Vi bomma. Han ene som var med hadde tatt det for gitt at han andre hadde booket tur med Siljaline, så vi møtte glade og tilfredse opp i "god tid" i Siljalineterminalen like før kl 16 fredag. Øl ble bestilt og vi fikk endelig slappet av etter mye køkjøring gjennom Stockholm. Båtens avgang var jo kl 17:30, så så langt alt under kontroll.
Jeg hadde lastet ned Vikinglineappen på iPhone og tenkte jeg skulle kikke litt på den mens vi slappet av. Jeg spurte kompisen om hva båten het og søkte denne opp for å se hva som skjedde ombord av underholdning og sjekket også rutetidene fra Helsinki hjem igjen for å se hvor god tid vi hadde og da ser jeg at det står avgang fra Stockholm 16:30, så vi drikker kjapt opp og skynder oss til innsjekking. Kl er da 16:12. Damen i skranken ser på bookingen og sier på dårlig finsksvensk: "Detta här er inte Vikingline, men Siljaline!" "Eh, javel?" Sier kompisen min. "Hvor er Vikingline sin innsjekk?" "Ja, den är på andra sidan av Stockholm!" "Å faen" utbryter vi i kor. "Taxi" skriker en. "Ut" sier han andre. "Klokka er16:14" roper jeg. "Løp" hører jeg og vi styrter ned trappa og ut til taxiholdeplassen. Vi får tak i taxi og spør om vi rekker Vikinglineterminalen før 16:30 og taxisjåføren trekker på skuldrene og sier "inte omöjligt". Ene kompisen leter etter Vikingline sitt tlfnr på mobilen. Klokka blir 16:20 og vi er overstressa. Rødt lys. Faen. Nytt rødt lys. Så kø. Vi står bom fast i fredagsrushet i Stockholm. Kompis kommer igjennom på tlf og ber om at de venter på oss. "Nej, det kan vi inte göra". "Där, där är Vikingline" sier sjåføren og peker. Fortsatt håp tenker vi. Nesten bare et steinkast unna i luftlinje og båten ligger der fortsatt, problemet er at veien går en lang omvei gjennom noen lyskryss og en tunnel.
Vi ankommer terminalen 16:34 og presser oss inn mellom folk som venter og kommer til innsjekk. Neida, vi kom for sent. Hva gjør vi? Tankene flyr og vi SKAL til Helsinki, koste hva det koste vil. Etter litt googling og spørsmål, kommer vi til at det går en båt fra terminalen kl 20:00 til Åbo/Turku og det går tog til Helsinki derfra.
Terminalen er fyllt med svartkledde folk i skinnvester og svarte Tskjorter. Det viser seg at neste båt er en chartret båt som har rockefestival ombord, så vi tror at det er denne vi skal være med. Det blir mye tullprat ang heavy metal og Baron Blod og mye annet mens vi venter. Etterhvert begynner "rockerolf" og vennene hans å gå ombord og vi prøver det samme, men billettene virker ikke i gaten. Tilbake til innsjekk og spør, da viser det seg at det er ikke den båten, men neste båt vi skal være med. Egentlig like greit. Vel, vel, vi kom oss ombord til Turku/Åbo og opp grytidlig for å rekke toget. Vi ankom Helsinki 30 min etter båten vi egentlig skulle ha. Ca kr4000,- fattigere, men for en opplevelse. Hadde ikke byttet for alt i verden. Vi har ledd og hatt det moro hele veien. Morna Jens! Hilsen "gutta" på tur!