Ønsker anbefaling Uengasjerende lyd fra nytt anlegg - som hørtes bra ut i butikken

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77. Du har feks aldri prøvd Lowther skjønner jeg..
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det er generelt liten til ingen grunn til å tro på den vekten Ola Audiofil tillegger innspilling. Hvorfor? Fenomenet er for det første relativt ukjent utenfor HiFi-verdenen, samt at det hevdes alt mulig trenger opptil 100-vis av timer innspilling før det låter som det skal. Uten videre begrunnelse virker det også som jo dyrere noe er, jo lengre innspilling trenger det - som om pris i seg selv var en relevant faktor for hvor lang tid en elektrisk / elektromekanisk innretning trenger på å stabilisere seg. Høyttalere, forsterkere, kabler, CD-spillere younameit. Alt skal og må spilles inn skal man tro enkelte selverklærte toneangivende erfarne audiofile.

For høyttalere og pickuper er det mulig å i det minste ha en viss forståelse for konseptet all tid det faktisk er ting i bevegelse som skaper lyd, men for de andre tingene er det dessverre ikke en snøballs sjanse i helvete for at det forholder seg som det hevdes. Merksnodig nok blir det alltid bedre, for så å av en eller annen grunn stabilisere seg etter et (høyt) antall timer. I den virkelige verden oppfører ikke elektronikk seg på denne måten, og det ville i det hele være ganske vanskelig å designe ting som virket dersom det faktisk var slik at alle paramtere flyter i alle retninger de første få hundre timene for så å endelig ved magi gå opp i en høyere enhet og bli værende der.

Siden det snakkes om slike voldsomme endringer som de tidvis gjør er det merkelig at fenomentet er relativt ukjent blant de som lager høyttalerdrivere eksempelvis.

At det er en fin måte å venne seg til bomkjøp er en mer nærliggende forklaring.
Den eneste måten å verifisere eller falsifisere en slik hypotese på, er å sammenligne under helt like forhold noen helt nye høyttalere med nøyaktig samme modell som har spilt flere hundre timer. Egentlig merkelig at dette ikke allerede har blitt gjort siden det er såpass delte meninger om dette fenomenet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi. Noe som er helt nødvendig for eksempelvis å høre at et sett kabler spilles inn eller å mene at en forsterker i stor grad endrer karakter de første 3-4-500-1000 timene (pick your poison) for så å være stort sett stabil de neste 10 årene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.
Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.
Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?
Ingen meg bekjent, men har muligens hørt et produkt med noen av sorten inni uten at jeg vet om det. Jeg ser heller ikke helt ser hvilken relevans det måtte da ha innhold av Black Gate eller ikke på ingen måte ser ut til å være et krav for at noe trenger innspilling. Ikke mange av sorten i en kabel, eksempelvis. Ei heller i de fleste kommersielle konstruksjoner for den saks skyld. Men spilles inn skal det, Black Gate eller ikke.

Finnes det en HCS-approbert liste over ting som åpenbart trenger innspilling og hva som like åpenbart ikke gjør det? Kan godt begrense til kondensatorprodusenter om det ellers blir for mye å ramse opp.

Jeg er såpass enkel at inntil noen viser til parametere som signifikant endrer seg, for så å stabilisere seg i løpet av disse hundrevis av timene eller i det minste gir en plausibel forklaring på hvorfor så skulle skje med akkurat disse kondisene og ikke med andre så velger jeg den mye enklere og i min verden mer sannsynlige forklaringen at dette foregår oppe i hodet på folk - sannsynligvis for de vedkommende en eller annen gang har lært eller fått for seg at "slik er det bare". Det er jo tross alt ikke småtteri vi snakker om, ting går jo fra å være kandidater for retur til å bli hur bra som helst, så det burde se ut som et middels jordskjelv på et dertil egnet instrument.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Elektronikk og høyttaler oppheng er to forskjellige ting weld77.
Det skrev jeg vel også - altså at det i det minste er mulig å ha en forståelse for det når det er noe mekanisk involvert. Men det er jo et lass av folk som snakker om hundrevis av timer for elektronikk også. Det er i seg selv en grunn til ikke å ta påstandene til disse personene vedr innspilling av noesomhelst seriøst siden det demonstreres en stor evne til fri fantasi.
Og hvilken erfaring har du med Black Gate kondiser?
Ingen meg bekjent, men har muligens hørt et produkt med noen av sorten inni uten at jeg vet om det. Jeg ser heller ikke helt ser hvilken relevans det måtte da ha innhold av Black Gate eller ikke på ingen måte ser ut til å være et krav for at noe trenger innspilling. Ikke mange av sorten i en kabel, eksempelvis. Ei heller i de fleste kommersielle konstruksjoner for den saks skyld. Men spilles inn skal det, Black Gate eller ikke.

Finnes det en HCS-approbert liste over ting som åpenbart trenger innspilling og hva som like åpenbart ikke gjør det? Kan godt begrense til kondensatorprodusenter om det ellers blir for mye å ramse opp.

Jeg er såpass enkel at inntil noen viser til parametere som signifikant endrer seg, for så å stabilisere seg i løpet av disse hundrevis av timene eller i det minste gir en plausibel forklaring på hvorfor så skulle skje med akkurat disse kondisene og ikke med andre så velger jeg den mye enklere og i min verden mer sannsynlige forklaringen at dette foregår oppe i hodet på folk - sannsynligvis for de vedkommende en eller annen gang har lært eller fått for seg at "slik er det bare". Det er jo tross alt ikke småtteri vi snakker om, ting går jo fra å være kandidater for retur til å bli hur bra som helst, så det burde se ut som et middels jordskjelv på et dertil egnet instrument.

Liste nei. Men endrings-erfaring ja. Og med elektronikk. Men siden du velger å fremstille deg enkel , så er det neppe noen vits i å inngå sematikk med deg. Og det er ikke det denne tråden handler om uansett. Du har dine meninger og det er helt fair. Og mye meninger fra en som knapt nok vil si noe om hva han selv velger å høre musikk på. Som sagt fair, men temmelig merkelig på et nettsted hvor lyd og musikk deles så er påstander om det som "ikke kan bevises", evt offtopic, det som deles mest av deg..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Innspilling skjer iløpet av få minutter. Hvis høyttaleren ikke spiller bra etter en kveld og noen øl, vil den aldri gjøre det. Videre innspilling fører kun til at hjernen tilpasser seg lyden og at evt angrerett går ut.
Interessant påstand, men jeg kan ikke akkurat si meg enig ;) Det er sikkert delte meninger om dette med innspilling, men for meg var det derimot slik at jeg i starten ikke ble helt fornøyd med hvordan noe låt, og så lot jeg høyttalerne stå og spille sammenhengende i noen døgn. Og så en kveld hørte jeg "ahhh, nå sitter det endelig. NÅ kan jeg høre på musikk". Lyden var blitt både åpnere, mer avslappet og bassen hadde "løsnet". Da kunne jeg spille nøyaktig de samme låtene som jeg tidligere ikke hadde orket å høre så lenge på, for NÅ låt de slik de skulle.

Tja, tilpasning? Det var jo ikke slik at jeg hadde lyttet og lyttet og så til slutt var dette blitt greit. Jeg hadde lyttet noe, men det låt ikke helt bra. Da tok jeg en pause fra lyttingen, og etter pausen var det blitt bra. Da er det vel heller forventningsbias som spiller inn om det er noe "bedrag" ute og går, men forventningsbiasen er vel minst like stor når høyttalerne er nye? :)

Men det er ikke dermed sagt at innspilling vil løse alt for trådstarter. Akustikk, høyttalerplassering og lytteposisjon kan også bety en del. Innspilling kan imidlertid være en viktig faktor, og som iallfall jeg kjenner meg igjen i. Men nå hadde jeg en ganske enkel "målestokk" å forholde meg til: de høyttalerne jeg har, skal låte litt "varmt" og behagelig. Det vil jeg påstå at de IKKE gjorde i samme grad da de var nye.

Du... OBS OBS

Egen erfaring.
Leverte CD spiller inn på rep og satte da på en Pioneer dvd spiller og lyden ble helt elendig.
Etter noen uker med den dvd spilleren vart det plutselig blitt flott. Hadde det noe med innspilling av dvd spilleren siden den var ny?? :rolleyes::confused:

Men det varte bare til jeg fikk igjen cd spilleren og koblet den til.
Hjernen spiller oss et puss og i ettertid er jeg sånn at låte det ikke bra med en gang, vil det aldri låte bra. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er generelt liten til ingen grunn til å tro på den vekten Ola Audiofil tillegger innspilling. Hvorfor? Fenomenet er for det første relativt ukjent utenfor HiFi-verdenen, samt at det hevdes alt mulig trenger opptil 100-vis av timer innspilling før det låter som det skal. Uten videre begrunnelse virker det også som jo dyrere noe er, jo lengre innspilling trenger det - som om pris i seg selv var en relevant faktor for hvor lang tid en elektrisk / elektromekanisk innretning trenger på å stabilisere seg. Høyttalere, forsterkere, kabler, CD-spillere younameit. Alt skal og må spilles inn skal man tro enkelte selverklærte toneangivende erfarne audiofile.

For høyttalere og pickuper er det mulig å i det minste ha en viss forståelse for konseptet all tid det faktisk er ting i bevegelse som skaper lyd, men for de andre tingene er det dessverre ikke en snøballs sjanse i helvete for at det forholder seg som det hevdes. Merksnodig nok blir det alltid bedre, for så å av en eller annen grunn stabilisere seg etter et (høyt) antall timer. I den virkelige verden oppfører ikke elektronikk seg på denne måten, og det ville i det hele være ganske vanskelig å designe ting som virket dersom det faktisk var slik at alle paramtere flyter i alle retninger de første få hundre timene for så å endelig ved magi gå opp i en høyere enhet og bli værende der.

Siden det snakkes om slike voldsomme endringer som de tidvis gjør er det merkelig at fenomentet er relativt ukjent blant de som lager høyttalerdrivere eksempelvis.

At det er en fin måte å venne seg til bomkjøp er en mer nærliggende forklaring.
Det er meget mulig det er en allment akseptert myte basert på ingenting annet enn fjas og markedsførings-svada fra produsenter som vet godt at den menneskelige hørsel tilpasser seg lyd over tid. Det er også nærliggende å tro at folk som er over snittet interessert og som kjøper disse dyre produktene, gjerne leter etter grunner til å forsvare investeringen sin- bevisst eller ubevisst.

Når man har en situasjon hvor to personer blir bedt om å lytte etter forskjeller, hvor den ene er audiofil og den andre ikke, bør alle varselflagg svaie dersom den ene ikke opplever forskjeller.
Da er det minst like sannsynlig at den ene parten innbiller seg forskjeller i forventning av at det nettopp ER forskjeller som at den andre ikke "har trent hørselen godt nok til å høre forskjellen".

Menneskets største svakhet er sin overdrevne tro på sine egne ferdigheter og kvaliteter- og dermed tilhørende overdreven mistro på andre menneskers ferdigheter og kvaliteter.

For alt jeg vet er det mulig at en elektronisk leder i en komponent bør ha en viss temperatur for å fungere optimalt, og slik sett gi grunnlag for påstand om at komponenten fungerer best når den er varm. Men jeg undrer meg over dette, for det er vel slik at strøm ledes best når det er kaldt?
På generell basis synes jeg det er sunn fornuft å være skeptisk til alle påstander som ikke viser til faglig grunnlag.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjøpte Dali Opticon 5 og Cambridge CXA80 etter en demo. Monterte sammen anlegget hjemme, men ble litt skuffet. Lyden var langt mindre åpen, mindre 3D-effekt som det var mye av i butikken og det meste høres litt kjedeligere ut.

Har forsket litt på plassering av høyttaleren, vend og bært, men har ikke merket noen voldsom forskjell. Dobbeltsjekket at alt er koblet riktig osv. Har gode kabler så de skal ikke være problemet. Får lyden inn via optisk kabel fra airport express. Mao god oppløsning. Streamer via Wimp HIFI, dvs over CD-kvalitet.

Rommet de er plassert i er ca 25 kvm, lytteposisjonen er drøye 4 meter unna og høyttalerne står 2-2.5 meter fra hverandre. De står rundt 30 cm fra veggen, noe som skal være greit med disse høyttalerne. De er bi-wiret.

Nå er høyttalerne helt nye så kan være at lydbildet åpner seg litt etter hvert. Totalt kostet dette 22K, ikke en voldsom sum i HIFI-verdenen, men likevel. Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.

Noen tips?
En mulig årsak til det du opplever, kan være at du spiller på et lavere volum hjemme enn det dere gjorde i butikken.

De fleste stereoanlegg har det vi kan kalle et optimalt område hvor de låter bra. Spiller man en del lavere enn dette, våkner ikke anlegget til liv, og vil kunne låte litt dødt og kjedelig. Spiller man for høyt, vil man lett komme over i det området hvor verken høyttalere eller forsterker henger med i svingene, slik at lyden blir forvrengt og slitsom.

Bare et skudd fra hoften, dette.....
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
For alt jeg vet er det mulig at en elektronisk leder i en komponent bør ha en viss temperatur for å fungere optimalt, og slik sett gi grunnlag for påstand om at komponenten fungerer best når den er varm. Men jeg undrer meg over dette, for det er vel slik at strøm ledes best når det er kaldt?
På generell basis synes jeg det er sunn fornuft å være skeptisk til alle påstander som ikke viser til faglig grunnlag.
Det er sant at strøm ledes best når det er kaldt, men verdier på komponenter endrer seg ved temperatur. De som lager elektroniske kretser optimaliserer dem for driftstemperatur, derfor vil ting stabilisere seg når det har fått varmet seg opp. Ett eksempel på dette er å måle biasstrømmen når du slår på en kald forsterker. Den vil være ustabil frem til den har oppnådd stabil temperatur.

Når det kommer til elektrolyttkondensatorer krever de litt bruk før de oppnår spesifikasjonene sine, deretter vil de gradvis bli dårligere og dårligere med tiden etter hvert som de tørker inn.
 
Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg finner det ytterst merkelig at de fleste velger å stupe over feil/mangler på høyttalerene, uten å ta med signalkilden?
Er virkelig Apple Airport Express så bra?
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Her hadde det som nevnt vært interessant å gjennomføre forsøk med helt nye versus såkalt ferdig innspilte identiske høyttalere under helt like forhold.

Det nærmeste av "fakta" jeg kan komme på, er fra en annen tråd der en selvbygger måtte gjøre justeringer i delefilteret underveis siden lyden forandret seg under den såkalte innspillingen. Hans påstand var at diskanten skjer det lite med, men mellomtone og bass etter hvert vil "løsne" og dermed forandre seg og endre frekvensbalansen. Har man høyttaler med eget mellomtone-element vil innspillingen ta enda lenger tid enn en høyttalerer med kombinert bass/mellomtone-element. En hypotese er da at en helt ny høyttaler vil låte litt "tynt" og kanskje litt "anstrengt", med mindre detaljer enn en såkalt ferdig innspilt høyttaler. Men påstander er og forblir påstander :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Innspilling skjer iløpet av få minutter. Hvis høyttaleren ikke spiller bra etter en kveld og noen øl, vil den aldri gjøre det. Videre innspilling fører kun til at hjernen tilpasser seg lyden og at evt angrerett går ut.
Interessant påstand, men jeg kan ikke akkurat si meg enig ;) Det er sikkert delte meninger om dette med innspilling, men for meg var det derimot slik at jeg i starten ikke ble helt fornøyd med hvordan noe låt, og så lot jeg høyttalerne stå og spille sammenhengende i noen døgn. Og så en kveld hørte jeg "ahhh, nå sitter det endelig. NÅ kan jeg høre på musikk". Lyden var blitt både åpnere, mer avslappet og bassen hadde "løsnet". Da kunne jeg spille nøyaktig de samme låtene som jeg tidligere ikke hadde orket å høre så lenge på, for NÅ låt de slik de skulle.

Tja, tilpasning? Det var jo ikke slik at jeg hadde lyttet og lyttet og så til slutt var dette blitt greit. Jeg hadde lyttet noe, men det låt ikke helt bra. Da tok jeg en pause fra lyttingen, og etter pausen var det blitt bra. Da er det vel heller forventningsbias som spiller inn om det er noe "bedrag" ute og går, men forventningsbiasen er vel minst like stor når høyttalerne er nye? :)

Men det er ikke dermed sagt at innspilling vil løse alt for trådstarter. Akustikk, høyttalerplassering og lytteposisjon kan også bety en del. Innspilling kan imidlertid være en viktig faktor, og som iallfall jeg kjenner meg igjen i. Men nå hadde jeg en ganske enkel "målestokk" å forholde meg til: de høyttalerne jeg har, skal låte litt "varmt" og behagelig. Det vil jeg påstå at de IKKE gjorde i samme grad da de var nye.

Du... OBS OBS

Egen erfaring.
Leverte CD spiller inn på rep og satte da på en Pioneer dvd spiller og lyden ble helt elendig.
Etter noen uker med den dvd spilleren vart det plutselig blitt flott. Hadde det noe med innspilling av dvd spilleren siden den var ny?? :rolleyes::confused:

Men det varte bare til jeg fikk igjen cd spilleren og koblet den til.
Hjernen spiller oss et puss og i ettertid er jeg sånn at låte det ikke bra med en gang, vil det aldri låte bra. :)
Hehe, hadde jeg hatt råd til det hadde det vært fristende å bestille et nytt par A3 for å sammenligne :) Men får jeg muligheten en gang, skal jeg sammenligne helt nye og såkalt ferdig innspilte identiske høyttalere under samme forhold.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Innspilling av høyttalerelementer er snarere fakta enn påstander. Målbart er det også: http://www.gr-research.com/burnin.htm
Men det bør stabilisere seg etter 40-50 timer drift. Etter det vil høyttalerelementene fungere nokså uendret i mange år. Og det er stort sett bare opphenget i høyttalerelementer og platespillerpickuper som har nevneverdig innspillingstid, med mulig unntak for eksotika med radiorør og oljefylte kondensatorer. Annen elektronikk er fit for fight fra start.

Jeg tviler litt på at det er innspilling av høyttalere som er greia her. Som IvarT sier vil høyttalere lett låte litt "tynt" til å begynne med og så bli gradvis "fyldigere" ettersom resonansfrekvensene faller til der de skal være. Trådstarter snakker derimot om "lite engasjerende", ikke "tynt", men kanskje det er mulig å beskrive litt mer hva som egentlig låter feil? Jeg ville tenkt at noe med plassering av høyttalere og lytteposisjon og/eller akustikken i rommet fører til en overvekt rundt 2-300 Hz relativt til 80-150 Hz. Det vil fort bli "muddy" i stedet for "punchy".

Apple Airport Express som digital kilde er vel helt utmerket. Den innebyggede DAC'en er ikke all verden, men signalet fra den digitale utgangen er det ingen ting å si på.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
I disse tider med under -20 kan det gå over ett døgn før høyttaleren er 100% romtemperert! På toppen av innspilling av ny ht kan det forklarer en god del.
Største forskjell er dog sikkert at settet i butikken er innspilt så det holder og ikke minst at lydnivået i butikk/demo er betydelig høyere en de fleste er klar over.
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dessverre er du en del av de 97% av kjøperene som ønsker god lyd, uten kunnskaper om hva som får fram god lyd. Hadde en selger fortalt deg hva du må ofre og om- møblere rommet, så ville det ikke blitt mange salg.
Hvis du skal ha god lyd med det du har kjøpt, så må du nok dessverre gjøre følgende.
1# Høyttalerene bør minimum stå 50 cm fra bakvegg / sidevegg og god avstand fra rack.
2# Elektronikken bør stå i stil med høyttalerene. Holografi og luftighet oppstår kun når kvaliteten på anlegget har potensiale og når høyttalerene får stå fritt.
3# Harde flater som glass og mur vil gi problemer. Spesielt om de oppstår i førsterefleksen. ( når du sitter i lytteposisjon. Få noen til å bevege et speil langs veggene. Når speilet er plassert slik at du ser høyttalerene front eller bakdel, så heter det punktet på veggen førsterefleksjon.)
4# Plassering og avstand mellom høyttalerene og lytteposisjon er helt avgjørende og superviktig. Trekanten som tidligere er nevnt er et fint utgangspunkt. Husk også at det kan skille noen db på høyttalerene, hvis den ene f, eks står fritt, mens den andre står i et hjørne. Da kan det hende at den ene høyttaleren må lenger ut en den andre.
5# sjekk ut hva de brukte i butikken av elektronikk og særlig signalkilde.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Største forskjell er dog sikkert at settet i butikken er innspilt så det holder og ikke minst at lydnivået i butikk/demo er betydelig høyere en de fleste er klar over.
Det siste er et veldig godt poeng.
 
Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
1. ikke nødvendigvis riktig, selv om det absolutt bør gi best resultat. Det kommer ann på rom og høyttalere! Noen rom er lettere å få god lyd i og noen høyttalere er lettere å plassere enn andre, selv uten å ha alle disse kriteriene i boks. Det må testes. Det vet jeg av erfaring.
2. Hele kjeden må stå i stil til hverandre, det trenger ikke nødvendigvis være high end produkter for å få god lyd, men det hjelper...
3. Tommel opp!
4. Begge tomlene opp!
5. Noe flere her, inkludert meg selv har poengtert flere ganger.

Slutt poenget må være; det MÅ testes! Ingenting er gitt på forhånd!
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Kjøpte Dali Opticon 5 og Cambridge CXA80 etter en demo. Monterte sammen anlegget hjemme, men ble litt skuffet. Lyden var langt mindre åpen, mindre 3D-effekt som det var mye av i butikken og det meste høres litt kjedeligere ut.

Har forsket litt på plassering av høyttaleren, vend og bært, men har ikke merket noen voldsom forskjell. Dobbeltsjekket at alt er koblet riktig osv. Har gode kabler så de skal ikke være problemet. Får lyden inn via optisk kabel fra airport express. Mao god oppløsning. Streamer via Wimp HIFI, dvs over CD-kvalitet.

Rommet de er plassert i er ca 25 kvm, lytteposisjonen er drøye 4 meter unna og høyttalerne står 2-2.5 meter fra hverandre. De står rundt 30 cm fra veggen, noe som skal være greit med disse høyttalerne. De er bi-wiret.

Nå er høyttalerne helt nye så kan være at lydbildet åpner seg litt etter hvert. Totalt kostet dette 22K, ikke en voldsom sum i HIFI-verdenen, men likevel. Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.

Noen tips?
Siden ingen har nevnt kanskje det mest åpenbare......
kan det rett og slett være at demomusikken til butikken er andre (og bedre) innspillinger enn de du har testet med hjemme?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dessverre er du en del av de 97% av kjøperene som ønsker god lyd, uten kunnskaper om hva som får fram god lyd. Hadde en selger fortalt deg hva du må ofre og om- møblere rommet, så ville det ikke blitt mange salg.
Hvis du skal ha god lyd med det du har kjøpt, så må du nok dessverre gjøre følgende.
1# Høyttalerene bør minimum stå 50 cm fra bakvegg / sidevegg og god avstand fra rack.
2# Elektronikken bør stå i stil med høyttalerene. Holografi og luftighet oppstår kun når kvaliteten på anlegget har potensiale og når høyttalerene får stå fritt.
3# Harde flater som glass og mur vil gi problemer. Spesielt om de oppstår i førsterefleksen. ( når du sitter i lytteposisjon. Få noen til å bevege et speil langs veggene. Når speilet er plassert slik at du ser høyttalerene front eller bakdel, så heter det punktet på veggen førsterefleksjon.)
4# Plassering og avstand mellom høyttalerene og lytteposisjon er helt avgjørende og superviktig. Trekanten som tidligere er nevnt er et fint utgangspunkt. Husk også at det kan skille noen db på høyttalerene, hvis den ene f, eks står fritt, mens den andre står i et hjørne. Da kan det hende at den ene høyttaleren må lenger ut en den andre.
5# sjekk ut hva de brukte i butikken av elektronikk og særlig signalkilde.
Hehe, det er litt av hvert som skal passes på. Syntes det var deilig de gangene jeg hadde (gode) tonekontroller på forsterkeren, selv om det var fy-fy blant mange audiofile.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
I tillegg til alt som er nevnt av forbedringsmuligheter, kan jeg også nevne en detalj som førte til en veldig tydelig endring hos meg.

Lyden mangler rett og slett litt oppløsning i forhold til hva jeg kunne høre under demo.
Signalkilder har nok mye å si der, men jeg opplevde en tydelig endring ved å putte et par dempematter i taket, kanskje like stor endring som ved å bytte signalkilder. Hadde ikke noen spesiell tro på det, men ble svært overrasket da jeg hørte at detaljer kom mer til sin rett, det ble mer dybde i lydbildet, lydbildet ble betydellg "ryddigere", mer "tight" og lyden framsto som mer "artikulert". Det skal sies at jeg før dette hadde opplevd lyden som noe "rungende" som jeg ikke helt fikk til å stemme med utstyret jeg hadde. Derfor hadde jeg en mistanke om at akustikken kunne spille inn. Som du ser på bildet, har jeg også dempet ved siden av den ene høyttaleren som står tett inntil en murvegg (pipe). Det gjorde også store utslag i detaljrikdommen. Siden jeg sitter nær motsatt vegg (utenfor bildet), har jeg også dempet på veggen bak. Ikke like stor effekt, men det dro i samme retning.

Akustikk-folk vil nok si at her er det mye slurv, for jeg har bare lest om "speil-metoden", men siden jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg, plasserte jeg bare mattene der jeg antok at jeg ville se speilbildet. Og det er ikke skikkelige dempeplater, det er bare 5 cm tynn pyramideformet skumgummi. Likevel fikk det betydelige utslag i hvordan anlegget gjengir detaljer, "artikulasjon" og dybde.

Poenget mitt er at akustikk har mye å si, faktisk langt mer enn jeg var klar over. Nå har jeg gjort det enkelt og "slurvet" og likevel fått god effekt av det, og viss du gjør det skikkelig kan du kanskje få et langt bedre resultat. Selv om det er relativt "tørt" akustikkmessig i min stue/kjøkken (betonggolv med belegg, gipsvegger og flatt tak med takplater), ble det altså mye å hente. Og kvadratmetermessig er stuedelen av rommet mitt ganske likt ditt.

Det er ikke dermed sagt at slike tiltak vil være løsningen for deg på alt, men det skader iallfall ikke å prøve :)

akustikk-takdemping.jpg
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Wow...du har en tolerant kone!
Ehhh... glemte å si det, jeg er singel og bor alene ;) Ellers hadde det vel ikke sett sånn ut, er jeg redd for :rolleyes: Men et godt poeng. Akustikk-tiltak har ofte sine begrensninger i et samliv.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Ikke akkurat den største WAF faktoren over den løsningen, men at det funker...det tviler jeg ikke på!
Man skulle hatt et helt eget rom til anlegget gitt... *sukk*
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Det er vel ikke særligt smart at placere højttalerne i samme afstand fra sidevæg som fra bagvæg.
 
Topp Bunn