Underlag og demping av HT

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Lurte på å teste med noen nye underlag til ht'ene mine.

Saken er:
-Bassport nedover
-Flisegulv i hele rommet

Har lest en del i den lange tråden om dempeføtter. Der kommer hatet mot spikes klart fram.

Lurer på BDRC eller Vibrapods f.eks

Ikke vær redd for å ytre deres erfaringer.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.399
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Problemet med spikes er at det er litt styr å tune inn høyttalerne - såfremt man ikke har noe lurt under spiksen som lar deg enkelt flytte HT.

Soundcare kan være ett alternativ, disse løfter en del og vil dempe bassproblemer noe.

http://www.soundcare.no/

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har prøvd soundcare. Med disse blir bassen bedre (mindre bass). Men til gjengjeld føles det med spikes som om mellomtone/diskant er roligere og mindre spiss.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.399
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Og hvordan synes du det er uten spikes? blir det for mye av det gode?

M

musicus

Gjest
BDR cones & pucks er verdt å teste før evnt handel...

mvh

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Uten spikes har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg skal gjøre det. Men da kommer passporten enda nærmere gulvet som jeg tror vil gi enda slappere bass. Det er spesielt dypbass som er problemet.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
om.s skrev:

mvh
ja mulig. hvordan festes disse til HT?

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Antall liker
8
Jeg vet ikke om det jeg gjorde er representativt og god tone i dette forum men det løste mitt problem og mere til.

Kjører monoblokker (600W/8Ohm), bassport nedover og hadde problemer med bassen. Jeg har parkettgulv men gulv uansett spiller med skulle jeg tro.

Kjøpte 2 marmorheller (pene nok faktisk, bestod prøven hos husholdersken - ikke dårlig det) tunge som fy og satte under i ren desperasjon. Tro det eller ei. Bassen er meget bra (kan sikkert bli bedre ennå) og ikke minst så er lydbildet også åpnet opp da rommet nå ikke spiller med.

Har i øyeblikket ikke behov eller lyst til å gjøre noe.
Herligheten kostet 360 kr inkl. mva på steinindustrihandelen. ;D

Ser gjerne kommentarer på dette dersom noen mener dette kan forbedres eller bare har vært flaks.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har sett noen bruke vaskemaskinsføtter.

Koster vel ikkje allverden heller.

Veit ikkje hvordan dei funker med flytting på høgt.

Mvh.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
BDR Cones og Pucs anbefales og
kan festes med spesiallim (selv har jeg brukt slikt "limpapir/-labels" som en fester fotos med :)) eller de kan skrues fast i ht i de gjengefestene som er der..
mvh

eiv skrev:
om.s skrev:

mvh
ja mulig. hvordan festes disse til HT?

M

musicus

Gjest
Troya skrev:
Ser gjerne kommentarer på dette dersom noen mener dette kan forbedres eller bare har vært flaks.
Kommentarene bør du stå for selv, det skrives , og sies mye, men det viktigste er vel at du selv er fornøyd med dine valg og prioriteringer?

Flaks trenger og har vi alle, selv de som synes "vite" mest, noen skriker opp om rom og akustikk men plasserer ht på bøker i et hjørne og mener fortsatt at de små detaljene ikke teller, drit i dem, og vær fornøyd selv...

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
4
Troya skrev:
Jeg vet ikke om det jeg gjorde er representativt og god tone i dette forum men det løste mitt problem og mere til.

Kjører monoblokker (600W/8Ohm), bassport nedover og hadde problemer med bassen. Jeg har parkettgulv men gulv uansett spiller med skulle jeg tro.

Kjøpte 2 marmorheller (pene nok faktisk, bestod prøven hos husholdersken - ikke dårlig det) tunge som fy og satte under i ren desperasjon. Tro det eller ei. Bassen er meget bra (kan sikkert bli bedre ennå) og ikke minst så er lydbildet også åpnet opp da rommet nå ikke spiller med.

For enda bedre avkobling mot gulvet kan man bruke holfi-puter eller vibrapods under marmorhellene (vekttilpasset). Da burde du ha bra avkobling fra gulvet. Deretter må du jo fremdeles finne ut hva som fungerer best mellom ht og marmorhelle.

M

musicus

Gjest
gismo skrev:
Dette funker veldig bra hos meg.
Tregulv-gummiputer-granittheller- BDR Cones-HT ;)
Det der hadde jo blitt nydelig med noen BDR pucker å sette de conene ned i ;) ...

mvh

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hva er størrelsen på skruene i puckene? Jeg har brukt str 8 på soundcare spikes... vil da puckene passe rett i gjengen på mine HT?

M

musicus

Gjest
eiv skrev:
Hva er størrelsen på skruene i puckene? Jeg har brukt str 8 på soundcare spikes... vil da puckene passe rett i gjengen på mine HT?
Str på gjengen i puckene er vel std (jeg husker ikke målet) og så har du adapterskruer ettersom hvor de skal festes, jeg vil tro Høium kan svare deg mer nøyaktig på hva som finnes og hvilke muligheter det er.

Jeg satte iaf cones & pucks på mine tidligere Marten Miles III og det var en slik forbedring at jeg seriøst diskuterte det med produsenten som std på hténe, det var visst ett pris spm i slutt enden :) ...

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.226
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
om.s skrev:
gismo skrev:
Det der hadde jo blitt nydelig med noen BDR pucker å sette de conene ned i ;) ...

mvh
;) Det har jeg prøvd, men fikk desverre ikke noe mere ut av det enn det jeg har idag, altså cones rett på granitten. Så puckene ble solgt ;)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.226
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
eiv skrev:
BDR Cones fås med adapterskruer (kjøpes løst i tillegg) i både 6, 8 og 10mm maskingjenger.
Når du sier str.8 på dine soundcare vil jeg tro du mener 8mm gjenger.
Så da er det bare å bestille hos Høium..( 8 stk cones + 8 stk adapterskruer i 8mm)
+ event 8 stk pucks også da, om du ikke ønsker granitt plata.
Lykke til ;D ;D

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kommer høyttalere litt opp i høyde ved å bruke cones + puck?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.399
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
@eiv; det er på MonoPulsene du vil ha disse til?

Ett raskt øyemål med tommestokk viser at diameter til foten nede er ca. 20mm.

BDR har en diameter på 39mm

La oss si dette virker, men det vil se ganske snålt ut... ::)

M

musicus

Gjest
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:

mvh
;) Det har jeg prøvd, men fikk desverre ikke noe mere ut av det enn det jeg har idag, altså cones rett på granitten. Så puckene ble solgt ;)
Husker du om det var Mk 3 eller Mk 4 pucker? (bare for nysgjerrighetens skyld), selv tester jeg frem og tilbake her hjemme med Mk3 & 4 under cdpén, og det er påtagelige forskjeller..

mvh

M

musicus

Gjest
eiv skrev:
Kommer høyttalere litt opp i høyde ved å bruke cones + puck?
Det vil de kunne, om ikke annet (vet ikke hva du har under ht nu) men pucken vil løfte den noen cm, vurderer selv å sette disse pitséne (ikke gjennomgående gjenger) under hténe, personlig foretrekker jeg Mk4 i mitt oppsett.

De orginale Marten conene var omtrent like (fysisk str) som BDR sine, men puckene gjorde en meget stor (relativ-subjektiv) forskjell, absolutt verdt å sjekke ut..

mvh

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:

Det gjør ikke noe om det ser snålt ut.. Poenget er å få løfta høyttaleren lengre opp og unngå vibrasjoner..

Mulig jeg tester dette

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.226
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
mteinum skrev:

Et poeng du har der ;) på mine AP er det en dekk kappe som er større en conene og da ble det stil på det ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.226
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:

mvh
Husker du om det var Mk 3 eller Mk 4 pucker? (bare for nysgjerrighetens skyld), selv tester jeg frem og tilbake her hjemme med Mk3 & 4 under cdpén, og det er påtagelige forskjeller..

mvh
Jeg bruker Mk3 under kilde, pre og dac idag.
Jeg har også mk3 under HT rett på granitten idag.
Den gangen jeg prøvde med både cones (mk3) og puck under HT så var det pucks mk4 jeg hadde under(dette pga av at jeg kom over noen på brukten ;)) Men som sakt gav ikke det meg noe mere eller bedre syns jeg. Så da velger jeg nå å kun bruke cones Mk3 rett på granitt som bilde viser og det funker bra og ble også stilrent ;D

M

musicus

Gjest
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:

mvh

mvh
Den gangen jeg prøvde med både cones (mk3) og puck under HT så var det pucks mk4 jeg hadde under(dette pga av at jeg kom over noen på brukten ;)) Men som sakt gav ikke det meg noe mere eller bedre syns jeg. Så da velger jeg nå å kun bruke cones Mk3 rett på granitt som bilde viser og det funker bra og ble også stilrent ;D
:)

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
43.226
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:

mvh

mvh

mvh
Er ikke du er "rørgutt" fortiden da? ;D
Da skjønner jeg at du fortrekker Mk4 ;)

M

musicus

Gjest
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:
om.s skrev:
gismo skrev:

mvh

mvh

mvh
Er ikke du er "rørgutt" fortiden da? ;D
Da skjønner jeg at du fortrekker Mk4 ;)
;) ;D ...

mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Troya skrev:

uansett så er det kjempeflott at det funka...... så gøy da... :) :) noen som har gode råd om hvilke (n) løsning(er) om hva som er best som avkobling på linoleum / betonggulv...... ? ? på forhånd takk for svar...... :) :)

mvh...... c",)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Du bør bruke et mykt underlag under høyttalerne når de står på betong/linoleum. Mine står på det nå med gummiklosser mellom gulv og høyttaler, må snart få ut fingeren så jeg får lagt parkett.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
mykt underlag.. eks?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
SD dvs Sonic Design-føtter helt klart.Billig og best ;D Her http://www.andervikaudio.no/Andre Produkter/Andre Produkter Oversikt.html

mvh Filip
De er nok det beste alternativet når det gjelder myke hifi føtter, jeg har gynget på høyttalere som har stått på de og de er myke.

Selv bruker jeg en DIY løsning hvor jeg har skåret ut noen klosser fra en matte som brukes til vibrasjonsdemping i industrien, ble en oppgradering fra soundcare men jeg vil ikke anbefale min løsning til noen som ikke har planer om å legge nytt gulv, de viste seg å farge av.

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Antall liker
8
Jeg kan tenke meg å prøve cones på plata mi men ett spørsmål.

Jeg bruker Focal Electra 1037Be og denne har en svær bassport ned mot marmorplata, endrer dette bassen eller lyd på noen måte. Ved større åpning svekkes vel bassen litt????

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.563
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
om du har bassrefleksport ned mot gulvet, eller svært nær gulvet, så kan det å endre høydeforskjell mellom gulv og høyttaler endre lyden merkbart. Altså kan endringer du hører skyldes endring i avstand til gulv i vel så høy grad som typen pute/pøkk/kjegle...

Topp Bunn