Ubegripelig element/filter problem - KEF Reference 4

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Ok, enten er det noe overnaturlig i ene høyttaleren min, ellers må noen være snill å forklare dette. For en tid tilbake fikk jeg skurring/skraping i ene mellomtone element. Testet hele kjeden og byttet kanaler bla bla for å være helt sikker på at det var element evnt. delefilter som var problem. Bestilte nytt element, fikk det dagen etter, utrolig bra service på en 10 år gammel høyttaler! Vel, nytt element i. Fortsatt skurring! Her stoppet mine kunnskaper, har svært lite greie på delefilter. Men så, som et fåfengt håp lyttet jeg en gang til... skurring vekk! Hm.... merkelig, men ok. Alt har spilt fint i mange uker. Men nå nylig har det blitt skurring i det nye elementet. Hva i svarte tenker jeg. Koblet til det gamle, det som skurret og skrapte til å begynne med. Jaggu... ren lyd igjen. Byttet flere ganger frem og tilbake her nå, likt hver gang. Gammelt element ok, nytt skraper. For noen uker siden var det helt motsatt. Hva i all verden er det som skjer her?? Det må jo være delefilter som er problem tenker jeg, men hvorfor i all verden bytter disse to elementene om på å virke? Det er heller ikke på måfå de virker om hverandre. Har prøvd mange ganger nå, og nå får jeg kun det gamle som jeg byttet ut til å spille rent. Får vel sette inn igjen det da, og så må jeg la det nye ligge helt til det gamle begynner å skurre igjen, da skal jeg banne på at det bare er å bytte igjen. :eek:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Ingen som har noen formening om hva problemet skyldes?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Skal jeg tippe; løse koblinger/dårlige loddinger en eller annen plass. Har vært borti dette flere ganger.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Innvendig kabel eller annet materiale som blir liggende mot membran eller kantoppheng?

... blir bare tipping dette.

Svein
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du er sikker på at det ikke er i elektronikken (!) så kan det jo være en limløsing på spideren. Jeg vet ikke hvordan dette ser ut på dine elementer, men vanligvis er det tøy som er limt til metall. Av og til kan det løsne.
KEF-filtrene er på print, og har alltid vært veldig solide; men løse loddepunkter kan jo skje hvor som helst.

KEF har en egen "helpline" som heter Technical Support; du når de via sentrfalbordet til KEF Audio i England, de er tilgjengelig på telefon hverdager, og er utrolig kunnskapsrike, hjelpsomme og hyggelige. Om du er sikker på at det er høyttaleren, så ring de og beskriv problemet!

Mvh Vidar P
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Kabeldragern skrev:
Skal jeg tippe; løse koblinger/dårlige loddinger en eller annen plass. Har vært borti dette flere ganger.
Selvfølgelig var det det jeg trodde også. Men det gir ingen mening at element 1 skurret, element 2 spilte normalt. Ved gjentatte forsøk. Motsatt nå, element 2 skurrer og element 1 spiller normalt. Har skrudd opp høyttaleren, og etter en rask titt ser alt ut til å sitte dønn fast. Har sjekket alle punkter der jeg kan se kabler går ut eller inn. Det er samme sted på samme høyttaler problemet er, bare for å si det. Har lokalisert øvre delefilter i høyttaler, og sjekket kabelen som går fra de to punktene i kortet til element. Terminalene er også sjekket og har tittet på nedre delefilter. Men tviler på at problemet er her, for fra filteret ved terminaler går signalet videre, som deles lengre oppe til 2 mellomtone element. Har aldri hatt trøbbel med det andre elementet. Kan det være en ustabil komponent i filteret, som reagerer forskjellig på disse to elementene? I tilfelle hva?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Svein_B skrev:
Innvendig kabel eller annet materiale som blir liggende mot membran eller kantoppheng?

... blir bare tipping dette.

Svein
Helt sikker på at det ikke er dette. Lyden er ikke like høy når problemet oppstår, det både skurrer og kutter. Som dropouts.
Har luket bort disse muligheter:
Elektronikk
Høytt. terminaler
Delefilter ved terminaler.

en mulighet er at begge elementene jeg har nevnt har en liten defekt som kommer og går. Men finner også det usannsynlig, siden det splitter nye elementet skurret med en gang jeg satte det i. Det kan virke som problemet oppstår etter en tid og avtar etter at elementet har ligget ubrukt en stund. Snodig at begge skulle har akkurat dette problemet i såfall.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Er du 100% sikker på at det ikke er delefilteret?
prøv å bytte delefilter fra ene til den andre høyttaleren og hør om problemet følger med
Mvh Jan I
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Kan være en kondensator i delefilteret som er i ferd med å ryke og ligger og kortslutter med jevne/ujevne mellomrom.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jan_I skrev:
Er du 100% sikker på at det ikke er delefilteret?
prøv å bytte delefilter fra ene til den andre høyttaleren og hør om problemet følger med
Mvh Jan I
Er sikker på at det ikke er filter ved terminaler. Dette er er et 3-veis system med 6 elementer, så delefilteret er komplisert. Fra filteret ved terminalene går signalet til bass, og til mellomtone/diskant videre opp. Sistnevnte deles så igjen i et filter lenger opp i høyttaleren. Hvis jeg har skjønt systemet rett. Det er i dette filteret jeg mistenker at feilen kan være.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror til og med de er fireveis. Uansett; jeg hadde ringt KEF jeg. Det kan hende de har hørt om tilsvarende med samme modell, og kan bidra til å finne feilen. Og løsningen.

Mvh Vidar P
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det er mye som perker mot kondensatoren(e) som sitter i serie med mellomtone-enheten. Det er oftest en eller to stykker, og det er ofte brukt elektrolytter (desverre) her. Det vil typisk være de største kondensatorene som sitter i denne seksjonen. (De som hører til diskanten er gjerne mindre), så hvis du kan komme til og ta ut printet, er det en smal sak å bytte dem. Bruk bipolare kondensatorer, eller oppgrader med filmtyper.
Men først kan du jo gå nøyere over loddinger osv.`(altså hvis du får tatt ut printet), kald lodding/kontaktfeil kan stadig ikke utelukkes. Ser liten grunn til å kontakte KEF hvis det er så banale saker. Det eneste måtte være om du håpet de ville sende nytt delefilter. No
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Vidar P skrev:
Jeg tror til og med de er fireveis. Uansett; jeg hadde ringt KEF jeg. Det kan hende de har hørt om tilsvarende med samme modell, og kan bidra til å finne feilen. Og løsningen.

Mvh Vidar P
Ja, stemmer vel at de er 4-veis. UniQ elementet spiller øvre mellomtone/diskant, så tar de to neste nedre mellomtone/øvre bass (det ene her er problemstedet) og til slutt kommer bassene.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Dr.No skrev:
Det er mye som perker mot kondensatoren(e) som sitter i serie med mellomtone-enheten. Det er oftest en eller to stykker, og det er ofte brukt elektrolytter (desverre) her. Det vil typisk være de største kondensatorene som sitter i denne seksjonen. (De som hører til diskanten er gjerne mindre), så hvis du kan komme til og ta ut printet, er det en smal sak å bytte dem. Bruk bipolare kondensatorer, eller oppgrader med filmtyper.
Men først kan du jo gå nøyere over loddinger osv.`(altså hvis du får tatt ut printet), kald lodding/kontaktfeil kan stadig ikke utelukkes. Ser liten grunn til å kontakte KEF hvis det er så banale saker. Det eneste måtte være om du håpet de ville sende nytt delefilter. No
Takker. Var noe i denne retningen jeg trodde. Hvis det er en sliten kondensator, kan denne da komme til å bytte om på hvilket element den "godkjenner" når det spiller? Altså de to elementene jeg har brukt på samme sted.
Skal etterhvert forsøke å ta ut filter. Dessverre er elementene loddet til kablene, hadde vært mye enklere med kabelsko. Kablene som er loddet fra filteret ved terminalene gjør det også besværlig å ta ut det øvre filter, men det sitter ganske lett tilgjengelig.
Uansett, nå spiller det helt normalt. Får vente å se hvor lenge det holder denne gangen. Litt surt at jeg brukte 500 kr på et element da, men har jo et i reserve.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Korrekt diagnose er den beste innfallsvinkel til korrekt kur; slik er det også i min bransje. Men jeg synes da virkelig at 500,- for et UniQ-element var en virkelig rimelig og real delepris!! Heder og kredit til Akustikk og KEF for det!

Mvh Vidar P
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Polkagris skrev:
Ja, stemmer vel at de er 4-veis. UniQ elementet spiller øvre mellomtone/diskant, så tar de to neste nedre mellomtone/øvre bass (det ene her er problemstedet) og til slutt kommer bassene.
På en måte er vel dette mer et bass-element. (jeg tenkte mer i retning av tradisjonelt mellomtone-element da jeg skrev det over). Det er ikke sikkert at man ved denne typen arangement bruker kondensatorer i serie med elementet, det tar kanskje vel så ofte hele frekevensområdet nedover, og får støtte i den nederste delen av det andre elementet. Altså går det mer i retning av kontaktfeil, i så fall. Det finnes slike feil som kommer og går, det er de værste! No
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KEF bruker highpassfilter (vanligvis L-R 4.ordens, dvs med to seriekondiser) for mellomtonene i sine UniQ-elementer. De deler rundt 300-400-500hz avhengig av designet ellers.

Mvh Vidar P
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Dette elementet spiller mellom 500 og 160hz. Hm... tror jeg går for et nytt filter da. Mulig å få tak på disse da tro?

Reference Model Four Specifications
Cabinet Design 4-way, 6-driver dual coupled cavity
Crossover frequencies 160Hz, 500Hz, 2.8kHz
Frequency Range +/­ 3dB 35Hz - 20kHz
Sensitivity - 2.83v @ 1m 92dB
Maximum output - typical in room 118dB
Amplifier requirements 50-400W
Impedance 4 ohms
Weight 49kg (108lbs)
Dimensions
(H x W x D) 1266 x 300 x 390mm
47.8 x 11.8 x 15.3in.
Finishes rosewood/black ash/rosetta burr
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Polkagris skrev:
Dette elementet spiller mellom 500 og 160hz. Hm... tror jeg går for et nytt filter da. Mulig å få tak på disse da tro?
Da er det ikke hverken mellomtonen eller UniQ-elementet ditt det der, men det KEF kaller "grunntonen".
Jeg skal ikke plage deg med mine meninger om saken mer, registrerer at de ikke faller i god jord; men som sagt så er en god diagnose den beste start på en reparasjon; jeg ville ha diskutert det med KEF Technical Support jeg. Det er derfor de er der. Men nå skal jeg ikke plage deg mer i denne tråden.

Filter får du tak i via Akustikk tipper jeg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Vidar P skrev:
Polkagris skrev:
Dette elementet spiller mellom 500 og 160hz. Hm... tror jeg går for et nytt filter da. Mulig å få tak på disse da tro?
Da er det ikke hverken mellomtonen eller UniQ-elementet ditt det der, men det KEF kaller "grunntonen".
Jeg skal ikke plage deg med mine meninger om saken mer, registrerer at de ikke faller i god jord; men som sagt så er en god diagnose den beste start på en reparasjon; jeg ville ha diskutert det med KEF Technical Support jeg. Det er derfor de er der. Men nå skal jeg ikke plage deg mer i denne tråden.

Filter får du tak i via Akustikk tipper jeg.
Uansett hva man kaller det, er det i alle fall det midterste synlige element på høyttaleren hvor problemet oppstår. Det er kun der, alle andre elementer låter som de skal. Setter pris på forslaget ditt, glemte å nevne det. Visste ikke at KEF hadde telefonsupport. Takker for alle betraktninger i denne tråden.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.476
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Vidar P skrev:
Korrekt diagnose er den beste innfallsvinkel til korrekt kur; slik er det også i min bransje. Men jeg synes da virkelig at 500,- for et UniQ-element var en virkelig rimelig og real delepris!! Heder og kredit til Akustikk og KEF for det!

Mvh Vidar P
Les nøyere ;) Det er mellomtone element. UniQ spiller vel ikke bare mellom 500 og 160hz! Men 500 er uansett ikke galt, det var mye dyrere å bytte elementer på mine B&W Matrix høyttalere. Dessuten er KEF mye bedre!
 
Topp Bunn