Tweak til RPM 5

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Hei

Jeg fant denne siden hvor det er en som beskriver en enkel modifikasjon av denne platespilleren.
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=22491&postdays=0&postorder=asc&start=45

Jeg synes hele tråden er interessant, jeg kunne tenke meg å se hvordan det går med for eksempel å bruke sorbotane isteden for blu-tack.

I følge trådstarter vil denne enkle løsningen redusere endel av støyen fra motoren.
Er det noen her som har prøvd slike modifikasjoner og kan dele erfaringer?

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Hei. Takker for supert tips. Må innrømme at jeg var skeptisk,men måtte jo selvfølgelig prøve til slutt....bare at jeg brukte noe annet i stedet. Bruker myke kne puter i jobben. Er usikker på hva de er laget av,men de er meget myke og gele aktig. Skar av to biter av putene..noen mm. tykke og puttet de under. Det er i hvertfall sikkert at det fungerte svært bra. Vil også tro at det materiale "aldrig" vil hardne til.Mindre støy ,mere musikk,så igjen, TAKK!

mvh Kenneth

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Cannot, du var skeptisk og tenkte på saken før du gjorde noe.
Du var i det minste raskere enn meg.
Jeg har ikke hatt særlig med tid til overs. Men jeg tok av platetallerkenen og kikket på motoropphenget. Motoren vibererer svært mye når den går. Jeg greide dog ikke å filosofere meg forbi om motorens påvirkning av vibrasjoner til platetallerkenen var en større faktor enn vibrasjonsoverføring til plinten.

Basert på din erfaring kan det tyde på at plinten takler den ekstra lille overføringen av vibrasjoner greit, og at det er viktigere å redusere motorens vibrasjoner.

Jeg har også vurdert å feste et lag eller flere med bitumen under plinten for å øke massen på den.
Det er bare det med å få fart på meg selv.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg har nå jobbet litt med saken. Jeg er ikke ferdig, men har noen erfaringer å dele så langt.

Jeg prøvde flere materialer til å låse motoren fast, uten at vibrasjonene går over i plinten og lager større problemer enn de jeg løser.
Første forsøk ga meg opplevelse av flere detaljer i mellomtoneområdet. Men samtidig opplevde jeg lyden som litt masete. Enkelte av forsøkene ga også mer ulyd ut til høyttalerne, så man må ikke sette i gang uten å være kritisk til det man holder på med.

På bildet kan man se at jeg kombinerte hvite superstick med en hardere gummibit som er nærmest motoren. Jeg har med vilje latt vær å fjerne plastbiten i mellom i håp om at det reduserer koblingen mellom materialene og dermed overføringen til plinten. Resultatet ble greit.
Men med min Glider på denne tonearmen er det visse utfordringer som kommer tydeligere frem etter denne mod'en. Øvre mellomtone var på dette trinnet litt for fremtredende.

Etter å ha gått litt amok med bitumen (gummiasfalt) som vist på bildene, roet det seg og mellomtonen oppleves som silkemyk. Bildene viser ikke at jeg også har lagt masse bitumen på undersiden.

Jeg er ikke ferdig og har sikkert flere ubrukte muligheter, bare jeg får tid. Jeg må jo lytte litt på det som er gjort og bli godt kjent med endringene før jeg går videre.

Man må være oppmerksom på at når man holder på slik, så kan også den opplevde lydbalansen endre seg drastisk. Fra lys til mørk lyd og motsatt.

Legg merke til den ringen med bitumen rundt armbasen.
Den armbasen er særdeles flink til å plukke opp vibrasjoner i mellomtoneområdet.

Disse mod'ene har så langt ikke rettet på utfordringer i de laveste frekvensene, men det har heller ikke blitt verre.

Vedlegg

Topp Bunn