Tvangsgifte....

B

bamsemann

Gjest

Tvangsgifte har ingen plass i islam sier oslo imam...

Juba Juba sier jeg... spaltet tunge?

bamsemann.. :)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bla bla bla. Det er helt utrolig hvor flott denne relgionen egentlig er, det er bare så mange som tar seg friheter.
Jeg ser fortiden daglig bevis på hvor svake muslimer er i troen, når baconpølsene koster femten kroner er det åpenbart ikke så viktig med Allah.

A

Akle

Gjest
Dere irriterer meg, har vi ikke kommet lenger en til enkle, ekle generaliseringer.

Min verden ser ikke ut slik som deres, i min verden er dere pesten.

Trangsynte kvasiliberalere.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Tvangsgifte har ingen plass i islam sier oslo imam...

Juba Juba sier jeg... spaltet tunge?

Har han motsagt dette ved en annen anledning eller er du bare glad i å generalisere?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om han har motsatt seg dette ved en annen anledning vet jeg ikke, men om man ser på hvordan det praktiseres så er dette enten en mann ingen i miljøet lytter til, eller så taler han med flere tunger. I enkelte innvandrermiljøer så sees hvert enkelt familiemedlem på som en visum for en fra hjemlandet til å komme til Norge, ca 80 % giftes bort til en fra sitt hjemland, dette skjer selvsagt i veldig liten grad frivillig etter vår målestokk, hvor mye grad av tvang man må bruke er derimot avhengig av hvor mye man har klart å kue sine barn gjennom oppveksten.
Man kan jo spørre ham om hvilket syn han har på at en muslim skal gifte seg med en ikke-muslimsk nordmann, tror neppe har ser med blide øyne på det.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Da kan jeg komme med en innrømmelse, som setter fingeren på det samme problemet med interkulturelle ekteskap:
MIN fremmedfrykt tilsier at jeg ville ha kvaler med å se min datter gift med en muslimsk innvandrer. Og jeg er relativt sikker på, basert i hennes argumenter, at Komponenten heller ikke ville føle seg vel med å sse sin datter gift med en. Ergo er vel vi selv også offer for holdinger på linje med de muslimene legger for dagen når de helst ikke ser sine døtre gift med nordmenn...?
Det dreier seg om det enkkle fenomenet mangel på kjennskap til hverandre, samt påfølgende generalisering. I prinsipp har vi vært igjennom disse debattene et utall ganger nå. En hver har som ansvar å feie for egen dør, innvandrere som nordmenn.

Honkey

B

bamsemann

Gjest
Har han motsagt dette ved en annen anledning eller er du bare glad i å generalisere?
Dette har jo kommet frem ved flere anledninger at de sier/mener en ting i det offentlige rom, men noe helt annet bak lukkede dører.

Jeg har rett og slett helt mista troen på det de sier/mener i det offentlige rom..

For å si det rett ut: jeg tror de juger :eek:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Da kan jeg komme med en innrømmelse, som setter fingeren på det samme problemet med interkulturelle ekteskap:
MIN fremmedfrykt tilsier at jeg ville ha kvaler med å se min datter gift med en muslimsk innvandrer. Og jeg er relativt sikker på, basert i hennes argumenter, at Komponenten heller ikke ville føle seg vel med å sse sin datter gift med en. Ergo er vel vi selv også offer for holdinger på linje med de muslimene legger for dagen når de helst ikke ser sine døtre gift med nordmenn...?
Det dreier seg om det enkkle fenomenet mangel på kjennskap til hverandre, samt påfølgende generalisering. I prinsipp har vi vært igjennom disse debattene et utall ganger nå. En hver har som ansvar å feie for egen dør, innvandrere som nordmenn.

Honkey
Det er ikke så enkelt som dette. Jeg ville ikke ha noe problem med at min datter giftet seg med en ikke-nordmann generelt, med et unntak om han var muslim ja, men jeg ville aldri finne på å nekte min datter å gifte seg med den hun vil.
Men dette er regelen innen islam, islamske kvinner kan ikke gifte seg med en ikke-muslim, det er ikke fremmedfrykt, det er loven.
Tidligere sa du at det var greit for deg om din datter giftet seg med en muslim, du har altså skiftet mening?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dette har jo kommet frem ved flere anledninger at de sier/mener en ting i det offentlige rom, men noe helt annet bak lukkede dører.

Jeg har rett og slett helt mista troen på det de sier/mener i det offentlige rom..

For å si det rett ut: jeg tror de juger  :eek:

Du har naturligvis rett.  
Koranen gir muslimer tillatelse til å lyve til ikke-muslimer hvis det kan styrke islam.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er ikke så enkelt som dette. Jeg ville ikke ha noe problem med at min datter giftet seg med en ikke-nordmann generelt, med et unntak om han var muslim ja, men jeg ville aldri finne på å nekte min datter å gifte seg med den hun vil.
Men dette er regelen innen islam, islamske kvinner kan ikke gifte seg med en ikke-muslim, det er ikke fremmedfrykt, det er loven.
Tidligere sa du at det var greit for deg om din datter giftet seg med en muslim, du har altså skiftet mening?
Nei det er fortsatt helt greit rent trosmessig og intellektuelt. Bekymringen går mer i retning av alt jeg har hørt og blitt fortalt. Det er med andre ord irrasjonelle og generaliserende emosjoner, og IKKE realistiske vurderinger som ligger til grunn mor min personlige frykt. Jeg ville i et slikt tenkt scenario lære meg å kjenne denne herren som en hvilken som helst annen, og jeg går ut fra at jeg sa noe i retning av at "denne jenta kødder du ikke med" sist vi var inne på det det. Og det står jeg ved. Men stadige generaliserende påstander om "dem" har plantet en frykt i meg. Jeg innrømmer at det er sånn, og jeg misliker det.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei det er fortsatt helt greit rent trosmessig og intellektuelt. Bekymringen går mer i retning av alt jeg har hørt og blitt fortalt. Det er med andre ord irrasjonelle og generaliserende emosjoner, og IKKE realistiske vurderinger som ligger til grunn mor min personlige frykt. Jeg ville i et slikt tenkt scenario lære meg å kjenne denne herren som en hvilken som helst annen, og jeg går ut fra at jeg sa noe i retning av at "denne jenta kødder du ikke med" sist vi var inne på det det. Og det står jeg ved. Men stadige generaliserende påstander om "dem" har plantet en frykt i meg. Jeg innrømmer at det er sånn, og jeg misliker det.

Honkey
For min del er det motsatt. Jeg var i utgangspunktet positiv til innvandrere og skilte ikke mellom religioner, men jo mer jeg har lest, og jeg har lest mye, jo mer jeg har lært om denne religionen jo mer redd er jeg blitt. Dette er ikke irrasjonal frykt, det er basert på fakta og informasjon for min del. Hadde dette bare vært en ideologi ville den lett kunne sammenlignes med nazisme eller fascisme, dessverre er det noe mer, innblandet med noe som er hellig for mange og enda vanskeligere å kritisere.
Selvsagt ville også jeg gi en person en sjanse til å vise hvem han er, men å true med represalier om han ikke behandlet henne bra ville nok hjulpet lite, hva skal du gjøre om han ikke er grei, banke ham opp?? Om han tar henne med til sitt hjemland og nekter henne å reise hjem igjen, hva gjør du da? Mange steder kan ikke kvinner reise uten mannens tillatelse, der kommer nok også en far til kort.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Dere irriterer meg, har vi ikke kommet lenger en til enkle, ekle generaliseringer.

Godt poeng! Liberalerene er gjerne de som snakker høyest om et samfunn der alt er lov, men det er de som hater andre mest (helst kommunister, sosialister og muslimer) om vi skal dømme etter innleggene her på forumet. Det glipper for de iblandt, og da viser de hva de egentlig står for.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Honkey
Jeg for min ville hatt større problemer med å se min datter gift med et søskenbarn. Det samme gjelder forøvrig for mine sønner.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Godt poeng! Liberalerene er gjerne de som snakker høyest om et samfunn der alt er lov, men det er de som hater andre mest (helst kommunister, sosialister og muslimer) om vi skal dømme etter innleggene her på forumet. Det glipper for de iblandt, og da viser de hva de egentlig står for.
De jeg har problemer med er de som nekter andre frihet, men unner seg selv det. Og når det gjelder f.eks.nasister, er dette en ensartet gruppe eller består de av individer man ikke skal generalisere?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Jeg er usigelig glad for at noen endelig tar opp dette problemet. Nå må det bli slutt på at de(TM) tar avstand fra tvangsgifting, så lenge de driver på og tvangsgifter seg med høyre hånd mens de spiser baconpølse med venstre.

På tide at de tar lærdom av oss (vi audiofile kristenatteister, selvfølgelig). Sier vi vinyl, så mener vi det. Ikke noe tull med surrerundt her i gården. Og så lenge vi vet at det finnes kristenatteister blant oss som driver med voldtekt, kunne det ikke falle oss inn å ta avstand fra denslags. Nei, få dem vekk, sier jeg. Ehh ...dem(TM), altså...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
For min del er det motsatt. Jeg var i utgangspunktet positiv til innvandrere og skilte ikke mellom religioner, men jo mer jeg har lest, og jeg har lest mye, jo mer jeg har lært om denne religionen jo mer redd er jeg blitt. Dette er ikke irrasjonal frykt, det er basert på fakta og informasjon for min del. Hadde dette bare vært en ideologi ville den lett kunne sammenlignes med nazisme eller fascisme, dessverre er det noe mer, innblandet med noe som er hellig for mange og enda vanskeligere å kritisere.
Selvsagt ville også jeg gi en person en sjanse til å vise hvem han er, men å true med represalier om han ikke behandlet henne bra ville nok hjulpet lite, hva skal du gjøre om han ikke er grei, banke ham opp?? Om han tar henne med til sitt hjemland og nekter henne å reise hjem igjen, hva gjør du da? Mange steder kan ikke kvinner reise uten mannens tillatelse, der kommer nok også en far til kort.
Slik jeg tolker det jeg ser av dine innlegg her, leser du en spesifikk retning av informasjon. Mitt problem oppe i dette, er at det finnes også "informasjon og fakta" som bryter med en del av det du sier. JEg blir nemllig også fortalt (+ at jeg kjenner personlig et par tilfeller av) meget gode og liberale mennesker med muslimsk tro. Ergo vet jeg at ikke alle er farlige. Ergo gtrekker jeg den konklusjon at det er mye frykt osm er basert på unødvendighet. Hege Storhaug gjør en viktig jobb, men lik de første radikale feminster blir hun litt vel ivrig i jobben. Min oppfatning er at du er i ferd med å lide samme skjebne. Dere har så absolutt ikke FEIL i deres innstilling, det presenteres ikke konkrete feil i argumentasjonene heller, jeg bare synes det blir ekstremt ensrettet. Men kanskje må det til....?

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
De jeg har problemer med er de som nekter andre frihet, men unner seg selv det. Og når det gjelder f.eks.nasister, er dette en ensartet gruppe eller består de av individer man ikke skal generalisere?
Jeg har også problemer med de som nekter andre frihet. Noen av disse kaller seg liberale, som nevnt. Økonomisk liberalisme har en stygg side med at den ikke skaper frihet til andre enn de som har penger. Frihet (også den økonomiske) må være for alle i et samfunn, og fordeles noenlunde likt og iallefall rettferdig.

Nazister generaliserer seg selv og andre, de er spesielt flinke til det. Der ligger en av farene i nazismen, da nazismen setter generalisering i system (f.eks utryddelse av jøder)

Vi må alle ty til generaliseringer innimellom, for å kunne utrykke noe viktig. Men det kan gå for langt med det, som med alt annet.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Nazister generaliserer seg selv og andre, de er spesielt flinke til det. Der ligger en av farene i nazismen, da nazismen setter generalisering i system (f.eks utryddelse av jøder)
At Nazister er korttenkte nikkedukker er nok realitet, bla. grunnet SS sin funksjon (terror og angiveri, ingen skal føle seg trygge). Man blir nok lett generaliserende i en sånn situasjon.

At Jødeutryddelsen var en følge av nazistisk generalisering er jeg ikke enig i.
Jødeutryddelsen var en følge av den Tyske pertentlighet, satt i system under nazismen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi var mye smartere i Norge, som nektet jødene adgang til landet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Slik jeg tolker det jeg ser av dine innlegg her, leser du en spesifikk retning av informasjon. Mitt problem oppe i dette, er at det finnes også "informasjon og fakta" som bryter med en del av det du sier. JEg blir nemllig også fortalt (+ at jeg kjenner personlig et par tilfeller av) meget gode og liberale mennesker med muslimsk tro. Ergo vet jeg at ikke alle er farlige. Ergo gtrekker jeg den konklusjon at det er mye frykt osm er basert på unødvendighet. Hege Storhaug gjør en viktig jobb, men lik de første radikale feminster blir hun litt vel ivrig i jobben. Min oppfatning er at du er i ferd med å lide samme skjebne. Dere har så absolutt ikke FEIL i deres innstilling, det presenteres ikke konkrete feil i argumentasjonene heller, jeg bare synes det blir ekstremt ensrettet. Men kanskje må det til....?

Honkey

Jeg leser jo det du skriver og da… Om du har noen tips om andre bøker jeg bør lese så kan jeg gjerne gjøre det.
Jeg tar ikke feil, nei hvem her gjør vel det, vi er vel alle like påståelige her inne. Jeg synes det er viktig å sette seg inn i de problemene som oppstår med de store forandringene som skjer i samfunnet i dag, og gjøre noe med det før det vokser oss helt over hodet, det er også viktig å lære av andres erfaringer. Det er mye å ta fatt i. Hvorfor skulle jeg bry meg om dette, det er ikke jeg som lider, de skader ikke meg, jeg har derimot stor sympati med alle de som lider og som har problemer basert på kultur og religion som vi ikke våger å ta fatt i.
Så lenge det ikke er likhet for loven i dette landet plager det meg, og jeg finner meg ikke i det, så får folk stemple meg så mye de vil. Om det kan kalles rasistisk eller fremmedfiendtlig å støtte de svakeste så får jeg bare godta det, det går ikke inn på meg.
Du kjenner greie muslimer, jeg kjenner faktisk greie kristne, de får ofte nok passet sitt påskrevet her inne de og.

Og som jeg har nevnt før, den største faren overfor jødene i dag står ikke nazistene for, men islamistene.

A

Akle

Gjest
Jeg leser jo det du skriver og da… Om du har noen tips om andre bøker jeg bør lese så kan jeg gjerne gjøre det.
Jeg tar ikke feil, nei hvem her gjør vel det, vi er vel alle like påståelige her inne. Jeg synes det er viktig å sette seg inn i de problemene som oppstår med de store forandringene som skjer i samfunnet i dag, og gjøre noe med det før det vokser oss helt over hodet, det er også viktig å lære av andres erfaringer. Det er mye å ta fatt i. Hvorfor skulle jeg bry meg om dette, det er ikke jeg som lider, de skader ikke meg, jeg har derimot stor sympati med alle de som lider og som har problemer basert på kultur og religion som vi ikke våger å ta fatt i.
Så lenge det ikke er likhet for loven i dette landet plager det meg, og jeg finner meg ikke i det, så får folk stemple meg så mye de vil. Om det kan kalles rasistisk eller fremmedfiendtlig å støtte de svakeste så får jeg bare godta det, det går ikke inn på meg.
Du kjenner greie muslimer, jeg kjenner faktisk greie kristne, de får ofte nok passet sitt påskrevet her inne de og.

Og som jeg har nevnt før, den største faren overfor jødene i dag står ikke nazistene for, men islamistene.
Den største faren for jødene i dag er jødene, den største fare for vesten i dag er vesten. Hvor er R.A.F når en vil melde seg inn?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den største faren for jødene i dag er jødene, den største fare for vesten i dag er vesten. Hvor er R.A.F når en vil melde seg inn?
Kan du forklare for oss litt trege??

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den største faren for meg er faren min.
::)

A

Akle

Gjest
At vår etnosentriske (og egosentriske) kultur mer enn islamismen er grobunn for spliden mellom øst\vest. Hvordan vi disponerer vår økonomiske og industrielle makt skaper også betenkeligheter.

Jødene har selv skapt brorparten av det moderne jødehat ved hensynsløs militærisme ovenfor maktesløse nabostater.

RAF = Rote Armee Fraktion, det var mer eller mindre en spøk.

Atle "kort og forhåpentligvis mer eller mindre konsist" K

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er når du vrir bildet til det ovenstående du bommer så grovt. FOR: "De kristne" blir for deg og meg i all hovedsak en person som er spesielt opptatt av sin religion. Ikke deg og meg, for vi er en del av den sløve massen som trur det finnes en gud, men lar det bli med det. Når vi diskuterer "muslimene" endrer vi plutselig hele bildet; da er det ikke bare de få som bryr seg så innmari, da er det hele gjengen. "De andre".
Dette også innebærer en generell nedvurdering av en gruppe, noe jeg ofr øvrig er ening med deg at vi må unngå. For vi må unngå den forskjellsbehandlingen du så korrekt peker på.
Vi er eingie i en del av sakene, men la oss ikke falle i den fella at vi skal gjøre alle like oss. Vi skla bare jobbe for at folk får RETT TIL å være hvem de vil innenfor norsk lov. Toleranse vises bl.a. ved å akseptere en del ting vi selv ikke liker så godt.

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
At Jødeutryddelsen var en følge av nazistisk generalisering er jeg ikke enig i.
Jødeutryddelsen var en følge av den Tyske pertentlighet, satt i system under nazismen
Tysk effektivitet sørget nok for at det gikk glatt, men nazisme og fascisme har gruppering (og dermed generalsering) av folk som ideologi. Rasehygiene, lebensborn, Norge for nordmenn,  osv

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er helt uaktuelt for meg å akseptere undertrykking i et fritt vestlig land for noen, det er her en del rett og slett bommer grovt, i en slags misforstått toleranse aksepterer de grusomheter mot andre fordi de tror at de ønsker å ha det sånn. Hvem ønsker å ha det sånn? Jo en del ekstreme muslimske menn synes selvsagt det er kjempeflott å være herre og mester. De fleste har ingen anelse om hvordan det er å være muslimsk kvinne og hva disse utsettes for, heller ikke jeg selvsagt, men jeg prøver i det minste å sette meg inn i dette.
Vi må slutte å tro at muslimenes gudstro er mer verdt enn andres bare fordi den er mye mer ekstrem, det er totalt feilslått toleranse.

De kristne er ikke deg og meg nei, jeg snakker om de mer troende, som ofte av mange settes i bås og fremstilles som like ille som de ekstreme muslimene. Dette viser ingenting annet enn uvitenhet, selv ”grusomme” karer som Børre Knudsen og Ludvig Nessa når ikke til ankelen på en helt vanlig imam på en god dag.

Du blander noe aldeles forferdelig Akle, skal alle verdens jøder i alle land lide fordi noen ikke liker Israels politikk? Snakk om å sette i bås, hva i alle dager har jøder generelt med Israels politikk å gjøre. Det er IKKE her problemet ligger.

Om muslimer har så mye imot vesten så står de fritt til å holde seg hjemme, det er totalt snudd på hodet å skylde på vesten her. De oppsøker oss men liker ikke måten vi lever på, neivel, hva så, skal vi legge om stilen da?

Hvorfor er det så å si utelukkende i vesten at verdiskapning og utvikling skjer, hva har de muslimske landene egentlig skapt, og er det vår skyld at de henger etter?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Du blander noe aldeles forferdelig Akle, skal alle verdens jøder i alle land lide fordi noen ikke liker Israels politikk? Snakk om å sette i bås, hva i alle dager har jøder generelt med Israels politikk å gjøre. Det er IKKE her problemet ligger.
Næmmen helledussen da. Det var da vitterlig endel som gikk av skaftet og beskyldte "venstresiden" for å være jødefiendlige da de kritiserte Israels angrep på Palestina.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Komponenten: Jeg vet ikke hvem du sikter til når du skriver at noen aksepterer undertrykking, meg bekjent er det ingen som gjør det - bortsett fra de som er undertrykkere selv.

Om Nessa/Knudsen er værre eller bedre enn andre blir uinteressant, de må vurderes for det de gjør, og det er ikke allitid så bra.

Det er ikke lett å være muslim, flytte til vesten av økonomiske (eller andre) grunner og så føle at du må bytte både tro og livsstil. Muslimer må jo tilpasse seg stedet de kommer, og vi må stille krav, men kravene må være realistiske og vi må godta de akseptable sidene av deres kultur.

Det er verdiskaping i muslimske land også, og hadde det ikke vært for vestlig industriell kultur så hadde vi vel vært spart for miljøproblemer og befolkingsvekst.

A

Akle

Gjest
Det har du rett i, jeg la ansvaret for den Israelske hærs overgrep over på et folkeslag og gikk derved i generaliseringsfellen jeg beskylder brorparten her for å ha gått i. Beklagelig.

Om du ikke ser hva jøder har med israelsk politikk å gjøre er du dessverre enda mer på tur enn hva jeg ser ut til å være vennen ;)

Ai

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Tror du trenger profesjonell hjelp (dvs skallekrymper).

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er helt uaktuelt for meg å akseptere undertrykking i et fritt vestlig land for noen, det er her en del rett og slett bommer grovt, i en slags misforstått toleranse aksepterer de grusomheter mot andre fordi de tror at de ønsker å ha det sånn. Hvem ønsker å ha det sånn? Jo en del ekstreme muslimske menn synes selvsagt det er kjempeflott å være herre og mester. De fleste har ingen anelse om hvordan det er å være muslimsk kvinne og hva disse utsettes for, heller ikke jeg selvsagt, men jeg prøver i det minste å sette meg inn i dette.
Vi må slutte å tro at muslimenes gudstro er mer verdt enn andres bare fordi den er mye mer ekstrem, det er totalt feilslått toleranse.

De kristne er ikke deg og meg nei, jeg snakker om de mer troende, som ofte av mange settes i bås og fremstilles som like ille som de ekstreme muslimene. Dette viser ingenting annet enn uvitenhet, selv ”grusomme” karer som Børre Knudsen og Ludvig Nessa når ikke til ankelen på en helt vanlig imam på en god dag.

Om muslimer har så mye imot vesten så står de fritt til å holde seg hjemme, det er totalt snudd på hodet å skylde på vesten her. De oppsøker oss men liker ikke måten vi lever på, neivel, hva så, skal vi legge om stilen da?

Hvorfor er det så å si utelukkende i vesten at verdiskapning og utvikling skjer, hva har de muslimske landene egentlig skapt, og er det vår skyld at de henger etter?
Du hevder i en annen tråd at verdiskapning blant annet er oljerelatert. Arabia - muslimer - olje. Det er stort sett bare Norge og Russland som kan konkurrere p åslik form for verdiskapning.

Knudsen og Nessa er nok av en støpning osm når ganske mange imamer et stykke opp over knærne, er jeg redd.

Men så: Vi er og forblir enige om at undertrykkelsen bak husets 4 vegger er utålelig, uakseptabel og fryktelig. Vi skiller lag på det punktet der det gjelder fremtiden. Jeg tror som nevnt har vi her bare er i startgropa for en massiv frigjøring.

Verdens største trusselbilde er VÅR livsstil, ikke tvangsekteskap. VÅR ressursbruk vil enten drepe oss eller tvinge gjennom så radikale endringer at det fører med seg vold og undertrykkelse paret med et komplettt havari i verdensøkonomien av en størrelsesorden vi aldri har sett maken til. Dette betyr ikke at vi skal akseptere undertrykkelsen, jeg bare trekker det fram fordi jeg vil vise hva jeg tror er verdens største trusel. JEg tror ikke det er de sykeste religiøse, jeg tror det er de sykeste forbrukerne. For vi er flest. Og vi blir stadig fler, og vi forbuker stadig mer. Det heter å reise til helvete på første klasse.

Vi kan like godt begynne å feie for vår egen dør først som sist.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Religiøse dommedagsprofeter når ikke Hunken til knærne.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3

For å si det rett ut: jeg tror de juger  :eek:

Hvordan i allverden skal "de" kunne forbedre seg som gruppe om alle som prøver å gå foran med et godt eksempel og faktisk gjøre en forskjell blir mistrodd og kalt løgnere?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Selvsagt kan man være jødefiendtlig om man kritiserer Israel Pinki, det er tross alt den eneste jødiske staten, og hater man jøder hater man selvsagt også Israel, selv om man selvsagt også kan mislike Israel uavhengig av dette, men å dra det hin veien, å mislike jøder f.eks i Norge, oppvokst her og like gode nordmenn som alle andre fordi de har en ting til felles med de som bor i Israel: de er jøder, er jo helt horribelt. Den eneste tilknytningen de har er at deres hellige steder befinner seg i dette landet, det får da være måte på logikk og da.

Alle som synes det er greit det som foregår i de muslimske miljøene, og som vet om det, aksepterer undertrykkingen om de ikke sier noe imot den etter mitt syn gjest. Vi akseptere f.eks at kvinnene skal dekke seg til uten å stille spørsmål ved det, men det kan det helt klart stilles store spørsmål ved, dette er noe som ofte ikke skjer i muslimske land, eller det er noe som har øket betraktelig på de siste årene i Europa og i de mest fundamentalistiske muslimske landene. Det er helt horribelt at de skal måtte gå kledd på denne måten og det står ingenting om det i koranen. Undertrykking. Og dette sprer om seg, mange steder presses de som ikke dekker seg til å gjøre det, jo flere som gjør det jo verre er det å la være.

Du får forklare meg hva jøder generelt har med Israels politikk å gjøre du da Akle, annet enn at de som bor der er jøder og kjemper en kamp for å overleve.

Verdiskaping er oljerelatert med tanke på all den teknologien som vi i vesten har stått for når det gjelder å hente opp oljen, meg bekjent så er det stort sett utenlandske selskap og utenlandsk teknologi de bruker der nede til å hente oljen opp.

Man kan jo håpe du har rett med tanke på den massive frigjøringen Honkey, jeg ser få tegn til det, så lenge de lever som et samfunn i samfunnet med egne regler og ikke kan gifte seg med “urbefolkningen” vil det bli store grupper med totalt forskjellig syn på det meste som står mot hverandre på sikt. Vet ikke om du så programmet på TV2 i går, det var interessant. Han snakket f.eks. med en del jenter med pakistansk bakgrunn som tilsynelatende så vestlige og integrerte ut, de var vel norske statsborgere og oppvokst her, men de snakket om “hjemlandet“, og det var ikke Norge. De sa også at de som ble for integrerte ble utstøtt av familien.

Når det gjelder ditt begredelig syns på fremtiden så er vel ikke det noe lysere enn mitt nei. Men hva mener du vi skal gjøre? Hva gjør du selv for å begrense forbruket, hvor bør man starte? Kan vi kutte på strøforbruket vårt, vi må ha varme, og om jeg ser på vårt forbruk har det ikke økt de siste årene selv om vi er flere som bruker strøm i huset. Hva er det største problemet, vi må jo begynne der, bilen er det ikke. Nå leste jeg på tekst-tv i helgen av ku-fis var et større problem med tanke på utslipp enn bilparken om jeg ikke husker feil. Da er det ett eller annet som skurrer, er vi blitt hysteriske eller er jorden virkelig så sårbar som vi vil ha det til at utslipp fra de som lever her helt naturlig skal være galt og?

B

bamsemann

Gjest
Hvordan i allverden skal "de" kunne forbedre seg som gruppe om alle som prøver å gå foran med et godt eksempel og faktisk gjøre en forskjell blir mistrodd og kalt løgnere?
Hvordan kan du tro at de går foran med et godt eksempel når de blir tatt i løgn gang etter gang.

Har du fulgt med littegrann i media så kan ikke det ha gått  deg hus forbi.

Nei her står jeg for det jeg sier: Jeg tror at denne Oslo imamen juger..

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Hvordan kan du tro at de går foran med et godt eksempel når de blir tatt i løgn gang etter gang.
Men dette gjelder da for oss også. Vi blir også tatt i løgn gang etter gang...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men dette gjelder da for oss også. Vi blir også tatt i løgn gang etter gang...
Om så var, hva har det med denne saken å gjøre?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Den derre ku-fisinga har vært hevdet før. Folk som kommer opp med sånt, aner null og ikke en fis om CO2-kretsløpet og andre naturlige prosesser..., ferdig!

Bilen har absolutt relevans, det dreier seg så nemlig om det totale antallet. Hvor vi bør starte og hva vi bør gjøre er ikke uten videre enkelt å svare på, utfordringene er svært store og sammensatte, personlig skal jeg jobbe med å kjøre mindre (har hatt en slik periode også tidligere) jeg har etterisolert huset, byttet til tidsstyrte varmeovner, nye vindue, sparedusj etc. Men hovedproblemet er faktisk det økende forbrukspresset. Det fordrer rovdrift på natur og miljø, økende søppelberg, økende co2-ustslipp etc, etc... Storpolitikken må på banen, EU kan være et fint verktøy. Men så lenge kapitalen er målet, kan vi garantere at det ikke skjer noe av betydning. For jorda er det ett fett, kødder vi med den , så kødder den med oss, det regnestykket er enkelt. Vi begynner så ane hva kloden har av ess oppe i ermet, fortesetter vi som vi gjør, så sørges det effektivt for generell avfolkning, vi kan f.eks begynne med 3 uker med 45-50 grader i skyggen i Paris, og de fleste overvektige pensjonistene er en saga blott.

Undertrykkelse er vi nok like store motstandere av både du og jeg, komponenten, vi bare ser verden med litt forskjellige øyne. Det samme gjelder antisemittisme og andre anti-ismer. Bortsett fra at jeg vel aner at du er nokså anti en -isme, uten å nevne hvilken. ;)

Honkey

Topp Bunn