Ultimate DIY forsterker ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Heftig båndbredde. Er forvrengingen et sted syd for -100 dB ?

    mvh
    KJ
    SYD? Vist 20 KHz. du mener kanskje simmulert med 18 Khz g 19 Khz samtidig?
    Såpass båndbredde er vel omtrent hva som må til eller?
    Forst 24,5. 2 harm viser sim - 66dB v 20Khz, 66+24 ca -90 .@ 20 Khz
    Ikke akkurat helt drømmen. driver 90mA og utganger 110-120 mA helt avh av hvordan bias settes. Uten at jeg har simulert meg ihjel ;)
    prototypen har ved +- 32V er dc uten noen justeringer 0,8mV dc
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Det var godt å høre! Å jage transistorer er ikke moro om dagen, så en som var under bestilling til Mouser..ankomst ca 21. september! Da håper jeg det blir bygging og moro..og du må gjerne være raus med bildene når du kommer så langt, vi har raske datalinjer på forumet her, så det går helt fint.. :)
    **3503 og **1381 har jeg ikke funnet samme for begge, her fikk æ bare akseptere kompromiet med en av hver sub klasse.
    De andre er riktig sub klasse.
    Raus m bilder på en prototype? Altså delvise luftslått ? eller sånn passe 2 meters Corona avstand?
    Bygging og morro? Tja protoversonen er allerede satt sammen. Sånn trafo på mer enn nok VA med egne viklinger for inngang og utgang.
    Utgang erkapasitet 4* 33000uF inngang 2' 10000uF så filter med 0,5 ohm og så ca 2*13000uF på kort for inngang. Siden æ har droppa regulering for prototypen.

    NB. C8 må være minst 1n for stabilitet på mellomtrinnet's tomgag.
     
    Sist redigert:

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Honeybadger amp`n på DiyAudio skulle hatt 1831 og 3503 transistorer, og der byttet de til Mje340 og 350..kansje de passer til ditt bruk også?
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Interessant tråd, spesielt med tanke på tidsperspektivet!

    Det har jo skjedd en del på rundt åtte år. Purifi har stereomoduler med følgende specs:

    • 2 x 425W RMS @ 1% THD, 4 ohm
    • 2 x 100W RMS @ 0,00017% THD, 4 ohm, 20-20kHz
    Hvordan står det seg i forhold til det du opprinnelig ønsket i 2013? Hvis du kan gi avkall på 3dB er du kanskje 0,00007% unna målet, om jeg ikke har misforstått.

    Men nå husker jeg ikke om du ville ha 200W i 4 eller 8 ohm... 🤔

    Foreslår ikke at du skal velge en modul isteden, men er interessant å se hvordan det kan sammenliknes, siden modulene går for å være ekstremt gode uansett pris.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Tja. Det er ikke så langt unna målet. Husk dette er 20Khz. Ikke den typiske 1Khz.
    Prototyper er og blir prototyper.
    Ikke vant ti å bruk mobilen til nett. Så Det blir dere etter.
    Moduler? Neitakk, dette er selvkonstruksjon og derfor ULTIMATE DIY. Noe moduler ALDRI kan bli.
    Av moduler får jeg tanker om LM3886 låter ræva, kvalfetta, bjørnefett, selolje....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Honeybadger amp`n på DiyAudio skulle hatt 1831 og 3503 transistorer, og der byttet de til Mje340 og 350..kansje de passer til ditt bruk også?
    Ja, disse er en tanke. Likevel båndbredde, samme som bd139/140. Her er også disse som elektrokompaniet brukte '**1141(?) som har større båndbredde ett ønske. Jeg har en av den ene og noen av den andre :(
    Også kunne 2sc 216 **79 ha vært morsomt om man kunne få opp farten på disse. Kjøpte noen fra Roar Malmin, men disse måler som transistorer og jeg klasser dem for falske. De virker kanskje i hans Doxa konstruksjon :oops:
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Hei Ronny Dijkhuizen,

    Du syns ikke det er greit å opplyse om ditt navn også når du skal slenge dritt til andre? Tydeligvis ikke! Jeg etterlyste dato og transistortyper fra deg for over en time siden, men har ikke fått noe svar enda. Det må være 1-2 år siden du kjøpte disse transistorene, og først nå oppdager du at de er "falske". Send dem tilbake til meg og du skal få korrekte, alternativt kan du jo komme hit og kontrollmåle dem selv for å forsikre deg om kvaliteten.

    Ellers har jeg ikke hatt noe med Doxa å gjøre på over 25 år, så du må gjerne blande dem utenom.

    Vennlig hilsen
    Roar Malmin
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Hei Ronny Dijkhuizen,

    Du syns ikke det er greit å opplyse om ditt navn også når du skal slenge dritt til andre? Tydeligvis ikke! Jeg etterlyste dato og transistortyper fra deg for over en time siden, men har ikke fått noe svar enda. Det må være 1-2 år siden du kjøpte disse transistorene, og først nå oppdager du at de er "falske". Send dem tilbake til meg og du skal få korrekte, alternativt kan du jo komme hit og kontrollmåle dem selv for å forsikre deg om kvaliteten.

    Ellers har jeg ikke hatt noe med Doxa å gjøre på over 25 år, så du må gjerne blande dem utenom.

    Vennlig hilsen
    Roar Malmin
    Ronny Dijkhuizen
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Hei Ronny Dijkhuizen,

    Du syns ikke det er greit å opplyse om ditt navn også når du skal slenge dritt til andre? Tydeligvis ikke! Jeg etterlyste dato og transistortyper fra deg for over en time siden, men har ikke fått noe svar enda. Det må være 1-2 år siden du kjøpte disse transistorene, og først nå oppdager du at de er "falske". Send dem tilbake til meg og du skal få korrekte, alternativt kan du jo komme hit og kontrollmåle dem selv for å forsikre deg om kvaliteten.

    Ellers har jeg ikke hatt noe med Doxa å gjøre på over 25 år, så du må gjerne blande dem utenom.

    Vennlig hilsen
    Roar Malmin
    Bare send en adresse på pm så sender jeg dem lykkelig tilbake.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Semsmoveien 4
    3302 Hokksund
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja, disse er en tanke. Likevel båndbredde, samme som bd139/140. Her er også disse som elektrokompaniet brukte '**1141(?) som har større båndbredde ett ønske. Jeg har en av den ene og noen av den andre :(
    Også kunne 2sc 216 **79 ha vært morsomt om man kunne få opp farten på disse. Kjøpte noen fra Roar Malmin, men disse måler som transistorer og jeg klasser dem for falske. De virker kanskje i hans Doxa konstruksjon :oops:
    Mener du ekvivalenter til toshibaene k216 / j79 ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som nevnt måler transistor, en mos har jo en kapasitiv inngang og ingen strømforbruk på gaten. Det er vel Hitachi sine du tenker?

    Har du noen andre innspill?
    K216/j79 er min absolutte dedikerte audio drivers , BF 757 / komp finnes vel ikke lenger den funka bra , men bipolare som og duger 2sa 1210 /sc2912 elller 2 sa 1407 /sc 3601 .Jeg har og brukt og sk 2013/j313 til tosh , de er iallefall stabile . Jeg tenkte min neste dac jeg skulle prøve irf510 /9510 som drivere bare for å ha testet dem .(Les bordelon bruker dem som option )
    Vet ikke om renesas har driver mosfetene og ?
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Harepusen
    Neste dac med irf510/9510 ? Bordelon ??
    Næ, disse driverne (2sk/2sj) er nok utgåtte og det å finne noe som ikke er "China'made", stemplet med en eller annen betegnelse som likner er nok vanskelig.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Harepusen
    Neste dac med irf510/9510 ? Bordelon ??
    Næ, disse driverne (2sk/2sj) er nok utgåtte og det å finne noe som ikke er "China'made", stemplet med en eller annen betegnelse som likner er nok vanskelig.
    Prøv AFA audio i taiwan : Prakit , han hadde noen sist jeg var i kontakt
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Prøv AFA audio i taiwan : Prakit , han hadde noen sist jeg var i kontakt
    Takk for tips. Pga dårlig erfaring med disse mos og utgått fra produsent tenker jeg det er best å gi faen i disse, i/til videre forsterkerprosjekt med disse eller tilsvarende. Dersom tilsvarende kunne være ekte vare er noe annet. (utgang i hodetelefon forsterker ?)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips. Pga dårlig erfaring med disse mos og utgått fra produsent tenker jeg det er best å gi faen i disse, i/til videre forsterkerprosjekt med disse eller tilsvarende. Dersom tilsvarende kunne være ekte vare er noe annet. (utgang i hodetelefon forsterker ?)
    Strander du bare på k216 /j79 2 par ?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Da har pakken med de "falske" transistorene dukket opp. Målt med DCA Pro måler de som vist. Altså som ekte Hitachi 2SJ79 og 2SK216 skal måle. Mine er som det kan ses på bildene av den gamle typen med to farger, grønn og svart. Og jeg har mange slike, likeens 2SJ109 / 2SK389 i alle sorteringer GR-BL og V.
    I produksjonsantall.

    Hvis jeg skal dømme etter dine uttalelser og det fremviste skjerereiret basert på JC-3 print bør du kanskje heller fortsette med å bygge røramper i frekvensområdet 3-30MHz.

    Du har demonstrert at du er både ukyndig og ikke kan detektere forskjell på bipolar og MOSFET transistor. Dine transistorer ligger her og venter på at du henter dem selv, så skal du få måle hver enkelt før du tar dem med deg. Jeg gidder ikke ha slike påstander slengt etter meg flere ganger fra deg.

    MVH
    Roar Malmin

    1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ute i felten er raskeste måten å sjekke ved å tippe mosfeten on " like ledes kan de tippes"off med en multimeter i diode måling .
    Endel er heller ikke klar over on " status og tror de er korsluttet , det er de ikke før du har tippet den off"
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Ute i felten er raskeste måten å sjekke ved å tippe mosfeten on " like ledes kan de tippes"off med en multimeter i diode måling .
    Endel er heller ikke klar over on " status og tror de er korsluttet , det er de ikke før du har tippet den off"
    Da har pakken med de "falske" transistorene dukket opp. Målt med DCA Pro måler de som vist. Altså som ekte Hitachi 2SJ79 og 2SK216 skal måle. Mine er som det kan ses på bildene av den gamle typen med to farger, grønn og svart. Og jeg har mange slike, likeens 2SJ109 / 2SK389 i alle sorteringer GR-BL og V.
    I produksjonsantall.

    Hvis jeg skal dømme etter dine uttalelser og det fremviste skjerereiret basert på JC-3 print bør du kanskje heller fortsette med å bygge røramper i frekvensområdet 3-30MHz.

    Du har demonstrert at du er både ukyndig og ikke kan detektere forskjell på bipolar og MOSFET transistor. Dine transistorer ligger her og venter på at du henter dem selv, så skal du få måle hver enkelt før du tar dem med deg. Jeg gidder ikke ha slike påstander slengt etter meg flere ganger fra deg.

    MVH
    Roar Malmin

    Vis vedlegget 708584 Vis vedlegget 708586 Vis vedlegget 708587 Vis vedlegget 708588 Vis vedlegget 708589
    Og gate-strøm på en mos... Never mind.
    Du får bare sysle med ditt, jeg med mitt. Så får du bare kose den med knappast Mhz. i båndbredde.
    Ha ei fortreffelig helg du og.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    ... Og så en sjekk med noe last og litt forsiktig dobbelsjekk av temperatur stabilitet.
    Interessant tråd, spesielt med tanke på tidsperspektivet!

    Det har jo skjedd en del på rundt åtte år. Purifi har stereomoduler med følgende specs:

    • 2 x 425W RMS @ 1% THD, 4 ohm
    • 2 x 100W RMS @ 0,00017% THD, 4 ohm, 20-20kHz
    Hvordan står det seg i forhold til det du opprinnelig ønsket i 2013? Hvis du kan gi avkall på 3dB er du kanskje 0,00007% unna målet, om jeg ikke har misforstått.

    Men nå husker jeg ikke om du ville ha 200W i 4 eller 8 ohm... 🤔

    Foreslår ikke at du skal velge en modul isteden, men er interessant å se hvordan det kan sammenliknes, siden modulene går for å være ekstremt gode uansett pris.
    Effekten av noen kaskodekoplede jfets begrenser litt, andre valgte transistorer setter andre begrensinger hær. Så en utspenning i området 25-30volt avhngig av last holder for meg. Da faller % noe mer enn du antyder hær.

    Tja, noen kompromisser må man nok ta til takke med. Det er mulig å flytte avrundingen opp 10% siden ikke alt i praksis er helt ideellt.
    Driverne for utgangene kommer som en del av stabiliseringen.
    Proototype er og blir prototype. Det er nok ikke alle som er så proffe at de lager pcb's først.
    Ikke jeg i hvert-fall, jeg vil jo få sjekka lyden først. Så da får det bli en testrunde i vest og nord før jeg tar neste skritt.

    Tidsperspektivet... Jo det har blitt strikket noen gensere og jakker, noen flyttinger, fire fem forskjellige runder innom helsevesenet.
    Da er strikketøyet noe å klamre seg til ;) Mens man ligger i sykesenga og mister muskler :(
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn