Underlag sub - Dempeføtter eller spikes+dempeføtter

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det hadde vært en grusom konstruksjon i så fall Atle :) Nærmeste jeg vet er tactile transducers
 
S

Syncrolux

Gjest
Det verste er at sånne såkalte "pynteben", alskens utriggere, plattformer og hva det når heter alt sammen er grusomt stygt. Og harry. Litt som å ha body-kit på en Volvo 240.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hvem er det som definerer hva som er harry, pent og stygt?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det hadde vært en grusom konstruksjon i så fall Atle :) Nærmeste jeg vet er tactile transducers
He he, og det vil vi ikke ha! :cool:

Nei, jeg bare tenkte jeg skulle lufte det. Holder på å lese meg opp om scenegulv for tida og har kommet over interessante målinger av celloer og basser og deres kobling til underlaget. Impedansen i gulvet har mye å si for hvor jevn overføringen er i nivå, men faseoverføringen virker jevn på 100 grader og klangen på instrumentet påvirkes av dette. Perfekt for mindre høyttalere som behøver litt mer nivå i bunn tenkte jeg.

Så kom jeg på at jeg selv har satt høyttalerene mine rett på gulvet ved enkelte plasseringer fordi lyden da har blitt for slank på gummiføttene mine.

Samtidig kom jeg over denne: http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Genesis_Loudspeaker_Coupling_Decoupling.pdf hvor forfatteren blant annet nevner varm trelyd med spikes rett på gulv samtidig som han og andre fremhever spikes som gode på å frakoble den horisontale kraftoverføringen fra høyttaleren.

Jeg har nå mine gummiben som jeg lever fint med, men litt å diskutere rundt er heller ikke noe å forakte. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er til og med gitarister som har tenkt den tanken:

guitardude138.94161332_std.jpg


Den gitaren er en lang historie, forøvrig: Brahms guitar - Wikipedia, the free encyclopedia

For hifi mener jeg det eneste forutsigbare er myk avkobling. Med spikes og lignende kan det hende at man greier å tune en eller annen resonans til en frekvens som bidrar positivt, men mer sannsynlig blir det en unaturlig betoning av enkeltfrekvenser som oppleves som boominess og/eller hardhet.
 
Sist redigert:

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
94
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har forsøkt å gjøre en sammenligning mellom spikes, og noe gummikjelgler som ble komprimert ca 20% under vekten av høyttalerene.

Kjørte en "basstest" jeg fant på Spotify, kjørte flere frekvenser på hver test. Lastet ned en vibrasjonsmåler til iPhone 6.

Målte energien både på høyttaler topp og side, samt rett under høyttaler, og 1m ute på gulvet.

Resultatet var at spikes overførte like mye energi til gulvet som gummi, men spikes ga minst energi i kabinettet.

Jeg bruker spikes. Høyttalerne er Burmester B25 i siste versjon.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
He he, og det vil vi ikke ha! :cool:

Nei, jeg bare tenkte jeg skulle lufte det. Holder på å lese meg opp om scenegulv for tida og har kommet over interessante målinger av celloer og basser og deres kobling til underlaget. Impedansen i gulvet har mye å si for hvor jevn overføringen er i nivå, men faseoverføringen virker jevn på 100 grader og klangen på instrumentet påvirkes av dette. Perfekt for mindre høyttalere som behøver litt mer nivå i bunn tenkte jeg.

Så kom jeg på at jeg selv har satt høyttalerene mine rett på gulvet ved enkelte plasseringer fordi lyden da har blitt for slank på gummiføttene mine.

Samtidig kom jeg over denne: http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Genesis_Loudspeaker_Coupling_Decoupling.pdf hvor forfatteren blant annet nevner varm trelyd med spikes rett på gulv samtidig som han og andre fremhever spikes som gode på å frakoble den horisontale kraftoverføringen fra høyttaleren.

Jeg har nå mine gummiben som jeg lever fint med, men litt å diskutere rundt er heller ikke noe å forakte. :)
For instrument så er det viktig å ta frem den rette klangen - alt skal resonnere slik musikeren ønsker det. Men for høyttalere har jeg ikke vært borti en slik filosofi, og jeg hadde vært meget meget skeptisk til et slik produkt.
Noterte meg denne fra Gensis... øhh
A soft metal is also likely to have higher frictionagainst a smooth floor like granite or marble. Anexcellent substitute for a spike cup is a pre-1982US penny. We use a pre-1982 penny because theywere 95% copper, whereas post-1982 pennieswere zinc with a thin copper plating. For whateverreason, we find copper pennies to sound far betterthan zinc pennies (and most spike cups we haveencountered.)
Noterte at de ikke bare mener de kan sense en forskjell, men at forskjellen er stor... Hifi er alle adjektivers mor ;D
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.448
Antall liker
452
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Jeg plasserte Auralex Gramma (Auralex Acoustics | GRAMMA™ v2) under subene mine (ATC C4 - 68 kg) for at han under skulle bli mindre forstyrret. Det virket litt. Men det er kanskje ikke noe særlig for en slik «lett» sub.

Har gramma under subber.
Det er da ca 70kg sub ( xtz w12.16 + svs pc13 ultra. Fordelt på to tårn )

Det hjelper litt.
Må skru opp på morro nivå før en kjenner vibrasjone fra subbene.
Men det som jeg er mest fornøyd med er at bassen ble tightere, og i mine ører litt luftigere.

Bruker slike også under front høytalerne, men de er ikke tunge nok til og oppnå full effekt.
 

bjogun

Fersking
Ble medlem
06.08.2014
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Flisa
Jag hade en massa problem med att subban flyttade på sig av vibrationerna. Førsøkt med olika lösningar. Det bæsta ær att lægga subban på en filt har jag kommit fram till. Ser inte så snyggt ut men ær effektivt.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Dette kan jeg lite om derfor leste jeg igjennom denne tråden. Virker som alle tenker på å forhindre vibrasjoner fra høytalerkonstruksjon i å forplante seg i romkonstruksjon. Jeg tengte litt motsatt, forhindre resonansen i rommet fra å nå høytalerkonstruksjonen og derved skape resonans som forplantet seg og påvirker lydgjengivelsen :confused:
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
^
I fråga om resonansdämpning (minskning av lådans rörelse/vibrationer till/från golv) måste ett fjädrande materials fjädringsmjukhet dimensioneras för högtalarens vikt. Fötternas resonansfrekvens bör här vara en god del under högtalarens frekvensområde, ex beräknad för en resonansfrekvens horisontellt på under 10 Hz. En så mjuk fjädring skall inte kunna överföra några vibrationer av högre frekvenser, utan bör isolera vibrationerna till/från golvet mot vilket högtalaren är kopplad. Mer info generellt, och om Sonic Design dempeføtter speciellt, finner du her.

/Suomela
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Er de fra Sonic Design dyre:confused:
f.eks. til et par ht med totalvekt 100 kg. samlet vekt.
 
Sist redigert:

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
^
Sonic Design føtter i standardutførelse kostar i pakker a 8 stk kr. 250 hos Andervik Audio. Dessa erbjuds i olika vektklasser (se her) men vektanpassade føtter (audiofilutførelse) kan beställas mot merkostnad.

I Sverige kostar 8 stk i audiofilutførelse det samma som Andervik tar for 4 st. Kan det vara en skrivefeil hos Andervik? Mer info her.


/Suomela
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Takker for informasjon og link, skal veie i løpet av dagen så blir det vel audiofilutgaven. Er verdt å prøve litt, så får jeg erfare selv om jeg hører noe forskjell :) Står på spikes i dag og jeg kjenner ikke noe vibrasjon i ht kabinettet, kjennes ret og slett helt dødt ut selv ved høyt volum. Men kan jeg bli en erfaring rikere for en 500 lapp så er det verdt en test. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
fbh71,

Spikes på fullrangehøyttalere kan skape vibrasjoner i kabinettet, typisk i nedre mellomtone, pga at hele systemet vil oppføre seg som en "svingefjær" med en resonnansfrekvens rundt 2-300Hz. Men for en sub er ikke dette så relevant.

Myke føtter hindrer at lydbølger vandrer gjennom høyttalerbeina og setter gulv og vegger i bevegelse. De eneste vibrasjonene du får i gulv og vegger med myke føtter er de som skapes av luftbåren lyd. Som du kanskje vet, reiser lyden raskere og mer effektivt i harde materialer enn i luft.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
fbh71,

Spikes på fullrangehøyttalere kan skape vibrasjoner i kabinettet, typisk i nedre mellomtone, pga at hele systemet vil oppføre seg som en "svingefjær" med en resonnansfrekvens rundt 2-300Hz. Men for en sub er ikke dette så relevant.

Myke føtter hindrer at lydbølger vandrer gjennom høyttalerbeina og setter gulv og vegger i bevegelse. De eneste vibrasjonene du får i gulv og vegger med myke føtter er de som skapes av luftbåren lyd. Som du kanskje vet, reiser lyden raskere og mer effektivt i harde materialer enn i luft.
Takker for utfyllende informasjon, vil det si at det er ok å bruke spikes på sub, (siden det ikke er relevant).
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
^
Ljud färdas runt 10 ggr fortare i trä/betong än i luft vid 20°C. Vid ett lyssningsavstånd på 3 meter torde detta innebära, om ljudkällan är hårt kopplad till strukturen, att ljud genom parkettgolvet når lyssnaren runt 8 ms tidigare än genom luften. Fenomenet, kallat Early Early Sound (EES), kan vara relevant för hur takt och ton upplevs.

Ytterligare argument att använda mjuk avkoppling är om en bor i flerfamiljsbyggnad där grannar/naboer kan ha synpunkter på strukturella vibrationer som kan uppstå när musik avspelas. Fann följande kompletterande information om just subwoofers i en 'Manufacturer's comment' vilken kan läsas i sin helhet här.

Such measurements vere actually performed for an article in 1989 by the editor of the scientific and objectively oriented Swedish magazine 'Music & Audio technology'. The results were very clear. The cabinet moves substantially more (>10 dB) when placed on spikes compared with ultra soft feet!
The author (Ingvar Öhman) pointed out that loudspeakers reaction forces are primarily to be found in the frequency range above driver resonance, i.e in the membrane mass controlled range of each driver.
Below resonance the forces generated by the driver motor find their counterparts in the suspension of the driver rather than in forces from cabinet inertia.
--snip--
Ingvar Öhman also pointed out that the main task for super elastic feet is to be elastic, not to add damping. An infinitely elastic foot with no damping (i.e. hoovering loudspeaker) will guarantee the cabinet motion to be 1000 times lower than woofer membrane motion if a 1000 time weight ratio is by hand.
With spikes cabinet motion is always higher, often many times higher. In some cases Ingvar Öhman have measured more than 20 dB increase near horizontal spike/cabinet resonance (often between 20 - 50 Hz).
The only exception he found was when a subwoofer with very heavy passive radiator was used, since such a speaker does generate extreme reaction forces near fh (~20 Hz). Such a speaker can sometimes benefit from spikes if they couple the cabinet to the floor to a high enough frequency.
The structural vibration in the building when spikes are used might still make the neighbours to prefer super soft feet though! :)
Per Arne Almeflo - Sonic Design

/Suomela
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Tja, når jeg tenker litt over det så er det merkelig at Epicon blir levert med spikes om det er mye bedre med dempeunderlag :confused:
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Fordi spikes ser tøffere ut antagelig.
Hadde du benyttet deg av den filosofien om du var produsent av noe som var laget for å gi kundene god lyd:confused:
Hadde nok ikke eg, dessuten e ikke akkurat spikesen d man legg merke til på et par Epicon 8 :eek:
image.jpg
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Ja, utseende og image betyr langt mer enn man skulle tro. Hifi-produkter er full av masse tullball som ikke har det spøtt å gjøre med lydkvalitet.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Ja, utseende og image betyr langt mer enn man skulle tro. Hifi-produkter er full av masse tullball som ikke har det spøtt å gjøre med lydkvalitet.
Synes det var litt selvmotsigelser i svaret ditt, om du mente ja på at du ville gjort det samme som produsentene og samtidig som det er bare tull det de driver på med. :confused:
 
S

Syncrolux

Gjest
Var jeg audio-produsent ville jeg definitivt pepret produktet med fjas for å øke salget.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Var jeg audio-produsent ville jeg definitivt pepret produktet med fjas for å øke salget.
Å da går eg ut fra at du bit på det når du e ute å handler utstyr, øran e lukket og øynene e som tintalerkner:confused:
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spikes på høyttalere har jeg gått helt bort ifra. Og som syncro sier, jeg og mistenker noen produsenter for å lage dette mer av estetikk enn praktisk funksjon. Samt at høyttalere som selges i USA. les mye teppegulv, gjerne kan ha spikes. Myk, vekttilpasset avdemping er det beste er slik jeg har hørt det.

Enkelt og greit er de føttene på linken under.

Sonic Design loudspeaker accessories
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Jeg skal nok prøve annet enn spikes, men er nå ikke sikker på at det blir gevinst. Spikes synes ikke akkurat godt, er såvidt de stikker ut, og Dali har vel ikke hovedsalget i USA. Synes argumentene er litt tynne, jeg kjøpte ikke mine ht på grunn av spikes det er nå helt sikkert :rolleyes:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg skal nok prøve annet enn spikes, men er nå ikke sikker på at det blir gevinst. Spikes synes ikke akkurat godt, er såvidt de stikker ut, og Dali har vel ikke hovedsalget i USA. Synes argumentene er litt tynne, jeg kjøpte ikke mine ht på grunn av spikes det er nå helt sikkert :rolleyes:
Tynne ? Det er vel bare å teste å finne ut selv det. Om du digger spikes og dine høyttalere allerede har slike så bruk de. Ikke noe er enklere. Flere her inne har testet og funnet ut at myke underlag fungerer best under sine høyttalere. Hva som er tynt i det vet ikke jeg.. Dali kan hende er bygget for å bruke spikes, det kan du jo spørre om. Jeg kjenner ikke de nye så godt. Pene å se på er det iallefall , om ikke annet.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Magnetisk Levitasjon

Har funnet diverse føtter til hifi på aliexpress.com som bygger på sveveprinsippet og magneter.

Hvordan tror dere slike føtter vil egne seg til demping? Jeg vil anta at det fremdeles vil avhenge mye på riktig "hardhetsgrad" - er magnetene for sterke, vil de overføre mer vibrasjoner direkte. Jeg tipper likevel de kommer til å dukke opp i flere og flere hifi-sammenhenger.

Her er en versjon som ikke tar så mange kg, men det finnes mange flere:
Maglev 48 height 40 stereo power amplifier damping shock absorbers nails magnetic levitation machine foot foot foot-in Other Electronic Components from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group


/Nasse
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
fbh71,

Spikes på fullrangehøyttalere kan skape vibrasjoner i kabinettet, typisk i nedre mellomtone, pga at hele systemet vil oppføre seg som en "svingefjær" med en resonnansfrekvens rundt 2-300Hz. Men for en sub er ikke dette så relevant.

Myke føtter hindrer at lydbølger vandrer gjennom høyttalerbeina og setter gulv og vegger i bevegelse. De eneste vibrasjonene du får i gulv og vegger med myke føtter er de som skapes av luftbåren lyd. Som du kanskje vet, reiser lyden raskere og mer effektivt i harde materialer enn i luft.
Takker for utfyllende informasjon, vil det si at det er ok å bruke spikes på sub, (siden det ikke er relevant).
Jeg ser ingen fordeler med spikes på sub. Hvis du har tregulv så vil gulvet oppføre seg som en høyttalermembran av det dårlige slaget. På betong-gulv er ikke nedsiden like betydelig.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Har funnet diverse føtter til hifi på aliexpress.com som bygger på sveveprinsippet og magneter.

Hvordan tror dere slike føtter vil egne seg til demping? Jeg vil anta at det fremdeles vil avhenge mye på riktig "hardhetsgrad" - er magnetene for sterke, vil de overføre mer vibrasjoner direkte. Jeg tipper likevel de kommer til å dukke opp i flere og flere hifi-sammenhenger.

Her er en versjon som ikke tar så mange kg, men det finnes mange flere:
Maglev 48 height 40 stereo power amplifier damping shock absorbers nails magnetic levitation machine foot foot foot-in Other Electronic Components from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group


/Nasse
Det høres ut som en fin regneoppgave for Asbjørn å finne kartlegge hvordan magnetisk levitasjon vil fungere i praksis. Sånn på strak arm høres det ut som en udempet fjær med begrenset vandring, så jeg holder en knapp på gummi enn så lenge.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Jeg skal nok prøve annet enn spikes, men er nå ikke sikker på at det blir gevinst. Spikes synes ikke akkurat godt, er såvidt de stikker ut, og Dali har vel ikke hovedsalget i USA. Synes argumentene er litt tynne, jeg kjøpte ikke mine ht på grunn av spikes det er nå helt sikkert :rolleyes:
Tynne ? Det er vel bare å teste å finne ut selv det. Om du digger spikes og dine høyttalere allerede har slike så bruk de. Ikke noe er enklere. Flere her inne har testet og funnet ut at myke underlag fungerer best under sine høyttalere. Hva som er tynt i det vet ikke jeg.. Dali kan hende er bygget for å bruke spikes, det kan du jo spørre om. Jeg kjenner ikke de nye så godt. Pene å se på er det iallefall , om ikke annet.
Tynne argumenter mener jeg det er, når det påstås at ht selges med spikes fordi det ser tøffere/bedre ut, spesielt siden spikes nesten ikke synes. Noen påstår at hardnakket at det er søppel med spikes uansett.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spikes er tradisjonelt det man har forbundet å være den seriøse løsningen. Derfor er det alltid det mest naturlige valget for både kunder og produsenter.
Noen pene spikes i dreid messing for eksempel ser langt mer imponerende ut enn et par halvmyke gummiklosser.
At de ikke synes når alt er på plass har lite å si. Man bruker trossalt masse ressurser på å få signalkabler til å se imponerende ut, og de ser man jo enda mindre til.

Ikke utelukk gamle vaner. Det har mer å si enn de fleste er villig til å innrømme.
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Spikes er tradisjonelt det man har forbundet å være den seriøse løsningen. Derfor er det alltid det mest naturlige valget for både kunder og produsenter.
Noen pene spikes i dreid messing for eksempel ser langt mer imponerende ut enn et par halvmyke gummiklosser.
At de ikke synes når alt er på plass har lite å si. Man bruker trossalt masse ressurser på å få signalkabler til å se imponerende ut, og de ser man jo enda mindre til.

Ikke utelukk gamle vaner. Det har mer å si enn de fleste er villig til å innrømme.
Ikke noe fancy kabling hær, grå og trist på farge men det gjelder ikke lyden. Det motsatte er bevist :)

image.jpg
 
Topp Bunn