Underlag for platespiller?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Når jeg legger øret inntil topplata på min platespiller kan jeg høre svak trafodur fra forsterkeren som står et par hyller nedenfor i racket. Hva kan egne seg som avkobling mellom spilleren og topphylla på racket for best mulig å eliminere dette?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En tung plate med gummiføtter under.

Evt. tilsvarende under forsterkeren

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Når jeg legger øret inntil topplata på min platespiller kan jeg høre svak trafodur fra forsterkeren som står et par hyller nedenfor i racket. Hva kan egne seg som avkobling mellom spilleren og topphylla på racket for best mulig å eliminere dette?
Sorbothane gummiføtter under en kraftig treplate pleier å gjøre susen.Jeg har hørt at Ikea har noen tykke fjøler som går å bruke til dette formål.
Gummiføtter i Sorbothane utførelse får du bl.a hos Svalander i Sverige.Lykke til.Du kommer helt sikkert til å få bukt med problemene med resonanser.
Mvh Kenneth

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.200
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Jeg har hatt best resultat med Vibra Absorbent dempeføtter fra Tema Isolator. Billig og bra.
Men viktig som Dazed sier, at du også bruker noe under forsterkeren.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.132
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
2 plater med bobleplast mellom

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Takk for alle tips. Vet ikke helt hva jeg skal prøve ut, men ønsker helst ikke å legge svært mye penger i dette. Den svake duren, som forplanter seg fra forsterkeren via racket, har trolig svært lite å si for sluttresultatet. Klarer f.eks ikke å høre noe i høyttalerene selv på høyt volum, med pickupen nede på plata.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har min Rega RP10 på Ikea sin tykke fjøl med sorbotan under. Funker det. Pris ca 250-300 kr:)

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
Et tips mye brukt brant profesjonelle dj'er som har satt opp utstyret sitt i litt mer ekstreme forhold (f.eks at subbene til PA'en står nærme dj'pulten, at man har dansere på scena o.l.) er å kjøpe sånne sementheller og ta squashballer og kutte de i to og bruke som "føtter" til hellene.. En sånn helle koster kanskje en femtilapp ellerno på byggvarehandel.. estetikken blir jo ikke akkuratt sånn som en fjøl med logo og pianolakk som koster håpløst mye på en hifisjappe, men noen liker litt røff finish og dette har jeg sett har funka i praksis i alle fall på litt mer ekstreme forhold..

Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Vegghylle

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Gå til Byggmakker og kjøp de største hylleknektene de har. (Jeg har gjort det). Det er ikke slike av platestål, men skikkelige av støypejern. Kjøp et Lack-bord hos Ikea og bruk bordplata som underlag for spilleren. Billig og bra.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Vegghylle er nok uaktuelt. Måtte i så fall festes til en spinkel lettvegg av panelbord, noe som trolig ville skape andre problemer, sammenlignet med et rack på betonggulv. En steinplate, eller en solid treplate (f.eks limt kryssfiner) på gummiføtter, høres ut som en vei å gå, ja.

Men hva med lettere materialer? Var innom en butikk i går og kom over noen faste korkplater med tykkelse rundt 2-3 cm. Kunne dette være noe? Eventuelt to tynnere korkplater med lett sammenpresset sikaflex mellom, som så hviler på 15 mm kryssfiner, på gummiføtter?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Tidligere modeller av Townshend Rock brukte vel sykkelslanger med litt luft i. Mener å erindre at en fikk kjøpt forholdsvis små slanger på Biltema. Koster nesten ingenting å prøve…

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tung plate som allerede er nevnt, og dørstoppere fra Clas'ern, koster nesten ikke noe.

Topp Bunn