Han er også en ulv.Jan Tore Sanner?Jeg tipper SP egentlig er veldig glad i ulv. Hva skulle ellers fått dem over sperregrensen?
Mer ulv takk !
De som ikke kan passe på dyra sine inkl hunden har seg selv å takke. Som nevnt er det ikke snakk om sauen, selv om den brukes om årsak. Det dreier seg om jakt, salg av jakt og menneskets beste venn - hunden. Mao mest følelser.
Vi hadde kvittet oss helt med den. Vår gamle ulvestamme er utdødd. Den vi har nå har oppstått fra østlige innvandrere i nyere tid.Jeg tror at mye av årsaken til engasjementet er å finne i det faktum at tilhengerne, uten andre argumenter enn "artsmangfold", prøver å gjeninnføre en rovdyrart som i mange hundre år har vært uønsket, og som vi faktisk i stor grad hadde kvittet oss med.
B
Nå tillater jeg meg å tvile noe når det kommer til opprinnelsen til dagens ulv i Norge. Man har ikke fått bekreftet / avkreftet påstander om at de opprinnelige ( fra 70 tallet ) ulvene som utgjør dagens "norske" ulver faktisk er hybrider, blandig av ulv/hund og heller ikke når det kommer til påstander om utsetting av dyr som var smuglet inn fra Sverige.Argumentet med at det ikke er "norsk" ulv skjønner jeg ikke. Ville dyr vil alltid vandre. Ikke noe problem for ulver å vandre fra Scandinavia til Russland og tilbake. Ulven har sin plass i økosystemet.
Ulv holder byttedyra i trim. De store rovdyra tilstedeværelse er en bra indikator på at naturen er i balanse. Mange mindre bytte etere nyter godt av kadavere som større rovdyr har nedlagt.
Med en større bestand, kan man ha en bærekraftig beskatning.
Hunder derimot er farlige for mennesker. 14 mennesker behandels i snitt hver dag ved norske sykehus for hundebitt. Så hvis ulven holder hundebestanden nede blir det mindre skader på oss mennesker.Ulven har hatt flere hundre år på å lære seg å sky mennesket. Vi har drevet rovjakt på dyret og utryddet det fra mange områder. Så ulven unngår mennesker. Ulven unngår ikke gårdstun og ser på hunder som rivaler.Med de milde vintrene vi har nå så trenger vi ulven for å dempe skadevirkningene som villsvinene forårsaker på avlingene til bøndene. Svenskene skyter 100.000 villsvin i året og det er fortsatt ikke nok. Villsvinet er en luring og ulven er en av få som greier å ta villsvinet. Utrydder vi ulven så får vi villsvin i mengder i steden.
Ulven unngår villsvin så langt det er mulig!
Villsvin bærer sitt navn med rette, de er VILLE! Det er et jævlig farlig dyr som blir faen så grinete og angriper om den oppdager at du jakter på den! Reagerer omtrent som mennesker!!
En fornuftig beskattning av ulvestammen ville nok være det beste slik at ulven etterhvert "lærer" å unngå mennesker og bebyggelse. Bjørn er stort sett ikke noe problem, den skyr folk. Du skal ha uflaks eller oppføre deg som en idiot hvis du skal bli angrepet av bjørn. Ulven derimot går gjennom gårdstun, markerer revir i ungenes sandkasser og angriper hunder i hundegårder. ( De som ikek har montert tak på hundegården. ) Kort sagt så er ikke ulven redd for folk, i motsetning til bjørnen.
Konklusjonen er at ulv er ufarlig for mennesker, men livsfarlig for hunder.
Genetikken til det meste av ulv som er eller har vært i Norge i moderne tid er kjent og man har bedre oversikt over slektskap og familietrær enn gamle grandtanter på slektstreff. Det vandrer fortsatt inn finsk-russiske ulv til Norge og Sverige fra tid til annen, og vandringen går begge veier. Merkede norske ulv har vandret til Finland og Russland. Alternativet til at disse har "spasert på sine ben" er at NINA og andre har konspirert: De fanger ulv, sender folk gjennom Karelen med radiosendere som blir peilet, så smuggler de ulven ut av landet og inn i Russland der den slippes løs.Vi hadde kvittet oss helt med den. Vår gamle ulvestamme er utdødd. Den vi har nå har oppstått fra østlige innvandrere i nyere tid.Jeg tror at mye av årsaken til engasjementet er å finne i det faktum at tilhengerne, uten andre argumenter enn "artsmangfold", prøver å gjeninnføre en rovdyrart som i mange hundre år har vært uønsket, og som vi faktisk i stor grad hadde kvittet oss med.
BNå tillater jeg meg å tvile noe når det kommer til opprinnelsen til dagens ulv i Norge. Man har ikke fått bekreftet / avkreftet påstander om at de opprinnelige ( fra 70 tallet ) ulvene som utgjør dagens "norske" ulver faktisk er hybrider, blandig av ulv/hund og heller ikke når det kommer til påstander om utsetting av dyr som var smuglet inn fra Sverige.Argumentet med at det ikke er "norsk" ulv skjønner jeg ikke. Ville dyr vil alltid vandre. Ikke noe problem for ulver å vandre fra Scandinavia til Russland og tilbake. Ulven har sin plass i økosystemet.
Ulv holder byttedyra i trim. De store rovdyra tilstedeværelse er en bra indikator på at naturen er i balanse. Mange mindre bytte etere nyter godt av kadavere som større rovdyr har nedlagt.
Med en større bestand, kan man ha en bærekraftig beskatning.
Det eneste, og ganske interessant poenget, som er helt klart er at EUs kommisær for slike saker ( italiensk dame jeg i farten ikke husker navnet på ) er av den oppfattning at EU bør ha like sterkt vern av ulvehybrider som vern av renrasede ulver? Man kan undres over hvorfor?? Dog er den debatten noe utenfor trådens hovedtema.
Det har blitt tatt DNA prøver av deler av dagens ulvestamme, men resultatene har ikke blitt offentliggjort så vidt jeg har kunnet se. Hvorfor hemmlighold?
Når det gjelder utsetting er dette umulig å etterprøve så lenge etterpå, men det har blitt rapportert "bevegelser" som kan tyde på at det "kan" være noe i det.
Når det gjelder ulvens vandring fra Russland til Hedmarken må det være lov å spørre hvilken vei de har fulgt? Fra Russland til Finland og så har de tatt ferja fra Finland til Umeå? hvis ulven skulle ha "spasert på sine ben" fra Russland til Hedmark må faktisk de stakkars dyret passere gjennom tamrein områder. Og grunnet "allergi" som ulven har utviklet for tamrein tror jeg ikke den har kommet denne veien!
My two cents.
Og eventuelt ikkje passar godt nok på ungane sine.Det er fordi folk ikke passer på hunden sin, litt slik som folk som ikke passer på sauene sine.
Hvor mange barn er drept av ulv i de siste hundre eller skal vi si to hundre år?Og eventuelt ikkje passar godt nok på ungane sine.Det er fordi folk ikke passer på hunden sin, litt slik som folk som ikke passer på sauene sine.
Det er ca.12.000 ulver i Europa......Du vet, det kan jo ha noe å gjøre med at ulven har vært stort sett utryddet...
B