Ulineær demping.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Ulineær demping av rom:

Hva (hvilke stoffer) demper hvilke frekvensområder ?

Hvilken rolle spiller areal ?

Hvilken rolle spiller dybde ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du mener nok frekvensavhengig heller enn ulineær. Sånn som jeg forstår begrepene, ville ulineær demping være noe som fører til at bølgefronten endrer form og harmoniske forvrengningskomponenter introduseres på vei gjennom mediet. Det skjer faktisk i luft ved høye lydtrykk, ettersom lydens hastighet varierer litt med trykk og temperatur. Lydhastigheten vil derfor bli høyere i halvbølgen med overtrykk enn i halvbølgen med undertrykk, "bølgetoppen" løper fra "bølgedalen", og høyere harmoniske forvrengningskomponenter tilføres. Da spiller du høyt, da. :)

Begrepsmessig småpirk til side: Du stiller et ganske stort spørsmål, som det er vanskelig å gi et enkelt svar på. Men altså: Forskjellige materialer demper forskjellige frekvensområder. Mange materialer demper gradvis mer fra en eller annen frekvens og oppover, mens resonante materialer og andre smarte konstruksjoner kan gjøres mer selektive, sånn at de bare plukker opp et bestemt frekvensbånd. Absorbsjonen ved en gitt frekvens er proporsjonalt med arealet av materialet ganget med en eller annen materialkoeffisient (jfr Sabine's formel). Typisk finner du databaser over frekvensavhengige materialkoeffisienter i sammenheng med programvare for å beregne romakustikk, eksempelvis her: http://www.odeon.dk/acoustic-absorption-data. Du finner også en del sånn info hos produsentene av akustiske materialer, se Rockwool-linken litt lengre ned.

Dybden av materialet har betydning for hvilke frekvenser som dempes, gjerne sånn at ting begynner å dempe når dybden fra den porøse overflaten på materialet til en reflekterende overflate ligger et sted rundt en åttendedels bølgelengde (eller deromkring). Det gjør en forskjell, eksempelvis når en Rockwool-plate henges noen cm ute fra veggen og får en annen oppførsel enn tilsvarende plate som henger helt inntil veggen. Se her, for eksempel: http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/akustikkplate. Bølgelengden er gitt som lydens hastighet / frekvens, for eksempel:
20 Hz => 340/20 = 17 m
200 Hz => 340/200 = 1,7 m
2000 Hz => 340/2000 = 17 cm
20000 Hz => 340/20000 = 17 mm
Derfor skal det være ganske tykk plysj før det demper noe særlig i bassen. ;)

Et bra sted å starte kan være http://www.ethanwiner.com/acoustics.html, men hvis du blir interessert i sånne ting, vil du ganske fort ønske deg bøkene Master Handbook of Acoustics og Architectural Acoustics. Grei avveksling fra juleheftene med Ingeniør Knut Berg på nye eventyr.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Du stiller et ganske stort spørsmål, som det er vanskelig å gi et enkelt svar på.
Ja, det hender jeg får noen utrolig spennende svar på den måten. :)

Tusen takk for at du tok deg tiden. En rett på sak introduksjon, med gode linker til mer omfattende info. Slikt gleder!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
...også hender det at noen tenker: Hvor skal jeg begynne? Nei, dette har jeg simpelt hen ikke tid og ork til...

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Antall liker
1
Snickers-is skrev:
...også hender det at noen tenker: Hvor skal jeg begynne? Nei, dette har jeg simpelt hen ikke tid og ork til...
Hurra for de med tid og ork

Topp Bunn