Forstår jeg deg riktig at de skal festes i taket? Jeg tviler da på du vil få noe som helst effekt i bassen. Hjørnene er som regel viktigste sted å dempe bassen, men også førsterefleksjoner på frontvegg og sidevegger har innvirkning.
Det er desverre også slik dersom du skal bruke panel absorbenter som har god efffekt i bassen, så må det være en viss tykkelse på de. Slik er fysikkens lover og det finnes ingen mirakel materialer pr. dags dato (selv om noen markedsfører det ;D). Et luftrom bak hjelper, men en viss tykkelse må du uansett ha. Jeg bruker to av disse plassert på veggen bak høyttalerne og de strammer opp bassen en del:
http://www.gikacoustics.com/gik_244.html
De har en total tykkelse på 14 cm.
GIK Acoustics selger også 242 paneler med en tykkelse på ca. 7,5 cm, men tviler på det vil gi noe særlig effekt i bassen.
Skal du lage selv, bør du gå for Rockwool akustikk plater på 10 cm eller legge sammen flere. Men med materiale, maling og stoff så tjener du ikke så mye på det. Vel og merke hvis du ikke lager mange, da blir det en del å spare. Effekten blir også neppe lik god som GIK Acoustics sine. De har tross alt brukt en del tid å optimalisere de i forhold til luftrom, og de bruker noe til å diffusere i toppen.