Ulik lengde på signalkabler

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Jeg ønsker innspill på om det er ugunstig å bruke signalkabler med ulik lengde i et anlegg. Feks. 0,5m til høyrekanal og 1,5m til venstrekanal. Kablene er selvfølgelig av samme type.
Noen som har erfart noe om dette?

Mvh
Rune

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Ingen som har erfaringer/synspunkter på dette??

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
En meter +/- er bortimot uvesentlig, no prob ;)

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om du mener det ikke er hørbar forskjell på kabler, og følgelig på små lengdeforskjeller av nevnte, så er dette uvesentlig. Om du derimot mener at det er noe forskjell på kabler, og velger forskjellige lengder (som selvsagt da vil låte forskjellig) og ikke hører noe problemer, så vil du iallefall kunne kose deg med at du slipper å betale ekstra for matchede rør, høyttalerelementer osv og alt annet som hifiprodusenter bestreber seg på å få til for å sikre en god kanalbalanse.

Mvh Vidar P

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker signalkabler med ulik lengde til effektforsterkerne. 1 m på venstre kanal, 5 m på høyre kanal. (Se bilder i tråden det er linket til i signaturen.) Brukte 2x5 m til å begynne med, men da ble kablene liggende i en kveil på den ene siden. Kveilen kan skape såpass mye induktans at den i seg selv påvirker signalet. Dermed blir det uansett ikke eksakt like elektriske egenskaper på de to kanalene, selv om kablene er eksakt like lange. Det var liten eller ingen hørbar forskjell etter at jeg kortet inn kablene.

Dermed: 1) dette er neppe noe stort problem, den ene eller andre veien; og 2) da kan man like godt velge kortest mulig kabler og spare noen kroner der.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Om du mener det ikke er hørbar forskjell på kabler, og følgelig på små lengdeforskjeller av nevnte, så er dette uvesentlig. Om du derimot mener at det er noe forskjell på kabler, og velger forskjellige lengder (som selvsagt da vil låte forskjellig) og ikke hører noe problemer, så vil du iallefall kunne kose deg med at du slipper å betale ekstra for matchede rør, høyttalerelementer osv og alt annet som hifiprodusenter bestreber seg på å få til for å sikre en god kanalbalanse.

Mvh Vidar P
En meter signalkabel, selv av moderat kvalitet, kompenserer du lett ved å justere deg en halv millimeter sideveis :-*

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
En meter signalkabel, selv av moderat kvalitet, kompenserer du lett ved å justere deg en halv millimeter sideveis :-*

Mvh. RS
.. dersom din kilde ikke har noe problem med å drive lengder vil jeg tro. Omtrent som med høyttalerkabler da skjønner jeg :)

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.288
Torget vurderinger
2
Håper det ikke gjør noe om de er like lange.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vidar P skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
.. dersom din kilde ikke har noe problem med å drive lengder vil jeg tro. Omtrent som med høyttalerkabler da skjønner jeg :)

Mvh Vidar P

Lengder? En meter signalkabel? Ikke prat tull.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Selvsagt, hvis man har en passiv preamp eller noe slikt, kan ulike kabellengder ha betydning. Da er det mest kapasitansen i kabelen som er problemet, sånn at lengre kabel fører til større avrulling i toppen, som igjen kan vri stereoperspektivet veggimellom hvis dette er ulikt mellom kanalene. Da er det et poeng å ha like og kortest mulige lengder av kabler med lav kapasitans. Ville ikke prøvd med 1 og 5 meter signalkabel i et slikt oppsett, nei.

Men hvis vi snakker transistorutstyr med anstendig utgangsimpedans, står jeg fast på forrige innlegg. Funker bra hos meg.

Edit: Leste omsider REX' signatur. McIntosh C2200 preamp. Rør. Utgangsimpedans 250 ohm (RCA) og 500 ohm (XLR) i følge McIntosh' webside. Høyere enn mine 75/150 ohm (DEQX) eller de 50/100 ohm jeg hadde tidligere (EC 4.7), men helt uproblematisk. EC AW180 power. Maken til de jeg hadde da jeg prøvde meg frem med asymmetriske kabler. Inngangsimpedans 220 kiloohm (RCA) og 110 kiloohm (XLR). En meter signalkabel fra eller til på den ene kanalen kommer ikke til å gjøre noen hørbar forskjell i den riggen, tror jeg.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
REX skrev:
Jeg ønsker innspill på om det er ugunstig å bruke signalkabler med ulik lengde i et anlegg. Feks. 0,5m til høyrekanal og 1,5m til venstrekanal. Kablene er selvfølgelig av samme type.
Noen som har erfart noe om dette?

Mvh
Rune
Jeg har brukt ulike lengder i årevis uten problemer selv om mine nåværende kabler er like lange. Tror selv de med vanvittig god hørsel har problemer med å høre at det er forskjell på 1m i kabellengde.

mvh,
OS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Vidar P skrev:
R.Solhaug skrev:
   En meter signalkabel, selv av moderat kvalitet, kompenserer du lett ved å justere deg en halv millimeter sideveis  :-*

Mvh. RS

Mvh Vidar P

Lengder?  En meter signalkabel?  Ikke prat tull.

Mvh. RS
Tull er det vel neppe; men takker for komplementet. Sjarmerende språkføring, åpenbart en sosial vinner den der. Den type kommentarer har sikkert gitt deg mange nye venner.

Noen kilder, f.eks passive preamper, kan respondere med hørbare frekvensgangavvik på selv korte lengdeforskjeller på kabler. Så det hele bunner i kilden, som jeg sa i mitt forrige innlegg; om den tolererer lengder fint så er det neppe noe hørbart.

Mvh Vidar P

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
I løpet av de tredve åra jeg har holdt på med hifi har jeg enda ikke opplevd dette som noe problem så jeg synes det du legger opp til blir litt vel hypotetisk.

Jo, jeg er nokså kontant men så opplever jeg din påstand på grensen til det useriøse foruten at du forsøker å være nedlatende :-*

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Useriøst å minne om at noen kilder reagerer med avvik i frekvensgangen ved forskjellige kabellengder? Jo takk. Sjarmerende som sagt.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Useriøst å minne om at noen kilder reagerer med avvik i frekvensgangen ved forskjellige kabellengder? Jo takk. Sjarmerende som sagt.

Har du en dårlig dag?

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Vidar P skrev:

Har du en dårlig dag?

Mvh. RS
Les innleggene. Og ta deg en syredempende om du har mye surt i magen. Du har kommet til feil adresse for en OT krangel.

L

lark

Gjest
Rart at når ordet "kabel" nevnes, så bryter tredje verdenskrig løs. En ting er at passive pre-amper ikke liker lange kabler, men personlig har faktisk opplevd at for korte kabler er mye verre ;) Uansett forsterkerprinsipp!!
Jeg hadde engang så korte kabler at lyden uteble fullstendig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...
Kveilen kan skape såpass mye induktans at den i seg selv påvirker signalet.
...
Ps koakskabler, twisted pair kabler, figure-8-kabler og andre kabler hvor «send & return» ledere ligger rimelig fast i forhold til hverandre gir ikke nevneverdig økt induktans ved kveiling.

mvh
KJ

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Takk for gode svar. Jeg skal prøve meg litt fram her etterhvert.
Grunnen til at jeg spurte, er at jeg er lite begeistret for store kabelkveiler under stereobenken. Gjør det jeg kan for å separere signal og powerkabler.

Mvh
Rune

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
Rart at når ordet "kabel" nevnes, så bryter tredje verdenskrig løs. En ting er at passive pre-amper ikke liker lange kabler, men personlig har jeg flere ganger vært ute for at korte kabler er mye verre. Uansett forsterkerprinsipp!!
Enig med lark!!!!
Ordet "KABEL" (tar sjangsen) får mange av HFS sine medlemmer til kjenne etter i- og strekke ut alle sine såre tær, samt att ALLE piggene stritter vilt!!
Ver seriøse folkens.
Hva er egenleg problemet om noen ikke er eninge med deg/oss? ???
Hva en hører/ikke hører og er fornøyd med er vel opp til hver enkelt av oss ;)
Det er vel ikke nødvendig å ri prinsipper hele tiden, eller?????!!!! :(

mvh 56fwb

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.612
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det fine er at innimellom mitraljøsesalvene regjerer faktisk kunnskap og fornuft.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Valentino skrev:
Det fine er at innimellom mitraljøsesalvene regjerer faktisk kunnskap og fornuft.
Er ikke uenig med deg valentino, men det var alt dette utenpå? innimellom da....... ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så ille er det vel ikke, Solhaug hadde gode poenger han, det er jo sant at det skal mye til for at en meter signalkabel påvirker særlig mange kilder; og vi var vel i overkant spissfindige til hverandre, med et streif av humor og vennlig sarkasme. Men så vet jeg da også at Solhaug pleier å fare med konstruktive innspill basert på kunnskap og erfaring, noen ganger innpakket i en jernneve.

Dette tøvet ditt derimot 56vtb er jo totalt OT og helt skivebom. Om det er ontopic, saklig og informativ du forsøker å være her, så er det jo en god tanke. Men du skal se at vi nok klarer oss uten barnehagetante.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slutt med dette tøvet 56. Jeg og Solhaug og alle andre har diskutert kabellengder vi. Det er du som er ute med helt OT innlegg, ikke et eneste ord om tema har du sagt. Hva gjør du i tråden da? Si heller noe om ulik lengde på signalkabler du, slik alle andre i tråden har gjort, istedet for å leke trådpoliti.

Til tema; svaret er gitt over av alle deltakende; gitt at kilden tolerer div kabellengder, og de ikke kveiles for mye, så skal det mye til at en meter forskjell høres tror jeg. Men jeg har aldri prøvd..

Mvh Vidar P

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
:)
Hei igjen.
ja, da har jeg fått så "hatten og ørene passer!!!"

Har i ettermiddag funnet fram et sett gamle htbudsjettkabler.
Spilte et spesifikt spor på en plate flere ganger. Klippte så over ene kabelen til halve lengden og spilte så samme platen igjen..
Kunne ikke høre forskjell i det hele.. ;)
Dette fekk meg også til å tenke på oppsett av anlegg i min ungdom med forskjellige kabellengder både på signal og høytalerkabler....
Kunne ikke merke noen forskjell da heller....
Trur at en skal ha svært gode ører for å høre forskjell på lyden på H/v side ved så kort forskjell i lengde som 1 m - mine hører det i hvertfall ikke.  Hører bra selv om jeg har passert middagshøyden.

kan noen av spm vedr temaet vere:
Hvor fort forplanter elektisitet/lavspenning? seg i kopper, sølv, event andre legeringer som i bruk i desse utsøkte kabler.
Hva er en event filterfaktor (event andrefaktorer)? ved økning av kabellengden..
Hvor stor forskjell i lengde må det vere på en gitt kabellengd i forhold til den andre før en en hører forskjell..

Ps testkablen er sendt på fyllinga etter testen. Slik fekk en ryddet litt også...

Mvh 56fwb - onkelpol´ti..... ?;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
56fwb skrev:
...
Hvor fort forplanter elektisitet/lavspenning? seg i kopper, sølv, event andre legeringer som i bruk i desse utsøkte kabler.
Hva er en event filterfaktor (event andrefaktorer)? ved økning av kabellengden..
Hvor stor forskjell i lengde må det vere på en gitt kabellengd i forhold til den andre før en en hører forskjell..
...
Signalhastigheten i kabler måles i prosent av lysets hastighet i vakum - ofte i området omkring 50 - 90 - normalt for f.eks. antenne-/coaxkabler er området omkring 65-75 - signalhastigheten er mest avhengig av isolasjonsmaterialet og den kapasitive koblingen mellom pluss og minus/jord - opp til den teoretisk maksimale elektromagnetiske bølgehastigheten i kobber som er ca 95% av lysets hastighet i vakum - dvs for en naken kobberkabel i vakum. Kort og godt så er signalhastigheten i lydkabler ikke noe å bry seg om.

Filtereffekten i kabelaturet avhenger av den paralelle summen av in- og utgangsimpedans i utstyret somer tilkoblet, foruten av kabelens kapasitive belastning. En halvering/dobling av kabelen gir en halvering/dobling av grensefrekvensen for filterfunksjonen. Normalt sett bør filterfunksjonen i lydkabler være tilstrekkelig langt unna ørets grensefrekvens til at dette er utenbetydning - unntak gjelder først og fremst for utstyr med høy utgangsimpedans.

Med kurante lydkabler tilsluttet utstyr som ikke er hysterisk følsomt for tilsluttede kabler, så ville jeg ha startet med en sammenlikning mellom 1 meter vs 100 meter ...

mvh
KJ

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
KJ skrev:
56fwb skrev:
...
...
Signalhastigheten i kabler måles i prosent av lysets hastighet i vakum - ofte i området omkring 50 - 90 - normalt for f.eks. antenne-/coaxkabler er området omkring 65-75 - signalhastigheten er mest avhengig av isolasjonsmaterialet og den kapasitive koblingen mellom pluss og minus/jord - opp til den teoretisk maksimale elektromagnetiske bølgehastigheten i kobber som er ca 95% av lysets hastighet i vakum - dvs for en naken kobberkabel i vakum. Kort og godt så er signalhastigheten i lydkabler ikke noe å bry seg om.

Filtereffekten i kabelaturet avhenger av den paralelle summen av in- og utgangsimpedans i utstyret somer tilkoblet, foruten av kabelens kapasitive belastning. En halvering/dobling av kabelen gir en halvering/dobling av grensefrekvensen for filterfunksjonen. Normalt sett bør filterfunksjonen i lydkabler være tilstrekkelig langt unna ørets grensefrekvens til at dette er utenbetydning - unntak gjelder først og fremst for utstyr med høy utgangsimpedans.

Med kurante lydkabler tilsluttet utstyr som ikke er hysterisk følsomt for tilsluttede kabler, så ville jeg ha startet med en sammenlikning mellom 1 meter vs 100 meter ...

mvh
KJ
Takk for oppklarende svar KJ

Noe lignende (rød understreking) var det jeg mente jeg hadde hørt en gang for leeeenge siden..
Ut i frå praktisk erfaring stemmer det også .  Det skal vel noe til at en merker noen forskjell på "hysteriskt følsomt utstyr"  også vil jeg tru...
Målbart er ikke alltid det samme som hørbart... :)

L

lark

Gjest
KJ skrev:
Signalhastigheten i kabler måles i prosent av lysets hastighet i vakum - ofte i området omkring 50 - 90
Det vil si ca. sju ganger rundt ekvator på ett sekund. Tror nok at det er rom for ganske så stor usymmetri mellom forsterker og høyttalere her ;D

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
KJ skrev:
Signalhastigheten i kabler måles i prosent av lysets hastighet i vakum - ofte i området omkring 50 - 90
Det vil si ca. sju ganger rundt ekvator på ett sekund. Tror nok at det er rom for ganske så stor usymmetri mellom forsterker og høyttalere her ;D
Jepp!!!!!! ;D

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Vel, så lange kabler har jeg ikke tenkt å bruke ::)
Hva med resistans i kabler? Vil for stor forskjell i lengde påvirke/dempe signalet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med "vanlige" i/c-kabler og en kilde som kan drive de lett, så vil de små serieresistansforskjellene ikke utgjøre noen hørbar dempning av nivå. Påvirkningen av klangegenskaper som sådan vil ikke så mye avhenge av resistans så lenge utgangsimpedans i kilde og inngangsimpedans i mottaker har et fornuftig forhold (ofte referert til som helst minst 1:100), men vil så vidt jeg kan forstå avhenge bl.a av utgangsimpedans i kilden, kabelens kapasitans og induktans oa; men med samme forutsetninger som over så vil det ikke være hørbart i de aller aller fleste systemer. Ikke minst også fordi våre ører ikke er følsomme nok til å fange opp (evt retningsbestemme) så små forskjeller når begge ørene oppfatter lyd fra begge kanaler.

PS; du vil ikke kunne få noe (pålitelig!) definitivt og uforbeholdent ja eller nei på et så generelt spørsmål, fordi det antakelig kan tenkes at det fins kontekster hvor dette kan tenkes å være hørbart; med gitte kilder, mottakere, kabler, høyttalere, rom og ører. Så langt jeg kan skjønne iallefall. Ingenting tilsier at dette skulle være et problem med Mac og vanlige kabler.

Mvh Vidar P

L

lark

Gjest
Hvis støy er et problem, så plukker lange signalkabler opp mer støy enn korte. Det kan ha betydning.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
For å gi et bilde av forskjellene ved kort/lang signalkabel XLR: bruker en på ca. 8-9m og en på ca. 17m til hver av mine to monoblokker.

Forskjellen utgjør ca. 0.5db, målt med lydtrykksmåler. Dvs. jeg må korrigere opp nivået på kanalen med lengst kabel for å få samme nivå.

På korte kabler rundt 1-2m: ingen forskjell.

HT kabler derimot måler jeg noe mere forskjell på ved f.eks. 1m kontra 3m her.

Topp Bunn