Tune port i mine små høyttalere

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har for mye bass i mine små høyttalere. På enklete kutt er det imponerende, men jeg vil ha mindre. Med de skumproppene som fulgte med, blir det for lite bass.

Kunne tenke meg å bare temme 40Hz ish... 3-4db ned. Rommet mitt gainer i sitteposisjonene ved 40Hz.

Kanskje jeg skulle bore store hull i disse skumproppene? Eller hva?

Forsøke med noen lengre papprør i portene, men da ble det mer i 40hz regionen og mindre litt over.

Kunne sikkert EQ'et via JRiver eller andre avspillere, men det forringer lyden ellers IMO. ...og det vil jeg IKKE.

Fantastiske disse tassene!...

1734450847298.png

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.709
Har du forsøkt å teipe et pappstykke over hele porten? Eller stappe sokk i dem om skumdelen kan taes ut? Har som regel alltid vært det jeg har foretrukket når porten ikke fungerer hensiktsmessig til plassering/rom.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen fyller bassporten med sugerør. Aner ikke om det hjelper men du kan jo prøve. Rart hvordan skjærkrefter kan virke inn.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.709
Jeg har vært på det kjøret med sugerør i Proac Super Tablet kloner. Kunne ikke høre forskjell med eller uten :)

Jeg har endt med å foretrekke lukket om det skal være kasse på driverne. Og port på baksiden har for meg alltid vært spesielt kranglete å få til å fungere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Der ser du. En skal ha for å prøve ;)

Evt. prøve med en "romnode" kalkulator og plassere HT anderledes enn idag?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Der ser du. En skal ha for å prøve ;)

Evt. prøve med en "romnode" kalkulator og plassere HT anderledes enn idag?
Jeg har i timesvis plassert rundt om på HT'er. Noen steder er ikke praktisk. Får til bedre kurve med EQ og litt demping rundt om, men da "låter" det dårligere. :eek:
Noen nevnte tidligere at en sub kunne hjelpe. Fase forsyvning...

Med sokker i portene fikk jeg omtrent samme resultat som med skumproppene.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.709
Som en sidenote. Disse Super Tablet klonene endte jeg med å lukke porten. Men fikk bra effekt ved å fjerne omtrent 1/3 av det stive opphenget på de små 5" bassene. Med signalgenerator og øre kunne jeg høre output ca 5hz lavere etter modifikasjonen.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.251
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hva legger du i at EQ forringer lyden da, det skal i utgangspunktet ikke skje kun med et eq punkt ved 40hz. Mange rom som strever med en enkel stor peak, det gjør underverker å få fikset kun den ene skavanken
.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
Jeg har for mye bass i mine små høyttalere. På enklete kutt er det imponerende, men jeg vil ha mindre. Med de skumproppene som fulgte med, blir det for lite bass.
Kan du ikke bare sette tilbake noen av de akustiske tiltakene du fjernet tidligere? :unsure:

Topp Bunn