Turret terminals - Hvordan festes/monteres disse på beste måte?

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.802
Antall liker
1.353
Har jo sett at såkalte Turret terminals (vet ikke hva de heter på norsk) slås inn i glassfiberplater for å få lodde/festepunkter for diverse komponenter. Men hvor mye mindre enn diameteren må hullet være for at en skal få skikkelig feste? Og hva med undersiden. Må en "klinke" eller står endene bare rett ut?

Noen med erfaringer?

pcb-turret-terminal-500x500.jpg
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
843
Antall liker
907
Sted
Alver
Har jo sett at såkalte Turret terminals (vet ikke hva de heter på norsk) slås inn i glassfiberplater for å få lodde/festepunkter for diverse komponenter. Men hvor mye mindre enn diameteren må hullet være for at en skal få skikkelig feste? Og hva med undersiden. Må en "klinke" eller står endene bare rett ut?

Noen med erfaringer?

Vis vedlegget 769529
Har ikkje noen erfaring med disse, men sjekk denne YouTube video. Trur det viser det du er på jakt etter 🙂
Vil da anta du borrer så hullet er trangt så den sitter godt fast når ein har presset den på plass 🤔.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.764
Antall liker
11.165
Sted
Ytterst i havgapet...
Man setter de i hullet, som ikke må være for stort, og bruker så en punch på baksida for å flense ut hullet i bunnen... de som selger turrets selger gjerne også et lite spesialverktøy... turreten bør stå i et mothold med riktig størrelse..
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.820
Antall liker
606
Disse "loddetårnene" finnes også med M2-gjenger + mutter. De som man "klinker" fast sidder dønn. Har brukt begge deler.
Kjøpte mine herfra:
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.802
Antall liker
1.353
Likte den videoen kjempegodt. Takk for den Torvbakkane. En slik "patent" skal jeg nok klare å lage til. Men skal ikke utflensinga sprekke så bør vel ikke foten av loddetårnene være for lange i forhold til tykkelsen på plata. Alternativt så kan en jo også tenke seg at metallet i loddetårnene ikke alltid er mykt nok til at det lar seg manipulere på denne måten. Men som sagt nå skjønner jeg mer av hva som trengs.

Jo, å bruke typen med mutter er kanskje det enkleste og tryggeste. Får investere i en pose eller to. Takk for linken.
 
Topp Bunn