Tv til 10-15000?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Ser at trådene inne på denne delen av forumet har en tendens til å fort bli gamle, og siden disse aparatene utvilker seg fort, følte jeg for å lage en ny en:)

Har altså fått i oppdrag av mine besteforeldre å skaffe dem en ny tv.

Pris: 10-15000
Størrelse: 38-42"

Om det er plasma eller lcd som gjelder i dette segmentet er jeg usikker på.
Skal for det meste vise sendinger med sport, nyheter, dokumentarer og film via parabol. Lyden bør også være ganske god(til tv å være), siden de nok ikke kommer til å bruke stereo ved siden av. Brukervennelighet er også et must ;)

Håper dere har noen tips ;)
 
N

nb

Gjest
Panasonic PX/PV70 er meget bra bang for the bucks. 42" plasma med veldig bra bilde, tilstrekkelig med innganger og veldig lett å kalibrere (kun noen enkle småjusteringer som skal til).

Til bruken du skisserer, ville jeg gått for plasma. Full-HD-snakket kan du sansynligvis gi blanke i med mindre du sitter ca en meter unna TVen.

Har dene Panaen selv og er storfornøyd, funker fint på TV/DVD/PS3/XBox/PC

Pioneers nye toppmodeller er klart bedre, men over dobbelt så dyre. Jeg ville ikke kjøpt en toppmodell i dag, utviklingen går fort på dette området.
 
P

Parelius

Gjest
Gode erfaringer med Panasonic PV 60 (50") - forrige modell - selv, så jeg hiver meg på det nb sier. Eneste jeg lurer på er om ikke PV700 har litt bedre lyd enn PV 70. Vet ikke helt, har bare hørt det sagt en eller annen plass.
 
N

nb

Gjest
Parelius skrev:
Gode erfaringer med Panasonic PV 60 (50") - forrige modell - selv, så jeg hiver meg på det nb sier. Eneste jeg lurer på er om ikke PV700 har litt bedre lyd enn PV 70. Vet ikke helt, har bare hørt det sagt en eller annen plass.
Det er mulig, jeg har aldri testet lyden på min, så vet ikke hvor bra den er.

700 har også ett eller annet antirefleksbelegg på skjermen, det er tydligvis delte meninger om det er et gode eller et onde. I tillegg har den 3 HDMI mot 2 på PV/PX 70. Forskjellen på PV/PX 70 er for øvrig noe digitaltunergreier som uansett ikke kan og ikke vil kunne brukes i Norge, så det er ikke noe å henge seg opp i.
 
O

omholt

Gjest
Panasonic PV700/PX700 har bedre høyttalere enn PV70/PX70. I tillegg har den støtte for multiwindow, minnekortinngang (SD kort), mulighet for opptak på SD-kort (lite format tror jeg), en ekstra HDMI inngang og antiglare glass. Bildekvalitet er derimot identisk.

Vil absolutt anbefale deg en Panasonic plasma. Bare Pioneer sine plasmaer som er bedre, men de koster fryktelig mye. Ikke vurder LCD, plasma er klart best til det bruket du nevner. God fargegjengivelse, god kontrast og sortnivå, ingen etterslep ved raske bevegelser og naturlige bilder.

PV70/PX70 finnes i 37" og 42", mens PV700/PX700 tror jeg kun finnes i min. 42".
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Kan ikke annet enn å kaste meg på anbefalingene av Panasonic-plasma.

Til ditt bruk er denne klart best, hvis man ser bort ifra Pioneer's modeller, men de er til gjengjeld en god del tusen dyrere.
 
N

nb

Gjest
AndreWerdenskrieg skrev:
Kan ikke annet enn å kaste meg på anbefalingene av Panasonic-plasma.

Til ditt bruk er denne klart best, hvis man ser bort ifra Pioneer's modeller, men de er til gjengjeld en god del tusen dyrere.
Som jeg skulle sagt det selv.... oisann, det var visst det jeg sa selv;)

Panasonicen får du nå vel for rundt ti lapper. Det er VELDIG mye TV for pengene. Skal du ha plasma (noe jeg synest du bør velge gitt bruken du skisserer) så er det egentlig kun Panasnic og Pioneer som gjelder. Har du veldig mye penger eller er veldig opptatt av best mulig bilde, kjøper du Pioneer. Ellers kjøper du Panansonic. Mer komplisert er det egentlig ikke.

Jeg funderte selv mye på LCD/Plasma. Med mindre man skal bruke mye PC på TVen, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe LCD, men derom er meningene nok delte. PC funker veldig fint på Panasonicen over VGA-inngangen, men du kan ikke kjøre den sammen høye oppløsningen som på en LCD. PC over HDMI har jeg ikke testet. Høy oppløsning er dog i mine øyne ikke veldig relevant sett i forhold til den bruken en stue-PC eventuelt skal dekke.

Det sagt, så er forskjellene mellom LCD og plasma mindre enn tidligere, men til vanlig bruk ville jeg som sagt gått for plasma.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Da er det greit..

Tok en runde på nettet istad, og kom fram til at panasonic pv70 er veien å gå.. Da jeg logget meg på her, så det ut som at dere mente det samme ;D koster visst 8999.- en plass, og 9500.- div andre plasser, så dette ser ut til å være vinneren.

Takk. Da blir de nok fornøyd
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Hva med den nye nad tv`n hifiklubben har? de har en 40" tommer, som har 2x15 watt forsterker i tv`n, så de kan kjøpe pakka med medfølgene sidemontert eller monitor under tv til ca 15000... Den har også en veldig god og enkel norsk meny.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Det du kan tenke på, er at Panasonic-skjermen har refleksjoner som en billedrörs-TV. Siden en 42" er såpass stor, kan dette virke noe forstyrrende i en stue med store vinduer, spesielt hvis du ikke har gardiner eller lignende. Har du ikke hatt dette problemet med din forrige TV, tviler jeg på at du vil synes dette er noe verre.

Selv synes jeg dette er et minimalt problem, men har allikevel satt opp 100% lystette gardiner for å få perfekt TV-bilde også på dagtid.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Uten å følge utviklingen så veldig tett, så kan det virke som det er nærmest konsensus om at Panasonic leverer best flatskjermer til prisen. Som relativt lojal Sony-konsument over mange år, hvordan står det den Bravia skjermen som Expert annonserer seg til Panasonic i samme prisklasse?
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
noruego skrev:
Uten å følge utviklingen så veldig tett, så kan det virke som det er nærmest konsensus om at Panasonic leverer best flatskjermer til prisen. Som relativt lojal Sony-konsument over mange år, hvordan står det den Bravia skjermen som Expert annonserer seg til Panasonic i samme prisklasse?
Jeg har testet Panasonic TH42PV70 og Panasonic TH42PA45 opp mot Sony KDL-40W2000 (fjorårets modell, LCD-testvinner) og forskjellene var formidable. På signal fra Canal+ HD hadde Panasonic'ene et langt bedre bilde med mindre støy, bedre farger og sortnivå. Jeg snakker ikke om fabrikkinnstillinger her, men kalibrering med DVE.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Panasonic er vel kjent for å være kongen av sort når det kommer til flatskjermer og da spes. plasma.
Som alle sier så er Panasonic pv70/700 et kjempekjøp. Pioneer sine plasmaer er vel hakket bedre men koster også ca. det dobbelte.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Skal kjøpe tv i morra. Ser ut til at det blir panasonic pv70 37". Trur 42 kan bli litt stort. Satser på at 37" modellen er like god som 42", og at jeg ikke må gå over til lcd når det går under 40".. :)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
montesi skrev:
Skal kjøpe tv i morra. Ser ut til at det blir panasonic pv70 37". Trur 42 kan bli litt stort. Satser på at 37" modellen er like god som 42", og at jeg ikke må gå over til lcd når det går under 40".. :)
Jeg kommer også til å gjøre det samme med det første (Panasonic gr. forholdet pris/kvalitet). Litt usikker på om det blir 37" eller 42" her også.
Hvor lang betraktningsavstand får du til skjermen?. Hvor lang avstand anbefales til de forskjellige størrelsene?

Mvh.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Jeg gjør oppmerksom på at du kan få 1080p LCD-tv`er i denne prisklassen. Når man bruker 1080p-kilder vil jeg anta at man merker forskjell i forhold til 720p/1080i-kilder. 1080p-kilder vil bli stadig mer tilgjengelig/rimeligere.

Eksempler:
Toshiba 3030D
Samsung M86/M87

Bruk prissøk på hw.no.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Tipper besteforeldrene mine har en avstand på 3,5-4 meter, men hva som er anbefalt vet jeg ikke..
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Har nå fått tv`n(37" panasonic plasma) på plass, men som alltid er fotballsendingene dårlige.. Hvorfor? Kornete og problemer med bevegelser.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
montesi skrev:
Har nå fått tv`n(37" panasonic plasma) på plass, men som alltid er fotballsendingene dårlige.. Hvorfor? Kornete og problemer med bevegelser.
Hva slags signar fòrer du TVen med da?
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Parabol.. Kan det ha noe med innstillinger å gjøre da?
 
O

omholt

Gjest
montesi skrev:
Har nå fått tv`n(37" panasonic plasma) på plass, men som alltid er fotballsendingene dårlige.. Hvorfor? Kornete og problemer med bevegelser.
Slå av bildeforbedrings teknikkene, det er viktig. Ellers så har plasma litt innkjøringstid, så den bedrer seg etter hvert.
Men fotballsendinger er ofte uansett et problem fordi de sender med for høy komprimering. Kvaliteten på dekoderen spiller også inn.
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
montesi skrev:
Har nå fått tv`n(37" panasonic plasma) på plass, men som alltid er fotballsendingene dårlige.. Hvorfor? Kornete og problemer med bevegelser.
For meg høres dette ut som dårlig signal eller dårlig bildebehandlig fra parabol/kabel/bakkenettet.
Ellers er omholts forslag om å slå av bildeforbedrings-alternativene en god begynnelse. Kjenner til TV-en og har ikke erfart hverken bildestøy eller problemer med bevegelse i bildet.
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Da var px70 bestillt. Endelig blir bildekilden mer i stil med resten av maskineriet ;P Det ble noe kamelspising i forhold til pioneer som desidert sto øverst på lista. Men den doble prisen ble litt for vanskelig å forsvare med dagens budsjett....
 
Topp Bunn