Tur til Renaissance Audio

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Etter en del planlegging ble det omsider tid for en tur til Renaissance Audio, mekkaet for high-end utstyr i Bergen. Temaet denne gang var demo av Gallo 5LS, samt diverse annet utstyr. Hi-fi Morten var også til stede og forklarte teknologien bak høyttalerne, samt om utstyr som var på vei inn, osv.


Først noen smakebiter.






Butikken kan vel sies å være to-delt. Til venstre har man ganske mye forskjellig rart, mens man til høyre har færre høyttalerpar, men mer luft til sidene og bak. Vi begynner til venstre.



























Denne kunne jeg godt hatt stående.
































I tillegg til mye frekt utstyr er det lekre bilder fra laugets egen Per Helge Hansen (http://www.perhelgehansen.no/).



Jeg la merke til at denne fikk mye oppmerksomhet. Den ser faktisk enda bedre ut.









Og her begynner vi å se Galloen.









Designet ligner ikke noe jeg har sett før, i alle fall.



Men først litt annet snacks.



Nederst i midten ser vi delefilteret for basshøyttalerne på baksiden, med integrert effektdel. Den lar brukeren justere høyttalerne etter resten av oppsettet og resten av rommet (hvis det er bassfattig f.eks.).


















En skulle kanskje ikke tro det kan komme så alt for dyp bass ut fra et hav av små membraner, men til tider ble det faktisk for mye av det gode. Dette hadde med matching etter bytte av effektforsterker, og kom seg utover dagen. Roald og Morten hadde ikke hatt så alt for mange timer til å plassere, matche og tune, så siden høyttalerne vil stå i butikken i et par uker fremover vil det nok bedre seg ytterlige når andre kombinasjoner er prøvd.









Musikken vi hørte på var stort sett klassisk og jazz, noe jeg tør påstå er de definitive styrkene. Jeg var innom butikken i et par timer, og i begynnelsen noterte jeg den nevnte pukkelen i bassområdet. Høyttalerne er relativt kresne på innspillinger, men spiller stort, oppløst, hurtig, og etter litt tuning med bra integrert bass. De er nok mer mot den lysere delen av skalaen, men jeg ble aldri sliten eller lei av å høre på, og etter hvert var jeg i gang med å trampe takta.

Favoritten var uansett klaver. Mot slutten ble det spilt jazz der piano var mer i fokus, og der tror jeg alle sammen ble grundig imponert. Ga meg helt klart lyst til å høre mer - mye mer.

Roald hintet også om at det ville skje mer utover høsten, og da er det nok relativt sannsynlig at vi vil ta turen igjen.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Jeg var innom på fredag for å lytte på "mastodontene" Det var mye folk men det ble noen muligheter til å lytte i "sweatspot", og det ble en stor opplevelse! Et stort lydbilde, mye trøkk og utrolg oppløst. Det som imponerte meg mest var hvordan høyttalerene taklet komplekse klassiske verker med full kontroll!
Egentlig en fantastisk opplevelse som gir "vil ha" følelser
Men jeg også la merke til at det spillte "lysere" enn hva som er mine preferanser, men med tanke på at da jeg var innom så ble det spillt på Egde amp. og en relativt "billig" Sony CD-spiler som begge er relativt "lys" i lydsignaturen, så tilla jeg det ikke så mye vekt ;) Riktig nok så ble det brukt en EAR 864 rør pre, men denne kjenner jeg ikke.
Alt i alt var det imponerende og vel verdt å ta turen innom for en lytt!

Takk til Morten (NAT) og Roald for en hyggelig stund!
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hej, jeg kiggede forbi Renaissance Audio og så på alt det flotte grej.
Roald fortalte mig om Bergens Lydlaug og efter at have læst besøgs-artiklerne så jeg er intresseret i at deltage i laugets arrangementer.

Jeg har i mange år (10+) lyttet til alt fra kammermusik til metal via minimalist setup af horn og trioder. Men nu har gammel, dormant hifi intresse vågnet op igen. OB bølgen med bla. Hawthorne og Bastianis samt nye effective enheder som til eks GPA 604 8H III har vækket min intresse.
mvh
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Hei alle medlemmer i Bergen Lydlaug. Dere inviteres til minimesse vedrørende introduksjon på Audio Space sine fantastiske rørforsterkere hos Renaissance Audio AS lørdag 24/10 kl. 11-16. Vennligst spre det glade budskap. Velkommen!

Hilsen
Roald Mikkelsen.
 

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Snakket med Roald tidligere i kveld, og han hadde vært heldig. Lekkasjen var nær fronten av bygget, og det var ikke kommet en dråpe inn til ham.

Frode
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Frode skrev:
Snakket med Roald tidligere i kveld, og han hadde vært heldig. Lekkasjen var nær fronten av bygget, og det var ikke kommet en dråpe inn til ham.

Frode
Hah!
;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Designeren skrev:
Hei alle medlemmer i Bergen Lydlaug. Dere inviteres til minimesse vedrørende introduksjon på Audio Space sine fantastiske rørforsterkere hos Renaissance Audio AS lørdag 24/10 kl. 11-16. Vennligst spre det glade budskap. Velkommen!

Hilsen
Roald Mikkelsen.

kult at dere tar inn audio space.
hyperinteressant og relativ prisgunstig merke.
særlig dht-preampen (ref 2 heter den vel) deres går det gjetord om.
er det noen bergensere som har fått testet denne?
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Godt han slapp heldig fra det :D. Det hadde vært det siste han hadde trengt nå..
 
Topp Bunn