HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77. Du har feks aldri prøvd Lowther skjønner jeg..
Den eneste måten å verifisere eller falsifisere en slik hypotese på, er å sammenligne under helt like forhold noen helt nye høyttalere med nøyaktig samme modell som har spilt flere hundre timer. Egentlig merkelig at dette ikke allerede har blitt gjort siden det er såpass delte meninger om dette fenomenet.Det er generelt liten til ingen grunn til å tro på den vekten Ola Audiofil tillegger innspilling. Hvorfor? Fenomenet er for det første relativt ukjent utenfor HiFi-verdenen, samt at det hevdes alt mulig trenger opptil 100-vis av timer innspilling før det låter som det skal. Uten videre begrunnelse virker det også som jo dyrere noe er, jo lengre innspilling trenger det - som om pris i seg selv var en relevant faktor for hvor lang tid en elektrisk / elektromekanisk innretning trenger på å stabilisere seg. Høyttalere, forsterkere, kabler, CD-spillere younameit. Alt skal og må spilles inn skal man tro enkelte selverklærte toneangivende erfarne audiofile.
For høyttalere og pickuper er det mulig å i det minste ha en viss forståelse for konseptet all tid det faktisk er ting i bevegelse som skaper lyd, men for de andre tingene er det dessverre ikke en snøballs sjanse i helvete for at det forholder seg som det hevdes. Merksnodig nok blir det alltid bedre, for så å av en eller annen grunn stabilisere seg etter et (høyt) antall timer. I den virkelige verden oppfører ikke elektronikk seg på denne måten, og det ville i det hele være ganske vanskelig å designe ting som virket dersom det faktisk var slik at alle paramtere flyter i alle retninger de første få hundre timene for så å endelig ved magi gå opp i en høyere enhet og bli værende der.
Siden det snakkes om slike voldsomme endringer som de tidvis gjør er det merkelig at fenomentet er relativt ukjent blant de som lager høyttalerdrivere eksempelvis.
At det er en fin måte å venne seg til bomkjøp er en mer nærliggende forklaring.
Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi. Noe som er helt nødvendig for eksempelvis å høre at et sett kabler spilles inn eller å mene at en forsterker i stor grad endrer karakter de første 3-4-500-1000 timene (pick your poison) for så å være stort sett stabil de neste 10 årene.Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Ingen meg bekjent, men har muligens hørt et produkt med noen av sorten inni uten at jeg vet om det. Jeg ser heller ikke helt ser hvilken relevans det måtte da ha innhold av Black Gate eller ikke på ingen måte ser ut til å være et krav for at noe trenger innspilling. Ikke mange av sorten i en kabel, eksempelvis. Ei heller i de fleste kommersielle konstruksjoner for den saks skyld. Men spilles inn skal det, Black Gate eller ikke.Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Ingen meg bekjent, men har muligens hørt et produkt med noen av sorten inni uten at jeg vet om det. Jeg ser heller ikke helt ser hvilken relevans det måtte da ha innhold av Black Gate eller ikke på ingen måte ser ut til å være et krav for at noe trenger innspilling. Ikke mange av sorten i en kabel, eksempelvis. Ei heller i de fleste kommersielle konstruksjoner for den saks skyld. Men spilles inn skal det, Black Gate eller ikke.Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Finnes det en HCS-approbert liste over ting som åpenbart trenger innspilling og hva som like åpenbart ikke gjør det? Kan godt begrense til kondensatorprodusenter om det ellers blir for mye å ramse opp.
Jeg er såpass enkel at inntil noen viser til parametere som signifikant endrer seg, for så å stabilisere seg i løpet av disse hundrevis av timene eller i det minste gir en plausibel forklaring på hvorfor så skulle skje med akkurat disse kondisene og ikke med andre så velger jeg den mye enklere og i min verden mer sannsynlige forklaringen at dette foregår oppe i hodet på folk - sannsynligvis for de vedkommende en eller annen gang har lært eller fått for seg at "slik er det bare". Det er jo tross alt ikke småtteri vi snakker om, ting går jo fra å være kandidater for retur til å bli hur bra som helst, så det burde se ut som et middels jordskjelv på et dertil egnet instrument.
Interessant påstand, men jeg kan ikke akkurat si meg enig Det er sikkert delte meninger om dette med innspilling, men for meg var det derimot slik at jeg i starten ikke ble helt fornøyd med hvordan noe låt, og så lot jeg høyttalerne stå og spille sammenhengende i noen døgn. Og så en kveld hørte jeg "ahhh, nå sitter det endelig. NÅ kan jeg høre på musikk". Lyden var blitt både åpnere, mer avslappet og bassen hadde "løsnet". Da kunne jeg spille nøyaktig de samme låtene som jeg tidligere ikke hadde orket å høre så lenge på, for NÅ låt de slik de skulle.Innspilling skjer iløpet av få minutter. Hvis høyttaleren ikke spiller bra etter en kveld og noen øl, vil den aldri gjøre det. Videre innspilling fører kun til at hjernen tilpasser seg lyden og at evt angrerett går ut.
Tja, tilpasning? Det var jo ikke slik at jeg hadde lyttet og lyttet og så til slutt var dette blitt greit. Jeg hadde lyttet noe, men det låt ikke helt bra. Da tok jeg en pause fra lyttingen, og etter pausen var det blitt bra. Da er det vel heller forventningsbias som spiller inn om det er noe "bedrag" ute og går, men forventningsbiasen er vel minst like stor når høyttalerne er nye?
Men det er ikke dermed sagt at innspilling vil løse alt for trådstarter. Akustikk, høyttalerplassering og lytteposisjon kan også bety en del. Innspilling kan imidlertid være en viktig faktor, og som iallfall jeg kjenner meg igjen i. Men nå hadde jeg en ganske enkel "målestokk" å forholde meg til: de høyttalerne jeg har, skal låte litt "varmt" og behagelig. Det vil jeg påstå at de IKKE gjorde i samme grad da de var nye.
Det er meget mulig det er en allment akseptert myte basert på ingenting annet enn fjas og markedsførings-svada fra produsenter som vet godt at den menneskelige hørsel tilpasser seg lyd over tid. Det er også nærliggende å tro at folk som er over snittet interessert og som kjøper disse dyre produktene, gjerne leter etter grunner til å forsvare investeringen sin- bevisst eller ubevisst.Det er generelt liten til ingen grunn til å tro på den vekten Ola Audiofil tillegger innspilling. Hvorfor? Fenomenet er for det første relativt ukjent utenfor HiFi-verdenen, samt at det hevdes alt mulig trenger opptil 100-vis av timer innspilling før det låter som det skal. Uten videre begrunnelse virker det også som jo dyrere noe er, jo lengre innspilling trenger det - som om pris i seg selv var en relevant faktor for hvor lang tid en elektrisk / elektromekanisk innretning trenger på å stabilisere seg. Høyttalere, forsterkere, kabler, CD-spillere younameit. Alt skal og må spilles inn skal man tro enkelte selverklærte toneangivende erfarne audiofile.
For høyttalere og pickuper er det mulig å i det minste ha en viss forståelse for konseptet all tid det faktisk er ting i bevegelse som skaper lyd, men for de andre tingene er det dessverre ikke en snøballs sjanse i helvete for at det forholder seg som det hevdes. Merksnodig nok blir det alltid bedre, for så å av en eller annen grunn stabilisere seg etter et (høyt) antall timer. I den virkelige verden oppfører ikke elektronikk seg på denne måten, og det ville i det hele være ganske vanskelig å designe ting som virket dersom det faktisk var slik at alle paramtere flyter i alle retninger de første få hundre timene for så å endelig ved magi gå opp i en høyere enhet og bli værende der.
Siden det snakkes om slike voldsomme endringer som de tidvis gjør er det merkelig at fenomentet er relativt ukjent blant de som lager høyttalerdrivere eksempelvis.
At det er en fin måte å venne seg til bomkjøp er en mer nærliggende forklaring.
En mulig årsak til det du opplever, kan være at du spiller på et lavere volum hjemme enn det dere gjorde i butikken.Kjøpte Dali Opticon 5 og Cambridge CXA80 etter en demo. Monterte sammen anlegget hjemme, men ble litt skuffet. Lyden var langt mindre åpen, mindre 3D-effekt som det var mye av i butikken og det meste høres litt kjedeligere ut.
Har forsket litt på plassering av høyttaleren, vend og bært, men har ikke merket noen voldsom forskjell. Dobbeltsjekket at alt er koblet riktig osv. Har gode kabler så de skal ikke være problemet. Får lyden inn via optisk kabel fra airport express. Mao god oppløsning. Streamer via Wimp HIFI, dvs over CD-kvalitet.
Rommet de er plassert i er ca 25 kvm, lytteposisjonen er drøye 4 meter unna og høyttalerne står 2-2.5 meter fra hverandre. De står rundt 30 cm fra veggen, noe som skal være greit med disse høyttalerne. De er bi-wiret.
Nå er høyttalerne helt nye så kan være at lydbildet åpner seg litt etter hvert. Totalt kostet dette 22K, ikke en voldsom sum i HIFI-verdenen, men likevel. Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.
Noen tips?
Det er sant at strøm ledes best når det er kaldt, men verdier på komponenter endrer seg ved temperatur. De som lager elektroniske kretser optimaliserer dem for driftstemperatur, derfor vil ting stabilisere seg når det har fått varmet seg opp. Ett eksempel på dette er å måle biasstrømmen når du slår på en kald forsterker. Den vil være ustabil frem til den har oppnådd stabil temperatur.For alt jeg vet er det mulig at en elektronisk leder i en komponent bør ha en viss temperatur for å fungere optimalt, og slik sett gi grunnlag for påstand om at komponenten fungerer best når den er varm. Men jeg undrer meg over dette, for det er vel slik at strøm ledes best når det er kaldt?
På generell basis synes jeg det er sunn fornuft å være skeptisk til alle påstander som ikke viser til faglig grunnlag.
Hehe, hadde jeg hatt råd til det hadde det vært fristende å bestille et nytt par A3 for å sammenligne Men får jeg muligheten en gang, skal jeg sammenligne helt nye og såkalt ferdig innspilte identiske høyttalere under samme forhold.Interessant påstand, men jeg kan ikke akkurat si meg enig Det er sikkert delte meninger om dette med innspilling, men for meg var det derimot slik at jeg i starten ikke ble helt fornøyd med hvordan noe låt, og så lot jeg høyttalerne stå og spille sammenhengende i noen døgn. Og så en kveld hørte jeg "ahhh, nå sitter det endelig. NÅ kan jeg høre på musikk". Lyden var blitt både åpnere, mer avslappet og bassen hadde "løsnet". Da kunne jeg spille nøyaktig de samme låtene som jeg tidligere ikke hadde orket å høre så lenge på, for NÅ låt de slik de skulle.Innspilling skjer iløpet av få minutter. Hvis høyttaleren ikke spiller bra etter en kveld og noen øl, vil den aldri gjøre det. Videre innspilling fører kun til at hjernen tilpasser seg lyden og at evt angrerett går ut.
Tja, tilpasning? Det var jo ikke slik at jeg hadde lyttet og lyttet og så til slutt var dette blitt greit. Jeg hadde lyttet noe, men det låt ikke helt bra. Da tok jeg en pause fra lyttingen, og etter pausen var det blitt bra. Da er det vel heller forventningsbias som spiller inn om det er noe "bedrag" ute og går, men forventningsbiasen er vel minst like stor når høyttalerne er nye?
Men det er ikke dermed sagt at innspilling vil løse alt for trådstarter. Akustikk, høyttalerplassering og lytteposisjon kan også bety en del. Innspilling kan imidlertid være en viktig faktor, og som iallfall jeg kjenner meg igjen i. Men nå hadde jeg en ganske enkel "målestokk" å forholde meg til: de høyttalerne jeg har, skal låte litt "varmt" og behagelig. Det vil jeg påstå at de IKKE gjorde i samme grad da de var nye.
Du... OBS OBS
Egen erfaring.
Leverte CD spiller inn på rep og satte da på en Pioneer dvd spiller og lyden ble helt elendig.
Etter noen uker med den dvd spilleren vart det plutselig blitt flott. Hadde det noe med innspilling av dvd spilleren siden den var ny??
Men det varte bare til jeg fikk igjen cd spilleren og koblet den til.
Hjernen spiller oss et puss og i ettertid er jeg sånn at låte det ikke bra med en gang, vil det aldri låte bra.
Det siste er et veldig godt poeng.Største forskjell er dog sikkert at settet i butikken er innspilt så det holder og ikke minst at lydnivået i butikk/demo er betydelig høyere en de fleste er klar over.
Siden ingen har nevnt kanskje det mest åpenbare......Kjøpte Dali Opticon 5 og Cambridge CXA80 etter en demo. Monterte sammen anlegget hjemme, men ble litt skuffet. Lyden var langt mindre åpen, mindre 3D-effekt som det var mye av i butikken og det meste høres litt kjedeligere ut.
Har forsket litt på plassering av høyttaleren, vend og bært, men har ikke merket noen voldsom forskjell. Dobbeltsjekket at alt er koblet riktig osv. Har gode kabler så de skal ikke være problemet. Får lyden inn via optisk kabel fra airport express. Mao god oppløsning. Streamer via Wimp HIFI, dvs over CD-kvalitet.
Rommet de er plassert i er ca 25 kvm, lytteposisjonen er drøye 4 meter unna og høyttalerne står 2-2.5 meter fra hverandre. De står rundt 30 cm fra veggen, noe som skal være greit med disse høyttalerne. De er bi-wiret.
Nå er høyttalerne helt nye så kan være at lydbildet åpner seg litt etter hvert. Totalt kostet dette 22K, ikke en voldsom sum i HIFI-verdenen, men likevel. Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.
Noen tips?
Hehe, det er litt av hvert som skal passes på. Syntes det var deilig de gangene jeg hadde (gode) tonekontroller på forsterkeren, selv om det var fy-fy blant mange audiofile.Dessverre er du en del av de 97% av kjøperene som ønsker god lyd, uten kunnskaper om hva som får fram god lyd. Hadde en selger fortalt deg hva du må ofre og om- møblere rommet, så ville det ikke blitt mange salg.
Hvis du skal ha god lyd med det du har kjøpt, så må du nok dessverre gjøre følgende.
1# Høyttalerene bør minimum stå 50 cm fra bakvegg / sidevegg og god avstand fra rack.
2# Elektronikken bør stå i stil med høyttalerene. Holografi og luftighet oppstår kun når kvaliteten på anlegget har potensiale og når høyttalerene får stå fritt.
3# Harde flater som glass og mur vil gi problemer. Spesielt om de oppstår i førsterefleksen. ( når du sitter i lytteposisjon. Få noen til å bevege et speil langs veggene. Når speilet er plassert slik at du ser høyttalerene front eller bakdel, så heter det punktet på veggen førsterefleksjon.)
4# Plassering og avstand mellom høyttalerene og lytteposisjon er helt avgjørende og superviktig. Trekanten som tidligere er nevnt er et fint utgangspunkt. Husk også at det kan skille noen db på høyttalerene, hvis den ene f, eks står fritt, mens den andre står i et hjørne. Da kan det hende at den ene høyttaleren må lenger ut en den andre.
5# sjekk ut hva de brukte i butikken av elektronikk og særlig signalkilde.
Signalkilder har nok mye å si der, men jeg opplevde en tydelig endring ved å putte et par dempematter i taket, kanskje like stor endring som ved å bytte signalkilder. Hadde ikke noen spesiell tro på det, men ble svært overrasket da jeg hørte at detaljer kom mer til sin rett, det ble mer dybde i lydbildet, lydbildet ble betydellg "ryddigere", mer "tight" og lyden framsto som mer "artikulert". Det skal sies at jeg før dette hadde opplevd lyden som noe "rungende" som jeg ikke helt fikk til å stemme med utstyret jeg hadde. Derfor hadde jeg en mistanke om at akustikken kunne spille inn. Som du ser på bildet, har jeg også dempet ved siden av den ene høyttaleren som står tett inntil en murvegg (pipe). Det gjorde også store utslag i detaljrikdommen. Siden jeg sitter nær motsatt vegg (utenfor bildet), har jeg også dempet på veggen bak. Ikke like stor effekt, men det dro i samme retning.Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.
Ehhh... glemte å si det, jeg er singel og bor alene Ellers hadde det vel ikke sett sånn ut, er jeg redd for Men et godt poeng. Akustikk-tiltak har ofte sine begrensninger i et samliv.Wow...du har en tolerant kone!