Ultrafastrecovery kontra Normal diodebro.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Starter tråden her for at få nogle meninger om betydningen af anvendelse af Hexfred dioder som ensretning kontra normale diodebroer.

Jeg har i vid udstrækning brugt Hexfred dioder fra IR som ensrettere i effekforstærkere. Nu har jeg en ide om at de giver upræcis bas. Har andre nogle erfaringer omkring dette ???
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hei

Har lest at det er flere som har gått over til "normale" dioder pga av de låter best totalsett.

Mvh sonicfrontiers
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Tak for svar men jeg havde håbet respons fra nogen som selv har gjort erfaringer med dem. De forstærkere jeg har med almindelige broer spiller alle bedre bas end dem med Hexfred. De koster ellers en formue. For 2000 kr. i 2 monoblokke.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
For ordens skyld; jeg har ingen erfaringer å bringe til torgs her, bare et spørsmål:

Hvilket problem med "vanlige" dioder er det disse superraske diodene skal løse?

Mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg begyndte bare at bruge dem efter anbefalinger fra nogle der havde experimenteret sig frem til at de var bedst af alt de prøvede. Ultrafast Softrecovery.

De skulle give meget mindre Switching støj. Der bliver flere detaljer og renere lyd. Problemet er så at der er et større spændingstab over dem pågrund af høj onmodstand. Det er sidstnævnte der er årsag til den upræcise bas tror jeg.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Forskjellig lede-spenning kan gi forskjellig lyd, det er jeg med på. Men å skylde på diode-typen?
Har du sjekket data-blad? Sammmenliknet flere typer?
Uten å ha memorert noen, synes jeg å ha sett slike dioder med ledespenning mellom 0,3x og 1 volt...

Arne K
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Cobra2 skrev:
Forskjellig lede-spenning kan gi forskjellig lyd, det er jeg med på. Men å skylde på diode-typen?
Har du sjekket data-blad? Sammmenliknet flere typer?
Uten å ha memorert noen, synes jeg å ha sett slike dioder med ledespenning mellom 0,3x og 1 volt...

Arne K
Du har ret sikkert tåbeligt at skylde på dioderne. Det var bare så påfaldende at de konstruktioner med almindelige broer var bedre i bassen.

Jeg ved at der er større spændingsfald over de her Hexfred typer.

Nu prøver jeg at rydde op i stelvejene i stedet for. Stjernestel så tæt på udgangen som muligt.

The End Xp er nok bare en problematisk forstærker hvad angår bas.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har du experimenterings-lyst: Sett er par 0,3--1 ohm effektmotstander på "railene" til forsterkermodulene.
Flytt de deretter til høyttaler-utgangen!
Og lytt på forskjellen!

Arne K
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Cobra2 skrev:
Har du experimenterings-lyst: Sett er par 0,3--1 ohm effektmotstander på "railene" til forsterkermodulene.
Flytt de deretter til høyttaler-utgangen!
Og lytt på forskjellen!

Arne K
Jeg er med ! Modstanden på forsyningsledningerne er virkeligt skidt. En lille modstand ( 0,2-0,5 ohm )på udgangen kan derimod være positivt. Det sidste har jeg selv og andre prøvet. Bassen bliver ikke synderligt påvirket men det gør mellemtone/diskant derimod til noget væsentligt mere hørevenligt.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hvis bassen ikke ble påvirket; er motstanden for liten, eller forsterkeren "har ikke noe dempefaktor" (har allerede altfor stor utgangsimpedans / for lite NFB)

Arne K
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Cobra2 skrev:
Hvis bassen ikke ble påvirket; er motstanden for liten, eller forsterkeren "har ikke noe dempefaktor" (har allerede altfor stor utgangsimpedans / for lite NFB)

Arne K
0,25 ohm Duelund i udgangen på min Simple Killer Amp ændrede den fra at være uudholdelig til " brugbar ". Lidt modstand betyder knap så meget når basserne i kabinet har Qts på 0,36.

Vi taler fra 2 forskellige udgangspunkter men er nok alligevel ikke så langt fra hinanden når det kommer til stykket. Problemet med de forstærkere jeg experimenterer med er at de er modkoblingsfrie. Dette resulterer i for lav dæmpningsfaktor.
Den forstærker jeg lige har fået som bare virkede fra start ( Holton Precision NXV 500 ) har dæmpningsfaktor på 1300 i 8 ohm.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg skjønner..! (Og derfor er jeg glad i min "AussieAmps" N-Channel...)

Arne K
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg klarer ikke helt å se på hvilken måte en fast recovery diode skulle fungere annerledes enn en normal recovery diode i en vanlig strømforsyning. Vi snakker tross alt om likeretting av nettspenning, ikke sant?
Er det andre egenskaper ved slike dioder enn recovery egenskapene som spiller inn?

Er forøvrig klar over fordelene med fast recovery i forbindelse med SMPS, og har selv konstruert apparater der slike egenskaper er nødvendige.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Jeg klarer ikke helt å se på hvilken måte en fast recovery diode skulle fungere annerledes enn en normal recovery diode i en vanlig strømforsyning. Vi snakker tross alt om likeretting av nettspenning, ikke sant?
Er det andre egenskaper ved slike dioder enn recovery egenskapene som spiller inn?

Er forøvrig klar over fordelene med fast recovery i forbindelse med SMPS, og har selv konstruert apparater der slike egenskaper er nødvendige.
'

Ja nu får du meg ikke ud på det dybe vand! ;D Eksperimenter hos nogle gutter som ville fremstille state of the Art forstærkere udmundede i at Hexfred gav den absolut bedste lyd.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Forskjellen ligger hovedsakelig i "switch-støy" - rør-gutta er absolutt allergisk mot den...

Arne K
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Duelund_Support skrev:
Jeg begyndte bare at bruge dem efter anbefalinger fra nogle der havde experimenteret sig frem til at de var bedst af alt de prøvede. Ultrafast Softrecovery.

De skulle give meget mindre Switching støj. Der bliver flere detaljer og renere lyd. Problemet er så at der er et større spændingstab over dem pågrund af høj onmodstand. Det er sidstnævnte der er årsag til den upræcise bas tror jeg.
:)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Cobra2 skrev:
Forskjellen ligger hovedsakelig i "switch-støy" - rør-gutta er absolutt allergisk mot den...

Arne K
Paradokset er at grunnen til at du trenger soft recovery er at 'ultra fast' genererer støy. Hadde du droppet ultra fast, og valgt standard recovery, så støyer det heller ikke så mye..... Og grunnen til at man trenger ultra fast er f.eks. for å minimere switchetap ved høye frekvenser i switch-mode forsyninger.

Litt underlig også at rørgutta, som man kanskje skulle tro heller ville velge noe som lignet på en rørlikeretter, også liker disse diodene. Jeg mener, det er switch-mode komponenter av sand for guds skyld! ;)

Nei, gi meg en 5U4. :)
 
S

slowmotion5

Gjest
Rhesus skrev:
Litt underlig også at rørgutta, som man kanskje skulle tro heller ville velge noe som lignet på en rørlikeretter, også liker disse diodene. Jeg mener, det er switch-mode komponenter av sand for guds skyld! ;)

Nei, gi meg en 5U4. :)
hehe, det er da flere som bruker rørlikerettere her .... ;)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Cobra2 skrev:
Forskjellen ligger hovedsakelig i "switch-støy" - rør-gutta er absolutt allergisk mot den...

Arne K
Paradokset er at grunnen til at du trenger soft recovery er at 'ultra fast' genererer støy. Hadde du droppet ultra fast, og valgt standard recovery, så støyer det heller ikke så mye..... Og grunnen til at man trenger ultra fast er f.eks. for å minimere switchetap ved høye frekvenser i switch-mode forsyninger.

Litt underlig også at rørgutta, som man kanskje skulle tro heller ville velge noe som lignet på en rørlikeretter, også liker disse diodene. Jeg mener, det er switch-mode komponenter av sand for guds skyld! ;)

Nei, gi meg en 5U4. :)
Det var også Sand forstærkere Arcos gutterne udviklede. By the Way hvad er 5U4 ? Jeg må sige at jeg efterhånden har erfaret at Hexfred giver flere problemer end de løser. F.eks synes jeg de giver ekko effekt.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
jeg kan kun tale for mig selv men tror mange se/triode rør tilhængere bruger meget effektive højtalere -
hvilket afslører swichstøj grænsende til det uuholdelige!

nej så stik mig et par parallelkoblede 5u4 tak og ditto u19 til seriøst høje spændinger ;)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
IO skrev:
jeg kan kun tale for mig selv men tror mange se/triode rør tilhængere bruger meget effektive højtalere -
hvilket afslører swichstøj grænsende til det uuholdelige!

nej så stik mig et par parallelkoblede 5u4 tak og ditto u19 til seriøst høje spændinger ;)
Come on fortæl mig nu noget om 5U4 og U 19 ;) Ok jeg ved Google er gud. Men ærligt talt det hele er indkapslet i sand anyway.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg har da lavet noget med rør nogle gange. Dog aldrig brugt rørensretter. Jeg har lavet en Le Bastard rørforstærker, en Mostube til hr. Duelund ( står nu hos DCA) og parallelkoblet anodefølger med 6 j30H til en dac. Sidstnævnte var med hexfred dioder til højspændingen. Den blev reguleret med avanceret Mosfet regulering. Men ellers er jeg grøn på det område. Kan faktiskt ikke li rørlyd.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
hver mand sin gift..

hva er "rørlyd"?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
IO skrev:
hver mand sin gift..

hva er "rørlyd"?
Mine konklusioner er selvfølgelig kun ud fra mit eget erfaringsgrundlag. Jeg vil have præcision.
 

fn

Medlem
Ble medlem
03.12.2008
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei !
Bygde et M-60 otl kit fra Atma-Sphere for noen år siden. Når jeg bestilte ble jeg spurt om jeg ville ha "uppgrdes". Vi ble enige om hexfreds likerettere. Husker at på forumet til A-S var de positive til det.

Da jeg fikk de med hexfreds, kan jeg ikke si hvordan de låt anderledes en økonomiske dioder.

Etter en stund hadde jeg lyst til å eksprementere litt med rørlikeretter. Monterte 4 damper dioder i en bro, som hexfred, med egen trafo på en plate.

I denne konstruksjonen og igjennom mine ører, var det mye bedere. Som et sort/hvitt bilde som fikk farger.

Det er fordeler og bakdeler med rørlikeretting.

Ulemper: Dyrere i innkjøp. Mere plasskrevende(sokkel, rør, glødetrafo). Bruker mere strøm.

Fordeler: De har en soft start, som dyre rør liker, samt at de er veldig raske. Mener å huske at de er "soft recovery" også. (kilde: vacuum tube valley). Låter hakke bedere i manges øyne.

Et råd fra (en amatør): Har du plass og råd til det, bruk rørlikeretting. Du blir garantert fornøyd i ettertid.

Vennlig hilsen frode n
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
fn skrev:
Hei !
Bygde et M-60 otl kit fra Atma-Sphere for noen år siden. Når jeg bestilte ble jeg spurt om jeg ville ha "uppgrdes". Vi ble enige om hexfreds likerettere. Husker at på forumet til A-S var de positive til det.

Da jeg fikk de med hexfreds, kan jeg ikke si hvordan de låt anderledes en økonomiske dioder.

Etter en stund hadde jeg lyst til å eksprementere litt med rørlikeretter. Monterte 4 damper dioder i en bro, som hexfred, med egen trafo på en plate.

I denne konstruksjonen og igjennom mine ører, var det mye bedere. Som et sort/hvitt bilde som fikk farger.

Det er fordeler og bakdeler med rørlikeretting.

Ulemper: Dyrere i innkjøp. Mere plasskrevende(sokkel, rør, glødetrafo). Bruker mere strøm.

Fordeler: De har en soft start, som dyre rør liker, samt at de er veldig raske. Mener å huske at de er "soft recovery" også. (kilde: vacuum tube valley). Låter hakke bedere i manges øyne.

Et råd fra (en amatør): Har du plass og råd til det, bruk rørlikeretting. Du blir garantert fornøyd i ettertid.

Vennlig hilsen frode n
I effektforstærker hvor 400.000 uf. skal lades op til 70 V. :eek:
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
Nej
i en rørslæde hvor spænding fylder proportionelt tilsvarende meget mere end strøm..
da watt = strøm gange spænding - og strøm kræver tykke ledere og træge lytter osv blir resultatet derefter!
når man så yderligere skal fylde 100w (plus) ind i sløve ineffektive højtalere mister man opstartsdynamikken.

prøver lige EN GANG til og gider du så læse linket??
http://www.clarisonus.com/Research Reports/RR002-DCFilterTest/RR002-DCFilSupplyTest.html

klart at halvlederteknikken lyder dårligt ;D
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Takk for linken IO .Interessent undersøkelse dette. :)
 

fn

Medlem
Ble medlem
03.12.2008
Innlegg
7
Antall liker
0
Glemte å nevne at det kun var driverdelen på m-60 forsterkeren jeg byttet til rørlikerettere.
I en transistor forsterker på flerehundre watt, er det upraktisk med rørlikeretting. (nesten som å bestille en Ferrari med vindmølle som framdrifts kraft) :)

Har man planer om og lage en forforsterker eller en forsterker som ikke har voldsomt med watt.
Er rørlikeretting verd å prøve, hvis man har tid og energi.
 
Topp Bunn