Underlag for n´te gang?

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har skiftet fra platespiller med fjærende oppheng (Thorens TD 126 mk3) til en med stivt oppheng som har avkobling mot underlaget med spikes (Thorens TD2030). Jeg har fått inntrykk av lesning her på forumet at alle spillere, med unntak av "borerigger", har best av å stå på vegghyller. At de fjærende variantene bør ha et lett, men stivt underlag oppå hyllekenektene er vel også allment akseptert.
Som dere sikkert har forstått allerede, lurer jeg på hvilken egenvekt hyllen (oppå solide knekter) bør ha når det gjelder stive spillere.
Her har vi vel ikke et ønske om at underlaget skal "drenere" bort vibrasjoner skapt i spilleren selv eller hva?
En tilleggsopplysning som kan ha betydning for de som ønsker å diskutere emnet; det eksisterer ikke problemer med variasjoner fra omgivelsene slik spilleren står nå på skiferplate som hviler på meget solide hylleknekter.
Mvh
Arne
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ei hard steinplate type skifer eller granitt fungerer vel i liten grad som demping. Dersom du slår på ei slik steinplate vil ho "ringe" som ei klokke på ein eller annan tone/frekvens. Dersom denne tonen er samsvarande med eigenresonansar i platespelaren ein eller annan stad, er det ein dårleg match, men om du ligg utanfor dette, vil det vere fint å ha høg masse, uansett korleis spelaren er bygd opp, vil eg tru.

Eg vurderte steinplate i mi Target-hyllle, men ikkje skifer eller granitt. Eg ville gå for kleber, men har ikkje fått tak i sånt så langt. Dessutan er kleber veldig mjukt, og spikar vil trenge inn i materialet, slik at det vert problem med vatringa. Så eg brukar den originale, finerte mdf-plata som fylgjer med. Denne er lett å vatre.
Elles:
Også boreriggar har nytte av ei god vegghylle, er mi erfaring.....
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Eg vurderte steinplate i mi Target-hyllle, men ikkje skifer eller granitt. Eg ville gå for kleber, men har ikkje fått tak i sånt så langt. Dessutan er kleber veldig mjukt, og spikar vil trenge inn i materialet, slik at det vert problem med vatringa. Så eg brukar den originale, finerte mdf-plata som fylgjer med. Denne er lett å vatre.
Noe av det første Peter @ Cymbiosis gjorde da han var innom med Keel og Ekos SE for et par år siden var å fjerne metall skivene på mdf-plata på Target vegghylla og trykke hylla godt ned på spike'sene. Det låt faktisk en god del bedre........
Anbefales, og hvis du ikke skulle like det er det bare å lime på skivene igjen ;)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg kjøper et IKEA Lack bord og kutter til bordplata slik at den passer til hylleknektene. Det er sikkert verdt å prøve eller blir dette også feil på noen måte?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Underlag for n´te gang?

God ide med Lack bordplate, men husk at den ikke lar seg kutte uten videre siden den er fylt med papp på høykant. Er hylleknektene avstivet slik at de er "stokk stive"? Det bør de være, da enhver sving i hylla vil kunne være negativt.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Knektene er de mest solide jeg kunne finne. Industrikvalitet vil jeg kalle dem. De er av massivt jern, ikke tynne, profilerte saker man kjøper på Nille.
Lack-bordet har vel en slags honeycombstruktur inni, og det skulle være mulig å lage et pent snitt i det med en kraftig tapetkniv. Snittflaten hadde jeg tenkt å ha inn mot veggen, som knektene er montert på, slik at den ikke vises. Hvis den må forsegles, kan man sprøyte inn litt fugeskum og skjære reint når det har herdet. Tenkte jeg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres bra ut ja; det burde vel forresten være mulig å kutte bordet med en god kappsag også.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
På en lettvektsspiller fungerte Lack helt greit hos meg, selv etter en runde i kappsaga.
Fant det ikke nødvendig og etterfylle med hverken det ene eller det andre. -Gi gass!

;D
Jan P.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Ei kappsag/bygningssag går nok bra forutsatt at sagbladet er skarpt.
Min platespiller er sånn medium tung, tror jeg -ca 20 kg. Går det bra på et Lack-bord , tro?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
20 kg ...tja? Jeg tror det faktisk kan gå fint herlarn. -Tyve kilogram er ikke mer enn fem kilogram over det jeg hadde.

Lack var ihvertfall "stivere" enn forventet selv etter runden i kappsaga.
(Jeg fikk kappet min på fastmontert sirkelsag med snorrett resultat og nøyaktige mål. Det ble rett så pent med kappsiden mot bakvegg)
 
Topp Bunn