Underlag for Platespiller

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Har kjøpt ny platespiller, siden min urgamle Denon Dp 45 tok kvelden. Det ble en Nad C555I m Ortofon 2M Bronze picup.
Så langt er jeg godt fornøyd, men tenker at de glassplatene som er i mitt Soundstyle rack ikke er det optimale underlag.
Pga møbleringen og tv er det umulig m veggfeste, så da blir mitt spørsmål skal jeg gå for en plate av massivt tre, mdf eller skifer?

Pål
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.892
Torget vurderinger
24
Har selv hatt godt resultat med underlag av heltre. Stein kan sikkert slå ulikt ut avhenging av steintype, men det jeg har prøvd av stein har ikke fungert etter hensikten.

Har ellers stor tro på kryssfiner.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Evt. kryssfiner og mdf i alternerende lag om du ønsker at plattformen skal bli mer "død".
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Takk for raske innspill ;D

Har tenkt på noe som jeg kan lage selv og da er jo noe i tre nærliggende. Hvordan vil eikplater være? Tenkt maks 40 mm dybde. Det er jo tungt og flott å se på.

Pål
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Eik har lett for å sprekke i ettertid - er et helvete å jobbe med av flere grunner bl. a fliser det lett.

Sonny
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Ok :mad:

Siden racet er sort, så vil jeg gjerne at hylla blir sort, med tre eller kleberstein er jo ikke det ett problem.

Kom gjerne m flere innspil, også ut fra et rent lydmessig punkt.

Pål
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.112
Antall liker
1.355
Ikke se deg helt blind på at hylla absolutt må være tung. Mange platespiller-produsenter anbefaler ofte lette underlag. 9-12mm kryssfiner (plywood) er en god anbefalinfg med lite ringing. Prøv å holde en 40mm eikeplate i en hånd og slå på den. Det er rene klokkespillet :)
Steen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig. Og glassplate er da riktig godt egnet det, ved siden av plywood og liknende. Lavmasse underlag har uten unntak gitt bedre lyd fra platespiller enn høymasse underlag de gangene jeg har fått anledning til å sammenlikne iallefall. Og især med spillere uten flytende oppheng er det viktig å ikke ha altfor mye energilagringsmasse.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Ville tro at slike fallmatter som er på nyere lekeplasser skulle være optimalt. I allefall for spillere med flytende oppheng i en aller annen variant. De er tjukke, seige og tunge, og fullstendig uten egenlyd når man banker på dem.
Samtidig er de faste nok til at noe kan stå på dem uten å synke nedi. Hadde sjangse til å ta med noen slike som var rest etter bygging her, men fant ikke noe å bruke dem til hos meg. Sorbothane er også et vidundermiddel for å drepe vibrasjoner.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Et eller annet fra IKEA med honeycombstruktur er nok bra. Har selv kjøpt et Lack-bord som skal omarbeides til platespillerhylle. Kan godt rapportere om resultatet; dette kan bli et spark bak til å komme i gang med arbeidet..
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Takk for gode innspill, målet er å optimalisere lyden.

Er fornøyd m bassen, mellomtone diskant, fin rytme (bedre en cdspilleren) og stereolyden.
Men selv bra lyd kan bli bedre 8)

Tror jeg beholder den orginale glassplata, men så kommer ett nytt spørsmål, hva om jeg limer bitumplate (tynn) på undersiden?

Pål
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Spørsmål om underlag er også et spørsmål om kobling eller avkobling mellom platespiller og underlaget, og ditto mellom underlaget og resten av verden. Dette er et spørsmål om resonanser og samvirke mellom disse, herunder om/hvordan vibrasjonsenergi ledes eller ikke fra det ene til det andre. Avkobling mellom platespiller og resten vil bidra til å isolere vibrasjonsenergi, mens kobling vil bidra til å spre denne energien. Litt av utfordringen er å finne ut av om platespilleren spiller best når den er mest mulig «isolert» fra resten av verden, eller når den er mest mulig «koblet» til resten av verden. Jeg har god erfaring med avkobling (myke materialer), og da blir som regel underlagets tilsynelatende mekaniske kvaliteter (mht «resonans, stabilitet og energilagring») av mindre betydning enn ved kobling (spikes).

mvh
KJ
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Ser den problematikken og det var også grunnen til at jeg spurte.

Tror at jeg skal prøve meg frem. Racket står på spikes og veier minst 20 kg og så kommer vekten av utstyret i tillegg ca 35 kg. Så platespilleren står på ett skikkelig fundament.
Rega bruker jo glasstalerken og det hadde de ikke gjort vis det er lyttemessig uheldig.

Skal ta og lage en hylle i kryssfiner først, så får vi ta det derfra.

Takk for alle inspill

Pål
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
Spikes var en god ide ;D siden det er veldig enkelt å borre hull i toppramma av racket. og da er det fort gjort å gjenge det opp.
Likte også muligheten for justering av plata.

Hvor tykk bør kryssfineren være?

Pål
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
jeg har brukt 15 mm kryssfiner med stort hell i tillegg til IKEA LACK. Sistnevnte var vel største overraskelsen med tanke på lyden. Alt ble strammere og bedre definert med IKEA i forhold til både stein og tyngere treplater.

8)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare en tanke:

Hva slags underlag man har under spilleren er neppe noe spørsmål om godt eller dårlig. Dimensjoner og materialvalg påvirker resonansfrekvenser og Q-verdier, men hvordan dette i sin tur påvirker platespillerens ytelse er igjen et spørsmål om både platespilleren og hylla/gulvet/veggen/hvor den er i rommet.

Mitt råd er:

Prøv dere fram. Ikke søl bort penger på kostbare løsninger, i hvert fall ikke før dere har testet forskjellige tilnærminger først. Noen ganger er det høy masse som funker, andre ganger 'lett og stivt'. Prøv betonghelle og IKEA lack først, så kan dere eventuelt grave videre innenfor den av de to løsningene som treffer best etterpå.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.636
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Enig med et par andre:Hadde prøvd Ikea Lack først.
Bare bordplata uten ben.
Har selv brukt Audio Technica dempeføtter under bordplata, på toppen av racket. Fungerer bra, og ok utseendet.
Disse går an åvatre opp ved og dreie de rundt. Vet ikke om disse er å få tak i lenger, men det finnes vel noe som ligner(?).
Svart eller hvitt Lack-bord koster 39 kr(!)
Bordplata er 55x55 og kanskje litt stor hvis du skal ha den oppå racket. Går an å ta av den i bakkant.
Har dessverre ikke bilde av Lack bordplata og føttene sammen.
 

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lack funkar ikkje i det heile tatt med min VPI SSM. Mellom anna trur eg dette kjem av at golvet ikkje er så bra som veggen, der eg har Target-hylla. Men det skal funke veldig bra med Linn Sondek.
Elles kjem dette sjølvsagt veldig an på platespelaren. Er det problem med underlaget, er eldre Dual-spelarar det beste eg har prøvd. Gjev fullstendig blaffen i kva underlaget er, så lenge det står i water.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har gjort veldig forskjellige erfaringer med underlag.

I min forrige leilighet hadde jeg først Rega på IKEA Corras (samme materiale som Lack). Det funket strålende. Så fikke jeg Scoutmaster, som ikke funka i det hele tatt på samme underlag. Derfor prøvde jeg en ekstra topplate fra samme hylle med Tema isolatorer mellom. Det ble ganske mye bedre, men enda bedre ble det med IKEA slakterblokk under spilleren. Enda litt bedre ble det da jeg skrudde hylla fra hverandre og monterte den på nytt med lim. Så flyttet jeg og kjøpte Bestå, og det funket bedre enn noen gang. Så la jeg ny parkett med 6mm Hunton silencio under, og tror du ikke det ble enda bedre? Hvordan Regaen hadde reagert på disse eksperimentene aner jeg ikke. Uansett spiller spilleren, underlaget og gulvet/veggen sammen i et spill som man ikke kan annet enn å gjette om (eller regne på, men sånt liker vi vel ikke?).

Mitt råd er fortsatt: Prøv et par veldig forskjellige billigløsninger. Tungt/lett, hardt/mykt osv. Velg en, og finpuss derifra.


Jeg skulle forresten veldig gjerne prøvd vegghylle, men det lar seg ikke gjøre i forhold til møblering av stua....
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Her er det tre ting som må tas med i betraktningen: Den første er hva slags oppheng man har på på spilleren. (Eller mangel på det samme.) Den andre er om man har relativt dødt og tungt gulv eller noe som "gynger" skikkelig. Det tredje er hva man ønsker å oppnå. (Hvilket er avhengig av de to første). Det blir jo gitt noen gode tips her: Har man flytende oppheng på spilleren, blir det gjerne bare vondt verre å introdusere et nytt fjærende oppheng. Har man slik spiller, er det nok best med lav masse og høy stivhet. Men man må også huske at lavfrekvente vibrasjoner eter seg tvers gjennom alt av stive oppheng, lav vekt eller ei. Med gyngende gulv blir det bort i mot umulig å finne gode løsninger annet enn å ty til vegghylle eller å sette spilleren i annet rom.
Har man tungt og stivt gulv, er det lett og billig å stoppe vibrasjonene som kommer inn via underlaget: Det første man gjør er å montere dempeputer under høyttalerne. Dess mykere, dess lavere resonansfrekvens. Under resonansfrekvensen slippes alt gjennom. Spikes gir en resonansfrekvens mye lengre opp, så det hjelper med andre ord ikke.
Med flytende oppheng på spilleren er man praktisk talt i mål nå. Hvis man synes topplaten på racket "synger", kan man prøve å slenge en tynn tekstilduk oppå og legge en stiv (og lett?) plate opp den igjen. Det burde holde. Sørg også for stramme alle skruer, underlaget må alltid være stødig.
Jeg har over 35 års erfaring med tunge og stive gulv og tunge spillere uten dempning. Den beste løsningen er et tungt og stødig rack samt å lage en dempeanordning under spilleren. Det første og enkleste kan være å montere dempeføtter under spilleren, hvis den ikke har det fra før. Enda bedre, men litt mer omstendelig er å sette spilleren oppå en svært tung plate og montere dempning under den igjen. Oppblåsbare gummislanger gir antagelig lavest resonansfrekvens, men er sikkert noe herk å leve med. Solide dempeputer det nest beste, og gir lavere resonansfrekvens enn mindre solide dempeføtter direkte under spilleren (men de har en tendens til å kollapse etter en stund). Kanskje en ganske tykk og litt myk teppeflis i samme størrelse som platen er tilstrekkelig? Den koster nesten ingenting, og kollapser ikke.
Nå gjenstår luftbårne vibrasjoner, og det er et alvorlig problem som nesten ingen snakker om. Her har særlig lettvektsspillerne problemer. Hvis spilleren vibrerer mye når man spiller høyt, må man prøve å finne soner i rommet hvor det er mindre "kalorier" i luften. Den ultimate løsningen er dog å ha spilleren i et annet rom, slik LMC pleide å gjøre det.
 

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
15
Antall liker
4
En liten tilbakemelding.

Etter en velykket slankekur, måtte jeg klippe av beltene mine ;D og da fikk jeg en vill ide om at det læret kunne brukes under glassplata. Som sagt så gjort, 4 stk biter på ca 10 x 10 mm limt fast på racket og plata oppå dette. Ja hvordan låt det? Kan faktisk ikke ennå gi en skikkelig beskrivelse, siden jeg har lagt dempeføtter under høytalerene.
Det ga så store lydforbedringer att jeg nesten fikk hakeslepp ;D så alt i alt har det vært en flott hifidag.

Og takk for alle gode innspill, mye å tenke på, kommer tilbake når flere ideer er utprøvd.

Pål
 
Topp Bunn