Ufarliggjøring.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
I det siste har det dukket opp et fenomen som jeg har stusset ved. Nordmannen som spiller på det norske landslaget i fotball og eks vålerenga spiller ved fullt navn Mohammed Abdullahe får kallenavnet "Moa." Det samme fenomenet dukker opp i en viss X-faktor favoritt kaldt "Mo" for Mohammed. Mohammed er profeten i Islam. Ja og hann er vi litt redd for. ihvertfall terrorister som også snakker om denne profeten.

Da lurer jeg på er disse forkortelsene som Mo og Moa en fornorsking, eller en ufarliggjøring av et navn som det er så mye uvitenhet og skeptisime rundt mildt sagt. Mo og Moa høres tryggerer ut og mindre farlig enn profetens navn.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
?

Du finner mange eksempler på vanlige forkortelser av "norske" navn også....

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
For og ufarliggjøre meg, blir jeg ofte kalt for Rolf.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Noen kalte meg en gang for "isen". Kan det ha sammenheng med at bandidoslokalet i Drammen, som ble bombet for noen år siden, lå rett ved siden av en isfabrikk, og at denne fabrikken muligens produserte Snickers-is?

Jeg vil tro at nå som det unevnelige navnet på denne profeten er blitt nevnt flere ganger i ett og samme innlegg så er det kun et tidsspørsmål før medlemmet som skrev innlegget blir tatt av dage. Om ikke terroristene gjør det så får nok gud has på ham før eller senere.

A

AK27

Gjest
Synes langt på vei det er et interessant tema, i alle fall i forhold til de sedvanlige oppskriftstrådene hvor de sedvanlige aktørene kommer med sine usedvanlige platte floskler fra sin sementerte posisjoner ad nauseam. Hifisentralen bør da kunne være mer enn en slagmark for endimensjonale menn.

Det kan godt være at de foregår en viss ubevisst sensur av navnet på grunn av konnotasjonene. Noe som langt på vei må kunne sies å være et interessant kulturelt og psykologisk fenomen. Immortal Technique har kommenterte fenomenet i hip-hop presist på sin siste skive:
You know back in the day some of you used to shout out Allah's name like he was hosting your mixtape. Then after 9/11 you got scared and shut the fuck up...
.

Poenget med å henge ut trådstarter ser jeg ikke.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.587
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant fenomen, dette. Jeg er oppkalt etter selveste Óðinn, hvis navn ikke burde nevnes for ofte uten at det fikk alvorlige konsekvenser. Derfor Ásburn, som i "han derre gudens bjørn". Navnene som starter på Vig- og Sig- er variasjoner over samme tema, siden strid og seier var Odins domene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.985
I min barndom var grensen for hva som var banning meget lav i vårt hjem. Da var det trasig å ha en onkel som het Søren. Jeg konstruerte da følgende kraftutrykk; "Pappaen til Ole også" (Mitt søskenbarn het Ole)
Både Mohammed og Jesus er relativt vanlige navn så jeg tror ikke det ligger noe spesielt bak forkortelsen, annet enn at fotballfolk har problemer med ord med mer enn en stavelse.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Broren til Moa kalles Mos, og Mostafa var vel ikke noen Islamsk profet, så vidt jeg vet!?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Asbjørn skrev:
Interessant fenomen, dette. Jeg er oppkalt etter selveste Óðinn, hvis navn ikke burde nevnes for ofte uten at det fikk alvorlige konsekvenser. Derfor Ásburn, som i "han derre gudens bjørn". Navnene som starter på Vig- og Sig- er variasjoner over samme tema, siden strid og seier var Odins domene.
Det er et annet fenomen du her viser til. Mange religioner, deriblant både kristendom og islam, har tabu mot å nevne guds navn, derfor omskrives det, slik som du viser til med navnet ditt.

Kjendis antyder, konspiratorisk, at det skal ligge politiske motiv bak at populære personer med muslimske navn blir kalt noe mindre muslimsklingende. Det er jo det som mildt sagt er lattervekkende.

A

AK27

Gjest
dag1234 skrev:
Asbjørn skrev:
Det er et annet fenomen du her viser til. Mange religioner, deriblant både kristendom og islam, har tabu mot å nevne guds navn, derfor omskrives det, slik som du viser til med navnet ditt.

Kjendis antyder, konspiratorisk, at det skal ligge politiske motiv bak at populære personer med muslimske navn blir kalt noe mindre muslimsklingende. Det er jo det som mildt sagt er lattervekkende.

Muhammed var da ikke gud?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
AK27 skrev:
dag1234 skrev:
Asbjørn skrev:

Muhammed var da ikke gud?
Neida, du vet jo at han er profeten ;).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
I
Ikke politiske vel?

G

Gjestemedlem

Gjest
dag1234 skrev:
Å være selverklært "ytterliggående kristenfundamentalist" forplikter. Da tolkes nok verden på en litt annen måte enn hos normale mennesker.

Men tema i seg selv er interessant. De ytterliggående kristenfundamentalistene i USA gjorde et veldig stort poeng utav Obamas mellomnavn i den store valgkampen og prøvde hardt å skremme hverandre med det litt skremmende ordet "Hussein". I Texas er det sterke krefter på gang for å redigere barnas skolebøker slik at ikke USA omtales som et demokrati, men en republikk. De er redd for at den nåværende terminologien kan stille det demokratiske partiet i et gunstig lys. I media i USA omtales gjerne de israleskokkuperte enklavene på palestinsk land som "jødiske nabolag". Bruker man slik terminologi nok ganger så er det lett å manipulere folks holdninger til konflikten der.

Bruken av navn og ord er interessant den. Det er vanlig blant muslimer å gi guttebarn Mohammed som en av navnene. Det fungerer som en semantisk fotlenke hvis de en gang skulle oppdage at religion er noe overtroisk sludder.

Når det kommer til fotballentusiaster så heller nok også jeg til den teorien også at en eller to stavelser i et navn er mer enn komplisert nok å forholde seg til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.818
Torget vurderinger
0
Tror faktisk at trådstarter tar feil, uten at det skal oppleves som kritikk av spørsmålsstillingen som i seg selv kan være relevant, tidsånden tatt i betraktning.

Mohammed Abdullahe, fornavnet kan vi nordmenn uttale men etternavnet kan nok bli en munnfull for mer eller mindre animerte "foppall"suportere. "Moa" derimot kan selv en Vål'enga
slaur trøkke ut av seg med lydtrykk på over 100dB om han så har 3,5 i promille!!

Det er nok et spøsmål om "convenience" heller enn et spørsmål om å gå "stealth".

Tror nå jeg! ;)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Griffenfeldt skrev:
I
Ikke politiske vel?
"Mohammed er profeten i Islam. Ja og hann er vi litt redd for. ihvertfall terrorister som også snakker om denne profeten. " skriver Kjedis.

Jeg leste det som politisk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.818
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Bruken av navn og ord er interessant den. Det er vanlig blant muslimer å gi guttebarn Mohammed som en av navnene. Det fungerer som en semantisk fotlenke hvis de en gang skulle oppdage at religion er noe overtroisk sludder.

På samme måte som "halve Sør Amerika" har navnet Jesus ! Tror nok det er to sider av samme sak.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Jeg anta at det er artikulasjons-utfordringer som har ført til forkortelsene, verken reliøse eller politiske motiv. Hvis jeg var uklar og noen lurte hva jeg trodde. Det sammenfaller med slik jeg leser Spiralis' synspunkt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.587
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
På samme måte som "halve Sør Amerika" har navnet Jesus ! Tror nok det er to sider av samme sak.
En annen interessant statistikk er at i California har gutter med fornavnet Jesus i gjennomsnitt mødre med den desidert korteste utdannelsen, bare 8.7 år. Gutter med navnet Jihad har vesentlig bedre utdannede mødre, 11.6 år, mens Mohammads gjennomsnittsmor har 12.45 år på skolebenken. Det er hårfint bedre enn Valentinos mor med sine 12.25 år, men litt bak Moses' og Aarons mødre med hhv 13.11 og 13.74 år skolegang. Til sammenligning har Bjorns mor gått 15.12 år på skole, men må likevel se seg slått av Finns mor med sine 15.87 år skolegang. (Kilde: Freakonomics).

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Konklusjonen er at de fleste syns utsagnet mitt om et navnefenomen er totalt lattervekende og det lukter religiøs fundamentalist.
Apropos Fundamentalist så er det er en person som kun fokuserer på fundamentet i religioen og uten å nøle følger religionens bud og regler. Reglene er fulgt til punkt og prikke slik en leder i trossamfunnet dikterer. Jeg er ikke der, men vil bare sette meg selv i en bås for å sette ting litt på spissen. Jeg drikker øl og roter med damer og krangler med noen hi-fi guruer av og til. Jeg er normal.

Navnefenomenet har slik jeg ser det dukket opp helt nylig i forbindelse med kjendiser som ser ut til å lykkes big time på sitt felt. Jeg er ikke bastant her men stiller bare et åpent spørsmål. Jeg tror også det er en språklig forenkling av navnene, men syns det er litt pussig allikevell fordi det som sagt har dukket opp nylig. Jeg tror det er en fotballspiller til som blir kaldt "Mo"

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Asbjørn skrev:

Var det hardt å leve opp til forventningene fra mamma og pappa ? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Sønnen min har samme fornavn som to andre på barnehageavdelngen. Derfor har han oppnavn for å skille dem fra hverandre. Mohammed er det mest brukte navnet i Oslo. Dette har neppe noe med ufarliggjøring å gjøre, selv om Moa er en målfarlig spiss.

I såfall ville det vært et oppnavn for Singh også. Alle som har lest Fantomet vet jo at Singhprater er farlige.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.587
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Asbjørn skrev:
Var det hardt å leve opp til forventningene fra mamma og pappa ? ;D
Odin hadde en del andre attributter også, som skaldekunst, ekstatisk rus, etc. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.818
Torget vurderinger
0
BT skrev:
I såfall ville det vært et oppnavn for Singh også. Alle som har lest Fantomet vet jo at Singhprater er farlige.

Vi som leser Fantomet er ikke så mage som du tror! ;D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Spiralis skrev:
BT skrev:

Vi som leser Fantomet er ikke så mage som du tror! ;D
He,he. Jeg er faktisk medlem nr. 4577 i Fantometklubben. Har diplomet fremdeles.

mvh Elektron

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.298
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Det er da helt vanlig å gi fotballspillere kallenavn; noen som husker Robert fra Buenget?

For de som ikke er lokalkjente Trondhjemmere så er Buenget et område på vestsida av byen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Øyvind Leonhardsen og Erik Mykland ble vel også ufarliggjort i sin tid...

N

nb

Gjest
BT skrev:
Øyvind Leonhardsen og Erik Mykland ble vel også ufarliggjort i sin tid...
Og et ganske stort lass med brasilianske fotballspillere.
Kaka, f.eks heter egentlig Ricardo Izecson dos Santos Leite

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Guttungen min kaller vi for Ale noen ganger, og det er kun for å skjule hans terroristnavn fram til han får bruk for det. Jeg trodde konspirasjonsteorier av denne typen var forbeholdt overskeptiske arabere og kornsirkelfolket.

Topp Bunn