Trygdesvindel

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For en tid tilbake var det en her på hfs som måtte inn og sone i fengsel for å ha misforstått trygdereglene og fått utbetalt (tror det var) 75 000 for mye. En annen fikk straffegebyr på ca 150 kr. for å ha betalt 92 øre for lite inn i TV-lisens.
Men hva skjer når ca 50 stykker samarbeider og snyter staten for opptil 150 millioner, da er det bare medhjelperne som er blitt betalt for å være med på svindelen som skal straffeforfølges.
Hvilke signaler sender dette ut? Det er altså lov å prøve seg, eller hva er logikken her?
Om saken blir for omfattende orker ikke politiet å ta fatt i den, er det grunnen?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190885

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
4
Ekstra salt i såret er det jo når flere av dem er marokkanere som har flyttet tilbake til hjemlandet hvor de har levd fett og bygd hus...på vår regning!

Man kommer altså på besøk, jobber litt, blir "syk", når man så flytter hjem skal vi betale for norsk levestandard. Må man være norsk statsborger for å motta trygd etter å ha flyttet fra landet? I tilfelle bekrefter det bare at det er altfor lett å bli norsk statsborger.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Ekstra salt i såret er det jo når flere av dem er marokkanere som har flyttet tilbake til hjemlandet hvor de har levd fett og bygd hus...på vår regning!
Staten lever fett på vår regning allerede. At disse pengene har kommet til nytte er jo en viss trøst.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er jo tydelig, som det også kommer frem stadige eksempler på, at det er en god del organisert svindel av uføretrygd, svart arbeid osv. Underlig er det da at det er de som kanskje er uheldige og ved en glipp får utbetalt for mye som skal straffes, mens de som spekulerer i det går fri. Dette ødelegger folk flest sin tro på at samfunnet fungerer, og gjør at man ikke føler det er så nøye om man lurer litt, når så mange andre kommer unna med det. Klart det føles urettferdig at så mange kommer unna med noe som er direkte og rein svindel og utnyttelse av våre gode velferdsordninger, og ekstra ille er det om disse ordningene nå må endres, fordi det er så mange som utnytter dem. Det rammer jo de som faktisk trenger dem.

Hva prøvde du å si TOHA? Synes du det er greit?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.705
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Denne saken bør etterforskers og alle innblandene bør tiltales.

Alt annet vil stride voldsomt mot det som jeg oppfatter som folks alminnelige rettsoppfattelse, og ikke minst for den almennporevantive effekten!

Mvh
OMF

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Det er jo tydelig, som det også kommer frem stadige eksempler på, at det er en god del organisert svindel av uføretrygd, svart arbeid osv. Underlig er det da at det er de som kanskje er uheldige og ved en glipp får utbetalt for mye som skal straffes, mens de som spekulerer i det går fri. Dette ødelegger folk flest sin tro  på at samfunnet fungerer, og gjør at man ikke føler det er så nøye om man lurer litt, når så mange andre kommer unna med det. Klart det føles urettferdig at så mange kommer unna med noe som er direkte og rein svindel og utnyttelse av våre gode velferdsordninger, og ekstra ille er det om disse ordningene nå må endres, fordi det er så mange som utnytter dem. Det rammer jo de som faktisk trenger dem.

Hva prøvde du å si TOHA? Synes du det er greit?

Selvsagt ikke. Problemet er trygdesystemets sjenerøsitet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Selvsagt ikke. Problemet er trygdesystemets sjenerøsitet.
Alt for mange av de statsansatte byråkratene går på autopilot i stedet for å bruke egen vurderingsevne som regelverket gir rom for.
Dermed føler de seg sikre på at de ikke kan kritiseres for noe.
Man skylder på regelverket og toer sine hender, mens millionene strømmer ut av landet i rekordtempo.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Dette skjønner jeg ikke... 65 mill på 50 pers gir et snitt på 1,3 millioner? Hvem fan får det i trygd? Det vil jeg også ha. Dessuten hva pokker mener de i den siste artikkelen med at de tviholder på trygda? Hvordan går det an? Det her forstår jeg ikke.

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest
Dette skjønner jeg ikke... 65 mill på 50 pers gir et snitt på 1,3 millioner? .... Det her forstår jeg ikke.
Tenk på OVER år, ikke per år...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.538
Kven er denne Staten, som er så feit?
Staten er det store, skumle dyret som er overalt. Du er her for dets eksistens skyld. Staten kan ikke klare seg uten deg.

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest
Det er f.eks. meg, delt på 4,5 millioner..

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.056
Torget vurderinger
1
For en tid tilbake var det en her på hfs som måtte inn og sone i fengsel for å ha misforstått trygdereglene og fått utbetalt (tror det var) 75 000 for mye. En annen fikk straffegebyr på ca 150 kr. for å ha betalt 92 øre for lite inn i TV-lisens.
Men hva skjer når ca 50 stykker samarbeider og snyter staten for opptil 150 millioner, da er det bare medhjelperne som er blitt betalt for å være med på svindelen som skal straffeforfølges.
Hvilke signaler sender dette ut? Det er altså lov å prøve seg, eller hva er logikken her?
Om saken blir for omfattende orker ikke politiet å ta fatt i den, er det grunnen?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190885
Ja historien om han som var en av våre "egne" var tragisk. Håper han enda er her, og at han kan drive Hifi. -Ribbet de ham for Hifi, skal jeg gi ham min gode gamle Rega Elex. -den trenger bare ny volumpot.

Mvh. Bjørn

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kanskje det var på tide å se på hvilke penger som sendes ut av landet?
Har et menneske søkt asyl her fordi det stod i fare for å bli drept i sitt eget hjemland, ja så hjelper vi gjerne.
Men når de flytter hjem igjen, da må det vel være trygt?
Vårt ansvar opphører...?

Det å ta med seg trygd hjem til utlandet....det burde jo ikke gå an.
Ok, har man vært arbeidsinnvandrer, skal jeg gjerne gi stønad i forhold til antall år personen fysisk har arbeidet i Norge (antall år på trygd gir ikke rett til mer trygd).

Bor de her og trenger beskyttelse mot den kalde harde verden der ute, greit for meg, la dem få det de trenger. Men når de reiser hjem igjen.
Goodbye Charlie, hyggelig å ha møtt deg, vårt ansvar opphører totalt.

Er det en Framskrittsparti-uttalelse?

Med det samme penger er deltema, det går jo ikke an å bare gi bort penger. Det er passiviserende. Dem man gir til blir tiggere. Derfor, fortsett gjerne med u-hjelp, men gjør det i form av å bygge opp noe som kan drives videre.
Ikke en sekk med mat en gang i uka, Biafra burde ha lært oss det for 40 år siden.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er man norsk statborger må man jo kunne ta med pengene og bo hvor man vil. Mange pensjonister som flytter til lavkostland for ikke å ende opp som fattigfolk her hjemme.

Men er man ikke statsborge,r bør jo støtte kun være mulig så lenge man bor her i landet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Egentlig er ikke det viktigste her om det var nordmenn eller utlendinger som lurte til seg pengene, selv om det selvsagt føles ekstra surt om det er noen som bare har klart å karre til seg et norsk statsborgerskap, for så å stikke hjem igjen så snart papirene var i orden. Gode trygdeordninger er viktig for å sikre de som faktisk trenger det et verdig liv, dette er noe som alle kan komme borti en gang i livet og tror nok alle ønsker at ordningene skal være best mulig for de som trenger dem. Men når slikt som dette skjer så er det stor fare for at ordningene må forandres, og alle de som skal være med å betale inn til fellesskapet mister jo lysten når man ser hvor pengene har en tendens til å havne. At man så på toppen av det hele ikke straffes, og at på til i en del tilfeller fortsatt mottar trygd, er så hårreisende at det er ikke til å fatte. Tror nok grensen for å bli norsk statsborger er for lav, det er mye som tyder for det. Det er jo ellers bedre å hjelpe mange med litt, enn noen få med mye.

Så vidt jeg husker så måtte han herfra selge huset, nå er det jo ikke sikkert at det kun var på grunn av dette. Men at han var aleneforsørger for unger var ikke god nok grunn til at han slapp å sone.

Topp Bunn