Ulemper med hodetelefoner?

Kopfhörer

Medlem
Ble medlem
16.02.2011
Innlegg
41
Antall liker
2
Det er jo mye snakk om alle fordelene ved hodetelefoner versus høyttalere: billigere, mer plasseringsvennlig/mindre plasskrevende, (stort sett) ikke til sjenanse for andre. Listen er lang og det er helt sikkert mange flere fordeler.

Dette har fått meg til å tenke på noen ulemper ved hodetelefoner.

Det som irriterer meg mest er at jeg ikke klarer å få meg til å ta på hodetelefoner når håret er vått. Etter en dusj eller et bad må jeg således vente i nesten én time før klokkene kommer på skallen min igjen. Til orientering. Jeg er ingen stor tilhenger av hårføning og har ganske kort hår.
Personer med gel, voks eller andre hårstylingsprodukter i håret får dessuten kategorisk avslag på sine forespørsler om å prøvelytte til mine kjære klokker.

Hva ser du på som de(n) største ulempen(e) ved bruk av hodetelefoner?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Den to mest åpenbare svakhetene med hodetelefoner for meg er:

1) Manglende fysisk bass fra nakken og ned
2) Manglende lydscene i forhold til høyttalere (som er satt op riktig, vel og merke)

--

Vått kort hår i én time? Du må bruke håndkledet bedre. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kortare hår skulle løyse det verste problemet. Men det tvilsame lydbiletet er det verre med. Jecklin Float er eit stykke på veg, men ikkje heilt. Bassproblematikk er også vanskeleg, men til å leve med, meiner no eg. Iallfall så lenge du har alternative høgtalarar innimellom.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ikke dumt. :)

PS: Godt trådtema, forresten. Greit med balanse i headphonedom.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ulempen for meg er primært lyttetretthet. Drivere nærme øret gjør at jeg må spille lavere enn med HT.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Betydningen av mange av ulempene varierer både mellom personer og bruksområder.

  • Kabelen kan tidvis være i veien, for tung, stiv osv. Det beste hadde vært kabelløs
  • Komfortproblemer: Det er ikke alle hodetelefoner som passer alle, spesielt ved langvarig bruk
  • Varme: Noen synes hodetelefoner er varme, spesielt ved langvarig bruk
  • Spising: Den mekaniske koblingen mellom hode, kjever, hørsel og hodetelefon medfører at mange hodetelefoner er dårlig egnet under spising. Bose QuietComfort 15 er rimelig bra
    • Kabelen gjør det ofte ikke noe bedre
  • Dansing og andre bevegelser: Langtfra alle hodetelefoner er egnet for mer eller mindre utagerende bevegelser
  • Fysisk lydopplevelse: (PA-)høyttalere kan gi en helt annen fysisk lydopplevelse enn hodetelefoner
  • Rom/tredimensjonalitet: Hodetelefoner presenterer ikke et like stort rom som et godt høyttaleroppsett, men det er betydelige forskjeller mellom hodetelefoner og hodetelefonoppsett som gjør dette godt og dårlig
    • Det er dog stor forskjell på i hvor stor grad ulike mennesker både oppnår dette med høyttaleroppsett og faktisk vektlegger det
    • Liveopptak med kringlydvirkning (+):
      • Et vanlig høyttaleroppsett kan ofte oppleves noe merkelig på konsertopptak. Musikken prsenteres som om man befinner seg i salen (slik det skal være), men applaus og andre publikumslyder presenteres som om man befinner seg på scenen og ser ut over salen (hvilket er galt).
      • Med et godt hodetelefonoppsett kan man oppnå en kringlydvirkning med bandet på scenen og publikum o.l. rundt seg
    • Lukke øynene: Rommet blir mye større og bedre hvis man lukker øynene
  • Vár for stereo- og kanalartefakter: Hodetelefoner og hodetelefonoppsett kan være mer váre for stereo- og kanalartefakter. Dette varierer dog mye mellom produkter og følger ikke nødvendigvis prisen. Noen fabrikanter er flinkere enn andre.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
"Lukke øynene": Det gjelder nok ikke bare for hodetelefoner. :)

Ellers; ei grei liste.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.915
Antall liker
38.868
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser bare ulemper ved bruk av hodetelefoner,skjønner ikke vitsen

mvh
 
M

Morpheus

Gjest
foruten allerede nevnte (gode) moment vil jeg trekke frem den manglende diversiteten/utvalget vi må klare oss med. Spesielt når vi snakker litt høyere priser. Det burde f.eks vært flere ortho-produsenter på banen...
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ser bare ulemper ved bruk av hodetelefoner,skjønner ikke vitsen
Ja, for ikke å snakke om det å ha seg i et rom med dama. I gamle dager var det helt enkelt. På med musikk og sette i gang. Nå har det blitt altfor komplisert. Først må man lade opp begge sine portable spilleree, DAC-en og forsterkerene. Og, å feste alle disse jæxxa dingsene på kroppen med klips er for spesielt interesserte. Alle snakker om mikrofoniske hodetelefonkabler - og det ER virkelig et problem. Når dama får på seg LCD-2-ene så ser a ut som prinsesse Leila - og jeg kan bli Darth Wader. Ulempen er at den hjelmen er for varm og må av etter en stund. Forrige uke gikk det vel som det måtte; metallgrillen i LCD-2-ene dunka bort den høyre hjørnetanna mi. Ordentli kiipt.

Så - jeg er enig: Hodetelefoner har ingen fordeler.

PS: Noen som vil kjøpe pent brukte hodetelefoner, fordi jeg skal over til høyttalere...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Kan noen liste opp flere hodefoner som er spesielt egnet til spising?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
TakeT H2+ da den ikke er så koblet mekanisk til hodet / kjevene. Ulempen er hvis man spiser frokostblanding / suppe, og må bøye seg litt fremover -> splash. Forsikringssak.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hmmmmm. Earbuds er nok tingen for spising.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ingenting hjelper når man spiser knekkebrød. For mye indre støy. Men, for suppe og loff; earbuds kan være OK. :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.197
Egentlig ser jeg 2 store ulemper med hodetelefoner.

1) Det er mye lettere å påføre hørselen permanent skade med hodetelefoner.

2) Man hører vanligvis med hele kroppen. Det blir helt borte med hodetelefoner.

Bortsett fra det er de sikkert praktiske. Har ikke brukt hodetelefoner selv på nesten 20 år.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hodetelefoner for bruk under spising

Kan noen liste opp flere hodefoner som er spesielt egnet til spising?
Kanskje Sennheiser RS 220 og RS 1[678]0?

Hmmmmm. Earbuds er nok tingen for spising.
Jeg tviler på at ting man stapper inn i ørene er vellykket.


PS:
Problemstillingen er relevant under f.eks. tog- og flyturer, men kan også være det hvis man f.eks. vil spise peanøtter, kjeks el.l. mens man lytter.
 
M

Morpheus

Gjest
Egentlig ser jeg 2 store ulemper med hodetelefoner.

1) Det er mye lettere å påføre hørselen permanent skade med hodetelefoner.

2) Man hører vanligvis med hele kroppen. Det blir helt borte med hodetelefoner.

Bortsett fra det er de sikkert praktiske. Har ikke brukt hodetelefoner selv på nesten 20 år.
Enig her. Men jeg opplever det slik at hodetelefoner ofte gir mer informasjon når man spiller på lave nivå enn hva hifi anlegget gjør, men dette er min subjektive mening. Ved lavt volum blir heller ikke savnet av bass like stort ved bruk av hodetelefoner kontra tradisjonell hifi.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ja, nettopp. Men så er det ikke så farlig med høyt volum på høyttalere, da.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Bruker kun (trådløse) hodetelefoner fra TV og når jeg ser film.

Aldri om jeg våger meg inn i musikk-hodetelefon-land, såpass respekt har jeg for å beholde hørselen.

Jeg tror ikke høy musikk fra høyttalere er like skadelig som høy musikk fra hodetelefoner.

Med hodetelefoner blir du raskere 'herdet' for høyere og høyere volum og til slutt roper du; HVA?? JEG HØRER IKKE HVA DU SIER!!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
^
Dette stemmer ikke med min erfaring. Jeg begynner høyst moderat, og senker så gjerne lydstyrken litt ut i lytteøkten. Forøvrig er replaygain fortreffelig til hodetelefoner.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har aldri prøvd high-end hodetelefoner.
Sikkert en helt annen hodetelefon verden enn hva jeg har prøvd.

Men jeg har såpass respekt for hørsel at jeg ikke våger meg inn i det landet.

Ikke at jeg har rett og at head-fi entusiaster har feil.
Fordi jeg har all respekt for dere som kjører den musikkveien :)
 
S

sorgenfri

Gjest
Finner denne tråden svært provoserende!

BLASFEMI!!

Kommer til å sette fyr på flere høytalerfabrikker..
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Du vil like denne reklamen, da... "The Obvious Solution"


Orpheus 5.jpg
 
S

sorgenfri

Gjest
Skal jeg forsøke meg, yderst forsiktig. På noen små utfordringer når det kommer til mine små beibiser, er det nok knakingen i det deilige skinnet når jeg skal få i meg den siste slurken av øl boksen..Det liker jeg ikke..Men, det går altså.
 
T

Tittentei

Gjest
Ulemper med hodetelefoner er
  • manglende fysisk trykk på kroppeloppen
  • ikke kunne dele gleden over opplevelsen med andre simultant
  • at det ofte er vanskelig å gjøre andre ting samtidig som man lytter, f.eks. snakke
  • et helvete å våkne opp med (sover med xb700, siden jeg liker å ha lyd på når jeg skal sove)
  • kabelen er ofte i veien
  • må tas av og på støtt

Det var de jeg kom på i farten.

Kan noen liste opp flere hodefoner som er spesielt egnet til spising?
Ærlig talt Du kan vel klare å ta av deg hodetelefonene når du spiser? Hahahaha.

Jeg bruker Sony MDR-XB700 og Koss Porta Pro når jeg spiser. :)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hodetelefoner er noe herk når man bruker stråhatt.
 
T

Tittentei

Gjest
2416.jpg


Han her synes det er vanskelig å stille inn hodebøylene riktig.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det aller værste med hodetelfoner er at når jeg ligger i sofaen kan jeg ikke ligge med ene side av hovdet mot en pute.
Den andre tingen er at jeg missliker å ha ting på modet, jeg bruker hodetelfoner der det må brukes, men ellers er det høyttalere som gjerlder!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ikke noe problem: Custom IEMs er jo en løsning for de som liker å ligge på siden...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det finnes puter med innebygget høyttaler...
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Helt mulige løsninger det der, men å ha lyd på et øre blir bare ubehagelig, og slike ørepropper, neitakk.
Selv om jeg ligger på siden er noe av øret somregel i friluft slik at lyd slipper inn, men ikke såpass at en øretelefon får plass.
 
T

Tittentei

Gjest
Helt mulige løsninger det der, men å ha lyd på et øre blir bare ubehagelig, og slike ørepropper, neitakk.
Selv om jeg ligger på siden er noe av øret somregel i friluft slik at lyd slipper inn, men ikke såpass at en øretelefon får plass.
Sony MDR-XB700 er digg å ha på hodet, selv om man ligger på puta. Må bare sørge for å ha 3-4 puter, så det er mykt.
 
Topp Bunn