanordninger. Sett demperemediene under spilleren. Senk pickupen ned på en stillestående plate og skru volumet opp, gjerne på maks. Bank i underlaget som spilleren står på legg merke til hvor mye du hører i høyttalerene.
Lurer på hvordan de steinharde Black Diamond Racing Cones ville komme ut i en slik test......
Har ikke prøvd ut disse du bruker, blir ikke prøvd heller da cdspilleren er foreløpig parkert.
Under platespiller bruker jeg rørdempere. Helt tyst ved nevnte bankelyd.
Skal ha Sorbothane i bakhodet....
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mange forslag, og mange alternativer. Da er det bare å anskaffe seg hele hurven, sette av par-tre uker, og lytte seg frem. Etter den prosessen, er det godt gjøres å innrømme at de originale føttene er best likevel...
 

viddivaddi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2012
Innlegg
56
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hvorfor i alle dager skulle underlag ha noe å si på lyden fra CD-spilleren!!!??? Det er digital avspilling, enten funker det eller så funker det ikke, uavhengig av underlag, med mindre man har så vanvittige vibrasjoner at laseren ikke klarer å lese CD-platen og man hører tydelig skipping. (Eks: Har CD-spilleren i sofaen som man på samme tid hopper å danser i.)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hvorfor i alle dager skulle underlag ha noe å si på lyden fra CD-spilleren!!!???
Ting tyder på at elektronikk er mer følsom for vibrasjoner enn en skulle tro.
Helt klart. Jeg merket stor forskjell når jeg byttet rack og underlag for komponentene. Vibrasjoner må stoppes så hurtig som mulig. Det er viktig å ha den rette combo mellom underlag, cone/spiks. Slike ting overlater jeg til vitenskapsfolk:)mvh Guit
 
Topp Bunn