Rørutstyr Ulik gain på monoblokker, vil det ha noen konsekvenser?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjøpte en Unison Research Unico DM poweramo til siden jeg har en fra før, for å prøve mulighetene med å kjøre de i brukoblet modus. Eller som mono trinn for å få det ekstra headroomet som det vil gi.

Kobler opp trinnene i mono, er kun en switch som skal flyttes på, og setter med ned og lytter. Musikken står da mot venstre side. Klør meg i hode og prøver å bytte om på de to rørene i forforsterkeren ( som skal være nye ) jeg har 4stk matcha rør i effektene, 2 i hver. Så jeg sunir om på de to rørene i forforsterlkeren for å se om det ene kan være mindre bra. Men det skjer ingen ting nytt. Prøver da 2 rør som jeg har lånt som jeg vet fungerer, uten at det har noen å si for lyden. Den står litt mot venstre. Altså mot den blokken jeg hadde fra før.

Jeg prøver da å skifte sidde påp monoblokkene, og da går lyden mot høyre.

Koblet opp blokkene idag med de samme rørene, men da i stereo modus, og lytta på musikk. Begge fungerer utmerket, men jeg må skru opp volumet litt på den nye blokken. men ballansen og alt står spikret i midten, slik det skal gjøre på begge blokkene.

Så koblet jeg de til igjen i mono og flytta balansekontrollen slik at lyden står der den skal, i sentrum.

Alle tre komponentene har autobias. Det jeg lurer på er om biasen kan vere ute å kjre på den ene blokken, eller at den ikke får like mye signal fra forforsterkeren når den kjøres i mono.

Er dette skadelig for forsterkeren, at den er veikere enn den andre. Jeg må dra lyden 3dm mot den ene siden. Så det vil da bety at den jobber dobbelt så mye som den andre blokka, etter det jeg har lært.

Spørsmål 2, vil det ha lydmessige konsekvenser på å gjøre det slik, altså bruke balansekontrollen som er før forforsterker?

Og det siste, vil det koste mye å justere blokkene slik at de spiller med samme styke?

Det er ingen vriding av lyden når de kjøres i stereo modus, men den ene er ørite grann svakere ( jeg må skru opp lyden litt mer ) enn på den andre.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bumper denne opp litt.

Tar anlegget skade av å justere lyden med ballanse før forforsterkeren. Tenker da på om rørene i de to trinna blir jevnt brukt eller ikke.
Siden ballansen blir gjort digitalt, så betyr vel det at forforsterker får litt lavere signal på den ene siden enn den andre... eller?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ville sendt ett kjent sinus signal gjennom alle 4 kanalene og se hva du får ut , bør være temmelig like . Etter gjør det samme m bro kobling .PS
Selv gikk jeg på en tabbe der jeg eksperimenterte med faser på diskanten ,lyd bilde trekt mot ene siden eller nivå ,,, før jeg kom så langt oppdaget jeg at jeg ikke hadde like faser på diskanten , med korrigert fase var allt ok , (bassen fase var ok hele tiden)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok, har feilsøkt i hele går. Hver for seg så fungerer trinna helt topp. Når jeg kjører de i mono/brukobla så trekker hele lyden seg mot den ene sida. Hadde jeg REW og sinus toner så haad jeg kunne vist frem forskjellen.

Når lydbildet er på plass, så står tingene som skal være i midten, i midten. Begge trinna seperat gjør det. Når jeg da bukobler så står det i midten, mellom midten og halveis ut til HT så 1/4 ut til den ene sida....

Snur jeg på kablene, så drar lyden like langt andre veien. Så her er det nok en uballasne i lyden/trinna
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ok noen amper har ett innvendig pot for justering slik at gain blir absolutt lik . men i pro verdeen blir det balansert .Sporingen i noen potmeter kan og avsløres som dårligere i balansert oppsett,,, til og med blue alps
Men du er nødt å ettt sende signal gjennom både pre og amper for å måle for være sikker .
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
konsekvensen er tydeligvis ulig gain på hver kanal.. men trenger du brokobling da? Alle rør har ulik gain +/-% sånn er det bare... ta en øl og kjør i stereo
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan godt ta en pils eller to... men det er fortsatt ulik styrke på de to trinna om jeg kjører begge i stereo. og biamping.
 
Topp Bunn