Ønsker anbefaling Ubalansert til balansert, er det vits?

opposoppen

Fersking
Ble medlem
06.02.2009
Innlegg
4
Antall liker
3
Torget vurderinger
4
Jeg skal kjøpe meg nytt RIAA-trinn, og lurer på følgende: Min Rega RP8 har ubalanserte kabler, og RIAA-trinnet jeg kikker på har mulighet for balansert (XLR) ut.
Min Bladelius forsterker er fullbalansert, men er det noe poeng å kjøre balansert kun halve veien, siden Regaen har kun RCA?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.850
Antall liker
21.835
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du må se på de to helt ulikt.
Regaen og hvordan den er koplet er en sak for seg (og et skikkelig markhull, så vi drar ikke dit). Differensiell (balansert) signalgang videre kan ha noe for seg over lange strekk, f.eks om grammofon og phonoforsterker et helt annet sted i rommet enn mottakeren/resten av anlegget.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.218
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hvis dine bladelius er 100% balansert dvs helt ut til power stage ,( dvs også brokoblet output stage ) da kan du faktisk ha lavere støy med balansert in done right ,

En fordel med SE in her " kan være er ground loop breaker ""som du får automatisk i SE til balanced bufferen , samt og bedre noise rejection

I motsatt fall er den bare arrangert balanced via diff trinnet ,,( altså ikke bro koblede outputs)

i det tilfellet er det samma hva du forer den med SE eller BAL
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.684
Antall liker
14.269
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Ein pickup er jo egentlig balansert, men Rega roter det til med å kople jordingskabelen til minus på den eine kanalen.
Om du fikser opp i Rega-armen og kopler til separat jordledning så kan du bytte ut rca-pluggar med xlr.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Gjorde nettopp samme bytte selv forrige uke, gikk fra rca ut fra min musical fidelity mx-vynl inn på pre til balansert ut.
Synes hvertfall selv rent subjektivt at det ble mer ro og kontroll over lyden.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.362
Torget vurderinger
1
Dersom vi legger hifimytologi til side, så får man alle ev. fordeler ved balansert signaloverføring i inngangstrinnet på neste boks. «Alle fordeler» er egentlig bare en eneste ting - undertrykking av såkalt common mode støy - common mode regjection ratio - CMRR. Typisk common mode støy er innstrålt støy i ledningene og jordstrømmer. «Ev.» siden man er prisgitt kvaliteten til inngangstrinnet i den neste boksen. Fordelen er fra den ene boksen til den neste, ikke «igjennom» boksene.

Ute i virkeligheten (dvs prolyd) er det helt vanlig å ha balansert inn og ut mens innmaten i boksen er ubalansert. Det er bl.a. tullet å lage en «fullbalansert» analog volumkontroll med potmetre, eller en «fullbalansert» RIAA EQ eller et «fullbalansert» analogt delefilter. Kravene til presisjon og nøyaktighet i implementering og komponentvalg blir fort så hårete at det rett og slett ikke er noe poeng, 0,01% motstander koster, 0,01% kondensatorer må en måle ut selv, 0,01% potmetre finnes kun i eventyrland.

«Ekte balansert» og Fullbalansert er hifitulleord som er oppfunnet for å lede kjøperen bort fra det det egentlig handler om - CMRR - spesifikasjoner og målinger teller.

Når det er sagt så er det ikke godt å si hva som er den beste oppkoblingen mellom to apparater. Først og fremst er det et spørmsål om common mode støy mellom apparatene er et problem eller reduserer ytelsen, er det et prøblem å løse? Dernest er det et spørsmål om hvordan apparaturene er skrudd sammen og samvirker, er det ev vesentlige kvalitetsforskjeller i implementeringene av og ytelsen til hhv RCA vs XLR inn og ut av boksene?

Det er kort og godt ikke lett å si før en har prøvd. Men at Rega platesnurra bare har RCA ledninger er det absolutt minst relevante momentet ift om en phonoforsterker med balansert utgang samvirker bra eller mindre bra med XLR inn på din Bladeliusforsterker. Like lite relevant er det om Bladeliusforsterkeren er «fullbalansert» eller ikke.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.020
Sted
Kongsberg
Jeg skal kjøpe meg nytt RIAA-trinn, og lurer på følgende: Min Rega RP8 har ubalanserte kabler, og RIAA-trinnet jeg kikker på har mulighet for balansert (XLR) ut.
Min Bladelius forsterker er fullbalansert, men er det noe poeng å kjøre balansert kun halve veien, siden Regaen har kun RCA?
Amen til svaret du fikk av KJ.

For å si det enkelt, så er det stort sett bedre å bruke balansert enn ubalansert.

Det er imidlertid en liten sjanse for at du får en bitteliten økning i støy ved å bruke balansert siden det da er dobbelt opp med kretsløp som kan tilføre støy. Dette kommer helt an på hvordan apparatene er skrudd sammen og hva som er støygulvet.
Dette finner du enkelt ut ved å prøve begge deler og lytte etter sus og brum.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Har hatt et tilfelle som gav brum /snerring ved bruk av RCA mellom Pre og Power , med balansert kabel forsvant ulyden så jeg gadd ikke etterforske problemet mere. Hver forsterker var på ulike kurser som jo gav kanskje muligheter for øyer rare jordsløyfer.. siden det ha jeg brukt XLR der jeg kan:…

Nå er det så stille at det er vanskelig å høre om anlegget er av eller på , selv ved volum på maks og øret inne i høyttaler
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.751
Antall liker
1.977
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
På mine komponenter får jeg også høyere lyd med bruk av balansert. Tror det er +6db
 

rolfrander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
78
Antall liker
99
Sted
Norge
På mine komponenter får jeg også høyere lyd med bruk av balansert. Tror det er +6db
I RCA-kabler ligger signalet mellom signalkabel (+/- 3V) og jord (0V), altså maksimalt utslag 3V. For balansert ligger signalet mellom pluss-kabel (+/- 3V) og minus-kabel, som er invertert fra pluss-kabelen, slik at maksimalt utslag er fra -3V til +3V, altså 6V. Dobbelt så høy spenning innebærer 6dB mer lydenergi.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.751
Antall liker
1.977
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Takk for god forklaring, har alltid lurt på hvorfor det blir høyere med balansert
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.362
Torget vurderinger
1
^ Det er ingen naturlov eller alltid slik.

Men ofte blir det +6dB forsterking når en lager et balansert signal fra et ubalansert. En enkel måten å gjøre det på er å bare inverter det ubalanserte signalet - forsterking -1. Det aller enkleste er dog å bare bruke en motstand fra signaljord til den negative pinnen på XLR-utgangen, og da er det samme signalnivå ut enten det er balansert eller ubalansert. Tilsvarende er den enkleste måten å lage et ubalansert signal fra et balansert å ta den ene halvdelen av signalparet rett ut av boksen, og en ender opp med -6 dB forsterking sammenliknet med det balanserte signalet. Mer avanserte måter å lage et balansert signal fra et ubalansert er å bruke en «elektronisk balansert utgang/linje driver», f.eks. TI DRV134 eller That 1646. Disse har samme forsterking av signalet enten de lastes balansert eller ubalansert.

Dersom en i stedet bruker signaltransformatorer på signal inn og ut så behøver det slett ikke å være ulik forstekrning og signalnivå mellom balansert og ubalansert eller når en veksler fra det ene til det andre. Da er det ofte like enkelt /godt å ha samme signalnivå og forsterking enten det er balansert eller ubalansert.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

opposoppen

Fersking
Ble medlem
06.02.2009
Innlegg
4
Antall liker
3
Torget vurderinger
4
Takker og bukker for mange gode svar, jeg har lært masse!
Jeg skal sette meg godt til rette med noen favorittplater og ett sett XLR og ett sett RCA.
Da får ørene bestemme hva som funker best i mitt oppsett.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
650
Antall liker
553
Min personlige mening er at jeg er mye mer fornøyd med XLR kontakt enn RCA .Opplevde en gang at jeg slet løs RCA kontakten på apparatet da den satt så jævlig.
 
Topp Bunn