Under parketten...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er det ikke lenge til feriepengene. Ikke lenge til skatten. Ikke lenge til parketten.

Hva skal man velge som underlag? Finnes det noen uderlagsmatter/trinnlydsplater/whatever som utmerker seg i positiv betydning?

Jeg kan godt tenke meg å ha et godt forhold til naboene..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er det 3-4 mm skumplast. Under det er det vinylbelegg, så rett på betongen.

Jeg tror ikke det er noe alternativ å bygge mye i høyden, på grunn av dørterskler og denslags. Antageligvis ryker vinylen ut for å gi plass til litt avretting. Gulvet er støpt med litt 'segen' forskaling, og ikke helt rett. Det er noen timer med varmepistoø og skrape, men det er neppe noen idé å¨legge arvrettingsmasse oppå belegget..

Totalt ender jeg nok med 4-5 mm tilgjengelig for mellomlaget.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.344
Sted
Nadadouro, Portugal
Mitt gulv er en katastrofe, ser ut til det er støpt med to lag, med luft imellom. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er sprekket på kryss og tvers, der hvor sprekken er er det høyt på ene siden og lavt på andre siden, har hatt et helvete med "avretting" da stuen var full av møbler.
Skulle jo bare skifte laminaten der lå på gulvet ut til fordel for parkett, men nå har jeg hatt deler av gulvet oppe 3 ganger og det er fortsatt ikke bra, jeg er helt fullstendig oppgitt og sluttkjørt av dette mas.
Nuvel, i soverummet var det ikke det store problem, jeg kjøpte isolerings/lyddempeplater på Maxbo, de fås i 6 og 3 mm tykkelse, har 6 mm på soverommet og 3 mm i stuen under parketten. 6 mm platene er veldig bra, de er ekstremt lette, med parketten på er trinnlyd helt borte. Lagde 6 mm her fordi soverommet er over en port, så det var litt kaldt på gulvet inne der.
Du kan jo legge parketten direkte på vinylen, det kan vel fungere.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Det beste,og eldste,og helt utrolig nok billigste underlag for demping av trinnlyd er gipsplater.Fortsatt!
Butikkene vil jo gjerne selge deg det siste og dyreste på markedet,men gips kommer fortsatt best ut.Fåes i tykkelser ned til 6mm,men effekten reduseres naturlig nok jo tynnere den er.Ullpapp på toppen,om ikke det er underlag festet under hver parkettplank.Da trenger du ingenting.
(Det er litt som den fordums "striefornyeren" dette,som bare viste seg å være helt vanlig maling,til trippel pris.Også på gammel strie da!! )
Vær forøvrig forsiktig med det "anbefalte" skumunderlaget.Særlig om det er klikk-gulv det er snakk om.Gjelder både laminat og parkett.Jeg har byttet ut utallige relativt nye gulv fordi dette underlaget trykkes sammen der det gåes mest,og du får en dump,og bevegelse over tid ved det området på gulvet.Tilslutt ryker falsene,og gulvet er ødelagt. Ullpapp,eller tilsvarende er det beste,uansett hva butikken anbefaler,men det settes enda litt større krav til at underlaget er rett da..
Har enda ikke sett problemer på de nyere gulvene som kommer med ferdig underlag festet under plankene,så de utgavene er det enda for tidlig å si noe om,men de ser solide ut i alle fall!
Må kanskje legge til at dette utgjør en god del av mitt fag.
Mvh Rune

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Hei!

Jeg har den samme erfaringen med Rune.u. Jeg har lagt et slags skumprodukt som skulle ta trinnlyd + ujevnheter på 3-4 cm. Funket greit til å ta ujevnheter, men som rune .U sier fikk jeg vandring i parketten og oppsprekk i falsen.

Fått veldig mykt gulv, og har mistanke om at noe manglende bassrespons i rommet skyldes nettopp dette

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Her var det noen erfaringer å tenke på.

Jeg har ikke tenkt å bruke mellomlaget til å 'rette opp' gulvet. Planen er å avrette gulvet under, sånn at mellomlaget ligger plant. Mulig dette kan forhindre at låsesporene i parketten gir seg.

Men hva slags parkett har dere lagt? Jeg kommer antageligvis til å legge Kährs, eik eller ask (fortsatt ikke endelig bestemt meg). Har parkettens kvaliteter noe å si i denne sammenhengen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt klart. Jeg har krabba litt rundt med rettholt, og det er vesentlig mer enn 2mm avvik hjemme hos meg. Det skal rettes opp. Regner med at det er dårlig butikk å legge sparkelmasse på vinylbelegget. Blant annet derfor vil jeg ha vinylen vekk.

Spørsmålet blir om det funker med tykkere mellomlag, forutsatt at gulvet under er helt rett. Det er et par av de tykke variantene som oppgir høyere demping enn den som er nevt over i tråden. Mener å huske 24 dB på en.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.681
Kjøp/lån en barkespade til å fjerne gulvbelegget. Legg plank dersom du har plass.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hos meg var ikke gulvet rett en eneste plass men jeg tok sjansen og la 2mm skumplast og klikket på plass et parkettgulv og det ble overraskende bra, svikt bare et sted på gulvet og det er heldigvis på slutten så hvis det sprekker eller jeg vil utbedre det så er det bare en kvelds arbeid.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Trinnlydsplatene er altså helt greie de.Det er bare det at de er unødvendige.Gips duger like greit.
Når det gjelder parkett og forskjeller ang trinnlyd,så gjelder det samme som nevnt over.Jo tettere treverk,jo bedre demping.Nå er det bare det å bemerke at parkett vanligvis består av vanlig kryssfiner,med et slitelag treverk på toppen,så forskjellene er meget marginale.Du kan altså neppe regne inn type treverk i dempningsplanene. Det kan heller være noe å hente på å få en oversikt over tetthet i fineret som er brukt i kjernen.Der ER det store variasjoner.Vanligvis er det jo bedre finerkvalitet jo dyrere gulvet er,men det finnes unntak.
Har du ordentlig god råd,så ville jeg gått for massiv eik! Den kan legges flytende,eller den kan festes til undergulvet,men sistnevnte er ikke så lurt mtp lyd.Er den tørket som den skal, så vandrer ikke et eikgulv stort mer enn et parkettgulv.Eik er supert på demping av gulvlyd!Du kan også legge den flytende oppå vinylbelegg,og den skal limes! (noe forøvrig alle typer flytende gulv burde vært selv om det er klikk-aldri så mye!!)
Mvh Rune

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.344
Sted
Nadadouro, Portugal
Platene jeg kjøpte er Ebisol: http://www.ebeco.com/no/prod/prod_spec.php?id=50
Det er egentlig isolasjon, men spesiellt 6 mm platen er utrolig effektiv mot trinnlyd.
Vi har lagt Tarkett Epoque Børstet Ask parkett.
Dette med å lime gulvet tenkte jeg faktisk på, men turde ikke i det tilfelde jeg måtte ha noe av gulvet opp igjen. Man skal vel bruke trelim, SuperFix går vel ikke, eller? Brukte SuperFix til listene.
Zomby, overveier du gipsplater som Rune foreslår?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange takk for tips så langt. Barkespade er en god tanke.

Litt usikker på hva slags mellomlag det blir. Alltid skal dere kødde til med å gi motstridende råd.... ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
775
Torget vurderinger
1
I et langtidsperspektiv er garantert plastbobler det dårligste. Ull og gips og porøse huntonittplater holder i hundre år.

Topp Bunn