Tweak - Amatørenes glade vanv..?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
En annen ting er:

Om du skulle ha ganske så mye kunnskap om dette og bestemme deg for å bygge en forsterker for salg, og du tenker å bygge inn "tweaks". Hvor ville du stoppe?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Om det vil være gevinster med "tweaking" vil være avhenging hva som målsettingen med å lage produktet.

Et produkt som er laget etter en målsetting om at det skal være billig å produsere vil ha større "tweaking"potensiale enn et som er laget uten tanke på kostnader.

Men en kan også dra inn "grensenytten" av tweaking i debatten også. Denne "grensenytten" tilsier at at virkningen avtar med økt pris på utstyret.

Mitt ultimate tweak for tiden er at jeg kjører min gamle t-bread XP28000+ på XP3200+ hastighet 8).
 
K

knutinh

Gjest
Det er forskjell på signalkabler...
men vi klarer jo ikke å måle noe forskjell...
NO SHIT?

NO WONDER...

Deep dodo..

Skjønner dere nå viktigheten av renheten til metaller?
Hvorfor det er produsenter som tar hundedyre priser for tilsynelatende korte biter med kabler?

Lavardin... hvorfor låter de så bra?
Hvorfor låter rør så bra? Eletronet går igjennom vakum...
Oj, er det ganske vrient for ett elektron å hoppe paradis igjennom en transistor?
Går det kanske ut over den stakkars trampolina...

Hvorfor har rør tilsynelatende detaljer med i lydbildet som støygulvet egentlig ikke skulle tilsi at skulle være der?

Støy gjengen, er ikke støy... Støy er uro i rekkene av trampoliner... så spørs det hvor flink denne trampolinegjengen er til å holde takten...
Eller hvor bra knebøyerne holder i hverandre og hvor bra lår de har...

"Jessie paint your pictures about how it's gonna be..." låter sangen...

Q.E.D ... quantum extravaganza demonstrated...
Jeg prøvde å lese innlegget ditt, jeg prøvde virkelig. Men du gjør det lettere for oss lesere hvis du prøver å skrive fullstendige setninger.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Det har jeg vel heller aldri hevdet. Mine nettkabler koster vel ca 33 kroner meteren, og har dobbelt flettet kobberskjerm.

Men jeg anser meg selv ikke som idiot fordi jeg har laget dem, som enkelte andre på forumet hevder (Sitat i mitt forrige innlegg).

Mvh
OMF
Jeg tror ikke jeg har hevdet at du er idiot. Normal folkeskikk tilsier vel egentlig at man aldri kaller folk for idioter, men jeg kan ha syndet som alle andre :)

Teknisk, forståelig forskjell på audiokabler skjer vel opp til 20-30,- meteren eller noe slikt. Men hverken veldig dyre eller veldig sære DIY konstruksjoner kan såvidt jeg vet analyseres eller skilles ut i fornuftige blindtester, de er basert på overbevisningen at de låter bedre.

De fleste som jobber, forsker og leser om audio er vel enige om at absolutt forskjell, og forskjell pr krone er større andre steder enn kabler. Man kan gjerne designe en kabel som et filter for å endre frekvensresponsen, men det er mye enklere og mer forutsigbart å gjøre det samme i delefilter eller med en EQ.

Jeg tror at tilværelsen som tweaker må ha vært mye mer morsomt i "gamledager". Når en platespillers ytelse var direkte avhengig av mekaniske og elektriske parametre. Når bitperfekt avspilling var et ukjent begrep. Når selvbygg av audiokomponenter sparte deg for store penger.

-k
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
704
Torget vurderinger
1
Tweaking er på en måte "amatørens vitenskap" og uten at man stiller spørsmål ved det man gjør kan det langt fra kalles vitenskap.
Hvis vi holder relasjoner til økonomi og kabeldebatt utenfor:

Tweaking er vel en reaksjon på at det produseres for mye skit av de så kalt profesjonelle og de oppriktig dedikerte og entusiastiske produsenter.

Ta et eks. Hvis man er enig at DC koplete forsterkere er bedre enn AC koplete, og at kretsløp uten elektrolytter på utgangen er bedre enn de med.

Så har ikke jeg noen problemer med å se at man ved å bytte komponent for komponent med noen bedre i mange tilfeller kan oppnå bedre resultat. For eksempel erstatte el. lytter med polyprop osv…Er trådstarter med på dette?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Teknisk, forståelig forskjell på audiokabler skjer vel opp til 20-30,- meteren eller noe slikt.
Jeg tror jeg må kverulere litt her. Det du sier er at alle kabler som har en pris over dette er teknisk uforståelig for dere?

De fleste som jobber, forsker og leser om audio er vel enige om at absolutt forskjell, og forskjell pr krone er større andre steder enn kabler.
Tja, hvor mye mer må du betale for å få en bedre forsterker enn den du har som koster 250k? En god ht-kabel koster kanskje 25k.

Man kan gjerne designe en kabel som et filter for å endre frekvensresponsen, men det er mye enklere og mer forutsigbart å gjøre det samme i delefilter eller med en EQ.-k
Uten bivirkninger?
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Hvis vi holder relasjoner til økonomi og kabeldebatt utenfor:

Tweaking er vel en reaksjon på at det produseres for mye skit av de så kalt profesjonelle og de oppriktig dedikerte og entusiastiske produsenter.

Ta et eks. Hvis man er enig at DC koplete forsterkere er bedre enn AC koplete, og at kretsløp uten elektrolytter på utgangen er bedre enn de med.

Så har ikke jeg noen problemer med å se at man ved å bytte komponent for komponent med noen bedre i mange tilfeller kan oppnå bedre resultat. For eksempel erstatte el. lytter med polyprop osv…Er trådstarter med på dette?
Jeg tror at Tweaking ofte er et spørsmål om:

- å prøve å få litt mer ut av det man allerede har til en relativt begrenset penge.

Eller

- å prøve å få litt mer ut av det man er glad i

eller

- å prøve å få litt mer ut av det man allerde har fordi det er gøy å prøve som en del av hobbyen

eller

- man vet såpass at man ser at ting kunne vært gjort annerledes, evt ser åpenbare svakheter
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg prøvde å lese innlegget ditt, jeg prøvde virkelig. Men du gjør det lettere for oss lesere hvis du prøver å skrive fullstendige setninger.

-k
Jobber med saken.

Er norsk, men har snakket nesten bare engelsk i perioder.
Det skorter av og til på koherensen... ::)

Det blir sikkert litt krøll å lese noe av det jeg skriver ja.
Men du kan godt få quantumsrabatt om du vil?
;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.857
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tror ikke jeg har hevdet at du er idiot. Normal folkeskikk tilsier vel egentlig at man aldri kaller folk for idioter, men jeg kan ha syndet som alle andre :)
Var ikke deg jeg siktet til! ;D

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.857
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Å bytte nettkabel er kun idioti
Bare for å oppklare eventuelle missforståelser om hvem jeg siktet til. Har nemlig byttet nettkabler.....

Mvh
OMF
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tror jeg må kverulere litt her. Det du sier er at alle kabler som har en pris over dette er teknisk uforståelig for dere?
Det jeg sier er at for kabler som har lengde opptil noen få meter, båndbreddekrav opp til 20kHz, relativt støyfrie omgivelser, enkel impedans i begge ender etc så er det vanskelig å "komme på" hva man skal pøse inn av dyre features. Det vises også av at kabelprodusenter prøver å overgå hverandre med kevlar, nanomateriale, eselhår etc. Det samme skjer innen DIY tror jeg.

Ivar har vel også gjennomgått dyre kabler og funnet at det ikke er noen korrelasjon mellom pris og tekniske parametre. Altså betyr det logisk sett at disse kablene enten skiller seg på en "kvalitetsparameter" som Ivar har oversett, eller at de er eksotiske bare for å være eksotiske.
Tja, hvor mye mer må du betale for å få en bedre forsterker enn den du har som koster 250k? En god ht-kabel koster kanskje 25k.
At "alt" vi omgir oss med gir en ulineær kost/nyttefaktor er vel relativt velkjent. En toyota er mye mer nyttig enn et gammel vrak. Men en Mercedes til 2 mill er neppe "10ggr så bra" som en toyota.

Men Toyotaen blir ikke bedre av å sette inn humbug skjørt og spoilere som ikke bidrar til ytelsen, uansett hva bygdas rånere måtte mene =)
Uten bivirkninger?
All filtrering gir muligheten for bivirkninger. Hvis en kabel endrer frekvensresponsen så endrer den impulsresponsen og faseresponsen. Hvis endringen i frekvensrespons er innbilt så endrer den selvsagt ingenting.

Noen synes å mene at EQ er "djevelens verk" mens det å tilfeldigvis oppnå nøyaktig samme responsen vha kabler er sann hifi. Det forstår jeg ikke. At folk derimot kan ha hatt dårlige erfaringer med gode/dårlige eq-er, og at det kan være vanskelig å forholde seg til et stort antall knapper uten å skru for mye/feil forstår jeg derimot godt. Men da kan man like gjerne bestille en sort boks med tilfeldig eq-funksjon til 2000,- og bla seg gjennom 20 sånne til man finner den ønskede responsen, som å bla seg gjennom 20 kabler eller tweaks til det mangedobbelte.

-k
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tweaking er som krydring; en dyktig kokk kan gjøre et gourmetmåltid av restene du har i kjøleskapet mens en talentløs amatør lett ødelegger gode råvarer.. ::)



Mvh. RS
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
"Tweaking" kan neppe ses på som "vanvidd".
Av og til hender det at produsenten tweaker selv. Et godt eksempel er Sonic Impact Super T-amp .

Andre eksempler er signatur modeller som f.eks. NAD 3020 BEE.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
For et svar, rett og slett glimrende ;D.



  Tweaking er som krydring; en dyktig kokk kan gjøre et gourmetmåltid av restene du har i kjøleskapet mens en talentløs amatør lett ødelegger gode råvarer.. ::)

 

  Mvh.  RS
 
Topp Bunn