Tynne sugerør

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes sikkert ingen Facebook-gruppe for Bjellands karamelldrops med konjakkfyll. :(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Tubesnake skrev:
pengesluk skrev:
Ja, det er for jævlig Sleiven - og nå finner jeg fanken ikke Nora Rødgrøt i butikken lenger heller. Jeg tror vi er på vei utfor stupet..
Dæven du, den er det mange av oss som savner. :'(

http://www.facebook.com/group.php?gid=111006112165

http://www.stabburet.no/eway/default.aspx?pid=223&trg=Content_4387&Main_4320=4387:0:10,1148:1:0:0:::0:0&Content_4387=4330:15833::1:4361:3:::0:0
Ja, da er det bekreftet, Nora Rødgrøt er død og begravet. Da er det bare å reise til Das Vaterland og bunkre opp med "Rote Grütze".. fortsatt en tradisjonsrik og populær dessert der heldigvis.

G

Gjestemedlem

Gjest
pengesluk skrev:
Ja, da er det bekreftet, Nora Rødgrøt er død og begravet. Da er det bare å reise til Das Vaterland og bunkre opp med "Rote Grütze".. fortsatt en tradisjonsrik og populær dessert der heldigvis.
Husholdningssaft og potetmel gjør vel nytten? ::)

I rekken av triste bortfall i butikken er spiselig ketchup. Både Bjellands og Libbys er borte. Kun industriavfall fra Idun, enda dårligere etterligninger og den heller kjedelige Heinz.

Noen som husker smaken av Rødtopp pålegg forresten?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Gjestemedlem skrev:
pengesluk skrev:

I rekken av triste bortfall i butikken er spiselig ketchup. Både Bjellands og Libbys er borte. Kun industriavfall fra Idun, enda dårligere etterligninger og den heller kjedelige Heinz.

Nå er du stygg, Deph. Som "Ersatz" dessert var vel rødgrøten grei nok, bare du pøste på med nok fløte.. Husker Rødtopp, ja, utrolig hvordan man evner å huske smak, lukt etc. Savner også Bjellands ketchup på de kantete cola-lignende glassflaskene. Hvorfor i HELVETE skjønner ikke en eller annen produsent at det er et stort marked for feinsmecker ketchup på glass?? Plasten setter smak, ingen diskusjon. Det er så slitsomt å lage sin egen ketchup hele tiden dessuten.

Og hvor er de gode gamle TOS pastillene en kunne kjøpe i løs vekt, til 2 øre / stk. om jeg husker riktig?? Hva med de genuine "rustne spiker"?? De som lå pent stablet opp i løs vekt, med det tynne brune mel-laget utenpå, og den salte grå innsiden som kom frem etter at den sorte ytterkappen var fortært...
5-øres SALTI er også dypt savnet, sammen med de gule SHERBET bruspulverbombene med lakrisstang i midten slik at en kunne fiske opp pulveret - genialt godteri!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.127
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
denne delen av menyen,skal du bare være glad for at ikke er tilgjengelig lengre 8)
jeg husker selv kandissukker på snøre,gelepulverpakker og gnaging av kvartliter tress-is!
mvh
Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
Gjestemedlem skrev:
pengesluk skrev:

Nå er du stygg, Deph. Som "Ersatz" dessert var vel rødgrøten grei nok, bare du pøste på med nok fløte.. Husker Rødtopp, ja, utrolig hvordan man evner å huske smak, lukt etc. Savner også Bjellands ketchup på de kantete cola-lignende glassflaskene. Hvorfor i HELVETE skjønner ikke en eller annen produsent at det er et stort marked for feinsmecker ketchup på glass?? Plasten setter smak, ingen diskusjon. Det er så slitsomt å lage sin egen ketchup hele tiden dessuten.

Og hvor er de gode gamle TOS pastillene en kunne kjøpe i løs vekt, til 2 øre / stk. om jeg husker riktig?? Hva med de genuine "rustne spiker"?? De som lå pent stablet opp i løs vekt, med det tynne brune mel-laget utenpå, og den salte grå innsiden som kom frem etter at den sorte ytterkappen var fortært...
5-øres SALTI er også dypt savnet, sammen med de gule SHERBET bruspulverbombene med lakrisstang i midten slik at en kunne fiske opp pulveret - genialt godteri!
sjokoladen Opal og den gode samtidige banansjokon med sølvpapir

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
denne delen av menyen,skal du bare være glad for at ikke er tilgjengelig lengre 8)
mvh
Leif
Stille, høne!!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
de gule SHERBET bruspulverbombene med lakrisstang i midten slik at en kunne fiske opp pulveret - genialt godteri!
Sist observert i romjulen i Kopervik. Jeg antar at det var på Vallands Videokjelleren. Der har de jo mye rart. Og ja, det var den gode, gammeldagse typen. Den produseres altså fortsatt. Men det gjør ikke Bjellands harde karameller med konjakkfyll. Sist gang jeg fikk tak i en pose var rundt 1988, hos hun som solgte tobakk i Vaskerelven. Og selv da var det en detektivjobb å finne dem. ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Reis straks til Kopervik og hent en forsyning med SHERBET. Selv om du passerer Sluket mottar du 2000 kr. ....

Sant? Virkelig? Lurer på hvem som er importør. Dette er antakeligvis engelsk snop, må forske litt.

Hva med Bergene konjakksjokolader? De i gult papir/gull, med konjakk inni, pleide å stjele de fra fatter'n. Djevelsk gode. Er de også historie??

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Reis straks til Kopervik og hent en forsyning med SHERBET. Selv om du passerer Sluket mottar du 2000 kr. ....

Sant? Virkelig? Lurer på hvem som er importør. Dette er antakeligvis engelsk snop, må forske litt.

Hva med Bergene konjakksjokolader? De i gult papir/gull, med konjakk inni, pleide å stjele de fra fatter'n. Djevelsk gode. Er de også historie??
Det finnes mange små og lokale importører som kun selger til butikker i distriktet. Jeg får se når jeg kommer meg ned dit igjen. Du kan jo prøve å ringe til Videokjelleren på Karmøy. De har flere avdelinger, og jeg tipper alle fører dem. I alle fall den i Kopervik.

Når det gjelder Bergene, så der jo de kjøpt opp av Nidar for lenge siden. Og nå heter de Nidar Cognaclikør, hvis det er de du mener. Fortsatt selges de i kiosker, og er faktisk laget for eksklusivt salg på slike utsalg. Med andre ord er Rema og Meny utelatt fra det gode selskap.

Og Wagner-elskerne har fortsatt sin Lohengrin, etter 100 års kontinuerlig produksjon med samme jugend-design.

Den er faktisk regnet som et kulturminne! Tro det eller ei, jeg kødder ikke. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Hva du VET og KAN, Baluba!! Sitter her med tårer iøynene; og det er godt å vite at en ikke er alene om å ha nese for disse tingene.

Husker godt Wagner-hundebeinet ja, lenge siden jeg har sett den nå. Husker også noen sukkertøy, ca. centimeter store ujevne kuber, transparente, noen i en slags skittengrågul farge, noen grå, veldig harde, og med en slags lakris-strøssel utenpå. Tror det var Kielland i Tøyengata her i Oslo som lagde de..

Husker at vi gutta sto utenfor og luktet på "produksjonen", hehe...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.619
pengesluk skrev:

o skrekk, tyskerne spiser de greiene til det tyter ut av øra på dem.
Jammen bra det er lov å si nei takk, selv om man blir sett rart på ... ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Hva du VET og KAN, Baluba!! Sitter her med tårer iøynene; og det er godt å vite at en ikke er alene om å ha nese for disse tingene.

Husker godt Wagner-hundebeinet ja, lenge siden jeg har sett den nå. Husker også noen sukkertøy, ca. centimeter store ujevne kuber, transparente, noen i en slags skittengrågul farge, noen grå, veldig harde, og med en slags lakris-strøssel utenpå. Tror det var Kielland i Tøyengata her i Oslo som lagde de..

Jugend-hundebeinet (designet av samme arkitekt som tegnet Nationalteateret) finnes heldigvis fortsatt over alt, det er jo et kulturminne. Bjelland derimot er det lite igjen av, hvis det er noe overhodet? Jeg har nevnt konjakkdropsen. Det var fantastisk da det harde skallet sprakk og den litt grumsete blandingen av konjakk og karamell (?) fylte munnen.... mmmmm.
Det tror jeg var/er min all time favourite. Og den er jeg helt sikker ikke finnes lenger. Det vil si, kanskje noen obskure sjapper på Frogner fører den?

Takk for vene ord, men min snop kan jeg. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Riegel var også en sjokolade man kjøpte som ung og fattig. Mener den kom i to varianter, rød og blå med og uten nøtter og var avrundet i formen og pakket i sølvfolie.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Riegel var også en sjokolade man kjøpte som ung og fattig. Mener den kom i to varianter, rød og blå med og uten nøtter og var avrundet i formen og pakket i sølvfolie.
Typisk kino, sammen med gullfisk. Sistnevnte eksisterer, Riegel er jeg redd er borte. Det var en digg småsjokolade som jeg kjøpte helt til den forsvant - hovedsaklig med nøtt. Nøttebitene var så små at de strengt tatt fungerte som crisp. Savnes av meg i alle fall.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
pengesluk skrev:

Jugend-hundebeinet (designet av samme arkitekt som tegnet Nationalteateret) finnes heldigvis fortsatt over alt, det er jo et kulturminne. Bjelland derimot er det lite igjen av, hvis det er noe overhodet? Jeg har nevnt konjakkdropsen. Det var fantastisk da det harde skallet sprakk og den litt grumsete blandingen av konjakk og karamell (?) fylte munnen.... mmmmm.
Det tror jeg var/er min all time favourite. Og den er jeg helt sikker ikke finnes lenger. Det vil si, kanskje noen obskure sjapper på Frogner fører den?

Takk for vene ord, men min snop kan jeg. ;D
Bjelland eksisterer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Det er kun ett sted i verden dette er snop, Rozzy, og det er i Østfold. Kan du tenke deg noe bedre enn å sitte på bryggekanten i Frek'sta en fin lørdag vårmorgen, intet å bestille, bare kose seg med øl'en og en nyåpnet Bjelland, mens fuglende skvæker fornøyd i påvente av forestående parringsakt, og et par lokale fiskere juger ille om storfangst "ved Rakkestadbåane"?? Aaahhh..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
@ baluba: du kunne bytte nick til Snop Dog
@ fingern: NEI NEI, mandelstenger gir meg traumer, da muttern var gravid måtte jeg, i en alder av 10 år, tråle byen rundt etter mandelstenger av nettopp denne typen. Et jævla mas, etter hvert utsolgt og jeg ble stemplet som pervers!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
@ baluba: du kunne bytte nick til Snop Dog
@ fingern: NEI NEI, mandelstenger gir meg traumer, da muttern var gravid måtte jeg, i en alder av 10 år, tråle byen rundt etter mandelstenger av nettopp denne typen. Et jævla mas, etter hvert utsolgt og jeg ble stemplet som pervers!

pengesluk skrev:
Det er kun ett sted i verden dette er snop, Rozzy, og det er i Østfold. Kan du tenke deg noe bedre enn å sitte på bryggekanten i Frek'sta en fin lørdag vårmorgen, intet å bestille, bare kose seg med øl'en og en nyåpnet Bjelland, mens fuglende skvæker fornøyd i påvente av forestående parringsakt, og et par lokale fiskere juger ille om storfangst "ved Rakkestadbåane"?? Aaahhh..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
og hvor kan jeg finne denne i Oslo???
Delikat reke og champignon salat..'

Savnes dypt
Sleiven

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gode nyheter sluker! Sverget Fountain bruspulveret er funnet på ICA Vinderen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Tyggegummien TOY tok også rasjonaliseringsnissene knekken på :'( Samme med KIP Noen som husker den? Tre tyggegummibiter i forskjellige farger pakket i klar plast.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
BRAVO og Sunkist var fast restitisjonsfor etter håndball trening i min seine ungdom.
Desverre borte, iallefall BRAVO.

Håvard

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
65finger skrev:
Gode nyheter sluker! Sverget Fountain bruspulveret er funnet på ICA Vinderen
SATANS! Leste i et avisutklipp fra femtitallet at "Neger observert på Vinderen"... og nå også Sherbet Fountain Fizz.. Bra detektivarbeide Fingers, dette gir plusspoeng i boka! Nå gjelder det bare å finne ICA.. 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Det måtte isåfall vært på en bryggekant i Halden det.

Eller i Lurpelunden som det ble kalt, kanskje det blir kalt det fremdeles for alt hva jeg vet.

Ble båret mang en ølkasse til denne oasen under festningens murer i min ungdom.

En Bambino platespiller og en bunke singelplater hørte også til.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Selvsagt, Rozzy, Halden er blitt bæltrivelig!! Men min personlige erfaring var med Frek'sta, nærmere bestemt Kråkerøy. Ahh, det var dager...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Pink_Panther skrev:
Tyggegummien TOY tok også rasjonaliseringsnissene knekken på :'( Samme med KIP Noen som husker den? Tre tyggegummibiter i forskjellige farger pakket i klar plast.
KIP var en vinner, spesielt god smak husker jeg....

Og salte bildekk, de GODE gamle flate med ruglete dekkmønster, saltsøt smak og stort hull som gjorde at du kunne "tre" dekket utenpå tunga som en "kukring" :eek: :eek:

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.694
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Desverre forsvant også storken på Melkerullbitene. Et tap!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
pengesluk skrev:
Joda, men smaken forsvant etter tre tygg. Etter det ble tyggisen steinhard.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Ah...
godteri det var det, det var snakk om her...
godteri....
:D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
pengesluk skrev:
Joda, men smaken forsvant etter tre tygg. Etter det ble tyggisen steinhard.
Akkurat den savner ikke jeg heller. Toy derimot var en tyggis som ikke så lett lar seg erstatte. Men å tygge uten å svelge virker unaturlig på meg, så det er sjelden jeg lar meg friste uansett.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen tyggiser er vanskelig å savne, selv om smaken er nostalgisk. Gulvbelegget som kom i fotballkortpakkene er et eksempel på det. Bugg også var vel egentlig ingen høydare.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.546
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Toy derimot var en tyggis som ikke så lett lar seg erstatte.
Läkerol lager faktisk en ersatz-Toy som utrolig nok smaker akkurat som jeg husker originalen, selv om den er sukkerfri. Sjekk logoen oppe i venstre hjørne:

Topp Bunn