Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, han ville bare bli kvitt det. Alternativet var at han kjørte det på gjenbruksstasjonen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Seskage: Det er det verste...Lurer litt på tilstanden til det gamle EC-settet der..Også det er verd en del på Ebay...Tandberg Huldra VEIT vi låter bra, men den har altså FM...
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Settet fungerer, den vanlige skrapingen i volumkontroll. Så tenker det skal få seg en service hos kompetent tekniker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Seskage. Lurt. Jeg regner med at innholdet i den SME-kassa sitter på Thorensen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Seskage: Hvilken pickup? Eller må du hente en ny?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Seskage: Standard "klassikerlyd", altså? da har jeg et tips: Hvis armen din tåler det, prøv en Audio Technica AT-OC9 på :) Blir den for dyr? Grado Prestige Gold..
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    gikk på en smell i dag ble en telefunken ca 10 på min far og en rp 300 pre til meg selv:D merklig at en så gammal forsterkeri låter forsatt så bra..... gjelder både rp300 og ca 10. anbefales. begge låter knall. skulle bare ha noe til fader'n så kunne jeg ikke dy meg. men rp300 er absoulutt en kul pre synes jeg. må bare skaffe den jevla dyre fjernkontrollen. så er jeg happy. denne pre'n gikk dypt . dypere i bassen en noen annen jeg har hatt. denne kan lønne seg og recappe tror jeg med tiden. den har et skyv i bassen uten like. for mye for de som ikke er glad i bass. ca10 spilte klart og fint, veldig balansert lyd, fader'n var imponert mente han jeg synes og den spilte helt innafor:) bilde av CA 10 får komme senere..
    telefunken rp300.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    den er ikke i nærheten av threshold sl 10 men har en litt rør aktig lyd. litt mye bom i bunn på rp300. må justere ned bassen faktisk. mulig den trenger noen nye caps. men alt fungerer, toppen og mid høres helt ok ut. kul vintage pre.rett og slett
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Etter mange års leting dukket denne opp, jeg hadde en som jeg total renoverte. Den ble etter hvert lånt til en bekjent som rota den vekk under flytting, han hadde Toccata Grande konstruert av Lars Mytting og denne lille tassen her skapte magi på de høyttalerne. Ø Har vært vanskelig og få tak i, men 2 stk dukka opp på Ebay for 1.5 uke siden. Her blir det full gjennomgang av denne etter hvert. Hede Nielsens Fabrikker Denmark.
    97AB8BA4-BF81-4B13-A0FA-27980832D834.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Arena bygde gode TVer også, de...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Rank Arena bygde de mest feilbefængte TV på fabrikken i Horsens, som var til at opdrive dengang.
    Lige inden de gikk på Rxxa, skiftede de navn til 3F, som var medarbeider ejet.
    Sammenlignet med, hvad som var på markedet dengang, var verkstedets reparationshyller overrepræsenteret
    med Rank Arena farve-tv, så Auditor......igen aner du ikke, hva´ du taler om :)

    Der kom faktisk "kun" 2 produkter ut av den fabrikken, som utmerkte sig som gode produkter:
    1. Den (på den tiden) ikoniske receiveren T-9000. Den var den største på den tiden med 2 X 90 watt sinus (din) i 4ohm.

    T-9000-1.jpg


    Og så en gulvhøjttaler, som jeg ikke kan huske navnet på. Den skulle ses som en konkurrent til B&O´s Beovox 5000
    og var en "kjempe" gulvhøyttaler med 10 enheder: 3stk. KEF B-139 (2 aktive og en slave), 3 mellemtone og 4 diskanter.

    EDIT: De hed HT-25

    arena-ht25-5_11516.jpg


    2 absolutte Danske topprodukter på den tiden...... men TV....... det var de elendige til.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke super bevandret i Arenas historie, men F210 som jeg hadde var feil fri, men fikk en full gjennomgang og oppgradering. Og den spilte utrolig nok bra tross sine få watt.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Den forrige jeg hadde stod det ITT F210 på
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Den spiller fortsatt overraskende bra med tanke på størrelsen og ytelsen. Og passer fin inn et vintage anlegg. Fikk også med en matchende tuner også med på kjøpet.
    357DA90C-AC8F-4491-963A-C7C047C5EFE1.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Den, derimot, har svært lite i Norge å gjøre nå..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Du er selvsagt klar over at det fortsatt er fm-signaler å hente ? I Oslo kan jeg f.eks høre radioRakel, og i Sandefjord får vi fint inn programmer fra kulturnasjonen Sverige.
    skal ikke snakke for resten av steinrøysa, dog.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Bare ca. 60% av Norges befolkning. Ti prosent nordpå- rett oppunder fem hundre tusen. . Så kan du regne etter hvor den resterende delen er... ;)

    Superhkm: Joda, men det er kun på lokale stasjoner. I en begrensa tid. Og da er litt av poenget borte.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Er så berglendt over på vestsida, så...Og så tror de som bor der at de har "gjenoppfunnet det norske språk"..hehe.. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ny konstruksjon, basert på dei rurale dialektane sør for Nordland i 1840-åra. Ivar var eit geni. Tykkjer Knud Knudsen kunne halde seg til sykkel, og ikkje masa med å innføre dannede menneskers sprog som skriftspråk.
    Hadde det ikkje vore for at han Ivar vart over-ivrig då han skulle omsetje noko, og gjorde ting så vanskeleg at knapt nok han sjølv forstod det, hadde vi nok brukt dette nye norske alle saman i dag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Det med språk og dialekter veit jeg ganske så mye om...Og vi har den fordelen at vi har hatt lov til å KOMBINERE skrift og dialektisk tale MYE lenger enn f.eks Sverige. Rikssvensk er det mest omstendelige språket i Norden- og lytter du til nynorsk finner du ut at det faktisk er mer svensk enn norsk :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det har du rett i, det er vel berre på Dagsrevyen og denslags der det freistast å tale normert. Til og med på Stortinget har vi lov å bruke dialektar av alle slag. Vi har heller ikkje nokon eigen "høgprosa" å snakke om, bortsett frå det juristar og andre raringar brukar. Eit spennande resultat av dette er nynorskutgåva av "Ringenes Herre", som heiter "Ringdrotten" og er skriven på ymse dialektar. Tolkien brukte høg- og lågprosa for å definere orkar, alvar, dvergar, hobbitar og menneske. Dette går ikkje på norsk, så bokmålsutgåva manglar denne dimensjonen når du samanliknar med originalspråket (og Ringdrotten, sjølvsagt)
    Eg må elles kommentere at bokmål ("norsk" kallar du det i motsetnad til nynorsk. Hugs jamstellingsvedtaket i Stortinget 1884 var det vel) liknar meir på dansk enn på norsk. Men dette er forvirrande ironi, all den tid det ikkje er snakk om å snakke, men skrive nynorsk/bokmål. Det å tale normert er ikkje rekna for å vere betre enn dialektar, sjølv om somme er urolege for innvandrarane si forståing av dette: https://www.nrk.no/norge/ropstads-dialekt-skaper-bekymring-1.15394286
    Ein annan artig sak er at det ikkje er noko norm for korleis trykket skal leggast på norsk. Vi kan altså legge trykk akkurat slik vi vil. ARtig neste gong vi skal seie narko-tika
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Språkdebatten var en avsporing, jeg synes det var greit å slå fast at det fortsatt går an å bruke fm-radio.
    Er forøvrig enig i at livet er for kort til reklamefinansiert radio.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Nå hører jeg stort på P1 og IKKE på radiosendinger med reklame, men det er mulig og høre lokale radiosendinger og ta inn en og annen fra utlandet om ønskelig. Men denne blir forvist til en hylle i boden sammen med annet utstyr som for tiden ikke er i bruk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Ny konstruksjon, basert på dei rurale dialektane sør for Nordland i 1840-åra. Ivar var eit geni. Tykkjer Knud Knudsen kunne halde seg til sykkel, og ikkje masa med å innføre dannede menneskers sprog som skriftspråk.
    Hadde det ikkje vore for at han Ivar vart over-ivrig då han skulle omsetje noko, og gjorde ting så vanskeleg at knapt nok han sjølv forstod det, hadde vi nok brukt dette nye norske alle saman i dag.
    Nah..Ivar Åsen brukte sin egen Ørsta-dialekt som fundament i den nye norsk.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Morsom historie fra min kjære kone som snakker godt norsk med østeuropeisk aksent: Kunde på hennes jobb registrerte at det var en eksotisk aksent og spurte om hvor hun kom fra - hvorpå svaret ble - jeg er NYNORSK. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn