Ujorda elektrostater med kneppelyder

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Jeg har spurt Quad-elskerne om råd uten å få den helt store responsen, nå prøver jeg tekno-gutta!

Problemstillingen er som følger: Jeg har hatt et par Quad ESL-63 siden en eller annen gang på 80-tallet, kjøpt nye av meg. De er for tiden ikke koplet til jord. For noen dager siden begynte den ene høyttaleren å lage regelmessige dumpe "kneppelyder" med noen sekunder mellom. Det spilte ingen rolle om effekforsterkeren (CJ Premier 140) var slått på eller ikke. Hvis høyttaleren var slått av, stoppet kneppingen. Kneppingen stoppet også hvis jeg dro ut høttalerledningene! Og kneppingen stoppet hvis jeg koplet høyttaleren på en jordet kurs sammen med effektforsterkeren (skjøteledning fra kjøkkenet)!! Jeg har brukt høyttalerne både på ujorda og jorda kurser før, uten problem. Kan noen med mer teknisk kunnskap enn meg forklare hva årsaken til dette kan være? Og hva jeg evt. kan gjøre med det?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Knepping er vanligvis feil på et element, og det betyr at quadene dine trenger en kjærlig hånd.
At det endres litt med jord/uten og ned/uten htkabler tilkoblet er nok at feilen er startfasen, og lekkasjestrømmen er i grensenland.

Du kan prøve å lokalisere hvilket element det dreier seg om ved å lytte, og i noen tilfeller kan man se små gnister inn i høyttaleren der overslaget er. Litt vanskelig å få det mørkt nok til å se dette på denne lyse årstida.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
vet ikke om det er relevant for ditt problem, men er de fra tidlig eller sen produksjon?
synes å huske at tidlige esl63 trengte jordet stikk, mens senere versjoner hadde "flytende jord", og ikke trengte det.

har du forresten sjekket blinkfrekvensen på neonlampen?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
litt OT: Er dette en tråd spesielt for våre danske venner?
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Høyttalerne må være nokså tidlige, serienummer 5092 og 5093. Det står at "This apparatus must be earthed", det har jeg trodd først og fremst var av sikkerhetsgrunner, hvis noen skulle finne på å stikke en metallpinne inn i høyttaleren.

Blinkefrekvensen på glimmerlampa er 2-3 min, det er vel ikke alarmerende?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
bjarnetv skrev:
vet ikke om det er relevant for ditt problem, men er de fra tidlig eller sen produksjon?
synes å huske at tidlige esl63 trengte jordet stikk, mens senere versjoner hadde "flytende jord", og ikke trengte det.
Forskjellen er at de senere versjonene hadde 'jord' koblet til den negative høyttalerterminalen, mens de eldre hadde jord koblet til nettjord. Med jord i denne høyttaleren menes midtpunktet for sekundæren på audiotrafoen og referansen for biasspenningen, altså '0V' på hele høyspenningssiden. I tillegg er metalldelene i sjassiet jordet.

Høyttaleren trenger service. 63'er er ikke evighetsmaskiner.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Hvem kan servicere ESL-63? Jeg bor i Skien og emballasjen er long gone slik at transport er et lite problem.

(Jeg har faktisk liggende et par reservepaneler hvis det er et av de som er i ferd med å knele.)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har du forsøkt å støvsuge dem? Jeg har opplevd at noen få støvkorn mellom stator og panel kan være nok til å få overslag.


mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
oseanna skrev:
Høyttalerne må være nokså tidlige, serienummer 5092 og 5093. Det står at "This apparatus must be earthed", det har jeg trodd først og fremst var av sikkerhetsgrunner, hvis noen skulle finne på å stikke en metallpinne inn i høyttaleren.

Blinkefrekvensen på glimmerlampa er 2-3 min, det er vel ikke alarmerende?
2-3 minutter er slik det skal være. Hadde 63 i mange år, to par. Første par ca. seienummer 12000 og siste ca 30000. Ble alltid brukt på ujorda nett uten at det ga noen problemer.
Det siste paret kjøpte jeg brukt fra Boahs. Det viste seg fort at to av panelene var ødelagt. Ned med strømpa og i mørkt rom var det enkelt å se overslagene. Glimlampa blinket som besatt.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
tkr, du er et geni!

Jeg støvsuget og kneppelydene forsvant! Da jeg først var i gang tok jeg like godt en hovedrengjøring. Ned med strømpa, av med beskyttelsesgittrene, utrolig hvor mye støv som samler seg i løpet av 25 år!! På støvfolien lå det et tykt - relativt tykt - lag av noe jeg nærmest vil kalle sot. Ellers så det veldig pent ut. Ingen uregelmessigheter, misfarginger eller andre tegn på skade. Jeg tror Quad har laget en høyttaler som holder i all evighet...

Igjen, tusen takk for godt råd, tkr!
 
Topp Bunn