Underlag høyttalere

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Satser stort på å kalle dette diy, selv om det kanskje nærmer seg offtopic.

Enkelte ganger må høyttalerne skyves bakover mot veggen her i huset, besøk som vimser osv osv. Bedre å flytte dem enn å være på pinne hver gang noen deiser ræva si forbi..

Iom at jeg har marmorflis på gulvet, og høydeforskjell på fuge/flis, samt at gulvet er 20 år i en bygård som er snart 100, så skjønner man nesten at det ikke er helt jevnt.

Tenker på å lage meg et underlag av, fra nederst: gummimatte (for å jevne ut ujevnheter), mdfplate (hvor tykk bør denne være?) og ei steinplate oppå der.

Har stativhøyttalere som står på dynaudio sine stands, og bruker halvparten av spikesene på disse (vil benytte medfølgende spiss når underlaget er i orden).

Har noen lagd seg slike plater, hvilken steinsort bruker man? Hvor tykk mdf?

Meninger og innspill mottas med takk!

....Er vel ingen fordel om høyttalerne blir stående veldig mye høyere, heller...


edit: kanskje det holder med kun steinplate og gummimatte?
 

tiur

Medlem
Ble medlem
16.09.2004
Innlegg
25
Antall liker
0
Hvis du har mulighet til å sette på soundcare sine innebygde spikes så kan høytalerene skyves frem og tilbake uten problemer. Se soundcare.no for mer info. Dette er gode spikes lydmessig, rimelige i pris og praktiske i bruk.

Mh. Tiur
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Jeg har samme "problem" - men parkettgulv - og bruker spikes fra Soundcare.
Høyttalerne til kjelleranlegget - hvor det er teppegulv - står på betonghelle 45x45 cm med vanlige spikes.

Var jeg deg ville jeg testet slike betongheller med gummimatte under, hvis poenget samtidig er å få høyttaleren høyere. De koster ikke all verden hos Byggmakker e.l.

Lykke ti!
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
erlandsen: høyttaleren bør IKKE mye høyere, beklager om jeg ordla meg krøkkete!
Jeg kan sjekke byggmakker eller obs. Takk for tips.
Hm, gummimatter bør jeg vel også finne et sted...
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Sett de på hvert sitt håndklede. Fungerer bra. Brett det sammen slik at det dekker grunnflaten til høyttaleren.


Mvh
Bjørn
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Lurer på om jeg burde ha nevnt at det er stativhøyttalere jeg skal ha underlag til. Altså mellom stativet og gulvet.
Jeg får sette i gang med innkjøp, tror jeg, ta bilder og slenge ut en bildetråd på prosjektet, samt hute ut en konklusjon, når jeg har fått lytta litt.
Blir _litt_ lite lytting med spedbarn i huset, gitt... Rart med det
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Hva med aluminiumsplater under høyttalerstativene? Ca 5mm tykke, med teppe eller gummimatte mot gulv?
Meninger, takk!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vil anbefale deg en myk kobling til gulvet, altså en gummimatte eller lignende neders. Så kan du velg steinplate eller aluminium oppe der. (Skjønner ikke helt hva du skal med en MDF ifm med steinplaten der). Så vil jeg anbefale deg å bruke bluetac i de resterende forbindelsene( mellom stativ og plate og stativ og høytaler). Har du mulighet til å fylle stativet med sand eller noe, så er det også en fordel.

Mvh
OMF
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Satser stort på å kalle dette diy, selv om det kanskje nærmer seg offtopic.

Enkelte ganger må høyttalerne skyves bakover mot veggen her i huset, besøk som vimser osv osv. Bedre å flytte dem enn å være på pinne hver gang noen deiser ræva si forbi..
Ivar, sånne venner har vi ikke! Husk også at enkelte ganger er bruk "lethal force" på sin plass.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
omf: stativene er fylt med sand, gjort på stuegulvet selvsagt :)
OK, driter i mdf, da alu blir den mest sannsynlige løsningen. Hvor i alle får jeg tak i blue tac? Dyrt?
Har padder fra dynaudio(?) mellom stativ og høyttalere. 4 sorte gummipadder under hver. Funkar mycket bra
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ayaboh; ikke venner, men slekt, husj og føsj!
vennene mine kan jeg servere kraftfraser, som; "ha dæ te H vækk derfra", og "derre styre Æ".
:)
Unger i slekta til madamen som ALDRI har hørt et nei til noe som helst. Pryl skulle de ha hatt (foreldrene, ikke ungene)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Blutack - eller en eller annen form for kitt finner du sikkert hos en bokhandel, de har på clas olson!

Poenget er at du "limer" stativet, stenplaten og høytalerne sammen. Noe som vil øke vekten på høytaleren mye, og dempe kabinettrefleksjonene.

Veldig billig, veldig bra!

Mvh
OMF
 
Topp Bunn