TV2 Hjelper deg tester platespillere! *Billige*

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sier du det? Ytringsfrihet handler ikke om at det som ytres skal stå uimotsagt, så vidt jeg vet...
Nei, det har du rett i. Men rapporterings-trusler, og påfølgende oppfordringer om å pelle seg over til AVforum feks, går lenger enn bare å argumentere i mot. Da lefler man med aktivt å innskrenke ytringsrommet.
Det var da ingen trussel, men jeg skrev rett ut at ingen har tidligere trigget den følelsen i meg før nå. Rett og slett fordi det minner om trolling når man hele tiden legger opp til konflikt omkring temaer. Og det helt bevisst. At jeg faktisk skulle rapportere har jeg aldri skrevet, bare at det fristet meg når ting ligner så mye på trolling.

Hvem som overreagerer her kan kanskje diskuteres, men å være så pisseredd for å bli rapportert at man ikke lenger våger å stå for det man har stått for til nå kan kun besvares med if you can't stand the heat get out of the kitchen, som en annen skrev. Dette er rett og slett latterlig. Ingen begrenser noe som helst, men det må da være lov å påpeke at noen oppfører seg som definisjonen på et nett-troll og dermed får passet påskrevet. Troll blir normalt bare rapportert, men jeg har i alle fall gitt den "tiltalte" tvilen tilgode. Men samtidig var det en stram oppfordring til å la diskusjoner som handler om et bestemt tema være innenfor det temaet, noe som langtfra alltid er tilfelle med svart-hvitt. Og det pågår i nesten alle tråder som omhandler vinyl. Det er tøysete på grensen til trolling, og bygger i tillegg på liten erfaring og null respekt for de som besitter lang erfaring.
Baluba, jeg er ikke enig. Jeg tror du undervurderer din egen autoritet her på forumet. Å skrive noe slikt sender et veldig sterkt signal - særlig når det kommer fra en fyr som ellers er fredsæl og ikke flyr i tottene på folk. Å skrive at du vurderer å rapportere, er en trussel. Å hevde at det ikke er det, er litt i samme gate som å si "dette er ikke en trussel, men en advarsel". Joa.

Dessuten, som allerede sagt: Dette var faktisk ikke en ren vinyl-tråd. Trådstarter spurte om lydkvalitet på vinylspiller vs. dac. Da er det ikke trolling å diskutere det. Det andre, det med respekt eller mangel på respekt for gubber med erfaring, dreier seg ikke om trolling. Det dreier seg vel heller om hvilken ærbødighet man skal/bør vise overfor folk som har mer erfaring enn en selv. Men det skal sies at å stemple noen som et "nett-troll" viser nøyaktig like lite ærbødighet - kanskje er det til med enda mindre ærbødighet i den formuleringen.

Jeg reagerte på formuleringene til Svart-hvitt i denne tråden da jeg først leste dem. Og jeg reagerer også på dine formuleringer både før i tråden og nå. Og jeg reagerte på dine trusler/advarsler om rapportering. Jeg synes rett og slett at vi alle fortjener å bli møtt med og bli omtalt med respekt. Det inkluderer deg, det inkluderer svart-hvitt, det inkluderer gubbene på forumet. Hilsen moralisten.
Jeg er nok ikke helt klar over at jeg har noen autoritet her på forumet. Litt av den grunn har jeg alltid vært en fredsæl person utenfor OT, der jeg gir litt faen fordi det er andre tilstander i den lukkede avdelingen av asylet. Der har de gærne det godt, meg inkludert. Når det har kommet til digital vs analog-debattene har jeg alltid tatt et nøytralt standpunkt fordi jeg egentlig ikke er så fryktelig opptatt av format, og ikke har noen forfengelighet omkring lyd-reproduksjon. Men jeg ser nå at det var feil sted til feil tid at jeg kom med det innlegget.

Dette er vel det hardeste jeg har tatt i noensinne i den åpne delen av forumet, noe som skyldes at jeg har sett meg lei av at vinylavdelingen og vinyltråder andre steder på forumet har utviklet seg til en veritabel kabelsalat. Alle blir ideologiske huggestabber og tømmerhuggere samtidig. Og jeg skal vedgå at jeg gikk for langt hvis en med min "autoritet", som jeg enda har til gode å tro helt på, gir uerfarne medlemmer beskjed om å klabbe igjen og være snillere barn. Det var nok ikke ment slik, og kanskje jeg ikke er bevisst på min egen autoritet her inne. Så jeg skal gi deg mer enn litt rett i at det ikke var helt kosher. Og siden det faktisk var urettferdig å beskylde svart-hvitt for å være OT så har han min beklagelse. Og uten å legge til noe men, det finnes alltid et men sett bort fra at de ofte er irrelevante i den store sammenheng, så legger jeg meg flat for å kritikk når det kommer til feil valg av tid og sted. :)

Og skal prøve å være mer bevisst på min status, som jeg ikke har vært helt klar over tidligere. Hadde jeg vært moderator på forumet ville jeg kanskje gitt meg selv en liten dask på lanken for utilbørlig bruk av den autoriteten jeg visstnok har på feil tidspunkt. Fred? :confused:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er nok ikke helt klar over at jeg har noen autoritet her på forumet. Litt av den grunn har jeg alltid vært en fredsæl person utenfor OT, der jeg gir litt faen fordi det er andre tilstander i den lukkede avdelingen av asylet. Der har de gærne det godt, meg inkludert. Når det har kommet til digital vs analog-debattene har jeg alltid tatt et nøytralt standpunkt fordi jeg egentlig ikke er så fryktelig opptatt av format, og ikke har noen forfengelighet omkring lyd-reproduksjon. Men jeg ser nå at det var feil sted til feil tid at jeg kom med det innlegget.

Dette er vel det hardeste jeg har tatt i noensinne i den åpne delen av forumet, noe som skyldes at jeg har sett meg lei av at vinylavdelingen og vinyltråder andre steder på forumet har utviklet seg til en veritabel kabelsalat. Alle blir ideologiske huggestabber og tømmerhuggere samtidig. Og jeg skal vedgå at jeg gikk for langt hvis en med min "autoritet", som jeg enda har til gode å tro helt på, gir uerfarne medlemmer beskjed om å klabbe igjen og være snillere barn. Det var nok ikke ment slik, og kanskje jeg ikke er bevisst på min egen autoritet her inne. Så jeg skal gi deg mer enn litt rett i at det ikke var helt kosher. Og siden det faktisk var urettferdig å beskylde svart-hvitt for å være OT så har han min beklagelse. Og uten å legge til noe men, det finnes alltid et men sett bort fra at de ofte er irrelevante i den store sammenheng, så legger jeg meg flat for å kritikk når det kommer til feil valg av tid og sted. :)

Og skal prøve å være mer bevisst på min status, som jeg ikke har vært helt klar over tidligere. Hadde jeg vært moderator på forumet ville jeg kanskje gitt meg selv en liten dask på lanken for utilbørlig bruk av den autoriteten jeg visstnok har på feil tidspunkt. Fred? :confused:
Fred! Og du reagerer akkurat like modent som jeg regnet med du ville gjøre, baluba. Respekt :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er nok ikke helt klar over at jeg har noen autoritet her på forumet. Litt av den grunn har jeg alltid vært en fredsæl person utenfor OT, der jeg gir litt faen fordi det er andre tilstander i den lukkede avdelingen av asylet. Der har de gærne det godt, meg inkludert. Når det har kommet til digital vs analog-debattene har jeg alltid tatt et nøytralt standpunkt fordi jeg egentlig ikke er så fryktelig opptatt av format, og ikke har noen forfengelighet omkring lyd-reproduksjon. Men jeg ser nå at det var feil sted til feil tid at jeg kom med det innlegget.

Dette er vel det hardeste jeg har tatt i noensinne i den åpne delen av forumet, noe som skyldes at jeg har sett meg lei av at vinylavdelingen og vinyltråder andre steder på forumet har utviklet seg til en veritabel kabelsalat. Alle blir ideologiske huggestabber og tømmerhuggere samtidig. Og jeg skal vedgå at jeg gikk for langt hvis en med min "autoritet", som jeg enda har til gode å tro helt på, gir uerfarne medlemmer beskjed om å klabbe igjen og være snillere barn. Det var nok ikke ment slik, og kanskje jeg ikke er bevisst på min egen autoritet her inne. Så jeg skal gi deg mer enn litt rett i at det ikke var helt kosher. Og siden det faktisk var urettferdig å beskylde svart-hvitt for å være OT så har han min beklagelse. Og uten å legge til noe men, det finnes alltid et men sett bort fra at de ofte er irrelevante i den store sammenheng, så legger jeg meg flat for å kritikk når det kommer til feil valg av tid og sted. :)

Og skal prøve å være mer bevisst på min status, som jeg ikke har vært helt klar over tidligere. Hadde jeg vært moderator på forumet ville jeg kanskje gitt meg selv en liten dask på lanken for utilbørlig bruk av den autoriteten jeg visstnok har på feil tidspunkt. Fred? :confused:
Fred! Og du reagerer akkurat like modent som jeg regnet med du ville gjøre, baluba. Respekt :)
Takker, Olaf. Og så ser jeg at svart-hvitt også har lest dette og likt det, så da håper jeg det er fred mellom ham og meg også. For å slippe å gjenta meg selv så lenker jeg heller til det jeg har skrevet i egen tråd om dette, så kan vi heller snakkes der istedenfor å forstyrre denne tråden mer. :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Godt gjort av Quasimodo, som er døv.

Mvh
Dagens!!! ;D
Dagens torpedering av en håpløs analogi, vil jeg hevde. ;)

Alle vet jeg er på kanten til å melde comeback for vinylsnurre i krypten. Det er ikke fordi jeg er nostalgisk, men fordi jeg seriøst mener at vinyl låter bedre enn CD. Bedre enn 24 bit, til og med. Dobbel DSD kan kanskje utkonkurrere de grammofonene som jeg anser for å være betalbare, men det stopper der. Og hvorfor hevder jeg det? Rett og slett fordi de senere generasjonene med vinylsnurrer og pickup-ere faktisk og slett er så gode at selv for 10 kilokroner kan du komme til det resultatet jeg har som min påstand her. Det har faktisk vært en rivende utvikling de siste 30 årene. Vinyl-guruene ute i den store verden snakker om den tredje generasjonen med utvikling innen vinylavspilling i våre dager, en generasjon som ikke lider under de samme gamle svakhetene lydmessig som tidligere. Siste generasjon Rega-snurrer er et godt eksempel på akkurat det.

Jeg tar ikke anstøt av å bli kalt en gammel gubbe. Jeg tøyser jo selv med samme fakta. Det jeg tar anstøt av er svart-hvitts generalisering av oss gamle gubbers erfaringsgrunnlag. Flere av oss er framførere av alt fra punk til klassisk musikk selv. Jeg vet ikke helt hvor gammel du er, svart-hvitt, men slik jeg leser deg er det stor sannsynlighet for at jeg har tilbrakt mer tid i studio enn du har tilbrakt foran et hifi-anlegg i løpet av mine mange år i musikkbransjen. Jeg har mastret både vinyl og CD-utgivelser, noen av dem er kjent for folket her inne. Derfor er det alt annet enn hifi-nevrosa som er drivkraften og grunnlag for referansene i min virkelighet.

For å skrive det rett ut, det du bedriver grenser sterkt opp mot trolling. Du avviser vinyl som medium, likevel blander du deg til stadighet inn i vinyltråder bare for å opplyse om oss det. En som blander seg inn i diskusjoner der vedkommende ikke hører hjemme for å provosere med påstander om at alle andre tar feil er bortimot definisjonen på et troll, uansett om det er bevisst eller ikke. Se på hvor lenge jeg har vært medlem av HFS, det står under avateren min. En god stund, vil jeg hevde. Og i alle de årene har jeg aldri rapportert en eneste person til moderatorene, men når jeg leser dine poster på dette underforumet rykker det for første gang i fingeren for å trykke på rapporteringsknappen, men gjør det ikke fordi jeg ikke tror du er bevisst på dine brudd på nettiketten.

Ja, vi er gamle gubber. Noen av oss har brukt livet vårt i studio og konsertsal. Impulse, Gunnar Brekke og Håkon Rognlien er blant landets mest meritterte hifijournalister gjennom tidene og har lyttet til mer utstyr enn du kanskje har sett i hele ditt ifølge deg selv korte liv. Andre igjen er aktive og tidligere aktive musikere i alle mulige genre. Du undervurderer folk med skyhøy kompetanse som bare en syttenåring kan gjøre, selv om jeg antar at du i alle fall er betydelig eldre enn det. Vis nå litt selvinnsikt og kanskje transformer den til litt ydmykhet overfor reell faglig kompetanse, lang lytteerfaring og rett og slett musikalitet.
Dette svaret her er ikke et æresmedlem verdig. #1
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Gud bedre for en tråd. Må være den mest velformulerte krangletråden jeg har lest på lang tid :)
Enig, bortsett fra at den er velformulert. Same shit new wrapping.

Og hvordan gikk det med trådstarter sine spørsmål ?
Et troll skal til for å velte en hel tråd.
Blir ikke mye interessant av at noen lager en krangletråd om noe helt annet enn topic.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det fine med hele tråden er at den kommer til å gjenta seg selv om ikke lenge... Slik sett er ikke tråden med til å gjøre HFS mer intr , men snarere til en ørken for tomgang av kunnskap og besserwissere som kommer ut av intet og skal fortelle sannheten om den nye vinen...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis det er flere som synes det er greit å hoppe over diskusjonens endelig konklusjon for å lage en ny debatt etter at glørne er slukket av de involverte, så er de velkomne til min tråd og lese det jeg har skrevet til de andre involverte der, og eventuelt ta opp tråden etter at de har lest det som står der. Jeg kommer til å la denne tråden være i fred slik at den kan finne tilbake til sitt opprinnelige budskap.

Æresmedlemmer er forøvrig hverken hellige kyr eller høyerestående vesener av noen som helst art.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.681
Antall liker
58.595
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
La oss gubber være i fred.

Send alle trollene til et eller annet helvetes AVforum.
Dette svaret her er ikke et æresmedlem verdig. #2
Nei, vel?
-det kan du synes hva du vil om Kalle Klovn.
Tør jeg minne om hvilke kvalifikasjoner som kreves fra et æresmedlem?

At man, som jeg, har over 10.000 innlegg her på hfs, sier ingenting om hverken moralsk,etisk eller intellektuell standard.

Du vet like godt som jeg at ord som æresmedlem, hifi freak, hifi entusiast, overivrig entusiast osv. ikke har noe innhold.

jeg er bare en vinylgubbe som med (dårlig) humor forsøkte å poengtere at det ble bedrevet trolling, og at vedkommende kunne ta med seg agendaen sin til en plass det muligens kunne passe bedre.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Trådstarer spurte:

Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og? Feks en til 10k vs en til 50k.
Dyrere platespillere er oftest bedre enn billigere. Mer stabil gange - lav stabilitet gir svai - høres lettest i lange toner. De tåler mer ytre påvirkning uten at lyden påvirkes - høres lettest ved å trampe over gulvet eller knakke på selve spilleren. En platespiller med fast oppheng og vegghylle er den raskeste veien til god lyd IME. Man bør nok nord for 20 K for en å få en spiller som står seg over tid.

Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?
Det kunne jeg fortalt deg, men da begår jeg harakiri samtidig.:cool:

Final


 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jadda, hifiverdenens martyrer kan vi jo gjøre til det neste store begrepet. De som uttaler seg kjettersk og får kjeft av rettroende online. Tror vi vil begynne å få et utvisket martyrbegrep hvis det skjer.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jadda, hifiverdenens martyrer kan vi jo gjøre til det neste store begrepet. De som uttaler seg kjettersk og får kjeft av rettroende online. Tror vi vil begynne å få et utvisket martyrbegrep hvis det skjer.
Alle disse forfatterne og journalistene i Tyrkia feks, som mener at de har det så ille og klager over at de kan bli fengslet hvis de kritiserer regimet... De skulle bare visst hvordan det er på norske hifi-forum! ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er mange forskjeller på platespillere, Final. Kvaliteten på både arm- og tallerkenlagre, demping av vibrasjoner og rersonanser i plint og armrør, materialvalg i tallerken, plint og arm, driftsprinsipp, kvalitet på motor.. alt dette påvirker. Jeg har akkurat testet en platespiller til ca 9000 og en til 50.000, og forskjellen med samme pickup var relativt stor. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om hva andre evner å høre, oppleve eller vektlegge, men tror bestemt de fleste som frekventerer HFS ville hørt betydelig forskjell. I alle fall om vi ser bort fra dem som sliter med å forholde seg til at det er forskjeller å spore på noen ting i det hele tatt...
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det er mange forskjeller på platespillere, Final. Kvaliteten på både arm- og tallerkenlagre, demping av vibrasjoner og rersonanser i plint og armrør, matreialvalg i tallerken, plint og arm, driftsprinsipp, kvalitet på motor.. alt dette påvirker. Jeg har akkurat testet en platespiller til ca 9000 og en til 50.000, og forskjellen med samme pickup var relativt stor. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om hva andre evner å høre, oppleve eller vektlegge, men tror bestemt de fleste som frekventerer HFS ville hørt betydelig forskjell. I alle fall om vi ser bort fra dem som sliter med å forholde seg til at det er forskjeller å spore i det hele tatt...
Nå mener vel de aller fleste objektivister faktisk at det kan være relativt stor forskjell på platespillere, akkurat som det er relativt stor forskjell på høyttalere. Det er jo fordi både platespillere og høyttalere er mekaniske/fysiske dingser som aldri kan bli perfekte uansett. Som jeg skrev i en annen tråd: For min del er det bare platespillere og høyttalere jeg i prinsippet kunne vært villig til å legge seks-sifrede beløp på. Enda mer på høyttalere enn platespillere selvfølgelig, men dersom jeg går all in for vinyl i fremtiden (og det kan fort skje), vil jeg nok legge ganske mye penger på å få en ordentlig vinylrigg.

Til gjengjeld har jeg ikke hatt så stort behov for å oppgradere verken behringer-effektforsterkeren min (2000 kr) eller den innebygde dacen i minidsp-boksen min (også ca 2000). Det er når det gjelder den hørbare effekten av signaloverføring og forsterkning - altså kabler, dacer og forsterkere - at objektivister og subjektivister er uenige (dessuten er objektivister uenige seg i mellom når det gjelder forsterkere). Men har aldri hørt noen påstå at alle platespillere høres like ut, eller at man ikke kan få bedre lyd med å gå opp i pris på en platespiller.
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Riktignok liker jeg Ayn Rand og forsøker å forholde meg objektiv til min subjektive side. Men kaller meg ikke objektivist...Kanskje rasjonalist er bedre?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Riktignok liker jeg Ayn Rand og forsøker å forholde meg objektiv til min subjektive side. Men kaller meg ikke objektivist...Kanskje rasjonalist er bedre?
Samme her, ANM. Bruker begrepet mest fordi det har blitt så innarbeidet. Jeg velger å beholde det hifi-utstyret hjemme hos meg som jeg liker best. Så sånn sett er jeg subjektivist, jeg også. Jeg prøver bare å bruke rasjonelle/objektive kriterier for å finne fram til hva det er verdt å vurdere subjektivt. Jeg gidder ikke gjøre noen audition på om lydkvaliteten blir bedre av å høre på i pyjamas kontra dress, feks, fordi jeg ikke ser noen grunn til at klærne jeg har på meg skal påvirke lyden (forresten, der er det jo åpenbart: lyden blir bedre i pyjamas!).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jadda, hifiverdenens martyrer kan vi jo gjøre til det neste store begrepet. De som uttaler seg kjettersk og får kjeft av rettroende online. Tror vi vil begynne å få et utvisket martyrbegrep hvis det skjer.
Alle disse forfatterne og journalistene i Tyrkia feks, som mener at de har det så ille og klager over at de kan bli fengslet hvis de kritiserer regimet... De skulle bare visst hvordan det er på norske hifi-forum! ;)
Den var faen meg god, Olav! ;)

Ingen redbook-CD låter bedre enn ei anstendig vinylsnurre. Men jeg skal vedgå at DSD/DXD nok låter bedre enn vinyl opp til et visst prisnivå.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dac- forskjeller ja.. Uten at DET plager meg så mye.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det er mange forskjeller på platespillere, Final. Kvaliteten på både arm- og tallerkenlagre, demping av vibrasjoner og rersonanser i plint og armrør, matreialvalg i tallerken, plint og arm, driftsprinsipp, kvalitet på motor.. alt dette påvirker. Jeg har akkurat testet en platespiller til ca 9000 og en til 50.000, og forskjellen med samme pickup var relativt stor. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om hva andre evner å høre, oppleve eller vektlegge, men tror bestemt de fleste som frekventerer HFS ville hørt betydelig forskjell. I alle fall om vi ser bort fra dem som sliter med å forholde seg til at det er forskjeller å spore i det hele tatt...
Impulse, helt enig i at det er stor forskjell på platespillere. Vi neppe uenige her. Har selv hatt Oracle Delphi, Thorens, Denon, Dual, Rega, Linn, Forsell og Well tempered innenfor døren i årenes løp.

Min personlige opplevelse har vært at Well Tempered var den som bidrar med minst egenlyd (bortsett fra Forsell), noe som for meg, men ikke alle HFS'ere er et poeng. Spillerne med mykt oppheng opplevde jeg alle som litt lite faste nedover og med et lite løft i presens regionen. Derfor mitt råd om å gå for en god spiller med fast oppheng. For 20 K får man vel noe bra, i det minste på bruktmarkedet.


Final
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Olav
Så mye glede som Lp plater gir meg er jeg ikke redd for å kaste litt penger etter avspillingsutstyr. Om kvalitetsløftet 10k vs 20k er høyere enn 20k vs 50k er irrelevant.

Satt forresten å surfet gjennom fineart sin side. Selv om prissettingen innen kunsten er høyst subjektiv, fant jeg langt flere bilder som snakket til meg blandt de dyrere. Det er et eller annet objektivt ved det subjektive...
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Olav
Så mye glede som Lp plater gir meg er jeg ikke redd for å kaste litt penger etter avspillingsutstyr. Om kvalitetsløftet 10k vs 20k er høyere enn 20k vs 50k er irrelevant.

Satt forresten å surfet gjennom fineart sin side. Selv om prissettingen innen kunsten er høyst subjektiv, fant jeg langt flere bilder som snakket til meg blandt de dyrere. Det er et eller annet objektivt ved det subjektive...
Enig!
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Riktignok liker jeg Ayn Rand og forsøker å forholde meg objektiv til min subjektive side. Men kaller meg ikke objektivist...Kanskje rasjonalist er bedre?
Ayn Rand hadde nok slitt litt her på forumet. Jeg elsket "the fountainhead", men har forbannet meg mang en gang over hvor langdryg "Atlas shrugged" er... mye fornuftig i Ayn Rands filosofi, men hun har et snevert menneskesyn som forherliger hennes egen logiske og intuitive preferanser og rakker ned på (sansende og) følende mennesker. Obs, ikke ulikt diskusjoner vedr kabler og vinyl vs digital.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Da er vi på linje, Final. Well Tempered er fantastisk fine spillere med lite egenlyd og en helt utrolig lettflytende, støyfri måte å gjengi på.
 
A

ANM

Gjest
Riktignok liker jeg Ayn Rand og forsøker å forholde meg objektiv til min subjektive side. Men kaller meg ikke objektivist...Kanskje rasjonalist er bedre?
Ayn Rand hadde nok slitt litt her på forumet. Jeg elsket "the fountainhead", men har forbannet meg mang en gang over hvor langdryg "Atlas shrugged" er... mye fornuftig i Ayn Rands filosofi, men hun har et snevert menneskesyn som forherliger hennes egen logiske og intuitive preferanser og rakker ned på (sansende og) følende mennesker. Obs, ikke ulikt diskusjoner vedr kabler og vinyl vs digital.
Ja, det er alltid store svakheter og huller ved ensporede filosofier, men digger Ayns kyniske og treffende betraktninger. Forakter høflige og ukritisk empatiske mennesker. Det er en annen debatt da...

Når det gjelder kabler klare jeg ikke å generere nok "suspension of disbelief" til å være med på leken. Store tunge vinylrigger med matchende tungt forsterkeri er en annen sak! ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Riktignok liker jeg Ayn Rand og forsøker å forholde meg objektiv til min subjektive side. Men kaller meg ikke objektivist...Kanskje rasjonalist er bedre?
Ayn Rand hadde nok slitt litt her på forumet. Jeg elsket "the fountainhead", men har forbannet meg mang en gang over hvor langdryg "Atlas shrugged" er... mye fornuftig i Ayn Rands filosofi, men hun har et snevert menneskesyn som forherliger hennes egen logiske og intuitive preferanser og rakker ned på (sansende og) følende mennesker. Obs, ikke ulikt diskusjoner vedr kabler og vinyl vs digital.
Ayn Rand hadde trivdes i en haug på HFS. Hennes personlige inkonsekvens er jo nesten legendarisk mtp hvordan hun forholdt seg til egen moralfilosofi på sine eldre dager. Hun er jo selve erkeeksemplet på dobbeltmoral. :rolleyes: Beklager OT.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For de som ikke har skjønt det enda, siterer jeg meg selv igjen:

Dazed skrev:
Hos meg har jeg lagt sjela litt mer i å få god lyd fra vinylplater, og jeg innbiller meg at det er det som låter best (Ikke nødvendigvis "mest riktig".) her. Selvsagt er det 100% avhengig av den enkelte innspillingen det lyttes til.

Det er imidlertid litt på siden av poenget for meg. Å spille vinylplater er en så mye rikere opplevelse enn å spille digitalt lagret musikk, at det er ingen egentlige spørsmål om hva jeg foretrekker. Å sette seg ned og kose seg med musikk, etter å ha gjennomgått prosessen med å finne frem vinylplata, ta den ut av plast- og innercover, sjekke at den er ren og støvfri, legge den på tallerkenen og evt. og gi den en runde med børsten før man slipper pickupen ned på rillene for så å skynde seg tilbake til stolen med et stort deilig cover å lese/kikke på mens musikken strømmer fra høyttalerne, gjenskapt av superelegant men forståelig elektronikk og finmekanikk, er en skikkelig zen-opplevelse. Et lite, nostalgisk rituale som gir en deilig metaopplevelse i tillegg til bare det å høre musikken. Det overgår for meg - i godt monn - det å bare spille av rippet eller nedlastet/streamet digitallyd, selv om det er kjempebra og utrolig lettvint når man bare skal ha på noe musikk. CD-plater spiller jeg så å si aldri lenger, men har rippet dem til lokal server.

...så man kan trygt si at jeg foretrekker analog avspilling, men ikke bare fordi jeg liker bedre hvordan det låter.

Fra denne tråden, som godt kan leses igjen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...alog-eller-digital-avspilling-avstemming.html
 
A

ANM

Gjest
Ayn Rand hadde trivdes i en haug på HFS. Hennes personlige inkonsekvens er jo nesten legendarisk mtp hvordan hun forholdt seg til egen moralfilosofi på sine eldre dager. Hun er jo selve erkeeksemplet på dobbeltmoral. :rolleyes: Beklager OT.
Ja, vi er alle mennesker, fulle av selvmotsigelser. Perfekte mennesker er uinteressante.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ayn Rand hadde trivdes i en haug på HFS. Hennes personlige inkonsekvens er jo nesten legendarisk mtp hvordan hun forholdt seg til egen moralfilosofi på sine eldre dager. Hun er jo selve erkeeksemplet på dobbeltmoral. :rolleyes: Beklager OT.
Ja, vi er alle mennesker, fulle av selvmotsigelser. Perfekte mennesker er uinteressante.
Dette er vel nesten den filosofiske kjernen i det spørsmålet som ble stilt. Det er på sett og vis når man tør å argumentere mot seg selv at man nærmer seg den komplekse sannheten.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ayn Rand hadde trivdes i en haug på HFS. Hennes personlige inkonsekvens er jo nesten legendarisk mtp hvordan hun forholdt seg til egen moralfilosofi på sine eldre dager. Hun er jo selve erkeeksemplet på dobbeltmoral. :rolleyes: Beklager OT.
Ja, vi er alle mennesker, fulle av selvmotsigelser. Perfekte mennesker er uinteressante.
Dette er vel nesten den filosofiske kjernen i det spørsmålet som ble stilt. Det er på sett og vis når man tør å argumentere mot seg selv at man nærmer seg den komplekse sannheten.
En gang jeg hadde en prat med en av mine veiledere i akademia, klaget jeg over at jeg ofte "kunne føle meg litt schizofren sånn faglig".
Da så hun lenge på meg, og bare sa: "Olav. Det der er bare bra. Alle ærlige mennesker er schizofrene".
 
A

ANM

Gjest
Tror igjen du er upresis. Mente du at du hadde psykoser, dreit i personlig hygiene og hørte stemmer, vel da var du Schizofren....
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Tror igjen du er upresis. Mente du at hadde psykoser, dreit i personlig hygiene og hørte stemmer, vel da var du Schizofren....
Sant. Der brukte jeg av vanvare et metaforisk språk som ikke var presist nok ,og der meningen ikke var klart definert. Objektivisten i meg gremmes! ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ayn Rand hadde trivdes i en haug på HFS. Hennes personlige inkonsekvens er jo nesten legendarisk mtp hvordan hun forholdt seg til egen moralfilosofi på sine eldre dager. Hun er jo selve erkeeksemplet på dobbeltmoral. :rolleyes: Beklager OT.
Ja, vi er alle mennesker, fulle av selvmotsigelser. Perfekte mennesker er uinteressante.
Dette er vel nesten den filosofiske kjernen i det spørsmålet som ble stilt. Det er på sett og vis når man tør å argumentere mot seg selv at man nærmer seg den komplekse sannheten.
Og likevel går du i strupen på meg for et upassende innlegg, når jeg bare et par innlegg senere (men før ditt kritiske innlegg) setter HFS-rekord i å argumentere mot meg selv. Jeg er jo selve eksemplet på ditt idealmenneske ifølge dette resonnementet. :p
 
Topp Bunn