ubuntu/linux

S

svk

Gjest
Hei!

har rigga til en bootbar usb med ubuntu. var litt rolig på jobb idag :)
tenkte å prøve dette på en gammel celeron maskin som jeg har gitt opp. hadde egentlig tenkt å levere den til el returen.
lenge siden jeg har vært borti linux. sikkert 6-8 år siden.
hvordan er det med linux idag? har sikkert skjedd noe de siste årene. har hatt redhat 5.2 og linux på en lenovo som var forhånds innstallert.

er det noe som ikke fungerer med linux? eller er det blitt like bra som windows?
ser at dell leverer ubuntu som os på enkelte maskiner. skal blir spennende å rote seg inn i data verden igjen.

har også en pent brukt pentium pc som venter på meg, ligger på posten. denne har windows 10. hvem vet, mulig den også ender opp med ubuntu.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det meste virker, hvis du er idealistisk nok. ;)

Hvis du ønsker å kjøre spesifikke programmer til spesifikke oppgaver, som f.eks. Lightroom for å bearbeide digitalfoto, eller tilsvarende greier, så kan det hende det ikke funker for deg, men som surfe-, musikk- og tekstehandlings-pc er det null problem.
 
S

svk

Gjest
Får prøve litt å se. Det store spørsmålet er vel kansje om labtopen har nok krefter til å kjøre Ubuntu.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg vil anbefale Linux mint som distro å starte med. Den legger du på en minnepinne, som da er kjørbar direkte, og også brukes som installasjonsmedium.

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
Blir vel til at jeg prøver med den usb'n som allerede er klar :) om det skjærer seg så prøver jeg mint :)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg har kjørt Ubuntu på USB drive i mange år.
Forutsatt at PC har noenlunde bra CPU og helst 2GB RAM så funker det fint til WEB surfing, epost og mye annet.

Jeg installerer Linux på USB som om det er en vanlig hard disk. Gjerne uten swap.
Helst 16 GB (eller mere), men det er veldig stor forskjell på opplevd ytelse med forskjellige typer av USB drive.

Har veldig god erfaring med SanDisk Ultra Fit USB 3.0.
9354795515934.jpg


--
Svein
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
Hei!

har rigga til en bootbar usb med ubuntu. var litt rolig på jobb idag :)
tenkte å prøve dette på en gammel celeron maskin som jeg har gitt opp. hadde egentlig tenkt å levere den til el returen.
lenge siden jeg har vært borti linux. sikkert 6-8 år siden.
hvordan er det med linux idag? har sikkert skjedd noe de siste årene. har hatt redhat 5.2 og linux på en lenovo som var forhånds innstallert.

er det noe som ikke fungerer med linux? eller er det blitt like bra som windows?
ser at dell leverer ubuntu som os på enkelte maskiner. skal blir spennende å rote seg inn i data verden igjen.

har også en pent brukt pentium pc som venter på meg, ligger på posten. denne har windows 10. hvem vet, mulig den også ender opp med ubuntu.
Prøv heller linux mint 18.3 enn ubuntu, men anbefaler deg til og vente til ny versjon linux mint 19 som kommer i mai/juni. har brukt linux mint i mange år og vikrker på det meste.
 
S

svk

Gjest
DEL var det ikke. Skal prøve f10 nårjeg kommer hjem igjen
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - den disken der bør du imo skrote...

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
Sikkert derfor pc'n har gått i sirup.
Virker ok med Ubuntu og ny partisjon. Hadde tenkt å levere den i el returen. Henta "ny" pc på posten igår. Virker veldig bra med pentium kontra celeron :)
Men får ikke sett noe nett tv på Ubuntu . Mangler div codecer. Vil vlc player løse dette?
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
VLC har plenty med innebygde codecer, har aldri trengt ekstra codec-pakker med verken VLC eller MediaPlayerClassic HC. Så ja, prøv VLC og jeg er sikker på du ikke mangler codecs ihvertfall.

Jeg likte setningen din "Virker veldig bra med pentium kontra celeron". Har ikke sett disse modellnavnene brukt i samme setning siden tiden jeg hadde en Pentium2 350mhz som var ca midt i studieårene.... the memories. :-D
Men nå er jeg litt usikker på om du sitter med eldgammel cpu eller bare bruker navnet litt lenger inn i Core-serien enn du burde. ;)
 
S

svk

Gjest
N= betyr vel celeron? Droppe celeron og bruke N og pentium høres vel finere ut
 
Sist redigert av en moderator:

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Men får ikke sett noe nett tv på Ubuntu . Mangler div codecer. Vil vlc player løse dette?
Last ned Chromium web browser fra App menyen så kan du se nett-tv.

Firefox trenger at du installere tillegg for Mp4 codec og evt. Flash.

--
Svein B
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Nei, last ned Chrome.
 
S

svk

Gjest
Netflix og sumo virker ikke.
Hvordan får en silverlight og html5 støtte?
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Pentium er ikke lik Core nei. Har du en i5, har du en Core.
Hovedforskjellene mellom Pentium-seriene og Core-seriene er at Core har noe mer cacheminne, noe høyere klokkefrekvens.

Pentium vil du se er betegnet med f.eks G3540, G4520 osv, mens Core-seriene er inndelt i i3, i5, i7 og i9 med mange ytterlig spesifiserte modeller igjen (3820, 4690, 5270 etc) hvor første siffer sier hvilken generasjon av Core du har (2 er ivy bridge, 3 er sandy bridge, 4 er haswell osv.).

Ren nerdeinfo for å være ærlig. ;)
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Ja og ikke minst mobil. Gjetter på en laptop. Fra Ivy Bridge generasjonen (3. gen). Har til og med IGP, men ikke spesielt rask.
Men kan fungere fint enda til alt av film og serier. De fleste OS også, om man ikke skrur opp alt av eyecandy.
 
S

svk

Gjest
Holder til mitt bruk. Kjøpte en pent brukt thinkpad 2012 mod.
 
Topp Bunn