Politikk, religion og samfunn Under ordre og under kommando

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I forbindelse med de siste dagers mediaoppslag om 22. juli-kommisjonen har jeg støtt på disse begrepene, og lurer på hva som er forskjellen?
Jeg mener å huske at vi brukte dem da jeg var på rekruttskolen, men det var jo på den tiden da Forsvaret fremdeles skaut med Mauser, så det har jeg glemt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vil tro at det er det samme - men jeg er vel omtrent like blank på militære og / eller juridiske spissformuleringer, som det du gir inntrykk av...:cool:

Med fare for å bli oppfattet som en som harselerer med de fryktelige, tragiske hendelsene den 22. juli i fjor, men det er altså ikke meiningen, når jeg nå gir uttrykk for at særlig meir tragikomisk latterlig, enn beredskapstroppen på vei mot Utøya i en søkkferdig farkost, har ikke jeg sett. Det vitner om alt det negative som kommisjonen har satt fokus på, er riktig - og vel så det. Jeg undres på om så mye er forandra og forbedra nå i ettertid...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.710
Torget vurderinger
0
Å var det ikke annet. Trodde et øyeblikk noen hadde startet en tråd om mitt ekteskap!!:rolleyes:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er mulig Norsk Språkråd mfl kan argumentere mer innholdsrikt og meningsfullt på dette; men selv er jeg under den oppfatning at en kommandant gir ordre og at det ikke egentlig er noe som heter å "gi kommando".
Derimot kan man ha​ kommando, og følgelig kan man gi ordre. Av dette følger at å "være under kommando" medfører at man har fått ordre, og dermed er det ingenting som heter at man "er under ordre". Man handler ut ifra ordre, fordi man er under kommando.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
91-årige Prins Philip gikk kommando nå nylig.... i kilt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.435
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er ikke helt sikker, men er man under kommando, så har man en kommandant, f.eks. "et kompani under kommandoen til kapt. n.n. utførte et angrep...." under ordre derimot forstår jeg slik at man har fått en ordre om å utføre et eller annet.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at begrepet "under kommando" viser til en kommandant. Mens det derimot imo er ingenting som heter "under ordre". Man er under kommando, og utfører ordre.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.435
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fant det på engelsk....

[COLOR=#0]If you are under orders to do something, you have been told to do it by someone in authority. [/COLOR]

mvh

T

TT.

Gjest
Når mor sier at du skal støvsuge, er du under ordre. Deler du i tillegg bolig med mor, er du under kommando!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.710
Torget vurderinger
0
Når mor sier at du skal støvsuge, er du under ordre. Deler du i tillegg bolig med mor, er du under kommando!

Du har forstått det. Det er bare å legge til at "mor" her også innbefatter det bergenske "mor", eller "lille mor" som i resten av landet har samme betydning som "kone", "hustru" eller som en annen så beskrivende utrykkte det i en annen tråd på HFS: "Husvaranen"!

Topp Bunn