Twisted Pear Buffalo

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg har registrert litt buzz rundt Buffalo dacen fra twisted pear i det siste. Er det noen her som har bygget den, og kan dele erfaringer?

Dac chipen som sitter i har svært gode data, men jeg har ikke funnet noe informasjon om produsenten. Jeg er spesielt interessert i linker til det komplette databladet. Databladet twisted pear linket til er bare en oppsummering.

Jørgen
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg har ikke hørt den selv, men jeg mistet litt interessen da jeg plukket opp fra Russ i Twisted Pear at chipen produserer uvanlig mye høyfrekvent støy, og dermed krever ekstra tung analog filtrering. Til tross for de ellers imponerende dataene høres dette ut som et aldri så lite tilbakeskritt for min del.

Jeg vet det er noen på sentralen som har gått til innkjøp av denne Buffalo-dacen og sikkert kan skryte uhemmet av den.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det må jo være bedre å ha bygget den ,hørt den og så danne seg en mening,istedet for å avskrive den,til tross for all god omtale,pga av et prinsipielt standpkt? ::)
imo
mvh
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Helt normal holdning det. Men når jeg avskriver et produkt på bakgrunn av analog lavpassfiltrering så blir det litt på samme måten som at jeg ville avskrevet en høyttaler uten diskant. Det er en målbar faktor som er lik fra gang til gang. Men for all del, mange andre liker sikkert den typen lyd. Jeg ville bare informere om at det ikke er noen perfekt dac, selv om den ser imponerende ut på databladet.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skulle tro det var avgjørende hvor høyt lavpassfiltreringen skjer?
mvh
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
LMC skrev:
skulle tro det var avgjørende hvor høyt lavpassfiltreringen skjer?
mvh
Korrekt.

Enkelte nyere dacer klarer seg fint med et førsteordens filter høyt oppe. Vi snakker noe ala 500kHz.

I følge Russ White spytter ESS-dacen ut såpass mye støy ved forholdsvis lave frekvenser at lavpassfiltreringen må gjøres både lavt i frekvens og brattere enn normalt.

Det er utvilsomt hørbart. Selv liker jeg ikke denne typen lyd, men det er helt klart mange som gjør det.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
vet du hvilken frekvens det er ? det gjør jeg
mvh
Leif
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hvorfor spørre om noe du selv vet?

Det siste jeg hørte var at han reduserte knekkfrekvensen fra 200 kHz til rundt 70 kHz, fordi utgangen støyet. 220pF over 1Kohm feedbackmotstand i et opamptrinn begynner å bli i overkant. Det er jo ikke verre enn at man prøver seg fram til man finner den knekkfrekvensen man selv foretrekker.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg spurte fordi det virket som om du trodde filtret lå ned mot det hørbare området:
men igjen lytt og vurder istedet for :døm!
imo
mvh
Leif
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
LMC: Hva er dine erfaringer med dacen lydmessig så langt? Hvordan er den i forhold til DDDACen? Benytter du deg av iv/buffer trinnet som sitter originalt på buffalokortet?

Og hva med strømforsyningen? Jeg kikket ikke så nøye på power modulene fra twisted pear, men så langt jeg kunne se var det bare helt standard hyllevare regulatorer. Hvis jeg skal bygge en kommer jeg nok til å gå for superregulatorer som denne:

http://www.sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=27

I hvertfall for analog delen.

Jørgen
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg synes Kittene fra Twisted Pear er meget lidt gennemførte. Endvidere er printene af dårlig kvalitet.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DS
har du faktisk lyttet til dem?
eller bare kikket?
mvh
Leif
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
LMC skrev:
DS
har du faktisk lyttet til dem?
eller bare kikket?
mvh
Leif
Jeg har kun kikket. Dog har jeg købt Darwin indgangsomskifterprint hele 4 stk. Banerne var af dårlig kvalitet som let løsnede fra glasfiberen. Jeg mangler nogle gode analogdele og ordentlige regulatorer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
buffalo og ivy og psu kortene er av god kvalitet,dog ikke så suverene som dddac sine.
men bedre enn rod elliot sine ::)
lyden er derimot first class! 8)
men hva vet jeg?
alle må prøve og dømme selv
det koster,men man finner ut av saker og får feedback fra en pålitelig kilde:nemlig en selv!
jeg har nå bygget 8 stykk 5 tårns dddac,alle litt forskjellige,en to tårns,en ett tårns,en adlabs,en buffalo sabre 9008 og en hw3 og begynner å få oversikten
av de interessante mangler kun borbely og buffalo 32
imo
mvh
Leif
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg kunne tænke mig at prøve en Opus dac. I øjeblikket er jeg stadig glad for min Zapdac 2.
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Er akkurat ferdig med å bygge en buffalo av den første versjonen, ikke den de selger nå. Har bygd med IVY I/V steget og medfølgende strømforsyninger. Kan sikkert legge ut litt bilder hvis det er av interesse også.

Opplevelse så langt:

-Byggesettet er av god kvalitet. God dokumentasjon og merking, rett og slett moro å bygge!
-Lyden er også meget bra. Syns kanskje bassen er litt tilbaketrukket, men detaljene er det ingenting å si på, ikke utstrekning i diskantområdet heller.

Sammenligningsgrunnlaget er en lett modifisert DP DAC 8.0, som jo har en helt annen pris. Som sagt noen forskjeller, ikke nødvendigvis i kvalitet på lyden, heller at de låter litt ulikt. Koblet den rett i en dual-mono hypex 400hg forsterker og dynabel exact høyttalere.

Nå har det kommet et par anbefalte tweaks, ett for I/V delen og ett for digital-strømforsyningen, som skal heve lydkvaliteten enda mer. Så når det kommer ledig tid blir det nok til å åpne den igjen og varme opp loddebolten...
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Tipset for endring på IVY står her:

http://twistedpearaudio.com/forum/default.aspx?g=posts&t=587

Og en bedre regulator for AVCC her. Litt mer jobb, men mye av den er gjort bare med å finne igjen riktig del av denne enorme tråden... :

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=410352b3f6dac652a710a4def6bfeb20&threadid=$
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jep naturligvis bliver det bedre når det går fra ustabilt til stabilt. ;D
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Tenker du på digital-forsyningen? Og at TP sin strømforsyning ikke er stabil? Sånn jeg forsto det var hovedpoenget med denne mod'en er å få separate forsyninger til ulike deler av DAC'en, ikke at den var ustabil?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DS bidrar som vanlig med NADA om noe han i tillegg ikke har hverken sett eller hørt!
kun BS
imo
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nå har jeg lest hele tråden igjen og skjønner ikke hvordan du kan lese det ut av den
ordet "stable" brukes kun en gang i forb med at opampen kjører kjøligere!
dessuten ble dette implementert og levert som std i det kit´t jeg fikk levert i november,men manualene var ikke oppdatert ennå.
fikk det opplyst i mail i forb.med leveringen av sendingen.
dessuten gjaldt det IVY kortet og ikke selve dac kortet.
du fremstiller saken som den tjener din argumentasjon,som en falsk journalist med en egen agenda
gjør deg tjenesten å lytte på den, istedet for å spre tvil om et glimrende produkt
imo
mvh
Leif
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du læser som fanden læser bibelen. Ordet " stable" behøver ikke udtrykkeligt nævnes for at man kan udlede ustabilitet. Når der er behov for yderligere filtrering og firkanterne bliver pænere samt kredsen koldere herefter er der for mig ingen tvivl om det ikke har været helt stabilt. Jeg har ingen agenda blot med i en diskussion. Der blev jo også tidligere nævnt at Dacen støjede en del. Ustabilitet kan faktiskt forlede en til at tro den lyder extra godt.

Derfor kan Buffalo stadig være et godt køb og den resulterende lyd god især hvis man får korrigeret barnesykdommene.

Og ja det gjaldt I/V kortet hvilket de fleste vil vælge at købe. Imidlertid er det dacens støj der skal filtreres fra for at I/V delen kan håndtere det.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
9008ref. er utvilsomt blandt de beste imo
vi får se hva den nye 32 leverer
den har forøvrig onboard buffer
shipping starter dene uken
mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Buffalo 32S spiller rett og slett grisebra :eek:
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Erland skrev:
Buffalo 32S spiller rett og slett grisebra :eek:

takk for bildene på sms, erland.
har vært opptatt med bryllup og masse annet styr i helgen, så har ikke rukket å svare. :-\
kult å høre at den spiller så fett som du hadde forventet.
kommer nok en tur til sandefjord på bøffeljakt iøpet av juni. ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og det er muskler under pelsen!
endelig er min klar også
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
LMC skrev:
og det er muskler under pelsen!
endelig er min klar også
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Er glisene et signal på hva du synes om lyden?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
den er veldig god men etter 20 min......den trenger nok bortimot 500 driftstimer
derfor jeg villle ha den klar før jeg dro på båtferie om en uke
mvh
L
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Da var enda en Bøffel ferdig! Det gjenstår noen detaljer, men den har fått noen timer på baken og den spiller grisebra! Min sitter også i trechassis dempet med bitumen, men er ellers ganske standard (har i tillegg toslink modulen koblet til oppe til venstre). Anbefales!! ;D ;D
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bra jobbet!
den er virkelig god!
imo
mvh
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Forresten: Jeg slet med forvrengning i noen frekvenser før jeg kuttet de 4 banene (markert med sirkel) som gjør utgangsimpendansen til 21Ohm. Men før jeg gjorde dette klarte jeg å kutte feil baner (markert med kryss). Iflg bruksanvisningen: "There are also marked traces you can cut to use an external reference voltage for AVCC". Burde jeg fikse dette igjen, eller gjør det ikke noe?
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
lodd de sammen igjen
imo
mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Gratulerer Sigurd.

Nå slipper du å tenke på DAC på en stund (til neste gang TPA kommer med oppgradering ;D)

Ser fin ut også!
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
LMC skrev:
lodd de sammen igjen
imo
mvh
Ok takk LMC, er det bare å legge på litt tinn eller må jeg legge en tynn leder mellom noen punkter (husker ikke helt hvordan det ser ut i farten)?

Mvh Sigurd
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Erland skrev:
Gratulerer Sigurd.

Nå slipper du å tenke på DAC på en stund (til neste gang TPA kommer med oppgradering ;D)

Ser fin ut også!
Takk takk Erland og tusen takk for hjelpen! Fikk noen veldig nyttige tips av deg før jeg satte i gang! :)
 
Topp Bunn