Tydelig lyd (musikk) fra stift / pickup / plate når plate spilles.

GlennVU

Fersking
Ble medlem
13.11.2015
Antall liker
0
Hei!
Jeg har kjøpt en rimelig Numark PT01 Touring - bærbar platespiller. Den er liten, kan pakkes bort - og tas frem ved bruk. Denne har innebyggede høytalere, batteridrift, strøm - synkemuligheter til data - og skal kunne kobles til stereoanlegg. Den funker greit nok å spille via de innebyggede høytalerne. Men jeg ville etterhvert teste å koble til ekstern høytaler. I mitt tilfelle er dette til en Sonos-høytaler, som jeg bruker til å streame. I mine ører lyder denne gull, og tenkte også det burde være en smal sak å koble til Numark PT01 Touringen.

Koblet til med kabel til høytaleren (inn i phono 3,5mm som er bak på Sonos´n) og skrur på. Lyd kommer ut av høytaler - men jeg legger også kjapt merke til at lyden fra selve platen/platespilleren er tydelig og veldig hørbar. Siden det er lyden fra stift/plate/tonearm som skjærer gjennom med tydelig diskant lyd. Jeg har selvfølgelig opplevet det samme med andre platespillere men ikke så tydelig som her. Det skjemmer skikkelig - og gjør at det frister ikke til å kjøre Numark PT01 på denne måten via Sonos høytaleren.

Har noen i forumet noen lure tips til hvordan dempe lyden som kommer fra platespilleren/arm/stift - finnes det noe man kan gjøre for gjøre dette mindre skjemmende og tydelig. Alle tips og råd tas imot med takk!

PS! Jeg vet at det er en billig spiller, med rimelige elementer - men noen råd - tips - både ris og ros takk!

preview.jpg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Musikk" fra armen/pickupen kommer av vibrasjoner i armrøret, og på spilleren din er det nok dessverre lite å gjøre med det.

Det beste rådet jeg kan gi for å ikke høre lyden når du spiller er: "skru opp volumet på Sonos-høyttaleren". :)

For å være brutalt ærlig er dette i beste fall et leketøy, og hvis du stiller noen krav til lydkvaliteten, burde du dessverre bruke en annen spiller. Jeg hadde ikke vært helt trygg på at den var bra for platene heller. ...Men for all del: Til 750 Kr kan det jo være en morsom dings.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
791
Torget vurderinger
8
Om du får fatt i noe gjengetape slik som rørleggerne bruker, så skader det ikke å kle inn selve armen stramt i dette. Det vil kunne redusere "ringing" i armen. Hvor mye forskjell det kan utgjøre på denne vet jeg ikke.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til vinyl delen av forumet.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Alt av platespillere er vel leketøy, Dazed. Det er bare det at noen tar seg råd til dyrt leketøy og andre ikke:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
De har ord for det på engelsk: Needle talk.

Det skyldes at vibrasjoner fra pickupen forplanter seg til armrøret som er fullt av resonanser. Neppe stort å gjøre med, annet enn å kjøpe seg en, ikke meningen å snobbe, ordentlig spiller. Disse resonansene er ikke bare irriterende å høre direkte, de er også et utvetydig tegn på at spilleren ikke klarer å holde pickupen i ro, og la den gjøre jobben sin med rilleavlesing skikkelig. Man kan natuligvis dempe med skum i armrøret, sikkert gaffatape på utsiden av det også. Men det gjør armrøret tyngre, pickupens nåltrykk på justeres på nytt, det ser ikke justerbart ut, så da må du antageligvis lime ekstra vekt bak lageret, og dermed økes armens effektive masse etterhvert bra mye, og så senkes resonansfrekvensen for pickupen, og den blir mer følsom for buklete plater, og i det hele tatt.

Kort sagt: Lev med det. Eventuelt kjøp en bedre spiller. ;)

L

Larkus

Gjest
Min erfaring er at resonansene kommer fra armbasen, og ikke fra selve armrøret. Jo tyngre og "død" armbase/armfundament, jo mindre hørbar lyd fra pickup/arm kombinasjonen.
Armrøret skal vel overføre de uunngåelige vibrasjonene fra pickupen, via armlagrene til armbasen der de "tilintetgjøres". Hvis armrøret selv begynner å "ringe" eller gå i resonnans, så er det en dårlig konstruksjon.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein spelar som ikkje har ambisjonar om å unngå needletalk eller andre tendensiøse lydar. Sjølv om problema med armen løysast, vil det aldri bli godlyd på same måte som på ein skikkeleg spelar.
Han passar ikkje for LP-ar, ettersom platetallerkenen er mindre, og såleis ikkje har noko dempande effekt. Det er ein svært rimeleg spelar, men det finnest alternativ som lagar langt betre lyd for same pris, så lenge du held deg på bruktmarknaden. Du finn t.d. ein Dual 1225 for 400 kr på Finn.no. går denne rundt med stabil fart, og du har eit stereoanlegg å kople han til, vil lyden vere merkbart mykje betre.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Som så ofte her inne så slenger noen i gang en tråd... Hva står der øverst? Ett innlegg:) skikkelig interessert...

Topp Bunn